Provinciaal blad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2021, 5413 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2021, 5413 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 29 juni 2021, nr. 8226AAD8, tot wijziging van de Uitvoeringsverordening subsidies Mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht
Gedeputeerde staten van Utrecht;
Gelet op artikel 37 en artikel 4 van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht;
Overwegende dat het wenselijk is om de Uitvoeringsverordening subsidies Mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht te wijzigen.
Overwegende dat Gedeputeerde staten op 18 december 2018 hebben besloten tot een gezamenlijk aanpak doelgroepenvervoer en aanvullend openbaar vervoer;
Ter uitvoering van de gezamenlijke aanpak nadere afspraken zijn gemaakt met Utrechtse gemeenten in het Programma Vernieuwing doelgroepenvervoer en aanvullend openbaar vervoer, dat is vastgesteld in de Stuurgroep Vernieuwing Doelgroepenvervoer en AOV van 25 april 2019;
Gedeputeerde staten thans ter uitvoering van het Programma Vernieuwing doelgroepenvervoer en aanvullend openbaar vervoer de mogelijkheid willen geven subsidie te verlenen aan activiteiten die aan de realisering van het Programma bijdragen
De Uitvoeringsverordening subsidies Mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2.5 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3.3 komt als volgt te luiden:
Artikel 3.3 Subsidieontvangers/doelgroepen
Subsidie kan worden verstrekt aan gemeenten en waterschappen met wegen binnen de provinciegrenzen van de provincie Utrecht, behalve het Rijkswegennet. Wegbeheerders met een ‘eigen weg’ komen niet in aanmerking voor een subsidie.
Artikel 3.5 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 4.6 wordt als volgt gewijzigd:
Het subsidieplafond voor subsidies op grond van deze paragraaf en gerelateerd aan het Uitvoeringsprogramma Openbaar Vervoer bedraagt in 2021 €4.900.000,-.
Artikel 4.7 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 5.2 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 5.3 wordt als volgt gewijzigd:
Er wordt een tweede lid ingevoegd, luidende:
“In artikel 5.3 lid 1 genoemde doelgroepen komen enkel in aanmerking voor een subsidie indien de aanvraag een knooppunt betreft gelegen in de provincie Utrecht of een knooppunt die is opgenomen in figuur 4 van het Uitvoeringprogramma Multimodale Knooppunten 2019-2023.”
Artikel 5.4 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 5.5 wordt als volgt gewijzigd:
In het tweede lid wordt “Het subsidiebedrag voor grote projecten ter verbetering van de kwaliteit van de knooppunten, met een geraamde investering tussen €200.000 en €500.000 incl. maximaal 16% kosten voor VAT, bedraagt 50% van de subsidiabele kosten met een maximum van €250.000,-, per knooppunt gedurende de looptijd van de regeling.” vervangen door “Het subsidiebedrag voor middelgrote projecten ter verbetering van de kwaliteit van de knooppunten, met een geraamde investering tussen €200.000,- en €500.000,- incl. maximaal 16% kosten voor VAT, bedraagt €200.000 aangevuld met 50% van de subsidiabele kosten voor de investering boven €200.000, met een maximum van €350.000,-, per knooppunt gedurende de looptijd van de regeling.”
In het derde lid wordt ”Het subsidiebedrag voor grote structuurinvesteringen die noodzakelijk zijn voor een substantiële verbetering van de kwaliteit of kwaliteitsbeleving van het knooppunt met een geraamde investering van €500.000,- en meer, incl. maximaal 16% kosten voor VAT, bedraagt 25% van de subsidiabele uitvoeringskosten met een maximum van €250.000,-, per knooppunt gedurende de looptijd van de regeling.” vervangen door “Het subsidiebedrag voor grote projecten ter verbetering van de kwaliteit van de knooppunten, waaronder grote structuurinvesteringen die noodzakelijk zijn voor een substantiële verbetering van de kwaliteit of kwaliteitsbeleving van het knooppunt met een geraamde investering van €500.000,- en meer, incl. maximaal 16% kosten voor VAT, bedraagt €350.000 aangevuld met 25% van de subsidiabele uitvoeringskosten boven €500.000 met een maximum van €500.000,- per knooppunt gedurende de looptijd van de regeling.”.
Na paragraaf 5 wordt een nieuwe paragraaf ingevoegd, luidende:
Paragraaf 5a Doelgroepenvervoer, Aanvullend openbaar vervoer en Toegankelijkheid openbaar vervoer
Artikel 5a.1 Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die helpen om:
Artikel 5a.3 Subsidieontvangers
Aanvragen kunnen doorlopend worden ingediend. In 2023 kunnen aanvragen uiterlijk tot 1 november 2023 worden ingediend.
Artikel 5a.5 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 10 van de Asv, geldt dat subsidie wordt geweigerd indien de activiteit naar het oordeel van Gedeputeerde Staten niet of onvoldoende bijdraagt aan het beter helpen organiseren van doelgroepenvervoer, het beter op elkaar laten aansluiten van doelgroepenvervoer en aanvullend openbaar vervoer of het beter toegankelijk maken van het openbaar vervoer voor reizigers met een beperking.
Subsidie wordt ambtshalve vastgesteld indien subsidie wordt verstrekt aan gemeenten.
Artikel 5a.8 Hoogte van de subsidie
Artikel 5a.9 Subsidiabele kosten
Tot de subsidiabele kosten behoren:
Tot de subsidiabele kosten behoren in ieder geval niet:
Toelichting bij het besluit tot wijziging
Laten vervallen artikelen wat betreft subsidieplafonds 2020 (wijzigingen onder A, C, D en H)
De subsidieplafonds 2020 kunnen anno 2021 komen te vervallen.
Wijziging subsidieplafonds 2021 (wijzigingen onder A, C en H)
Met de wijzigingen van subsidieplafonds wordt rekening gehouden met de nog beschikbare middelen voor subsidie voor de onderwerpen Fiets, Knooppunten en Verkeersveiligheid wat betreft het jaar 2021.
Inhoudelijke wijzigingen (wijzigingen onder B, E, F, G en I)
Voor de thema’s verkeersveiligheid (artikel 3), OV (artikel 4) en knooppunten (artikel 5) is er een beperkt aantal inhoudelijke wijzigingen, waaronder het subsidiepercentage en maximale subsidiebedrag per project en de vereisten om in aanmerking te komen voor subsidie. Dit om te zorgen dat passend binnen de vastgestelde uitvoeringsprogramma’s verkeersveiligheid, OV en knooppunten de meest effectieve maatregelen in aanmerking komen voor subsidie én worden aangevraagd.
Opheffen deelsubsidieplafonds (wijzigingen onder A en D)
In de praktijk bleek afgelopen jaar dat op bepaalde deelonderwerpen meer subsidie werd aangevraagd dan budget beschikbaar was binnen het deelsubsidieplafond en op andere deelonderwerpen nauwelijks werd aangevraagd. Uit een analyse blijkt dat dit beeld ook komende jaren waarschijnlijk op gaat treden. Echter, hieruit is ook gekomen dat hiermee niet gezegd is dat jaarlijks op dezelfde deelonderwerpen meer wordt aangevraagd dan conform het subsidieplafond beschikbaar is en op dezelfde deelonderwerpen nauwelijks zal worden aangevraagd. Meerjarig bezien passen de subsidieplafonds bij de opgave, maar op jaarschijf niveau zorgt dit voor onderbenutting. Om op deze schommelingen van aanvragen per deelonderwerp in te kunnen spelen is daarom opgenomen om de deelsubsidieplafonds te laten vervallen. De subsidieplafonds voor de onderwerpen Fiets en OV als totaal veranderen niet.
Dit betreft voor het onderwerp fiets de samenvoeging wat betreft subsidieplafond van de deelonderwerpen
En voor OV betreft het de samenvoeging wat betreft subsidieplafond van de deelonderwerpen:
Toevoeging van een paragraaf Doelgroepenvervoer, Aanvullend openbaar vervoer en Toegankelijkheid openbaar vervoer (wijzigingen onder J)
Gedeputeerde Staten hebben op 18 december 2018 besloten tot een gezamenlijk aanpak doelgroepenvervoer en aanvullend openbaar vervoer. Ter uitvoering van de gezamenlijke aanpak zijn met de Utrechtse gemeenten nadere afspraken gemaakt in het Programma Vernieuwing doelgroepenvervoer en aanvullend openbaar vervoer, dat is vastgesteld in de Stuurgroep Vernieuwing Doelgroepenvervoer en Aanvullend Openbaar Vervoer van 25 april 2019. Dit is nader uitgewerkt in subsidiemogelijkheden. Daarom is een paragraaf Doelgroepenvervoer, Aanvullend openbaar vervoer en Toegankelijkheid openbaar vervoer toegevoegd aan de uitvoeringsverordening subsidies Mobiliteit provincie Utrecht 2020-2023. Hiermee wordt er een wettelijke grondslag gecreeerd om ter uitvoering van het Programma Vernieuwing doelgroepenvervoer en Aanvullend openbaar vervoer subsidie te verlenen aan activiteiten die aan de realisering van het programma bijdragen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-5413.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.