Provinciaal blad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2021, 4669 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2021, 4669 | Verordeningen |
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent de subsidie voor digitalisering (Subsidieregeling Digitalisering provincie Groningen 2021)
Doel van de regeling is om mkb-ondernemingen en culturele organisaties en maatschappelijke ondernemingen te helpen in een veilige digitale transitie, zodat de omzet en/of winst kan worden behouden of vergroot, het digitale bereik wordt verbeterd en/of de digitale weerbaarheid wordt versterkt.
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 5 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Voor subsidie komen in aanmerking de kosten die worden gemaakt voor de activiteiten zoals bedoeld in artikel 5.
Artikel 9 Niet subsidiabele kosten
Onverminderd artikel 1.5 van de Procedureregeling komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
De hoogte van de subsidie, zoals bedoeld in artikel 5, bedraagt 70% van de subsidiabele kosten, met een maximum van € 3.000,-.
Groningen, 8 juni 2021
Gedeputeerde Staten voornoemd:
F.J. Paas, voorzitter.
J. Schrikkema, secretaris.
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling Digitalisering Provincie Groningen 2021
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017 (Kaderverordening) en de Procedureregeling subsidies Groningen (Procedureregeling). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Kaderverordening en Procedureregeling. In de Procedureregeling staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Kaderverordening en Procedureregeling noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Het steunkader waarbinnen subsidie wordt verstrekt in het kader van deze regeling is de de-minimissteun en is geregeld n Verordening (EG) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013. Op grond van deze verordening kan Gedeputeerde Staten aan MKB-ondernemingen over een periode van drie belastingjaren tot € 200.000,- aan voordeel verstrekken zonder dat dit staatssteun oplevert.
In Verordening (EG) Nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013.
Op grond van deze verordening kan Gedeputeerde Staten aan MKB-ondernemingen die actief zijn in de productie en verwerking en afzet van landbouwproducten sector over een periode van drie belastingjaren tot € 20.000,- aan voordeel verstrekken zonder dat dit staatssteun oplevert.
Wanneer primaire ondernemingen worden gesteund, krijgen zij te maken met staatssteunregels voor de landbouwsector. Landbouwstaatssteunregels zijn strenger dan voor andere sectoren, vanwege de sterke mate van regulering en subsidiëring in de landbouwsector.
Om te kunnen beoordelen dat het plafondbedrag niet wordt overschreden met de subsidieverstrekking in het kader van deze regeling, dient bij de aanvraag een ingevulde de-minimisverklaring te worden overgelegd. Op beide de-minimisverordeningen zijn separate de-minimisverklaringen van toepassing.
Indien er sprake is van het inschakelen van leverancier, dient deze onafhankelijk te zijn van de aanvragende onderneming. In dat kader wordt onder andere in de volgende situaties geoordeeld dat er geen sprake is van onafhankelijkheid:
Deze opsomming is niet limitatief.
Onder maatschappelijke ondernemingen verstaan we (semipublieke) organisaties met een maatschappelijke doelstelling die op bedrijfsmatige wijze diensten aanbieden, zoals scholen, verzorging- en verpleeghuizen en woningcorporaties. Verenigingen vallen hier niet onder.
Indien een onderneming meerdere vestigingen heeft, kan er voor de verschillende vestigingen worden aangevraagd, voor zover deze gevestigd zijn in de Provincie Groningen en ten opzichte van elkaar verschillende activiteiten uitvoeren.
De regeling ziet op ondersteuning op het gebied van digitalisering en cybersecurity middels het subsidiëren van het inhuren van expertbedrijven op dit gebied. De subsidieregeling is bedoeld om ondernemers die lijden onder de corona crisis te ondersteunen in het veilig en op de juiste manier aan de man brengen van hun producten en/of diensten. De verstrekking van de subsidie kan leiden tot een positief effect op het gebied van e-Health en digitalisering van de zorg. Deze maatregel draagt verder bij aan een innovatieve uitstraling van de provincie.
Voorbeelden van subsidiabele kosten:
Interne kosten; dit kunnen onder andere materiaalkosten en loonkosten zijn
Interne leveringen tussen bedrijven die in een groep verbonden zijn: Het begrip 'in groep verbonden' wordt uitgelegd in de betekenis die de algemene groepsvrijstellingverordening (AGVV) aan een verbonden onderneming geeft in bijlage I.
De term hardware wordt gebruikt voor alle tastbare onderdelen van en voor de computer. Het betreft zowel interne componenten als randapparatuur. Bijvoorbeeld: processor, pc, laptop, seriële poort, muizen, printers, scanners, toetsenborden en beeldschermen en smartphones.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-4669.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.