Provinciaal blad van Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2021, 4004 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2021, 4004 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân van 20 april 2021 tot vaststelling van het openstellingsbesluit Uitvoering LEADER-projecten, Noordoost en Noardwest Fryslân (Openstellingsbesluit Uitvoering van LEADER-projecten, Provincie Fryslân 2021-2022)
GEDEPUTEERDE STATEN VAN FRYSLAN
Gelet op artikel 1.3 en hoofdstuk 3 van de Regeling POP 3 subsidies provincie Fryslân (hierna de Regeling)
Open te stellen: Uitvoering van LEADER-projecten, sub maatregel 2, als nadere invulling van de bepalingen zoals vastgelegd in hoofdstuk 1 en hoofdstuk 3, paragraaf 3 van de Regeling.
Aanvragen worden elektronisch ingediend bij Gedeputeerde Staten van Fryslân (GS) via de website http://www.snn.nl/pop3.
Subsidie kan worden verstrekt voor de uitvoering van concrete acties die passen binnen de LOS Noordoost Fryslân, in het bijzonder:
Artikel 5.4 Subsidiabele kosten
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.12 van de Regeling kan subsidie worden verstrekt voor de volgende kosten gemaakt ter voorbereiding of uitvoering van projecten die passen binnen de LOS:
Artikel 5.6 Selectiecriteria, weging en selectie
In afwijking van artikel 1.15 van de Regeling hanteren Gedeputeerde Staten van Fryslân, op basis van selectie door de LAG, voor de rangschikking van de aanvragen als bedoeld in artikel 1.15 de volgende criteria, zoals die zijn vastgesteld in de LOS:
De projecten worden door de LAG beoordeeld op basis van de selectiecriteria uit artikel 5.6, waarbij per criterium het volgend aantal punten wordt toegekend.
Om voor subsidie in aanmerking te kunnen komen dient minimaal een volgend aantal punten te worden behaald:
voor het criterium als genoemd in Artikel 5.6 lid 1, 3 punten;
voor het criterium als genoemd in Artikel 5.6 lid 2, 4 punten;
voor het criterium als genoemd in Artikel 5.6 lid 3, 2 punten;
voor het criterium als genoemd in Artikel 5.6 lid 4, 2 punten.
Artikel 6.1 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor de uitvoering van concrete acties die passen binnen de LOS Noardwest Fryslân, in het bijzonder:
Artikel 6.4 Subsidiabele kosten
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.12 van de Regeling kan subsidie worden verstrekt voor de volgende kosten gemaakt ter voorbereiding of uitvoering van projecten die passen binnen de LOS:
Artikel 6.6 Selectiecriteria, weging en selectie
In afwijking van artikel 1.15 van de Regeling hanteren Gedeputeerde Staten van Fryslân, op basis van selectie door de LAG, voor de rangschikking van de aanvragen als bedoeld in artikel 1.15 de volgende criteria, zoals die zijn vastgesteld in de LOS:
De projecten worden door de LAG beoordeeld op basis van de selectiecriteria uit artikel 6.6, waarbij per criterium het volgend aantal punten wordt toegekend.
Om voor subsidie in aanmerking te kunnen komen dient minimaal een volgend aantal punten te worden behaald:
voor het criterium als genoemd in Artikel 6.6 lid 1,3 punten;
voor het criterium als genoemd in Artikel 6.6 lid 2, 4 punten;
voor het criterium als genoemd in Artikel 6.6 lid 3, 2 punten;
voor het criterium als genoemd in Artikel 6.6 lid 4, 2 punten.
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 20 april 2021
drs. A.A.M. Brok, Voorzitter
Mw. R.E. Bouius-Riemersma MBA, Secretaris
Op 16 februari 2015 heeft de Europese Commissie het derde Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2020 goedgekeurd. Het Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP) is een Europees subsidieprogramma dat gericht is op de versterking van het Nederlandse platteland. POP3 is een vervolg op POP2 en liep aanvankelijk van 2014-2020. Het programma is onder de naam POP3+ verleng tot en met 2022. Dit is gedaan als overgangsperiode tussen het ene en het andere programma. Het programma dat vanaf 2021 van start zou gaan heeft vertraging opgelopen. Vandaar een zogenaamde transitieregeling.
Nederland ontvangt van de Commissie ten behoeve van de uitvoering van haar plattelandsontwikkelingsprogramma in Fryslân Europese subsidie uit het Europees Fonds voor de Plattelandsontwikkeling (ELFPO). Daarnaast zal de Nederlandse overheid (Rijk, provincies, gemeenten, waterschappen) een eigen bijdrage aan het programma leveren van minimaal eenzelfde bedrag.
Middels het POP3+ zijn accentverschuivingen aangebracht op het POP3. Het POP3+ richt zich op klimaat, biodiversiteit/bodem en kringlooplandbouw (inclusief stikstof).
Om tot subsidiëring van projecten voor het uitvoeren van de thema’s over te kunnen gaan maakt de provincie gebruik van subsidieregelingen. Met de ‘Regeling Uitvoering van Leader projecten’ wordt fors ingezet op de plaatselijke ontwikkeling in het kader van LEADER (artikelen 32 tot en met 35 van Verordening (EU) Nr. 1303/2013 en artikelen 42 tot en met 44 van Verordening (EU) Nr. 1305/2013,
LEADER beoogt bij te dragen aan de plaatselijke ontwikkeling van plattelandsgebieden. De interactie tussen landbouw en samenleving wordt steeds belangrijker. Er ligt een opgave om samen te werken aan de sociaaleconomische ontwikkeling van het platteland en aan een duurzaam beheer van de ruimte. De agrarische sector zal zich in moeten zetten voor maatschappelijk draagvlak. De sector moet daarbij invulling geven aan haar “license to produce”. Dat kan bijvoorbeeld door de relatie tussen het platteland en de stad en tussen de boer en de burger te verstevigen. LEADER kan hier een bijdrage aan leveren, want:
De Provincie Fryslân stelt minder subsidie beschikbaar dan het Europese ELFPO-budget. In deze regeling stelt de Provincie Fryslân samen met een andere overheid 50% van de cofinanciering ter beschikking. Programmabreed is de verdeling daarbij voor Leadergebied Noordoost; provincie 43% en gemeenten 7%. In Leadergebied Noordwest draagt de provincie programmabreed 45% bij en de gemeenten 5%. Dit betekent niet automatisch dat op projectniveau dezelfde percentages moeten worden gehanteerd. De gemeentelijke bijdrage kan variëren al naar gelang het type project. De provincie is verantwoordelijk voor de hoogte en het innen van de gemeentelijke bijdrage op projectniveau en voor de uiteindelijk verdeling van de overheidsbijdragen programmabreed aan het eind van het programma. De aanvrager hoeft hier geen actie op te ondernemen. Indien de aanvrager een overheidsorgaan is, dan wordt 50% van de subsidiabele kosten door die aanvrager zelf gedragen.
Openstelling en subsidieaanvragen
De Provincie Fryslân stelt de Regeling Uitvoering van LEADER-projecten open voor de periode van 17 mei 2021, 9.00 uur tot en met 20 oktober 2022, 17.00 uur. Het totaal beschikbare budget voor deze periode voor Noordoost Fryslân bedraagt €1.560.700,- en voor Noardwest Fryslân €1.471.200,-. De helft daarvan wordt bijgedragen door de Europese Unie en de ander helft door regionale overheden. Het betreft één subsidieplafond per regio voor de gehele openstellingsperiode. Subsidieaanvragen worden tweemaal per jaar door de LAG beoordeeld. Om in de eerste dan wel tweede helft in deze beoordeling te worden meegenomen dient een subsidieaanvraag compleet te worden ingediend uiterlijk op 17 juni 2021 om 17.00 uur, 14 oktober 2021 om 17.00 uur, 9 juni 2022 om 17.00 uur dan wel 20 oktober 2022 om 17.00 uur. Aanvragen die na 20 oktober 17.00 uur worden ingediend kunnen niet meer door de LAG beoordeeld worden.
Op deze wijze krijgen de LAG’s de gelegenheid de projecten te beoordelen en te rangschikken op basis van de subsidiecriteria en scoringsfactoren die in de LEADER Ontwikkelingsstrategieën zijn genoemd.
In Fryslân zijn twee Lokale Actie Groepen (LAG’s) door Gedeputeerde Staten ingesteld, te weten:
Deze groepen zijn breed samengesteld uit vertegenwoordigers van de bevolking en een beperkt aantal bestuurders namens de betrokken gemeenten uit het betreffende LEADER gebied. De Provincie is in de LAG’s vertegenwoordigd door de betreffende gebiedsgedeputeerden. De taak van beide LAG’s is tweeledig: zij geven vorm aan het bottom-up karakter van het LEADER programma door als aanjager en begeleider van LEADER projecten in de regio te acteren en adviseren Gedeputeerde Staten over de subsidiabiliteit van de ingediende projectaanvragen. Door de formele instelling op basis van artikel 82 Provinciewet hebben zij ook de status van adviesorgaan van Gedeputeerde Staten verkregen. De door de LAG’s afgegeven adviezen gelden als een zwaarwegend advies aan Gedeputeerde Staten.
Iedere LAG heeft zijn eigen visie over de aanpak van de opgaven in haar regio en over de besteding van de LEADER gelden neergelegd in de desbetreffende LEADER Ontwikkelings Strategie (LOS). Deze documenten gelden als leidraad voor het handelen van de LAG’s en zijn te via http://www.snn.nl/pop3.
De LAG’s hanteren een uniforme lijst van subsidiabele kosten voor de ingediende aanvragen. Het gaat hierbij om de volgende kostensoorten:
Voorbereidingskosten komen slechts voor subsidie in aanmerking indien zij gemaakt zijn binnen één jaar voordat de aanvraag om subsidie is ingediend.
De voorbereidingskosten kunnen uitsluitend bestaan uit:
Het betreffen enkel de kosten die zijn gemaakt voor (de ontwikkeling van) het projectplan.
De kosten voor projectmanagement en projectadministratie
De kosten voor de uitvoering van het LEADER project
Operationele kosten die aantoonbaar noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het LEADER-project en die niet aan een andere kostensoort toe te delen zijn, zijn subsidiabel. Het gaat vooral om de inzet van arbeid om het project uit te voeren (het proces, maar ook de inhoud, voor zover deze niet aan fysieke investeringen is toe te wijzen).
De kosten van investeringen voor het LEADER project
Ten aanzien van de kosten van leasing moet worden opgemerkt dat, indien de leverancier in één keer wordt betaald, door een derde i.p.v. door de koper, op basis van een contract/overeenkomst waaruit blijkt dat er sprake is van voorfinanciering, zoals bij financial lease, er over de gehele aanschafprijs subsidie kan worden verstrekt. Met andere woorden, als de leverancier in één keer is betaald door de financieringsmaatschappij dan kan je een vaststellingsverzoek indienen mits duidelijk is dat je, op basis van een contract, de financieringsmaatschappij terugbetaalt.
De kosten van de koop van nieuwe machines en installaties zijn slecht subsidiabel tot maximaal de marktwaarde van de activa. Bedrijfsmiddelen (o.a. machines, inventaris, opleidingen, computers etc.) komen alleen voor subsidie in aanmerking als deze uitsluitend en blijvend worden gebruikt door de eindbegunstigde als onderdeel van de projectinvesteringen.
Onder de kosten van architecten, ingenieurs en extern adviseurs vallen bijvoorbeeld kosten voor financiële of technische expertise en juridisch advies. Deze kosten zijn niet gebonden aan een vast maximum percentage, maar worden door de LAG uiteraard wel beoordeeld op hun redelijke bijdrage aan de doelstelling van de LOS.
Subsidiabele kosten kunnen bestaan uit verschillende kostentypen, bijvoorbeeld personeelskosten voor de uitvoering van het project voor zover ze betrekking hebben op de uren die aantoonbaar voor het project zijn gemaakt ofwel bijdragen in natura of kosten derden.
Voor eigen arbeid of vrijwillige arbeid kan RVO geen facturen of betaalbewijzen controleren, omdat die er niet zijn. De redelijkheid en EU-conformiteit van de opgevoerde eigen arbeid en vrijwillige arbeid moet daarom op een andere manier worden bepaald. De redelijkheid van de inbreng in natura wordt door RVO bepaald aan de hand van de aangeleverde urenoverzichten en de omschrijving van de arbeid in het projectplan of eindverslag.
De hoogte van het subsidiepercentage wordt door de LAG bepaald en door Gedeputeerde Staten opgenomen in het openstellingsbesluit.
De hoogte van de subsidie is samengesteld uit financiële bijdragen van meerdere overheden. De Europese Unie draagt 25% van de subsidiabele kosten bij. Daarnaast nemen de provincie en gemeenten gezamenlijk eveneens 25% voor hun rekening. In Noordoost Fryslân dragen de gemeenten 7% (van de totale subsidieabele kosten van het project) bij en in Noardwest Fryslân 5% (van de totale subsidieabele kosten van het project). De verantwoordelijkheid voor de gemeentelijke bijdrage ligt bij de provincie, zowel op projectniveau als met betrekking tot de verdeling programmabreed.
Als voorbeeld ziet schematisch de financiering van een project van € 100.000, -, bij een gehanteerd subsidiepercentage van 50%, er alsvolgt uit:
Bijdrage Europa (25%) € 25.000, -;
Bijdrage provincie en andere overheden (25%) € 25.000, -;
Bijdrage aanvrager € 50.000, -.
De verdeling van de overheidsbijdragen kan per project variëren, maar zal programma breed uiteindelijk moeten resulteren in een verdeling conform de hierboven genoemde percentages.
Financiering op basis van tekort
De mogelijkheid bestaat dat een aanvrager besluit slechts subsidie aan te vragen ter grootte van het financieringstekort van het project. De aanvrager van subsidie geeft in de aanvraag, in ieder geval in het financieringsplan, aan welk financieringstekort het project heeft en waarvoor aanvrager subsidie aanvraagt. Wanneer dit tekort en daarmee het aangevraagde subsidiebedrag lager ligt dan kon worden aangevraagd op basis van het in de regeling genoemde percentage van de subsidiabele kosten, wordt dit tekort gezien als het aangevraagde en maximaal te verlenen subsidiebedrag. Dit houdt in dat, wanneer Gedeputeerde Staten besluit het project een subsidie te verlenen, hierin zal worden opgenomen dat het project een maximale subsidie kan ontvangen van het percentage genoemd in de regeling tot een maximum van € x,-, waarbij ‘x’ het bedrag van het in de aanvraag aangegeven tekort is. Bijvoorbeeld de subsidie wordt vastgesteld op 50% van de gerealiseerde subsidiabele kosten tot het maximum van € 50.000, -.
Beoordeling projectvoorstellen / selectiecriteria / puntenmethodiek
Voor advisering over en begeleiding bij projectaanvragen kan contact op worden genomen met de medewerkers van de streekkantoren in de regio’s (www.streekwurk.frl)
Na indiening van de projectvoorstellen bij SNN, via de webportal www.snn.nl/pop3, worden de stukken beoordeeld op volledigheid. De juiste en benodigde formulieren voor het indienen van een aanvraag zijn via deze webportal te vinden. Na afronding van deze beoordeling worden de projecten inhoudelijk getoetst . Hierbij wordt beoordeeld of de projecten passen binnen de kaders van het openstellingsbesluit.
De Europese Commissie verlangt dat slechts de betere projecten voor subsidie in aanmerking komen. Hiervoor is het systeem van selectiecriteria in het leven geroepen. De LAG’s hebben in de desbetreffende LEADER Ontwikkelingsstrategieën hun selectiecriteria opgenomen. Aan de hand van deze, in het openstellingsbesluit overgenomen selectiecriteria, worden punten aan een project toegekend. Deze werkzaamheden zijn door Gedeputeerde Staten aan de Lokale Aktie Groep, in haar hoedanigheid van adviesorgaan van Gedeputeerde Staten, opgedragen. Voorafgaand aan een LAG-vergadering kennen de individuele leden aan de ingediende projectvoorstellen een bepaalde score toe. Het gemiddelde van de individuele scores bepaalt de totaalscore van een projectvoorstel. Op basis van de totaalscores wordt de ranking van de projecten bepaald. De ranking speelt een belangrijke rol bij de toekenning van de subsidie. Het hoogstscorende project komt als eerste voor subsidie in aanmerking. De toekenning gaat in volgorde van ranking door tot eventueel het jaarlijkse subsidieplafond wordt bereikt. Mocht het subsidieplafond voor die bewuste openstellingsperiode worden bereikt, dan komen de projecten die lager scoren niet voor subsidie in aanmerking.
Indien meerdere aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt op basis van artikel 1.15, lid 4 van de Regeling door middel van loting bepaald welke aanvraag als eerste wordt gehonoreerd.
In het openstellingsbesluit is per LAG een bepaalde puntenmethodiek opgenomen. Deze methodiek kan dan ook per LAG verschillen. Er is voor gekozen voor Noordoost Fryslân en Noardwest Fryslân dezelfde methodiek wordt aangehouden. Deze methodiek houdt in dat per selectiecriterium een maximele puntenscore kan worden behaald. Zoals al opgemerkt wordt de hoogte van deze puntenscore bepaald door de LAG. Tevens wordt per criterium een minimumscore gehanteerd. Dit betekent dat voor elk criterium een minimale score moet worden behaald. Wordt bij één criterium niet aan deze eis voldaan, dan komt het project niet voor subsidie in aanmerking.
Bij het scores worden wegingfactoren gehanteerd op grond van het belang dat de LAG’s aan een criterium hechten. De basis voor de score is een schaal van 0, 1, 2 of 3. Omdat met name aan de criteria ‘1. bijdrage van het project aan de actielijnen van de LOS’ en ‘ 2. project passend bij de werkwijze van Leader’ grote waarde wordt gehecht, kunnen voor deze criteria meer punten worden toekend dan de overige twee criteria (‘ 3. haalbaarheid project’ en ‘4. efficiëntie/doelmatigheid project’). Aan de vier criteria kunnen de volgende minimale en maximale punten worden worden toegekend:
Om te garanderen dat ieder projectvoorstel aan een bepaalde mimimumeis voldoet is in het openstellingsbesluit opgenomen dat als totaalscore een minimumaantal punten van 20 moet worden behaald. Ook hier geldt dat, indien het minimum niet wordt behaald, het project niet voor subsidie in aanmerking komt.
Definitieve subsidievaststelling
Een project waaraan subsidie is verstrekt moet uiterlijk 31 december 2024 zijn uitgevoerd en op die datum moet de subsidieontvanger ook de aanvraag tot definitieve subsidievaststelling hebben ingediend, tenzij in de subsidiebeschikking een andere datum is opgenomen.
Subsidiabele activiteiten/ doelen LOS (artikel 5.1)
Subsidie kan worden verstrekt aan een project of activiteit dat voldoet aan de uitgangspunten van de herziene Lokale Ontwikkelings Strategie (LOS) Noordoost Fryslân zoals vastgesteld door Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân in haar vergadering van 20 april 2021.
Het project dient zich te richten op één van de volgende thema’s:
Om voor subsidie in aanmerking te komen zal per project minimaal sprake moeten zijn van een subsidie van € 43.750,-. De subsidie bedraagt
De subsidie bedraagt 50% van de totale subsidiabele kosten. Van de aanvrager wordt verwacht dat deze daarnaast zelf 50% van de totale subsidiabele kosten investeert.
Selectiecriteria, weging en selectie (artikel 5.6)
Met behulp van de selectiecriteria zoals opgenomen in de Lokale OntwikkelingsStrategie onder Bijlage III wordt beoordeeld in hoeverre het project tegemoet komt aan de doelstellingen van het LEADER programma. Deze beoordeling vindt plaats met behulp van de volgende selectiecriteria:
Subsidiabele activiteiten/ doelen LOS (artikel 6.1)
Subsidie kan worden verstrekt aan een project of activiteit dat voldoet aan de uitgangspunten van de herziene Lokale Ontwikkelings Strategie (LOS) Noardwest Fryslân zoals vastgesteld door Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân in haar vergadering van 20 april 2021.
Het project dient zich te richten op één van de volgende thema’s:
Om voor subsidie in aanmerking te komen zal per project minimaal sprake moeten zijn van een subsidie van € 43.750, - . De subsidie bedraagt maximaal € 150.000, -.
De subsidie bedraagt 50% van de totale subsidiabele kosten. Van de aanvrager wordt verwacht dat deze daarnaast zelf 50% van de totale subsidiabele kosten investeert.
Selectiecriteria, weging en selectie (artikel 6.6)
Met behulp van de selectiecriteria zoals opgenomen in de Lokale OntwikkelingsStrategie onder Bijlage III wordt beoordeeld in hoeverre het project tegemoet komt aan de doelstellingen van het LEADER programma. Deze beoordeling vindt plaats met behulp van de volgende selectiecriteria:
Selectiecriteria, 5.6 en 6.6 , tweede lid.
In de LEADER-methode en -filosofie staan vernieuwing, samenwerking en de aanpak van onderop centraal. Deze methode en filosofie dienen ook in de projectaanvragen tot uiting te komen. De LAG beoordeelt dit aspect aan de hand van de volgende vragen:
Vanuit het LEADER-programma wordt veel waarde gehecht aan het innovatieve karakter van projecten. Innovatie kan verschillende vormen aannemen:
De LAG toetst of projectaanvragen op één of meer van deze terreinen innovatief zijn. Projecten dienen op minimaal één van deze terreinen innovatief te zijn.
Selectiecriteria, 5.6 en 6.6 derde lid
Selectiecriterium 3 wordt door de LAG gezien als rand voorwaardelijk criterium: een project dient naar het oordeel van de LAG haalbaar te zijn, anders kan er geen bijdrage worden toegekend.
De LAG sluit hierbij aan bij de standaard projectmatige aanpak. Dat wil zeggen dat in de projectaanvraag ingegaan dient te worden op de aspecten van projectmatig werken:
Selectiecriteria, 5.6 en 6.6 vierde lid
Bij dit aspect gaat het om de kwaliteit van het project, de kosten-baten verhouding en het lange termijn perspectief van het project. De aanvrager dient te onderbouwen dat de voorgestelde aanpak de beste is om het gewenste resultaat te bereiken, wat de meerwaarde van subsidieverlening is en waarom het project zonder subsidie niet of onvoldoende uitgevoerd kan worden. Tevens dient de instandhouding na afronding van het project onderbouwd te worden met een exploitatie- of beheerplan.
De Regeling POP 3 subsidies provincie Fryslân is terug te vinden via: www.provincie-fryslan.nl/pop3 en via www.snn.nl/pop3.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-4004.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.