Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2021, 5418 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2021, 5418 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 22 juni 2021 tot wijziging van de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 in verband met de invoeging van een nieuwe paragraaf 3 betreffende pilotprojecten Mobility Lab (Eenentwintigste wijziging Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016)
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat het wenselijk is de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 te wijzigen in verband met de invoeging van een nieuwe paragraaf 3 inzake het vaststellen van nieuwe regels betreffende het uitvoeren van pilotprojecten binnen het Mobility Lab;
Artikel I Wijziging Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016
De Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 wordt als volgt gewijzigd:
Paragraaf 3 van de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 komt te luiden:
Paragraaf 3. Pilotprojecten Mobility Lab
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Asv: Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
micro-onderneming: zelfstandige onderneming waar minder dan 10 personen werkzaam zijn en waarvan de jaaromzet de 2 miljoen euro niet overschrijdt;
Mobility Lab: onderdeel van het innovatieve mobiliteitsprogramma SmartwayZ.NL, waarin startups worden begeleid hun producten of diensten versneld verder te ontwikkelen en toepasbaar te maken;
pilot: proefproject van een startup gericht op het testen van een product of dienst in een reële omgeving;
samenwerkingspartner: onderneming, overheid of organisatie waar het project in samenwerking met subsidieaanvrager als pilot kan worden uitgevoerd;
startup: micro-onderneming die in de ontwikkeling zit van een product of dienst, waarbij nog niet alle facetten van die ontwikkeling uitgekristalliseerd zijn;
TRL: technologie readiness level, zijnde het niveau van maturiteit van innovatieve producten of diensten.
Subsidie op grond van deze paragraaf kan worden aangevraagd door een startup met rechtspersoonlijkheid.
Artikel 3.4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op de uitvoering van pilots die een innovatie inhouden op het gebied van mobiliteit.
Subsidie wordt geweigerd indien:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 3.4 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 3.7 Subsidiabele kosten
Voor subsidies als bedoeld in artikel 3.4, geldt een lumpsum bedrag.
Subsidieaanvragen worden ingediend van 1 september 2021 tot en met 30 september 2021.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor de periode, genoemd in artikel 3.8, vast op €124.995.
De hoogte van de subsidie bedraagt € 24.999.
Artikel 3.12 Subsidieverlening
Artikel 3.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Indien het project wegens onvoorziene omstandigheden niet kan worden afgerond binnen de termijn, genoemd in het eerste lid, onder b, en de subsidieontvanger verlenging van die termijn wenselijk acht, kan hij uiterlijk de dag voor het verstrijken van die termijn schriftelijk een gemotiveerd verzoek indienen bij Gedeputeerde Staten tot verlenging met maximaal zes maanden.
De subsidieontvanger toon desgevraagd aan dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van een activiteitenverslag.
Gedeputeerde Staten zenden in 2023 en vervolgens telkens na twee jaar aan Provinciale Staten een verslag over de effecten en doeltreffendheid van deze paragraaf in de praktijk.
Na bijlage 6 behorende bij de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 wordt bijlage 1 behorende bij deze regeling toegevoegd.
’s-Hertogenbosch, 22 juni 2021
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Bijlage 1 behorende bij artikel I, onder B, van de Eenentwintigste wijziging Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016
Bijlage 7, behorende bij artikel 3.6, onderdeel d, onder 5º, van de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016
Projecten passen binnen een of meer van de volgende doelstellingen:
Toelichting behorende bij de Eenentwintigste wijziging Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016
Deze subsidieparagraaf richt zich op projecten die passen binnen de deelopgave Mobility Lab van het programma SmartwayZ Getracht wordt veelbelovende innovaties van startups op het gebied van mobiliteit verder te brengen. Dit wordt gedaan door leningen te verstrekken aan startups die in een reële omgeving hun innovatie als pilotproject kunnen testen bij een opdrachtgever.
De subsidieregeling waar de paragraaf ‘Pilotprojecten Mobility Lab’ deel van uit maakt, is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en welke algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger gelden, zoals de meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze paragraaf is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies die worden verstrekt op grond van deze paragraaf.
Op deze paragraaf is de de-minimis verordening van toepassing (Verordening 1407/2013 van de Europese Commissie van 18 december 2013 (PBEU 2013 L352/1). Dit brengt met zich mee dat een subsidieaanvraag wordt geweigerd indien door het verstrekken van de subsidie de grens van de-minimissteun zou worden overschreden. Deze grens houdt in dat in het huidige boekjaar en de twee jaren daaraan voorafgaand de subsidieontvanger niet meer dan € 200.000 aan subsidies heeft ontvangen die vallen onder de de-minimis verordening.
De subsidies worden verstrekt aan startups. Deze moeten voldoen aan verschillende eisen: zij moeten rechtspersoonlijkheid hebben, moeten micro-onderneming zijn en moeten zelfstandig zijn (geen partneronderneming of dochteronderneming van een groter geheel). Daarnaast geldt de eis dat het product of de dienst die de startup wil testen, zich nog in de ontwikkelfase bevindt. Om die reden is in artikel 3.6 vereist dat de TRL van het product of de dienst zich bevindt in ontwikkelfase TRL3 –TRL7.
Artikel 3.12 Subsidieverlening
De subsidie wordt verstrekt in de vorm van een geldlening. Daartoe moeten de provincie en de subsidieontvanger een geldleningsovereenkomst sluiten.
Artikel 3.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De data en de resultaten van het pilotproject dienen gedeeld te worden, zodat deze geëvalueerd kunnen worden om zo de provinciale mobiliteitsdoelstellingen verder te kunnen brengen. Gedeputeerde Staten zullen bij eventuele verspreiding van de resultaten, rekening houden met concurrentie- en privacygevoeligheid van de verstrekte gegevens.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-5418.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.