Provinciaal blad van Overijssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2021, 3323 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2021, 3323 | Overige besluiten van algemene strekking |
Wijziging Regeling POP3 subsidies provincie Overijssel
De Regeling POP 3 subsidies provincie Overijssel als volgt te wijzigen:
3.1 Regeling Niet productieve investeringen water
In de Toelichting worden onderstaande wijzigingen doorgevoerd:
In het tweede tekstblok wordt de tekst vanaf ‘Deze regeling is inzetbaar voor ...’ tot het einde van het tekstblok vervangen door onderstaande tekst:
Subsidie wordt verstrekt voor het uitvoeren van activiteiten in de gebieden:
Per gebied is een maximaal subsidiebedrag beschikbaar, te weten:
In het derde tekstblok tussen ‘de Kaderrichtlijn Water, de Nitraatrichtlijn, ...’ en ‘herstel natuurlijke toestand watersystemen, ...’ de tekst ‘of klimaatadaptatie zoals’ ingevoegd.
Het tekstblok, beginnend met ‘Onderdeel van de subsidiabel kosten ...’ tot en met ‘voor de aankoop van grond niet van toepassing zijn.’ wordt verwijderd.
De tekst onder het kopje Cofinanciering wordt gewijzigd in: De EU-subsidie (ELFPO) bestaat voor 100% vanuit pijler 1 ELFPO overgehevelde middelen. Aan deze Europese middelen is geen nationale of provinciale cofinanciering verbonden.
In Artikel 3.1.1 Subsidiabele activiteiten wordt lid 1 gewijzigd in onderstaan lid 1:
Artikel 3.1.4 Subsidiabele kosten wordt vervangen door onderstaande:
Subsidie wordt verstrekt voor de volgende kosten, voor zover de kosten direct samenhangen met de investering:
In Artikel 3.1.6 Provinciale doelen en criteria wordt lid 2 vervangen door onderstaand lid 2:
Artikel 3.1.7 Rangschikking wordt vervangen door onderstaand artikel:
Artikel 3.1.7 Selectiecriteria
De inhoud van Artikel 3.1.8 Puntenmethodiek wordt verwijderd
Artikel 3.1.9 Verplichting wordt gewijzigd in Artikel 3.1.8 Verplichting
Artikel 3.1.10 Bevoorschotting op basis van realisatie wordt gewijzigd in Artikel 3.1.9 Bevoorschotting op basis van realisatie
Onderstaand artikel wordt toegevoegd:
Artikel 3.1.10 Samenstelling subsidieplafond
In afwijking van artikel 1.4 lid 1en 4 bestaan de in deze regeling opgenomen subsidiepercentages voor 100% uit ELFPO middelen.
Het bestaande Artikel 3.1.11 Weigeringsgrond wordt vervangen door onderstaand artikel:
Artikel 3.1.11 Weigeringsgrond
In het geval voor een gebied meerdere subsidieaanvragen zijn ingediend en de maximale subsidie zoals genoemd in artikel 3.1.1 lid 2 wordt overschreden door een aanvraag, waarbij het gevraagde subsidiebedrag hoger is dan het resterende bedrag van de maximale subsidie, wijzen Gedeputeerde Staten de gehele aanvraag af.
3.8 Regeling Investeringen in infrastructuur voor de ontwikkeling, modernisering of aanpassing van landbouwbedrijven
In de Toelichting worden de volgende wijzingen aangebracht:
Aan het eind van het eerste tekstblok wordt onderstaande tekst toegevoegd:
Met deze subsidieregeling wil de provincie bijdragen aan de verbetering van de verkavelingsstructuur in het landelijk gebied. Via planmatige vrijwillige kavelruilprojecten kan gewerkt worden aan betere landbouwstructuur en betere grondgebondenheid – wat belangrijk is om duurzaamheid van de sector te bevorderen. Het helpt ook om de andere functies op de juiste plek te krijgen, denk aan natuur, water en minder transportbewegingen.
In het tweede tekstblok wordt de bestaande tekst na ‘... en de juiste aanpassingen van percelen’ vervangen door onderstaande tekst:
Daarnaast sluit verkaveling naast landbouwstructuurverbetering aan bij een aantal doelen die de provincie Overijssel hoog in het vaandel heeft staan. Het gaat hierbij om: behoud van de weidegang wat een voorwaarde is voor extensivering, de realisatie van milieudoelen, verbetering van de waterhuishouding en verbetering van de natuur, biodiversiteit en landschap. Ook draagt verkaveling bij aan de leefbaarheid van een gebied en aan klimaatopgave en verkeersveiligheid. Omdat grote delen van Overijssel al eens zijn verkaveld komt het accent meer te liggen op verkaveling van de landbouw in samenhang met de realisatie van de andere hierboven genoemde provinciale doelen.
In het derde tekstblok wordt de bestaande zin tussen ‘... waardoor negatieve effecten beperkt blijven.’ en ‘Dit heeft een direct positief effect ...’ vervangen door ‘Een duurzame bedrijfsvoering leidt tot vermindering van de emissies.’
In het vierde tekstblok wordt in de zin ‘De provincie zet met de regeling ‘Investeringen in infrastructuur voor de ontwikkeling, modernisering of aanpassing van landbouwbedrijven’ in op de ontwikkeling van een duurzame en concurrerende landbouw en daarmee op werkgelegenheid en het regionaal inkomen.’ de woorden ‘en concurrerende’ verwijderd. Onderstaande zin wordt na deze tekst toegevoegd:
Daarnaast zet de provincie ook in op realisatie van andere opgaven.
Artikel 3.8.5 Subsidiabele kosten wordt vervangen door onderstaand artikel 3.8.5 inclusief Toelichting
Kavelruilprojecten zijn gericht op investeringen in het landelijk gebied die bijdragen aan de verbetering van de verkaveling van de landbouwbedrijven en de daarbij behorende toegankelijkheid, bodemgesteldheid en waterhuishouding. Ook kan een goede verkaveling het mogelijk maken dat er weer meer gebruik gemaakt wordt van beweiding (“Koeien in de wei”) in plaats van zomerstalvoedering. Het gaat daarbij om de volgende concrete kosten:
Investeringen ten behoeve van inpassingsmaatregelen om negatieve gevolgen van het verkavelingsplan op de omgeving te voorkomen, zoals: aanbrengen van (compensatie) beplantingen, aanpassen van de wegen- en padenstructuur ten behoeve van het algemeen belang, aanpassen van de waterhuishouding ten behoeve van het algemeen belang.
De kosten genoemd onder lid 1 sub a. zijn alleen subsidiabel indien er sprake is van daadwerkelijke uitruil van gronden.
Artikel 3.8.7 Rangschikking wordt volledig vervangen door onderstaand artikel
Artikel 3.8.7 Selectiecriteria
Aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen, worden gerangschikt op basis van de volgende selectiecriteria:
Effectiviteit: Bezien wordt in welke mate verwacht kan worden dat na uitvoering van het project een verbetering is bereikt in de verkavelingsstructuur in combinatie met de provinciale doelen zoals beschreven in de toelichting na artikel 3.8.8 onder a. Hiertoe worden de totaal aangevraagde subsidiabele kosten gerelateerd aan het effect op/de mate waarin de doelstellingen worden behaald;
Urgentie: Hierbij gaat het om de vraag in hoeverre de opgave(n) die aangepakt worden door de verkaveling geïdentificeerd zijn als opgaven die op grond van het provinciale beleid noodzakelijk aangepakt dienen te worden en op welke termijn die aanpak noodzakelijk is. Zie ook de toelichting na artikel 3.8.8 onder c.
De Toelichting wordt verwijderd
Artikel 3.8.8 Puntenmethodiek wordt vervangen door onderstaand artikel 3.8.8 inclusief Toelichting
Na sluiting van de indieningtermijn worden alle aanvragen door een onafhankelijke adviescommissie beoordeeld op basis van de selectiecriteria uit artikel 3.8.7 lid 1 en conform artikel 3.8.7 lid 2. op een prioriteitenlijst gerangschikt. Het puntentotaal per project wordt samengesteld uit de wegingsfactor per criterium en de te behalen punten op dat criterium.
In de openstelling is precies aangegeven welke termijn voor de indiening van aanvragen wordt gehanteerd. De start- en einddatum worden hierbij strikt in acht genomen. Na sluiting van de indieningstermijn worden alle aanvragen door een onafhankelijke adviescommissie beoordeeld en in een bepaalde rangorde op een lijst geplaatst. De plaats in de rangorde wordt bepaald door het aantal punten dat door de adviescommissie aan het project is toegekend.
Voor elk project geldt dat een minimum aantal punten dient te worden behaald om voor subsidie in aanmerking te kunnen komen. Het doel van deze systematiek is om alle projecten onderling te vergelijken en de beste projecten uit het totaalaanbod te selecteren. Als consequentie hiervan bestaat de mogelijkheid dat, indien binnen een tender het subsidieplafond wordt bereikt, de projecten met de lagere scores geen subsidie zullen ontvangen. Mocht het plafond niet worden bereikt dan worden alle projecten, die de minimumscore hebben behaald, gesubsidieerd.
In de openstelling is precies aangegeven welke termijn voor de indiening van aanvragen wordt gehanteerd. De start- en einddatum worden hierbij strikt in acht genomen. Na sluiting van de indieningstermijn worden alle aanvragen door een onafhankelijke adviescommissie beoordeeld en in een bepaalde rangorde op een lijst geplaatst. De plaats in de rangorde wordt bepaald door het aantal punten dat door de adviescommissie aan het project is toegekend. Voor elk project geldt dat een minimum aantal punten dient te worden behaald om voor subsidie in aanmerking te kunnen komen.
Voor een optimale beoordeling en rangschikking van de ingediende aanvragen aan de selectiecriteria is het aan te raden in het projectplan het volgende op te nemen:
Hieronder volgt een toelichting per selectiecriterium:
De adviescommissie kan voor Effectiviteit uit artikel 3.8.7 lid 1a. 0 tot 5 punten geven. De wegingsfactor van dit criterium is 4.
Bezien wordt in welke mate verwacht kan worden dat na uitvoering van het project een verbetering is bereikt in de verkavelingsstructuur en de overige provinciale doelstellingen. Hiertoe worden de totaal aangevraagde kosten gerelateerd aan het effect op/de mate waarin de doelstelling(en) zoals beschreven in de openstelling worden behaald.
De effectiviteit van de herverkaveling blijkt uit:
Een duidelijke onderbouwing van de verbetering in verkavelingsstructuur die bereikt kan gaan worden, te meten door het verschil in ‘uitgangskwaliteit’ én te beogen behalen ‘eindkwaliteit’ van het gebied waar het ruilverkavelingsproces plaats zal gaan vinden. Hierbij geldt de verkavelingsbarometer (www.verkavelenvoorgroei.nl) als uitgangspunt.
De provinciale doelen zijn als volgt geformuleerd:
De punten toekenning is als volgt:
0 punten; Het project draagt slechts in zeer geringe mate bij aan het criterium.
1 punt; Geringe bijdrage van het project aan het criterium.
2 punten; Het project draagt matig bij aan het criterium.
3 punten; Het project draagt in voldoende mate bij aan het criterium.
4 punten; De bijdrage van het project aan het criterium is goed.
5 punten; Zeer goede bijdrage van het project aan het criterium.
De adviescommissie kan voor Haalbaarheid/Kans op succes uit artikel 3.8.7 lid 1b. 0 tot 5 punten geven. De wegingsfactor van dit criterium is 3.
De haalbaarheid van het projectplan tot opstellen van een verkavelingsplan zal beoordeeld worden door in samenhang de volgende aspecten te beoordelen:
De punten toekenning is als volgt:
0 punten; project scoort onvoldoende op de genoemde aspecten.
1 punt; project scoort onvoldoende tot matig op één of alle genoemde aspecten.
2 punten; project scoort ten minste voldoende op alle genoemde aspecten.
3 punten; project scoort goed op ten minste een van genoemde aspecten, andere aspect scoort voldoende.
4 punten; project scoort goed op alle genoemde aspecten.
5 punten; project scoort zeer goed op ten minste een van genoemde aspecten, andere aspecten scoren goed.
De adviescommissie kan voor Urgentie uit artikel 3.8.7 lid 1c. 0 tot 5 punten geven. De wegingsfactor van dit criterium is 4.
Hierbij gaat het om de vraag in hoeverre de opgave(n) die aangepakt worden door de herverkaveling geïdentificeerd zijn als opgaven die op grond van het provinciale (sectorale of integrale) beleid noodzakelijk aangepakt dienen te worden en op welke termijn die aanpak noodzakelijk is. Zo zijn er (inter)nationale doelstellingen die voor een bepaalde einddatum gerealiseerd dienen te zijn en waar de verbetering van de verkavelingsstructuur aan bijdraagt of noodzakelijk voor is.
Naast landbouwstructuurverbetering levert de verkaveling een bijdrage aan: behoud van de weidegang wat een voorwaarde is voor extensivering, de realisatie van milieudoelen, verbetering van de waterhuishouding of verbetering van de natuur, biodiversiteit en landschap. Ook draagt verkaveling bij aan de leefbaarheid van een gebied en aan klimaatopgave. Omdat grote delen van Overijssel al eens zijn verkaveld komt het accent meer te liggen op verkaveling van de landbouw in samenhang met realisatie van andere doelen. Dit alles is na te lezen in de Externe link: Provinciale Omgevingsvisie.
De mate waarin de activiteit bijdraagt aan de doelen, zoals hiervoor beschreven in de toelichting onder a, blijkt uit de uit te voeren maatregelen die in het verkavelingsproject ten aanzien van deze doelen worden genomen. Hieronder zijn de doelen nogmaals opgenomen, waarbij per doelstelling de mate van urgentie is benoemd (hoe hoger de urgentie, hoe sneller deze opgave moet worden opgepakt).
De punten toekenning is als volgt:
0 punten; indien er sprake is van een opgave die op grond van in het openstellingsbesluit weergegeven provinciale doelen noodzakelijk is, maar die op grond van die plannen pas op zeer lange termijn aangepakt hoeft te worden.
1 punt; indien er sprake is van een opgave die op grond van in het openstellingsbesluit weergegeven provinciale doelen noodzakelijk is, maar die op grond daarvan pas op langere termijn aangepakt hoeft te worden.
2 punten; indien er sprake is van een noodzakelijke opgave op grond van in het openstellingsbesluit weergegeven provinciale doelen en die op grond daarvan binnen afzienbare termijn aangepakt moet worden.
3 punten; indien er sprake is van een noodzakelijke opgave op grond van in het openstellingsbesluit weergegeven provinciale doelen en die op grond daarvan op relatief korte termijn aangepakt moet worden.
4 punten; indien er sprake is van een op grond van in het openstellingsbesluit weergegeven provinciale doelen noodzakelijke opgave die op grond daarvan snel aangepakt moet worden.
5 punten; indien er sprake is van een op grond van in het openstellingsbesluit weergegeven provinciale doelen noodzakelijk opgave, die op grond daarvan onmiddellijk aangepakt moet worden.
De adviescommissie kan voor Efficiëntie uit artikel 3.8.7 lid 1 sub d. 0 tot 5 punten geven. De wegingsfactor van dit criterium is 2.
De kosten, omgeslagen per geruilde hectare, zijn het uitgangspunt. Meegewogen worden de proces- en procedurekosten, de kosten voor kavelinpassingsmaatregelen en de kavelverbeteringskosten (de subsidiabele kosten zoals genoemd in artikel 3.8.5). De adviescommissie zal de ingediende aanvragen per tender tegen elkaar afwegen, waarbij gelet wordt op de hoogte van de kosten per hectare verkaveling. Het project waarbij de kosten per hectare het laagst liggen zal de hoogste score behalen binnen dit criterium. Deze bedragen zijn gebaseerd op ervaringscijfers. Op deze wijze worden de aanvragen binnen dit criterium gerangschikt.
De puntentoekenning is als volgt:
0 punten; indien de subsidiabele kosten per geruilde hectare hoger zijn dan € 3.231,-;
1 punt; indien de subsidiabele kosten per geruilde hectare worden berekend op een bedrag tussen € 2.800,20 tot en met € 3.231,-;
2 punten; indien de subsidiabele kosten per geruilde hectare worden berekend op een bedrag tussen € 2.369,40 tot en met € 2.800,19;
3 punten; indien de subsidiabele kosten per geruilde hectare worden berekend op een bedrag tussen € 1.938,60 tot en met € 2.369,39;
4 punten; indien de subsidiabele kosten per geruilde hectare worden berekend op een bedrag tussen € 1.723,20 tot en met € 1.938,59;
5 punten; indien de subsidiabele kosten per geruilde hectare lager zijn dan € 1.723,20.
Toelichting op puntenmethodiek
In de openstelling is precies aangegeven welke termijn voor de indiening van aanvragen wordt gehanteerd. De start- en einddatum worden hierbij strikt in acht genomen. Na sluiting van de indieningstermijn worden alle aanvragen door een onafhankelijke adviescommissie beoordeeld en in een bepaalde rangorde op een lijst geplaatst. De plaats in de rangorde wordt bepaald door het aantal punten dat door de adviescommissie aan het project is toegekend.
Voor elk project geldt dat een minimum aantal punten dient te worden behaald om voor subsidie in aanmerking te kunnen komen. Het doel van deze systematiek is om alle projecten onderling te vergelijken en de beste projecten uit het totaalaanbod te selecteren. Als consequentie hiervan bestaat de mogelijkheid dat, indien binnen een tender het subsidieplafond wordt bereikt, de projecten met de lagere scores geen subsidie zullen ontvangen. Mocht het plafond niet worden bereikt dan worden alle projecten, die de minimumscore hebben behaald, gesubsidieerd.
De systematiek staat niet toe dat na sluiting van de indieningstermijn de aanvragen alsnog worden gewijzigd.
De systematiek van toekenning van punten aan selectiecriteria en de weging daarvan staat hieronder in tabelvorm weergegeven.
In Artikel 3.8.10 Subsidievaststelling worden onderstaande wijzigingen doorgevoerd:
De tekst ‘Tevens omvat voornoemde aanvraag een berekening van de gerealiseerde landbouwstructuurverbetering (doelbereik).’ wordt vervangen door ‘Tevens omvat voornoemde aanvraag een inschatting van de geruilde hectares.’
De Toelichting op dit artikel wordt verwijderd
In Artikel 3.8.11 Weigeringsgrond wordt sub b gewijzigd in onderstaand sub b
In Artikel 4.3 Citeertitel wordt de tekst ‘POP 3’ gewijzigd in ‘POP3’
Onderstaande Bijlage 2 Gebiedskaarten Niet productieve investeringen water wordt toegevoegd na Bijlage 1 Lijst van fysieke investeringen gericht op verduurzaming van landbouwbedrijven:
Bijlage 2 Gebiedskaarten Niet productieve investeringen water
Kaart 1 Gebied Vecht/Vechtrijk: Activiteiten die worden uitgevoerd in het gebied binnen de groene lijn komen in aanmerking voor subsidie.
Kaart 2 Gebied Kramerswatergang: Activiteiten die worden uitgevoerd in het gebied binnen de rode lijn komen in aanmerking voor subsidie.
Kaart 3 Gebieden Muggenbeet (rode lijn), verbinding Wieden Vollenhovermeer (gele lijn) en Duinweg Leeuwte (Oranje lijn). Activiteiten die worden uitgevoerd binnen de rode en/of gele en of oranje lijn komen in aanmerking voor subsidie.
Kaart 4 Gebied Buurserbeek, traject watermolen – Klaashuisstraat: Activiteiten die binnen de blauwe eclips worden uitgevoerd komen in aanmerking voor subsidie.
Dit besluit treedt in werking 1 dag na publicatie van dit provinciaal blad.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-3323.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.