Provinciaal blad van Noord-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Holland | Provinciaal blad 2021, 4673 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Holland | Provinciaal blad 2021, 4673 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 8 juni 2021, nummer 1630835/1630839, tot het vaststellen van een openstellingsbesluit en subsidieplafond 2021 van de ‘Uitvoeringsregeling POP3 subsidies Noord-Holland’ voor het onderdeel ‘Verplaatsing van landbouwbedrijven’.
In dit besluit wordt verstaan onder:
volwaardig gebruik van een agrarisch bedrijf: het gebruik van een agrarisch bedrijf dat naar de aard en omvang zodanig is dat voor 1 fte inkomen afkomstig is uit het bedrijf, de arbeidsinzet van 1 fte. aan het bedrijf besteed wordt en waarvan de continuïteit voor minimaal de afgelopen drie jaar is aangetoond;
Artikel 2. Indienen van aanvragen
Onverminderd artikel 1.7, tweede lid, van de uitvoeringsregeling bevat een aanvraag om subsidie voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.4.1, aanhef en onder c, van de uitvoeringsregeling tevens:
voor de bepaling van het aantal m2 te saneren glas op de oude bedrijfslocatie(s) dient als bijlage een door een taxateur opgesteld rapport waaruit blijkt het aantal m2 te saneren glas op de oude bedrijfslocatie(s). Het rapport dient te zijn opgesteld door een taxateur die staat ingeschreven in de kamer Landelijk Vastgoed van de Stichting Vastgoed of in de kamer Agrarisch Vastgoed van de Stichting Certificering Voor Makelaars en taxateurs;
een bewijs van de subsidieaanvrager waaruit blijkt dat aannemelijk is dat hij eigenaar of langdurig pachter is of wordt van de bedrijfsgebouwen en gronden op de nieuwe vestigingslocatie. Het bewijs kan in ieder geval worden geleverd door middel van een transportakte, (voorlopige) koopovereenkomst of pachtovereenkomst;
indien er sprake is van verplaatsing van een glastuinbouwbedrijf als bedoeld in artikel 3, tweede lid, onder a: een verklaring of bewijs van de eigenaar van de grond waaruit blijkt dat de gemeente schriftelijk is verzocht de glastuinbouwbestemming van het oorspronkelijke perceel van het glastuinbouwbedrijf dat wordt gesaneerd en eventuele belendende percelen van de zelfde eigenaar te ontdoen van de bestemming glastuinbouw.
Artikel 5. Subsidiabele kosten
Subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3 wordt verstrekt voor:
Artikel 6. Subsidiabele kosten voor investeringen gerelateerd aan de verplaatsing van een glastuinbouwbedrijf
De kosten van investeringen gerelateerd aan de verplaatsing van een glastuinbouwbedrijf als bedoeld in artikel 5, onderdelen b, c, d en e kunnen bestaan uit:
Gedeputeerde Staten hanteren voor de rangschikking als bedoeld in artikel 1.15 van de uitvoeringsregeling de volgende criteria, die in bijlage 3 bij deze regeling worden uitgewerkt:
Gedeputeerde Staten stellen voor de rangschikking van de subsidieaanvragen als bedoeld in artikel 8 en 9 een adviescommissie in als bedoeld in artikel 1.14 van de uitvoeringsregeling.
Haarlem, 8 juni 2021,
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
A. Th. H. van Dijk, voorzitter
R.M. Bergkamp, provinciesecretaris
Bijlage 1. Digitale kaart voor toetsing aan de glastuinbouwconcentratiegebieden in Noord-Holland:
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer#!/idn/NL.IMRO.9927.PNHPRV2040181211K7-VG01/cs/123666.335/522625.75/337039.226505912
Visiekaart Greenport Aalsmeer (tevens als pdf opgenomen).
https://www.noord - holland.nl/Onderwerpen/Land_en_tuinbouw_visserij/Greenports/Beleidsdocumenten/Ruimtelijke_visie_Greenport_Aalsmeer_2015_2025.org
De subsidie is bedoeld voor de verplaatsing van glastuinbouwbedrijven gericht op de verbetering van de landbouw(infra)structuur en het opruimen van oud glas op de achterblijflocaties ten gunste van o.a. natuur-en landschapskwaliteit.
De Provincie kiest in het Strategisch Beleidskader Economie van Noord-Holland (2016) voor een agribusiness die vernieuwend, ondernemend en duurzaam is. Voor de verplaatsingsregeling wordt specifiek ingezet op het verspreid liggend glas in Noord-Holland en de transformatiegebieden van de Greenport Aalsmeer. Die behoefte is onderzocht door de Stivas en het ontwikkelingsbedrijf NHN in 2015. Dat onderzoek geeft de provincie voldoende cases voor een verplaatsingsregeling voor de glastuinbouwsector in Noord-Holland.
http://product.sduconnect.nl/product.xml?view=product&account_id=214&product_collection_id=741&lokettype=10&view=product&product_id=14410&top10=1&smarttags=0&navigation=list
De provincie Noord-Holland stimuleert de samenwerking om te komen tot versterking van de concurrentiepositie van de glastuinbouwsector via de Greenport Aalsmeer en Greenport Noord-Holland Noord. Noord-Holland legt bij de moderniseringsopgave van de glastuinbouw de directe link met bedrijfsverplaatsing van verspreid liggend glas naar glastuinbouwconcentratiegebieden (zie artikel 26c van de Provinciale Ruimtelijke Verordening) én de moderniseringsopgave in de Greenport Aalsmeer (Ruimtelijke Visie Greenport Aalsmeer 2015-2025). Het concentreren van de glastuinbouw in de provincie levert diverse schaalvoordelen op voor de zich daar vestigende bedrijven op het gebied van o.a. voorzieningen in de infrastructuur en energie. Hierdoor kunnen bedrijven zich op de nieuwe locatie verder ontwikkelen en kunnen glasopstanden in het buitengebied worden opgeruimd.
h. Met andere woorden: het bedrijf moet de afgelopen drie jaren hebben kunnen voorzien in het levensonderhoud van ten minste één persoon en er moet ten minste 1 fte arbeidsinzet in het bedrijf zijn gestoken. De te verplaatsen bedrijven moeten actief zijn in de primaire productie van land- en/of tuinbouwproducten. Het gaat dus niet om de verplaatsing van overige bedrijven (bijvoorbeeld verwerkingsbedrijven van land- en/of tuinbouwproducten).
4a. Aanvrager dient een glastuinbouwbedrijf eigenaar te zijn. Voor een aanvraag mogen ook glasopstanden in het project worden ingebracht. Die tellen ook mee voor de subsidieberekening. Hierbij moet aannemelijk worden gemaakt dat het realistisch is dat die binnen de projectduur kunnen worden verworven, bijvoorbeeld door een intentieverklaring of conceptovereenkomst.
4c. Een verzoek voor het wijzigen van de bestemming van de te saneren locatie heeft onder meer als doel om te verzekeren dat er op de te saneren locatie niet opnieuw een glastuinbouwopstand wordt gebouwd. Bij de vaststelling van de subsidie dient te worden aangetoond dat de gemeente de bestemming is gewijzigd.
De subsidie is bedoeld voor verplaatsing, niet voor nieuwvestiging.
De verplaatsingsregeling is primair bedoeld om:
Overzicht categoriegebieden 1 t/m 5 Ruimtelijke Visie Greenport Aalsmeer 2015-2025
Categorie 1: Bestaand modern grootschalig glastuinbouwgebied: deze gebieden ((paars gekleurd op de visiekaart op pag 24. van de Ruimtelijke Visie Greenport Aalsmeer 2015-2025) hebben een minimale omvang van circa 100 hectare fysiek glas. De oudere gebieden of deelgebieden in deze categorie hebben een opgave voor modernisering.
Categorie 2: Bestaand kleinschalig (glas)-tuinbouwgebied (specialistische teelt en niche producten): deze gebieden ((roze gekleurd op de visiekaart op pag 24. van de Ruimtelijke Visie Greenport Aalsmeer 2015-2025) zijn kleiner dan 100 hectare. Ze hebben als glasgebied veel kenmerken van categorie 1. In het algemeen zijn in deze gebieden moderne glastuinbouwbedrijven gevestigd, met hier en daar ook enkele kleinschalige en/of verouderde bedrijven.
Sommige gebieden worden gekenmerkt door een combinatie van glas met vollegrondsteelten of bijvoorbeeld bollenbroeierij. Er zullen op punten slagen nodig zijn om deze gebieden toekomstbestendig te maken. Dat kan herstructurering van het glas zelf, of een andere ingreep zijn. De gebieden zijn over het algemeen goed ontsloten, op punten is er ruimte voor verbetering in de ontsluiting. Er is nog ruimte voor nieuwe ontwikkeling in deze categorie. Door herstructurering is in deze gebieden nog teeltareaal te winnen. Deze gebieden zijn vaak te klein om over te gaan op grootschalige voorzieningen voor duurzaamheid. Er zal gezocht worden naar andere slimme combinaties.
Categorie 3: Nieuw grootschalig glastuinbouwgebied: in deze gebieden ((oranje gekleurd op de visiekaart op pag 24. van de Ruimtelijke Visie Greenport Aalsmeer 2015-2025) kan aan de vraag naar grote kavels van 10 hectare tot wel 50 ha worden voldaan. Ook de vraag naar groot transport (LSV) kan hier geïmplementeerd worden. Hiermee wordt voorzien in ‘schuifruimte’. Dat wil zeggen, met verplaatsing naar deze gebieden, ontstaat elders ruimte voor schaalvergroting of modernisering. Door de schaalgrootte zijn net als bij categorie 1 investeringen in CO2 voorziening, restwarmte of geothermie interessant en haalbaar. Met het ontwikkelen van nieuw gebied, kan het duurzaamheidsconcept het meest verregaand geïmplementeerd worden.
Categorie 4: tuinbouwgebieden met maatwerkopgave: Dit zijn de gebieden (blauw gekleurd op de visiekaart op pag 24. van de Ruimtelijke Visie Greenport Aalsmeer 2015-2025) met minder kansrijk en vitaal teeltareaal in 2025. Er is veel variatie binnen deze categorie. Er zijn goede en kansrijke tuinbouwbedrijven gevestigd in deze gebieden, welke bijdragen aan de diversiteit van het aanbod van de Greenport Aalsmeer. In deze oudere teeltgebieden wordt teelt onder glas ook gecombineerd met opengrond sierteelt (boomkwekerij). Er zijn kansen voor extensievere en biologische teelten. Er zijn in deze categorie meer dan in andere categorieën bedrijven die geen opvolger hebben en is er veel verouderd glas.
Voor de eventueel vrijkomende ruimte is het zoeken naar een combinatie met andere functies om daarmee de vitaliteit van het gebied te dienen.
Categorie 5: Transformatiegebieden en verspreid glas: deze gebieden (groen gekleurd op de visiekaart op pag 24. van de Ruimtelijke Visie Greenport Aalsmeer 2015-2025) zullen niet meer tot het glastuinbouwconcentratiegebied in de Greenport Aalsmeer behoren of worden voorgesorteerd om daar niet meer toe te behoren. In deze gebieden is transformatie naar andere functies gepland of reeds gestart. In de toekomst behoren deze gebieden niet meer tot het teeltareaal binnen de Greenport Aalsmeer. Het provinciale en gemeentelijke ruimtelijk-economisch beleid wordt hierop aangepast.
Verspreid glas: kassen die zich buiten de aangewezen (glas)tuinbouwconcentratiegebieden in Noord-Holland
Het kan ook gaan om een samenwerkingsverband van glastuinbouwbedrijven. Hiervoor dient een samenwerkingsovereenkomst bij de aanvraag te worden gevoegd.
Om de volwaardigheid aan te tonen dient de aanvrager als bijlage drie jaarrekeningen aan te leveren. Het betreffen de laatste drie opgemaakte jaarrekeningen als bedoeld in artikel 361 van het Burgerlijk Wetboek, dan wel de balans en de staat van baten en lasten en de toelichting daarop of, indien deze bescheiden ontbreken, een verslag over de financiële positie op het moment van de aanvraag.
Artikel 6 Subsidiabele kosten van investeringen
De sloopkosten van kassen en andere opstallen of voorzieningen op de oude locatie zijn niet subsidiabel.
De hoogte van de subsidie is 40% over de subsidiabele kosten. Bovendien is subsidie afhankelijk van de maximaal toegestane subsidie op grond van de staatssteunregels. Subsidie voor activiteiten die vallen binnen het toepassingsgebied van artikel 42 van VWEU zijn gevrijwaard van staatssteunregels.
De subsidie wordt berekend op basis van aantal m2 gesaneerd glas. De bijgebouwen of andere bijbehorende voorzieningen zoals waterberging, koelcellen etc. mogen niet worden meegenomen in deze berekening.
Door een taxateur moet de oppervlakte van de te saneren locatie opgegeven worden. Dat betreft dan alleen het aantal te saneren m2 glas, niet de bijgebouwen. Voor de bepaling van het aantal m2 te saneren glas op de oude bedrijfslocatie dient als bijlage een door een taxateur opgesteld rapport. Het rapport is opgesteld door een taxateur die staat ingeschreven in de kamer Landelijk Vastgoed van de Stichting Vastgoed of in de kamer Agrarisch Vastgoed van de Stichting Certificering Voor Makelaars en taxateurs. Dit rapport bevat in ieder geval de volgende informatie van de te verplaatsen bedrijfslocatie:
NB: Het betreft hier dus geen waarde taxatie.
Er is gekozen voor een selectie van de projecten op basis van criteria:
De selectie van projecten zal plaatsvinden via een zogenaamde ‘tender-methode’: alle binnen de in artikel 2 genoemde periode ingediende projecten worden, indien ze voldoen aan de subsidievoorwaarden, beoordeeld op basis van een puntentoekenning. Indien de score tenminste gelijk is aan het minimum aantal punten van 30 (artikel 9) komen de projecten voor subsidie in aanmerking. De projecten worden vervolgens gerangschikt aan de hand van het puntentotaal, waarbij de projecten aflopend (van hoog naar laag aantal punten) worden gerangschikt. Is het beschikbare subsidieplafond ontoereikend voor alle voor subsidie in aanmerking komende projecten, dan worden de projecten gerangschikt op hoogte van puntenscore.
Hierbij wordt gekeken naar de hoogte van de opgevoerde proceskosten (hieronder vallen de kosten van adviseurs, architecten, ingenieurs en kosten van adviezen duurzaamheid op milieu en economisch gebied) in relatie tot de totaal aangevraagde subsidiabele kosten.
0 punten worden behaald indien de opgevoerde proceskosten meer dan 70% van de totale subsidiabele kosten bedragen.
1 punt wordt behaald indien de opgevoerde proceskosten 50% tot en met 70% van de totale subsidiabele kosten bedragen.
2 punten worden behaald indien de opgevoerde proceskosten 30% tot en met 50% van de totale subsidiabele kosten bedragen.
3 punten worden behaald indien de opgevoerde proceskosten 15 tot en met 30% van de totale subsidiabele kosten bedragen.
4 punten worden behaald indien de opgevoerde proceskosten tussen de 5 en 15% van de totale subsidiabele kosten bedragen.
5 punten worden behaald indien de opgevoerde proceskosten minder dan 5% van de totale subsidiabele kosten bedragen.
b. Effectiviteit van de maatregel bedrijfsverplaatsing
Dit criterium heeft een wegingsfactor 4, met een maximaal te behalen score van 5. De keuze voor een wegingsfactor is hieronder toegelicht. De effectiviteit van het project / de projectactiviteiten wordt bepaald door de effecten die de bedrijfsverplaatsing zal hebben voor de modernisering van het glastuinbouwareaal zoals beschreven onder het algemeen kader. De effecten worden met name bepaald door het gebied waar het bedrijf uit verplaatst wordt en de aard (soort bedrijf, waarmee samenhangend de mate van belasting van omgeving en/of milieu) en omvang (in de vorm van oppervlakte glas) van het te verplaatsen bedrijf. Er wordt in samenhang gekeken naar de volgende aspecten:
Dit kun u illustreren aan de hand van het nieuwe inrichtingsplan van uw nieuwe bedrijfslocatie of het glastuinbouwgebied, bijvoorbeeld uw bijdrage van het project aan de toekomst van het glasconcentratiegebied. Doordat ik mijn bedrijf verplaats naar dit gebied, heeft het totale gebied daar profijt van, omdat…... (bijvoorbeeld voorzieningen in de infrastructuur zoals voor energie, CO2, water etc).
0 punten: de effectiviteit is gelet op genoemde aspecten onvoldoende.
1 punt: de effectiviteit is gelet op genoemde aspecten matig.
2 punten: de effectiviteit is gelet op genoemde aspecten voldoende.
3 punten: de effectiviteit is gelet op genoemde aspecten goed.
4 punten: de effectiviteit is gelet op genoemde aspecten zeer goed.
5 punten: de effectiviteit is gelet op genoemde aspecten uitmuntend.
c. Kans op succes / haalbaarheid
Dit criterium heeft een wegingsfactor 2, met een maximaal te behalen score van 5.
Bezien wordt wat de haalbaarheid van de uitvoering van het project bedrijfsverplaatsing glastuinbouwbedrijf is. Hierbij wordt in samenhang gekeken naar de volgende aspecten:
a. de kwaliteit van het projectplan.
De kwaliteit van het projectplan zal door de adviescommissie worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:
b. de mate waarin risicofactoren zijn onderkend en beheersbaar gemaakt zijn. Hierbij zal gekeken worden naar:
0 punten: project scoort onvoldoende op één of beide van genoemde aspecten.
1 punt: project scoort onvoldoende tot matig op één of beide van genoemde aspecten,
2 punten: project scoort ten minste voldoende op beide genoemde aspecten.
3 punten: project scoort goed op ten minste één van genoemde aspecten, andere aspect is ten minste voldoende.
4 punten: project scoort zeer goed op ten minste één van genoemde aspecten, andere aspect is ten minste goed
5 punten: project scoort zeer goed op beide genoemde aspecten.
d. Urgentie / noodzakelijkheid opgave
Hierbij gaat het om de vraag in hoeverre de opgave(n) die aangepakt worden geïdentificeerd zijn als opgaven die (sectoraal of integraal) noodzakelijk aangepakt dienen te worden en op welke termijn die aanpak noodzakelijk is. Zo zijn er (inter)nationale doelstellingen of uitvoeringsagenda’s die voor een bepaalde einddatum gerealiseerd dienen te zijn en waar het project aan bijdraagt of noodzakelijk voor is. Een en ander is daarmee gerelateerd aan de knelpunten en beleidsopgaven die bestaan in de provincie waar de openstelling plaatsvindt en die benoemd zullen worden in het openstellingsbesluit. Zo zal er bij ligging van een te verplaatsen glastuinbouwbedrijf buiten een aangewezen glastuinbouwontwikkelingsgebied of een regionaal cluster glastuinbouw sprake zijn van een noodzakelijke opgave die onmiddellijk of op korte termijn aangepakt dient te worden en dus hoog scoren. Een verplaatsing van glastuinbouwbedrijven die gelegen zijn binnen een glastuinbouwontwikkelingsgebied of regionaal cluster glastuinbouw is daarentegen geen noodzakelijke opgave.
0 punten: indien er geen sprake is van een op grond van in het openstellingsbesluit weergegeven provinciale plannen noodzakelijke opgave die op grond van die plannen aangepakt hoeft.
1 punt: indien er sprake is van een op grond van in het openstellingsbesluit weergegeven provinciale plannen noodzakelijke opgave die op grond van die plannen pas op lange termijn aangepakt hoeft, dit betreft verplaatsing binnen het glastuinbouwconcentratiegebied
2 punten: indien er sprake is van een op grond van in het openstellingsbesluit weergegeven provinciale plannen noodzakelijke opgave die op grond van die plannen pas op langere termijn aangepakt hoeft, dit betreft verplaatsing naar of binnen het glastuinbouwconcentratiegebied Agriport.
3 punten: indien er sprake is van een op grond van in het openstellingsbesluit weergegeven provinciale plannen noodzakelijke opgave die op grond van die plannen binnen afzienbare termijn aangepakt moet worden, dit betreft verplaatsing naar of binnen de glastuinbouwconcentratiegebieden Grootslag en Heemskerkbinnenduingebied.
4 punten: indien er sprake is van een op grond van in het openstellingsbesluit weergegeven provinciale plannen noodzakelijke opgave die op grond van die plannen op korte termijn aangepakt moet worden, dit betreft verplaatsing naar of binnen het glastuinbouwconcentratiegebied Alton.
5 punten: indien er sprake is van een op grond van in het openstellingsbesluit weergegeven provinciale plannen noodzakelijke opgave die op grond van die plannen onmiddellijk aangepakt moet worden, dit betreft de verplaatsing naar of binnen de glastuinbouwconcentratiegebieden in de Greenport Aalsmeer.
Na sluiting van de openstellingstermijn worden alle aanvragen beoordeeld op basis van de selectiecriteria uit artikel 8 en gerangschikt op een prioriteitenlijst. Het puntentotaal per project wordt samengesteld uit de te behalen punten op basis van deze methodiek:
Criterium 8a: De kosteneffectiviteit van de activiteit, 0-5 punten, gewicht 2.
Criterium 8b: Effectiviteit van de maatregel bedrijfsverplaatsing,0-5 punten, gewicht 4.
Criterium 8c: Kans op succes/haalbaarheid, 0-5 punten, gewicht 2.
Criterium 8d: Urgentie / noodzakelijkheid opgave, 0-5 punten, gewicht 2.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-4673.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.