N303; ontwerp-verkeersbesluit aanpassen aansluiting De Laak en Putterweg tussen Putten en Ermelo

ONTWERP-VERKEERSBESLUIT zaaknummer 2021-002292, 24 juni 2021

 

Aanleiding

De provinciale weg N303 is een noord-zuidverbinding tussen Putten en Ermelo. De weg ontsluit de dorpen en het omliggende gebied op het hoofdwegennet, de A28 en de A1. In de wegennetvisie van de provincie Gelderland is dit deel van de N303 opgenomen als een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 80 km/u.

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn voornemens om een verkeersbesluit te nemen, voor het realiseren van een aantal maatregelen op de N303. Er wordt een tweerichtingen (brom)fietspad ingesteld tussen de Harderwijkerstraat en de aansluiting De Laak bij km 18,500. Daarnaast wordt voor het verbeteren van de verkeersveiligheid bij de aansluiting met de Putterweg, de fietsoversteek aangepast en verplichte rijrichtingen ingesteld bij km 20,300.

Als wegbeheerder van de N303 zijn de Gedeputeerde Staten verplicht om voor de beoogde verkeersmaatregelen een verkeersbesluit te nemen.

 

Beleidskader

Wettelijke grondslag

Dit besluit wordt genomen conform:

• artikel 2 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

• het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Omgevingsvisie

Dit besluit is genomen binnen de kaders van de provinciale Omgevingsvisie. Gedeputeerde Staten zijn verantwoordelijk voor het op peil houden- en verbeteren van- de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. De omgevingsvisie stelt vast dat bij knelpunten op het gebied van wegen, wordt gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd.

 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Putten en Ermelo, vervoersmaatschappij Keolis (Syntus) en met de korpschef van Politie Eenheid Oost-Nederland, district Noord en Oost-Gelderland.

 

Belangenafweging: knelpunten en maatregelen

Gedeputeerd Staten neemt maatregelen op de N303 bij de locaties De Laak, bij kilometer 18,500 en de aansluiting Putterweg bij kilometer 20,300.

De Laak (km 18,500)

Ter hoogte van aansluiting de Laak is een onveilige fietsoversteek. Gedeputeerde Staten zijn plan om de oversteek te verwijderen en een veiligere fietsverbinding aan de oostkant van de weg te realiseren. Daarvoor wordt het huidige fietspad tussen het kruispunt van de Harderwijkerstraat en de Laak opgewaardeerd tot een (brom)fietspad in twee richtingen. Door het realiseren van een voldoende breed tweerichtingen fietspad met ruime uitbuiging bij de aansluiting de Laak, verbetert de verkeersveiligheid. Fietsers die de N303 willen oversteken, maken in de nieuwe situatie gebruik van de verkeerslichten op het kruispunt bij de Harderwijkerstraat.

In de huidige situatie is aansluiting De Laak ingericht als een uitwegconstructie uitgevoerd met klinkerverharding, overlopend in een zandweg. De aansluiting wordt tegelijkertijd met de realisatie van het tweerichtingen (brom)fietspad opgewaardeerd tot volwaardige aansluiting. De maatregelen bestaan uit het uitbuigen van de fietsoversteek bij de Laak en het uitvoeren van de aansluiting in asfalt. Bovendien worden er bebording en haaientanden geplaatst en wordt het asfalt van het tweerichtings (brom)fietspad bij De Laak in rood uitgevoerd.

Putterweg (km 20,300)

Op het traject heeft een aantal ongevallen met dodelijke afloop plaatsgevonden, waarbij onder andere fietsers betrokken waren. (Brom)fietsers moeten in de huidige situatie op het kruispunt N303-Putterweg onbeschermd en in één beweging de provinciale weg oversteken. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties voor overstekende fietsers. Bovendien is er in de huidige situatie een verhoogd risico op kop-staart ongevallen door de onduidelijke en onvoldoende uitgebogen aansluiting bij de Putterweg.

Om de verkeersveiligheid te verbeteren worden er ter hoogte van de aansluiting met de Putterweg fysieke middengeleiders gerealiseerd. Hierdoor ontstaat voor fietsers een veilige, gefaseerde fietsoversteek en wordt het voor automobilisten op de N303 onmogelijk om af te slaan richting de Putterweg. Met een verplichte rijrichting voor verkeer op de N303 vanuit Putten wordt het risico op kop-staart ongevallen verlaagd. Voertuigen vanuit de Putterweg worden verplicht rechtsaf te slaan. Door gebruik te maken van overrijdbare betonverharding op de fietsoversteek, blijft de toegankelijkheid voor nood- en hulpdiensten gewaarborgd. Met deze maatregelen op de aansluiting willen Gedeputeerde Staten de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers verhogen.

 

Voornemen

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan om voor de provinciale weg N303 tussen Putten en Ermelo het volgende verkeersbesluit te nemen:

De Laak (kilometer 18,500):

I. door het plaatsen van bord B6 conform bijlage 1 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór het (brom)fietspad bij kilometer 18,500, bestuurders te verplichten voorrang te verlenen aan (brom)fietsers.

 

II. door het plaatsen van bord B6 conform bijlage 1 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór de N303 vanaf de zijweg De Laak bij kilometer 18,500, bestuurders te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de N303.

 

III. door het plaatsen van de borden model G12a van het RVV 1990 met onderbord (OB) 505, het fietspad tussen Harderwijkerstraat en de Laak aan te duiden als een in twee richtingen te berijden (brom-)fietspad, bij kilometer 18,000 en kilometer 18,500.

 

Putterweg (kilometer 20,300):

IV. door het plaatsen van bord model B1 conform bijlage 1 van het RVV 1990 op de hoofdrijbaan direct na de uitrit Bartiméus, de N303 aan te duiden als voorrangsweg, bij kilometer 20,300.

 

V. door het plaatsen van bord B6 conform bijlage 1 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór het (brom)fietspad en bij de uitrit Bartiméus, bestuurders te verplichten om voorrang te verlenen aan (brom)fietsers, bij kilometer 20,300.

 

VI. door het plaatsen van bord B6 conform bijlage 1 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, bestuurders te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de N303, bij kilometer 20,300.

 

VII. door het plaatsen van de borden model D2 conform bijlage 1 van het RVV 1990 op de middengeleider, een verplichte rijrichting rechts langs de middengeleider in te stellen, bij kilometer 20,300.

 

VIII. door het plaatsen van het bord D4 conform bijlage 1 van RVV 1990, een verplichte rijrichting langs de middengeleider in te stellen, bij kilometer 20,300.

 

IX. door het plaatsen van het bord D5 conform bijlage 1 van RVV 1990, een gebod tot het volgen van de verplichte rijrichting vanaf de uitrit Bartiméus in te stellen, bij kilometer 20,300.

 

Ter inzage

Een link naar het ontwerp-verkeersbesluit is vanaf 1 juli 2020 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl->verkeer en vervoer->overzicht van alle provinciale wegen->N303: Voorthuizen – Harderwijk -> N303: Putten - Ermelo).

De tekst van het ontwerp-verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt zaaknummer 2021-002292 dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het ontwerp-verkeersbesluit van 1 juli 2020 t/m 12 augustus ter inzage in het gemeentehuis van de gemeente Putten en de gemeente Ermelo.

 

Ten gevolge van actuele COVID-19-maatregelen is fysieke inzage op het gemeentehuis wellicht niet of slechts beperkt mogelijk. Neemt u in dat geval contact op met mevrouw M.J. Pijnappels via het Provincieloket via 026-359 9999 voor meer informatie en ondersteuning.

 

Inbrengen zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van de bekendmaking een mening in de vorm van een zienswijze bekend maken inzake het voorgenomen ontwerp verkeersbesluit. De zienswijze kan schriftelijk of mondeling worden ingebracht. De schriftelijke zienswijze dient te worden gezonden aan:

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Afdeling Beheer en Onderhoud Wegen

T.a.v. mevrouw M.J. Pijnappels

Postbus 9090

6800 GX Arnhem

 

Indienen kan ook digitaal via post@gelderland.nl

 

Op de enveloppe/ in het e-mail onderwerp dient duidelijk “zaaknummer 2021-002292, N303 Putten - Ermelo” vermeld te worden. Voor het geven van een mondelinge reactie kunt u binnen vijf weken na de dag van bekendmaking een afspraak maken via het Provincieloket met mevrouw M.J. Pijnappels, telefoon 026-359 9999. Ook voor een toelichting op het ontwerp verkeersbesluit kunt u bij haar terecht.

Naar boven