Provinciaal blad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2021, 5596 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2021, 5596 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Mandaatbesluit provincie Groningen 2018 - wijziging
Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat zij op 6 juli 2021, nr. A.9, afdeling BJC, dossiernummer K 20596 het volgende besluit hebben genomen:
Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen:
gelet op de artikelen 52 tot en met 60 en 75 van de Provinciewet;
I. Vast te stellen het Reglement van orde GS Groningen 2021 luidende als volgt:
Hoofdstuk 3 Vergadering en besluitvorming
Artikel 7 Totstandkoming beslissing zonder stemming
Nadat de beraadslaging over een onderwerp is gesloten wordt tot stemming overgegaan, indien een der leden dat verlangt. Indien geen der leden stemming verlangt is het voorstel, al dan niet naar aanleiding van de beraadslaging gewijzigd, aangenomen.
Hoofdstuk 5 Besluitvorming buiten vergadering
Artikel 12 Machtiging beslissing op bezwaar en administratief beroep
Het lid van gedeputeerde staten dat het onderwerp in portefeuille heeft is gemachtigd om namens gedeputeerde staten te besluiten op verzoeken op grond van paragraaf 4.1.3.2 van de Algemene wet bestuursrecht (dwangsom bij niet tijdig beslissen) en artikel 7.15 van de Algemene wet bestuursrecht (vergoeding proceskosten), die verband houden met bezwaarschriften en administratief beroepschriften.
In afstemming met de secretaris wordt het concept-besluit met de bijbehorende stukken aan alle leden van gedeputeerde staten verzonden. Indien een lid binnen 24 uur na verzending kenbaar maakt bespreking te verlangen, dan wordt het onderwerp voor beraadslaging en besluitvorming geagendeerd in de eerstvolgende vergadering.
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van het reglement beslissen gedeputeerde staten op voorstel van de voorzitter.
Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement van orde GS Groningen 2021.
II. Het Mandaatbesluit provincie Groningen 2018 te wijzigen als volgt:
De artikelen 7 en 8 vervallen onder vernummering van de artikel 9 en 10 tot de artikelen 7 en 8.
III. Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking in het Provinciaal blad.
Groningen, 6 juli 2021
Gedeputeerde Staten voornoemd:
F.J. Paas, voorzitter.
J. Schrikkema, secretaris.
In de Provinciewet zijn regels opgenomen met betrekking tot de vergadering van gedeputeerde staten. Daarbij wordt aan gedeputeerde staten opgedragen om een reglement van orde voor hun vergaderingen en andere werkzaamheden vast te stellen en dat aan provinciale staten toe te zenden (artikel 52 Provinciewet). Met dit reglement van orde wordt daar uitvoering aan gegeven.
Hierna volgt een artikelsgewijze toelichting.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 53 en 53a van de Provinciewet hebben betrekking op de taak van de commissaris van de Koning als voorzitter van gedeputeerde staten. Dit artikel geeft een verdere invulling aan die taak.
Artikel 2 Portefeuilleverdeling
Dit artikel regelt de taakverdeling tussen de leden van gedeputeerde staten.
Artikel 3 Vergaderplaats en -frequentie
In artikel 53 van de Provinciewet is geregeld dat de Commissaris van de Koning met inachtneming van hetgeen gedeputeerde staten hebben bepaald, dag en plaats van de vergadering van gedeputeerde staten en het tijdstip van de opening vaststelt. Met dit artikel wordt daar invulling aangegeven.
De vergadering vindt in beginsel fysiek plaats maar indien noodzaak daartoe noopt is vergadering via digitale of hybride weg ook mogelijk.
Artikel 4 Openbare vergadering
Artikel 54 Provinciewet bepaalt dat de vergaderingen van gedeputeerde staten met gesloten deuren worden gehouden, voor zover gedeputeerde staten niet anders hebben bepaald en dat het reglement van orde voor de vergaderingen regels geven omtrent de openbaarheid van de vergaderingen van gedeputeerde staten. Met dit artikel wordt daar invulling aan gegeven.
Dit artikel heeft betrekking op de agenda van gedeputeerde staten waarbij onderscheid worden gemaakt tussen zaken waarbij geheimhouding wordt geadviseerd of is opgelegd of ten aanzien waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang en andere zaken. Dit onderscheid sluit aan bij artikel 60 derde lid de Provinciewet over de openbaarmaking van de besluitenlijst.
In het betreffende lid is bepaald dat gedeputeerde staten de besluitenlijst van hun vergaderingen op de in de provincie gebruikelijke wijze openbaar maken. Zij laten de openbaarmaking achterwege voor zover het aangelegenheden betreft ten aanzien waarvan op grond van artikel 55 geheimhouding is opgelegd of ten aanzien waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang. In de praktijk wordt vaak gesproken over de "vertrouwelijke agenda" en de "vertrouwelijk besluitenlijst".
Hoofdstuk 3 Vergadering en besluitvorming
Artikel 56 en 57 Provinciewet hebben betrekking op de beraadslaging in de vergadering. Dit artikel is een aanvulling daarop.
Artikel 7 Totstandkoming beslissing zonder stemming
Indien geen van de leden een stemming verlangt over een onderwerp is het voorstel zoals besproken aangenomen.
Indien een van de leden een stemming verlangt zijn de artikelen 58 en 59 van de Provinciewet van toepassing en in aanvulling daarop het bepaalde in dit artikel.
Hoofdstuk 4 Verslaglegging, besluitenlijst en openbaarmaking besluitenlijst
In dit artikel is vermeld dat de secretaris zorgdraagt voor een zakelijk verslag van de vergadering, dat in de eerstvolgende vergadering wordt vastgesteld.
Het verslag vermeld de zaken die behandeld zijn en de daarop genomen besluiten. Ook blijkt uit het verslag welke leden gedeputeerde staten aanwezig waren. Dit laatste vervang de presentielijst die in Reglement van orde GS Groningen 2010 was voorgeschreven.
Dit artikel heeft betrekking op de besluitlijst van gedeputeerde staten waarbij onderscheid worden gemaakt tussen zaken waarbij geheimhouding is opgelegd of ten aanzien waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang en andere zaken. Evenals artikel 5 met betrekking tot de agenda sluit dit onderscheid aan bij artikel 60 derde lid de Provinciewet over de openbaarmaking van de besluitenlijst. In de praktijk wordt vaak gesproken over de "vertrouwelijke besluitenlijst" en de "openbare besluitenlijst".
Hoofdstuk 5 Besluitvorming buiten vergadering
Artikel 11 Machtiging in spoedeisende gevallen
Dit artikel geeft een algemeen mandaat aan de leden van gedeputeerde staten om een besluit te nemen in spoedeisende gevallen. Van spoedeisendheid is uitsluitend sprake indien met het oog op de gevolgen de volgende vergadering niet kan worden afgewacht. Het betreft een algemeen mandaat dat beperkt wordt door de wettelijke grenzen van mandaat, die voortvloeien uit artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht. Algemeen verbindende voorschriften kunnen bijvoorbeeld niet in mandaat worden vastgesteld.
Ambtelijk is het belangrijk dat voor toepassing van bestuurlijk mandaat eerst wordt overlegd met de GS-ondersteuning en de provinciesecretaris of diens vervanger. Besluiten worden op de reguliere wijze ingediend via het zaaksysteem Kiwi.
Artikel 12 Machtiging beslissing op bezwaar en administratief beroep
Om de gemiddelde termijn waarbinnen beslissingen op bezwaarschriften en administratief beroepschriften worden genomen te verkorten is de portefeuillehouder gemachtigd om namens het gedeputeerde staten te beslissen. De portefeuillehouder wordt daarbij gemachtigd om een besluit te nemen over het al dan niet toekennen van een proceskostenvergoeding en/of een dwangsom bij overschrijding van de beslistermijn.
De machtiging geldt niet indien het primaire besluit door gedeputeerde staten is genomen (en niet in mandaat). In dat geval moet op het bezwaarschrift ook door gedeputeerde staten worden besloten. Een besluit van gedeputeerde staten is ook vereist indien de Commissie rechtsbescherming van oordeel is dat een besluit niet ongewijzigd in stand kan blijven.
Artikel 13 geeft de mogelijkheid om buiten vergadering een GS-besluit te nemen. Dit is met name van belang indien in een spoedeisende situatie vanwege de aard van het besluit de machtiging als bedoeld in artikel 12 ontoereikend is en juridisch niet mogelijk gelet op artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht.
Volgens vaste rechtspraak (bijvoorbeeld ECLI:NL:RVS:2007:BA1181) is het nemen van een besluit buiten de vergadering (parafenbesluit) in het algemeen niet ongeoorloofd, mits op grond van het reglement van orde of een bekend gemaakte vaste praktijk besluitvorming niet plaatsvindt zonder dat voor elk lid van het college de mogelijkheid bestaat tot beraadslaging en besluitvorming over het te nemen besluit in een collegevergadering en tevens duidelijk is wanneer het besluit wordt genomen. Alsdan kan vastgesteld worden dat en wanneer het desbetreffende besluit geacht kan worden te zijn genomen.
Uit de tekst van het artikel blijkt dat het besluit is genomen indien alle leden van gedeputeerde staten met het concept-besluit hebben ingestemd danwel een meerderheid van de leden heeft ingestemd en geen van de leden binnen 24 uur na verzending kenbaar heeft gemaakt bespreking te verlangen.
Ambtelijk is het belangrijk dat voor toepassing van het parafenbesluit eerst wordt overlegd met de GS-ondersteuning en de provinciesecretaris of diens vervanger. Besluiten worden op de reguliere wijze ingediend via het zaaksysteem Kiwi.
Daarnaast is van belang dat met de leden van gedeputeerde staten concreet wordt afgesproken op welke wijze een besluit wordt voorgelegd, bijvoorbeeld per mail met gelijktijdig een bericht via Whatsapp ter attendering.
Dit artikel ziet op de onderlinge vervanging bij verhindering of ontstentenis.
Artikel 15 Ondertekening stukken door de Commissaris van de Koning
Artikel 59a Provinciewet bepaalt dat stukken die van gedeputeerde staten uitgaan door de commissaris en secretaris worden ondertekend. Eveneens is bepaald dat gedeputeerde staten de commissaris kunnen toestaan de ondertekening op te dragen aan een ander collegelid, aan de secretaris of aan een of meer andere provinciale ambtenaren. Ingevolge dit artikel wordt het de commissaris toegestaan de ondertekening van stukken die uitgaan van gedeputeerde staten op te dragen aan een ander lid van het college, de provinciesecretaris of een afdelingshoofd.
In hoofdstuk 7 zijn slotbepalingen opgenomen die geen nadere toelichting behoeven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-5596.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.