Provinciaal blad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2021, 5537 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2021, 5537 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 6 juli 2021, nr. 8221A2BE, tot wijziging van de Uitvoeringsverordening subsidie Agenda Vitaal Platteland provincie Utrecht 2021
Gedeputeerde staten van Utrecht;
Gelet op de artikelen 4, 6 en 28 van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht;
De Uitvoeringsverordening subsidie Agenda Vitaal Platteland provincie Utrecht 2021 wordt als volgt gewijzigd:
In Artikel 1.1 Begripsbepalingen wordt na onderdeel b een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:
Onderdeel o wordt gewijzigd, luidende:
Na onderdeel o wordt een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:
In artikel 1.5 Subsidieplafond wordt na de (tabel) regel
een nieuwe (tabel)regel ingevoegd, luidende
Na artikel 2.2. wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 2.3 Verplaatsing grondgebonden agrarische bedrijven in het kader van de NNN
De activiteiten, genoemd in het eerste lid, komen uitsluitend voor subsidie in aanmerking indien aan de volgende criteria wordt voldaan:
indien de aanvraag afkomstig is van de eigenaar van het te verplaatsen bedrijf, wordt de daarbij behorende grond in eigendom:
ingebracht bij de toedeling van gronden vooruitlopend op het plan van toedeling als bedoeld in artikel 51 van de Wet inrichting landelijk gebied;
Onverminderd artikel 10 van de Asv wordt subsidie geweigerd indien:
op de bedrijfskavel of daarbij behorende grond woningbouw is toegestaan, volgens een geldend bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening, of volgens een geldend projectbesluit als bedoeld in artikel 3.10 van deze wet. Uitzondering hierop is de ruimte-voor-ruimte regeling als bedoeld in artikel 9.11 van de Omgevingsverordening;
indien aan de aanvrager voor de betreffende bedrijfsgebouwen en gronden een schadeloosstelling is betaald op grond van de Onteigeningswet;
De volgende bedrijfsmatige kosten zijn subsidiabel:
Kosten voor investeringen. Kosten voor investeringen worden berekend als: het verschil tussen de kosten van de koopsom en eventueel (aanvullende) investeringskosten van bedrijfsgebouwen en installaties op de hervestigingslocatie minus de getaxeerde waarde van gebouwen en installaties op de te verlaten locatie. Uitgangspunt hierbij is een gelijke bedrijfsomvang, uitgedrukt in aantal stuks productief vee of bij akkerbouwbedrijven in inhoud opstallen exclusief bedrijfswoning. Wanneer er sprake is van bedrijfsuitbreiding, worden de kosten verbonden aan de uitbreiding buiten de subsidie gehouden. Investeringskosten dienen te worden onderbouwd met offertes.
er wordt minder subsidie verstrekt naar de mate dat andere overheden een vergoeding verstrekken bij de verplaatsing van het grondgebonden agrarisch bedrijf of de sloop van de zich op de bedrijfskavel bevindende bedrijfswoning, bedrijfsgebouwen of installaties. De totale steun bedraagt niet meer dan het bedrag dat voortvloeit uit het gestelde onder c.
Verplichtingen subsidieontvanger
De subsidieontvanger realiseert de hervestiging van een volwaardig landbouwbedrijf op een andere plaats binnen 24 maanden na de datum van het besluit tot subsidieverlening. De aanvraag tot subsidievaststelling dient uiterlijk 6 maanden na realisatie bij de provincie Utrecht te worden ingediend inclusief benodigde bijlagen.
In aanvulling op het gestelde in artikel 2 lid a sub i sub (iii) sluit een subsidieontvanger die zelf de voormalige bedrijfskavel om wil vormen naar natuur binnen twee weken na verlening van de subsidie met de provincie Utrecht een overeenkomst als bedoeld in artikel 4:36 van de Algemene wet bestuursrecht, waarin wordt opgenomen:
de verplichting van de eigenaar van de grond om de betreffende grond niet te gebruiken of te doen gebruiken als landbouwgrond en overigens datgene na te laten wat de ontwikkeling en de daaropvolgende instandhouding van het te realiseren natuurbeheertype dan wel landschapsbeheertype in gevaar brengt of verstoort;
Het definitieve inrichtingsplan als bedoeld in lid b van dit artikel dient te zijn goedgekeurd door Gedeputeerde Staten en omvat:
één of meerdere topografische of digitale kaarten met een schaal van ten hoogste 1:10.000, waarop de grenzen van het terrein zijn aangegeven. Digitale gegevens dienen te worden aangeleverd als GIS-bestand in de vorm van een shapefile. Gedeputeerde Staten kunnen nadere technische specificaties vaststellen waaraan deze bestanden moeten voldoen;
Subsidie voor agrarische bedrijfsverplaatsingen en investeringen in bedrijfsgebouwen wordt slechts verstrekt met toepassing van Verordening (EU) Nr. 702/2014 waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU L193/1).
Gedeputeerde Staten van Utrecht,
Voorzitter,
mr. J.H. Oosters
Secretaris,
mr. drs. A.G. Knol-van Leeuwen
Artikel 2.3 Verplaatsing grondgebonden agrarische bedrijven in het kader van de NNN
Agrarische bedrijven die willen verplaatsen naar een andere locatie ten behoeve van de uitbreiding van het Natuurnetwerk Nederland worden met deze subsidie financieel ondersteund. De Europese grondslag voor deze ondersteuning staat in artikelen 14 (investeringskosten) en 16 (verplaatsingskosten) van Verordening (EU) 702/2014. Door deze subsidieregeling wordt het aantrekkelijker voor agrariërs om hun bedrijf te verplaatsen, omdat naast de voorbereidingskosten en verhuiskosten ook investeringskosten worden gesubsidieerd.
In de subsidievoorwaarden is opgenomen dat de agrarische bestemming op de bedrijfskavel vervalt en de bij het bedrijf behorende landbouwgronden worden omgezet naar natuur. Het is mogelijk dat de bedrijfskavel zelf in handen blijft van een natuurlijk persoon of een onderneming. De mogelijkheid tot subsidiering hangt samen met het vervallen van de agrarische bestemming. Niet alle gronden die bij een agrarisch bedrijf horen hoeven te worden omgezet naar natuur. De hoogte van de maximale subsidie wordt bepaald op basis van het areaal dat wordt omgezet naar natuur. Leidend voor de bepaling van het areaal is de begrenzing van gronden als Natuurnetwerk Nederland zoals opgenomen in het provinciale Natuurbeheerplan.
Het is mogelijk dat het agrarisch bedrijf wordt verplaatst naar een nieuwe locatie en de gronden worden omgevormd naar natuur, zonder dat deze wisselen van eigenaar Het bedrijf wordt dan elders voortgezet, de gronden blijven in bezit als natuurgrond. In dat geval wordt de realisatie van natuur op de voormalig agrarische gronden juridisch vastgelegd conform de werkwijze zoals opgenomen in artikel 6 lid b en c. Met het op te stellen inrichtingsplan (lid c) kan een eigenaar subsidie aanvragen via de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls natuur en landschap provincie Utrecht (SKNL) voor functieverandering en inrichting van de percelen. Dit subsidieartikel voor bedrijfsverplaatsing ziet uitsluitend op subsidiering van de verplaatsing van een agrarisch bedrijf naar een andere locatie ten behoeve van de NNN.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-5537.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.