Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2021, 3446 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2021, 3446 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland van 20 april 2021, PZH-2021-764606938 (DOS 2013-0010135) houdende regels omtrent investeringen die bijdragen aan de realisatie van het Natuur Netwerk Nederland (Openstellingsbesluit POP-3 fysieke investeringen Krimpenerwaard Zuid-Holland 2021)
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland;
Gelet op artikel 1.3 van de Uitvoeringsregeling POP- 3 Zuid-Holland;
Overwegende dat het wenselijk is dat landbouwondernemingen in de Krimpenerwaard investeringen doen die bijdragen aan de realisatie van het Natuur Netwerk Nederland en daarmee ook bijdragen aan klimaat, biodiversiteit en kringlooplandbouw.
Vast te stellen het volgende besluit:
Openstellingsbesluit POP-3 fysieke investeringen land- en tuinbouw Zuid-Holland 2021
In dit openstellingsbesluit wordt verstaan onder Uitvoeringsregeling: Uitvoeringsregeling POP-3 Zuid-Holland.
Artikel 3 Subsidiabele activiteit
In afwijking van artikel 2.2.1 van de uitvoeringsregeling kan subsidie worden verstrekt voor fysieke investeringen in landbouwondernemingen die gelegen zijn in de Krimpenerwaard;
Artikel 6 Subsidiabele kostentypen
In afwijking van artikel 1.8, eerste lid, van de uitvoeringsregeling kunnen subsidiabele kosten bestaan uit:
In afwijking van artikel 2.2.4, eerste lid, van de uitvoeringsregeling komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:
Indien toepassing van artikel 2.2.6 van de uitvoeringsregeling ertoe leidt dat de subsidie minder bedraagt dan € 650.000,-, wordt de subsidie niet verstrekt.
Als twee of meer aanvragen een gelijk aantal punten hebben verkregen en hun plaats in de rangschikking zodanig is dat de som van de toe te kennen maximale subsidiebedragen het subsidieplafond overstijgt, wordt met inachtneming van het subsidieplafond subsidie verleend voor de aanvraag om subsidie met het hoogste aantal punten behaald op het criterium bedoeld in het eerste lid, onderdeel a.
Indien de aanvragen, bedoeld in het zevende lid, een gelijk aantal punten hebben behaald op het criterium bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en b, wordt de subsidie verleend voor de aanvraag om subsidie met het hoogste aantal punten behaald op het criterium bedoeld in het eerste lid, onderdeel c.
Indien de aanvragen als bedoeld in het achtste lid een gelijk aantal punten hebben behaald op het criterium bedoeld in het eerste lid, onderdelen a, b en c, wordt de subsidie verleend voor de aanvraag om subsidie met het hoogste aantal punten behaald op het criterium bedoeld in het eerste lid, onderdeel d.
In afwijking van artikel 1.19, derde lid, van de uitvoeringsregeling heeft een aanvraag om een deelbetaling betrekking op minimaal € 200.000,-.
Den Haag, 20 april 2021
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,
Drs. H.M.M. Koek, Secretaris.
Drs. J. Smit, voorzitter.
De sterkte/zwakte (SWOT) analyse in het Plattelandsontwikkelingsprogramma voor Nederland laat zien dat voor de landbouw in Nederland een verdere verduurzaming met behoud van de concurrentiekracht de grootste uitdaging is. De maatschappij stelt eisen aan het milieu, klimaat, dierenwelzijn, diergezondheid, landschap, omgevingskwaliteit en biodiversiteit.
De Hoofdlijnennotitie Vitale Landbouw Zuid-Holland geeft aan dat er voor de landbouw enorme uitdagingen liggen, bijvoorbeeld op het gebied van klimaat, stikstof en bodemdaling. Een transitie van de landbouw en het voedselsysteem is daarom noodzakelijk.
Met een goed beheer van de bodem en het watersysteem en een natuurvriendelijke inrichting van erven en percelen ontstaat meer ruimte voor biodiversiteit. Biodiversiteit is geen luxe, maar harde noodzaak voor een gezond ecosysteem waar we allemaal afhankelijk van zijn; van mens tot micro-organisme. Het agrarisch gebied vormt een belangrijk leefgebied voor planten- en diersoorten.
De doelstellingen voor de landbouw in Zuid-Holland worden (onder meer) uitgewerkt naar een gebiedsaanpak met maatregelen.
Met dit openstellingsbesluit worden de beschikbare POP3 middelen gericht ingezet in de Krimpenerwaard Met deze aanpak wordt een groter effect beoogd dan wanneer de investeringen verspreid door de provincie worden uitgevoerd.
In de Krimpenerwaard wordt gewerkt aan de realisatie van het NNN, waarbij landbouw en natuur elkaar niet uitsluiten. Landbouwers spelen een rol bij de realisatie van het NNN doordat ze zelf ook NNN realiseren. Deze openstelling faciliteert de zelf-realiserende landbouwers daar bij.
De vier thema’s waaraan een activiteit moet bijdragen sluiten aan bij de focusdoelen van het POP3 voor 2021 en 2022 (POP3+): klimaat, biodiversiteit/bodem, kringlooplandbouw (inclusief stikstof)
De hoogte van de subsidie bedraagt 40% van de subsidiabele kosten (artikel 2.2.6 van de Uitvoeringsregeling POP-3 Zuid-Holland).
Op basis van dit openstellingsbesluit worden geen subsidies verstrekt van minder dan € 650.000,-.
Alle aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen worden gerangschikt. Om de rangschikking te bepalen worden de aanvragen getoetst aan vier criteria. Aan de selectiecriteria kan een wegingsfactor worden toegekend van 1, 2, 3 of 4. Op basis van het doel van de openstelling wordt de wegingsfactor per criterium toegekend.
Criterium a: de mate van effectiviteit van de activiteit.
De effectiviteit wordt bepaald door de bijdrage die de activiteit levert aan de vier thema’s zoals beschreven in het openstellingsbesluit. De effectiviteit is groter naar mate er aan meer thema’s wordt bijdragen, waarbij ook beoordeeld in welke mate aan de verschillende thema’s wordt bijdragen. Een activiteit die er bijvoorbeeld toe leidt dat er minder brandstof verbruikt wordt, is minder effectief dan een activiteit waarmee het gebruik volledig wordt verminderd of een kringloop gesloten wordt.
Bij de beoordeling van het effect van de activiteit wordt ook gekeken naar het effect op het gebied. Activiteiten waarvan het effect beperkt blijft tot bedrijfsniveau worden als minder effectief gezien als activiteiten waarvan het effect het bedrijfsniveau overstijgt. Activiteiten die een effect hebben op de gehele NNN in de Krimpenerwaard worden als effectiefst gezien.
Hierbij wordt ook de hoogte van de gevraagde subsidie in ogenschouw genomen.
Op basis van bovenstaande punten wordt de mate van innovatie als zeer gering, gering, matig, voldoende, goed of zeer goed gekwalificeerd.
Met dit criterium wordt gekeken naar de wijze van uitvoering van de activiteit. Om dit te kunnen beoordelen wordt er gekeken naar de input (geld, kennis, kunde en overige middelen) die wordt ingezet om de output te kunnen realiseren. Het wordt als niet efficiënt gezien als de aanvrager zelf opnieuw het wiel gaat uitvinden, terwijl er al kennis en ervaring beschikbaar is uit eerdere (innovatie)projecten (zie bijvoorbeeld de website van het Netwerk Platteland https://netwerkplatteland.nl/).
Daarbij wordt bezien of de opgevoerde kosten relevant en passend zijn (worden de resultaten met de juiste middelen behaald?).
Op basis van bovenstaande punten wordt de mate van innovatie als zeer gering, gering, matig, voldoende, goed of zeer goed gekwalificeerd.
Criterium c. de haalbaarheid van de activiteit.
De haalbaarheid van de activiteit heeft zowel betrekking op de procesmatige kant van de activiteit als de meer inhoudelijke kant van de activiteit. Bij de procesmatige kant wordt de haalbaarheid bepaald door de volgende aspecten in samenhang te bezien:
Bij de meer inhoudelijke kant van de activiteit wordt de haalbaarheid bepaald door te beoordelen of het beoogde effect van de activiteit ook daadwerkelijk haalbaar is. Heeft de activiteit bijvoorbeeld betrekking op de teelt van een gewas die in het betreffende gebied zeer risicovol of niet kansrijk is, dan zal de haalbaarheid als zeer gering of gering beoordeeld worden.
Op basis van bovenstaande punten wordt de haalbaarheid als zeer gering, gering, matig, voldoende, goed of zeer goed gekwalificeerd.
Criterium d. de mate van innovatie
De mate van innovatie is gelet op de doelstelling van dit openstellingsbesluit niet het meest belangrijke selectiecriterium en heeft dan ook de laagste wegingsfactor.
De mate van innovatie wordt beoordeeld door de volgende punten in samen hang te bezien:
Aan een investering die recent in een proeftuin is ontwikkeld en getest en die in Europa nog niet wordt toegepast wordt een hogere puntenscore toegekend, dan aan een investering die al geruime tijd beschikbaar is en ook in Nederland volop wordt toegepast.
Op basis van bovenstaande punten wordt de mate van innovatie als zeer gering, gering, matig, voldoende, goed of zeer goed gekwalificeerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-3446.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.