Provincie Noord-Brabant - 2e partiële wijziging Natuurbeheerplan 2021

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,

 

Gelet op artikel 7 van de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls natuur en landschap Noord-Brabant en artikel 2.1 van de Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Noord-Brabant en het Besluit Subsidieregeling Natuur- en landschap 2016;

 

Overwegende dat jaarlijks verzoeken ingediend kunnen worden tot wijziging van het natuurbeheertype zoals dat voor een perceel is vastgelegd in het natuurbeheerplan;

 

Overwegende dat jaarlijks fouten worden gecorrigeerd en dat periodiek de begrenzing van het natuurbeheerplan wordt aangepast aan de wijzigingen die vanuit het ruimtelijke spoor hebben plaatsgevonden in het Natuur Netwerk Brabant (NNB, dit is de voormalige EHS en EVZ).

 

Besluiten vast te stellen,

Artikel I Wijziging van het natuurbeheertype op verzoek door externe organisaties of personen.

besluiten:

het Natuurbeheerplan 2021 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.

 

1.1 (nr. 1) Gemeente Boxtel. Natuurcollectief Brabant. Sortestraat .

 

Natuurcollectief Brabant wijst ons op een verkeerde begrenzing van een Kruiden- en faunarijke akker (N12.05) en het ontbreken van een houtwal (L01.02) in Liempde.

 

Reactie GS:

De akker staat op de kaart van het natuurbeheerplan aangegeven als liggende op zowel perceel LDE02 H651 en LDE02 H429. Deze ligt echter alleen op perceel LDE02 H651. Het deel op perceel LDE02 H429 betreft N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Op perceel LDE02 H429 is een houtwal (L01.02) aangelegd welke nog niet op de kaart staat. Deze voegen wij toe. De houtwal is subsidiabel voor beheervergoeding.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

1.2 (nr. 2) Gemeente Eersel. Bureau van Nierop. NNB onder hoogspanningsleiding.

 

De beheerder van de gemeentebossen van de gemeente Eersel verzoekt om een aanpassing van de ambitiekaart voor de NNB stroken onder een hoogspanningsleiding. De beheerder verzoekt om het natuurbeheertype aan te passen van N16.03 Droog bos met productie en voor een ander deel N14.01 Rivier- en beekbegeleidend bos naar natuurbeheertype N07.01 Droge hei en N06.04 Vochtige hei. De voorgestelde wijziging komt overeen met de huidige situatie in het veld.

 

Reactie GS:

Wij stemmen in met de voorgestelde wijziging van de beide kaarten aangezien de betreffende gronden gelegen zijn in de zogenaamde ZRO strook van de hoogspanningsleiding. Aangezien in de huidige situatie regelmatig de aanwezige boomopslag gekapt moet worden vanuit veiligheidsoverwegingen, ligt een natuurbeheertype met korte vegetatie die duurzaam in stand gehouden kan worden meer voor de hand. In dit geval dus N07.01 Droge heide, voor de gronden die nu als N16.03 Droog bos met productie in het natuurbeheerplan zijn opgenomen en N06.04 Vochtige heide voor de gronden die nu als N14.01 Rivier- en beekbegeleidend bos zijn aangeduid. Het duurzaam in stand houden van deze heidevegetaties levert een positieve bijdrage aan de biodiversiteit in deze gemeentebossen.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

1.3 (nr. 3) Gemeenten Moerdijk en Bergen op Zoom. Staatsbosbeheer. Sassenplaat en Prinsesseplaat

 

Staatsbosbeheer constateert dat 2 gebieden die zij al jaren beheren voor Rijkswaterstaat niet in aanmerking komen voor SNL-subsidie, omdat deze als niet-subsidiabel op de beheertypekaart staan. Het gaat om de percelen KDTT00 C1508 en C1509 (Sassenplaat) en de percelen HSR00 F583 en BGN01 I337 (Prinsesseplaat). In de SNL-regeling is aangegeven dat deze gronden wel voor subsidie in aanmerking moeten kunnen komen.

 

Reactie GS:

Artikel 2.1 lid 1e van de SNL-regeling geeft aan dat subsidie kan worden aangevraagd door Staatsbosbeheer voor zover dat is belast met het beheer van natuurterreinen die in rijksbezit zijn en voor 15 augustus 2009 reeds feitelijk in het beheer van Staatsbosbeheer waren. De Sassenplaat en de Prinsesseplaat zijn natuurterreinen die in rijksbezit zijn. Deze gebieden moeten dus openstaan voor SNL-subsidie.

 

Wij hebben het label subsidiabel ja aangebracht.

 

1.4 (nr. 4) Gemeente Sint Anthonis. Natuurcollectief Brabant. Strook bos verwijderen.

 

Het Natuurcollectief Brabant vraagt om de begrenzing van het NNB op de percelen OLO00 I452, I453, I7, I827 en I826 aan te passen aan de kadastrale grens. Dit betekent dat zeer kleine strookjes worden omgezet naar een ander natuurbeheertype conform de rest van het perceel.

 

Reactie GS:

Dit verzoek betreft een kaartcorrectie op zowel de beheertypenkaart als de ambitiekaart. Wij passen de beide kaarten in alle gevallen aan naar het bijpassende natuurbeheertype.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

1.5 (nr. 5) Gemeente Steenbergen. Perceel Staatsbosbeheer.

 

De projectpartners in het gebied Cruijslandse Kreken verzoeken een perceel in huidig eigendom van Staatsbosbeheer de juiste aanduiding te willen geven. Het perceel staat nu grotendeels als bos op kaart, terwijl het grasland is. Na de omzetting op kaart kan het perceel ingezet worden ten behoeve van verkoop in het gebiedsproces. Het gaat om perceel SBG02 AA238.

 

Reactie GS:

Het perceel staat onjuist op kaart. Alleen in het noorden is een klein gedeelte N14.03 Haagbeuken- en essenbos. Wij hebben de juiste begrenzing van dit bosgedeelte opgenomen. Staatsbosbeheer heeft verklaard dat voor het perceel nooit inrichtingssubsidie is verleend. Wij constateren uit luchtfoto’s van het perceel dat het voortdurend landbouwgrond is geweest. Wij geven het de aanduiding N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland op de ambitiekaart en N00.01 op de beheertypenkaart, waarmee de mogelijkheid voor inrichtingssubsidie ontstaat.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

Artikel II Wijziging van het natuurbeheertype op verzoek van het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB).

besluiten:

het Natuurbeheerplan 2021 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.

 

2.1 (nr. 6) Gemeente Bergeijk. Project beekherstel waterberging de Run.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) meldt dat op verzoek van waterschap de Dommel een aantal percelen aan de zuidzijde van de Run bij het Grootgoor zijn gerealiseerd. De percelen zijn afgegraven, waarmee de ambitie N10.02 Vochtig hooiland bereikbaar wordt.

In de Run zal ter plaatse hermeandering plaatsvinden, waarna de nieuwe loop ingetekend kan gaan worden en de oude loop geheel vervalt. Het beekherstel wordt in combinatie met gestuurde waterberging in het Grootgoor gerealiseerd. Het betreft de percelen RHV00 E1433, E1435, E1437 en E1439.

 

Reactie GS:

Wij stemmen in met de wijziging van het natuurbeheerplan. Door het afgraven van de bouwvoor is de kans op realisatie van N10.02 Vochtig hooiland sterk vergroot. De beekbodem zal op sommige plaatsen een meter worden verhoogd. De ijzerrijke kwel kan hiermee veel beter benut gaan worden.

Wij hebben aanvullend enkele kleine overhoekjes van percelen bij de beek in eigendom van waterschap de Dommel omgezet naar N10.02 Vochtig hooiland.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

2.2 (nr. 7) Gemeente Boxmeer. Project 1829_VI Scharmolen de Vilt.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt om het perceel BMR00 Z4086 als ingericht te willen aangeven met het natuurtype N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Dit perceel is gelegen tegen de waterloop de Oeffeltse Raam.

 

Reactie GS:

Het perceel ligt reeds binnen de begrenzing van het Natuurnetwerk. Wij nemen het perceel als ingericht met N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland in de beheerkaart op. Daarbij de opmerking dat het gedeelte ingericht Ruigteveld niet op kaart wordt opgenomen, vanwege de te geringe oppervlakte. Zoals mogelijk bekend mag voor natuurvlakken tot 20% een afwijkend type aanwezig zijn. De aangelegde L01.06 Struweelhaag is nog niet op kaart opgenomen. Met dit landschapselement is voldaan aan de 5% oppervlakte voor deze elementen. Wij herstellen dit in de definitieve versie van dit besluit, eind september 2021. Het perceel wordt subsidiabel gesteld voor beheervergoeding.

 

Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd.

 

2.3 (nr. 8) Gemeente Boxtel. Project Rouwbommel.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) meldt dat de inrichting van Rouwbommel perceel LDE02 G465 en G494 is afgerond. Er is N16.04 Vochtig bos met productie aangelegd, N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland en een L01.01 Poel. De verwerving en aanleg is gebeurd op verzoek van de gemeente Boxtel.

 

Reactie GS:

Wij hebben de beide percelen al eerder aan het NNB toegevoegd. De locatie ligt laag en vormt een uitbreiding van de leembossen van de Scheeken.

De beheertypenkaart is nu gewijzigd naar de aangegeven types.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

2.4 (nr. 9) Gemeenten Breda en Drimmelen. Project Noordrand-midden en Binnenpolder Terheijden.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt enkele percelen van een particuliere eigenaar te willen wijzigen naar ingericht. Het verzoek hiervoor is in 2015 bij het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) ingediend. De inrichting is pas recent afgerond. Het gaat over perceel PSB00 H1846 in natte natuurparel Noordrand-Midden en de percelen THD00 I1922, I1920, I521, I484, I1918, I1916, I1913 en I1915 in natte natuurparel Binnenpolder Terheijden.

 

Reactie GS:

De ambities voor het gebied Noordrand-Midden zijn aan de hand van een vastgestelde gebiedsvisie tussen 2015 en 2020 gewijzigd. Voor het perceel H1846 betekende dit wijziging in bostypen. Dit doorkruist de aanvraag van de particulier die nu is uitgevoerd. Aangezien de inrichting naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland is bekostigd, nemen wij dit type op de beide kaarten op. In het projectplan van de aanvrager is opgenomen dat er voor een beperkt deel langs sloten een flauw talud is afgegraven, waar N10.01 Nat schraalland kan ontstaan. Dit is positief en zal de biodiversiteit op het perceel sterk bevorderen. De oppervlakte van 0,4 ha valt binnen de 20% afwijking van het aanwezige beheertype die toegestaan is. Ook is sprake van een gedeelte N12.06 Ruigteveld. Niet duidelijk is hoe groot dit gedeelte is en waar het ligt. Wij nemen daarom voor het hele perceel, zowel op de ambitiekaart als de beheertypenkaart, N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland op. Mocht de eigenaar aantonen dat grotere oppervlaktes van het perceel een vegetatie hebben die een ander beheertype rechtvaardigen, dan kan dit onderbouwd bij de provincie worden aangevraagd. Voor de percelen in de Binnenpolder Terheijden geeft het inrichtingsplan aan dat voor het bereiken van de in het natuurbeheerplan aangegeven ambitie N10.01 Nat schraalland er afgegraven dient te worden om dichterbij de beschikbare kwelzone te kunnen komen. De kosten hiervoor worden als te hoog gezien. Ook is het zo dat voor de landbouwpercelen die nog aanwezig zijn een diepere ontwatering nodig is. Dit leidt tot onze conclusie dat de potenties van het gebied helaas nog niet benut kunnen worden. Bij de sloten zijn echter op veel plaatsen flauwe taluds aangelegd, waardoor de daar aanwezige zeer waardevolle vegetatie kans heeft zich uit te breiden. Wellicht dat in de toekomst verder doelbereik mogelijk is, nadat de laatste landbouwpercelen naar natuur zijn omgezet en het waterpeil omhoog kan. Wij hebben de ambities zoals op de ambitiekaart ongewijzigd gelaten. Op de beheertypenkaart hebben wij N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland opgenomen, voor zover dat al niet aangegeven was. De percelen staan open voor beheervergoeding.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

2.5 (nr. 10) Gemeente Cuijk. Maasheggengebied. Project de Rijtjes.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt om perceel CUI00 S468 als ingericht op de kaart aan te willen geven. Het betreft een perceel van een particulier. Hier is N10.02 Vochtig hooiland gerealiseerd.

 

Reactie GS:

De inrichting van het perceel levert extra natuurwaarde op. Het perceel ligt in een laaggelegen, nat gebied en bovendien in het Maasheggengebied waar een grote NNB-opgave ligt. Wij hebben echter geconstateerd dat niet aan een of beide voorwaarden voor opname van beheertype N10.02 Vochtig hooiland op de beheertypenkaart is voldaan. Er moeten in voldoende mate (vegetatie)doelsoorten aanwezig zijn en/of het perceel is nu al zo nat dat er met specialistisch materiaal gemaaid moet worden. In het inrichtingsplan is niet duidelijk gemaakt dat aan deze voorwaarden is voldaan. Daarom nemen wij het perceel op als N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland op de beheertypenkaart. Het perceel wordt opengesteld voor beheervergoeding De eigenaar van het perceel kan in de toekomst alsnog beheervergoeding voor N10.02 Vochtig hooiland aanvragen als kan worden aangetoond dat aan een of beide eerdergenoemde voorwaarde(n) wordt voldaan. Het voldoen aan de eis om 5% extra landschapselementen te realiseren bij inrichting als N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland laten wij hier achterwege, omdat de aanvrager bij het opstellen van het inrichtingsplan uitging van een ander beheertype.

 

Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja aangebracht.

 

2.6 (nr. 11) Gemeente Heeze-Leende. Project de Kleine Dommel en aanvullende aanvraag. Staatsbosbeheer en Brabants Landschap.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) meldt dat in het project de Kleine Dommel percelen gewijzigd kunnen worden. Naast het project gaat het ook om melding van een aanvullende aanvraag bij het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB). De gronden liggen in het beekdal van de Kleine Dommel. Voor een aantal percelen gaat het om een wijziging op zowel de beheertypekaart als de ambitiekaart. De percelen HEZ00 F2581 en F4356 van Staatsbosbeheer wijzigen op beide kaarten naar N10.01 Nat schraalland. Perceel A6188 van Staatsbosbeheer wijzigt op beide kaarten naar N05.04 Dynamisch moeras. Het perceel A4852 van Staatsbosbeheer wijzigt op beide kaarten naar N10.01 Nat schraalland. Verder wijzigen de percelen A3136, A6175, A6176, A4850 en A3752 van Staatsbosbeheer op beide kaarten naar N05.04 Dynamisch moeras, behalve de aanwezige gedeeltes met N14.01 Rivier- en beekbegeleidend bos. Enkele andere percelen wijzigen niet, ze staan al op de juiste wijze op de beide kaarten.

Verder wijzigen de volgende percelen van Brabants Landschap op de beheertypenkaart naar N05.04 Dynamisch moeras. Ze worden opengesteld voor beheervergoeding. Het gaat om HZE00 F4319, F4325, F2905 en F4318.

 

Reactie GS:

Wij stemmen in met alle wijzigingen. Er worden hiermee hoge natuurdoelen nagestreefd. De betreffende percelen zijn nu allen ingericht.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja aangebracht.

 

2.7 (nr. 12) Gemeente Heeze-Leende. Project natuurontwikkeling beekdal Sterkselse Aa.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt om een aantal percelen in het beekdal van de Sterkselse Aa als ingericht op de kaart te willen aangeven. Het betreft particulier natuurbeheer. De percelen zijn HZE00 H452, H453, H476, H449, H457 en H458. De oorspronkelijke ambitie in het beekdal was N10.02 Vochtig hooiland. Uit kwelonderzoek blijkt dat in een deel van de percelen voldoende kweldruk aanwezig is. Door het afgraven van enkele percelen bij de inliggende sloten wordt bereikt dat hier waardevolle vegetaties onder invloed van kwel kunnen uitbreiden. Verder zijn een aantal landschapselementen aangelegd.

 

Reactie GS:

De inrichting van de percelen levert extra natuurwaarde op. Een deel is N10.02 Vochtig hooiland, een ander deel N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Door het aanleggen van 6 of 12 meter brede stroken N12.06 Ruigteveld op verlaagde perceeldelen bij sloten, enkele L01.02 Houtsingels en 3 L01.01 Poelen ontstaat een goed ingericht beekdal.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en de percelen op subsidiabel ja gesteld voor beheervergoeding.

 

2.8 (nr. 13) Gemeente Mill en Sint Hubert. Project Verborgen Raamvallei. De Achterdijk Mill.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt om een perceel als ingericht te willen aangeven. Het betreft MIL00 N412. Het perceel is door een particulier ingericht als onderdeel van het plan Verborgen Raamvallei. In het Zoekgebied is gekozen voor N12.06 Ruigteveld.

 

Reactie GS:

Wij hebben het perceel op de beide kaarten gewijzigd in het gekozen natuurtype N12.06 Ruigteveld. Het staat als subsidiabel ja open voor beheervergoeding.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

2.9 (nr. 14) Gemeente Oirschot-de Beerzen . Natuurcompensatieperceel van het Compagnies Oefenterrein (COT).

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) meldt dat perceel OST00 L917 door het Rijksvastgoedbedrijf aan een eindbeheerder zal worden doorgeleverd. Het betreft een natuurcompensatieperceel van Defensie voor het Compagnies Oefenterrein Oirschot (COT) waarvan de periode van ontwikkelbeheer is afgerond. Tevens verzoekt het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) om het natuurbeheertype op de ambitiekaart aan te passen en van N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland te veranderen naar N10.02 Vochtig hooiland conform het natuurbeheertype op de beheertypekaart

 

Reactie GS:

Wij stemmen in met de wijziging van het natuuurbeheertype op de ambitiekaart naar N10.02 Vochtig hooiland. Dit is het type dat haalbaar is en al op de beheertypenkaart is aangegeven. Het perceel wordt na verkoop opengesteld voor beheervergoeding aan de eindbeheerder. Conform het voorstel uit 2014 worden op beide kaarten de volgende types aangegeven: N10.02 Vochtig Hooiland (3,4 ha), N16.03 Haagbeuken-Essenbos (1,63 ha) en L01.01 Poel als landschapselement.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja aangebracht.

 

2.10 (nr. 15) Gemeente Oss. Project Meermaas. Diedense Uiterdijk.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt 2 percelen te willen wijzigen naar de ingerichte situatie. Het betreft perceel RVS00 C852 en C861. Deze percelen behoren bij het gebied van de uiterwaarden van de Maas. Hier is N01.03 Rivier- en moeraslandschap aangegeven.

 

Reactie GS:

Deze gerealiseerde percelen versterken het gebied met procesnatuur. Wij hebben de kaart gewijzigd. De percelen staan open voor beheervergoeding.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

2.11 (nr. 16) Gemeente Reusel-de Mierden. Project natuurlijk ondernemen ONNB. Hoge en Lage Mierde. H1222.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt om 2 percelen als gerealiseerd op de kaart aan te willen geven. Het gaat om MDE02 H1222 en H82, ten westen van Lage Mierde in het beekdal van de Reusel. Het model Ondernemend Natuur Netwerk (ONNB) is hier toegepast. De beide percelen worden als B12.02 Kruiden- en faunarijk grasland beheerd onder de voorschriften voor ONNB. Er zijn landschapselementen aangelegd.

 

Reactie GS:

Wij stemmen in met de begrenzing als NNB en met het opnemen van een deel van de aangelegde landschapselementen, namelijk die elementen die vallen onder de landelijke systematiek. Deze hebben wij op de beide kaarten aangegeven. Daarnaast is ook een ander deel van de inrichting waardevol voor de biodiversiteit. Zoals bekend staat realisatie als ONNB niet open voor beheervergoeding.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het raster voor ONNB aangegeven.

 

2.12 (nr. 17) Gemeente Son en Breugel. Project natuurlijk ondernemen Hooidonk.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt bijna 3 ha percelen van een particuliere ondernemer als ingericht te willen aangeven. Het betreft SON00 D996, D805, D2535, D2536, D998, D993, D1001, D1002, D1003 en D1004. Het verzoek is om N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland te willen opnemen. Extensieve beweiding zal plaatsvinden met paarden en jongvee. De aanleg van L01.08 Knotbomen en een L01.02 Houtsingel zorgt voor de verplichte 5% landschapselementen.

 

Reactie GS:

In een eerdere reactie aan het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) hebben wij aangegeven dat de potenties voor deze percelen veel hoger liggen. De ligging is op de overgang van een hogere enkeerdgrond naar lagere beekdalgrond met leembanken in de ondergrond. Het betreft een oud beekdal. Daarom zullen wij de ambitie van N10.01 Nat schraalland niet wijzigen. De beheertypenkaart wijzigen wij naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland en de 2 aangelegde landschapselementen. Het geheel staat open voor beheervergoeding.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja aangebracht.

 

2.13 (nr. 18) Gemeente Valkenswaard. Project Maastrichterweg.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) meldt dat de gemeente Valkenswaard een perceel als verbinding tussen landgoed Taamven en de groene zone op de oude spoorbaan heeft gerealiseerd. Er is N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland aangelegd met een L01.01 Poel.

 

Reactie GS:

Wij nemen de inrichting op in de beheertypenkaart. Het perceel komt op subsidiabel ja, maar zoals bekend kan er voor recent gerealiseerde nieuwe natuur voor overheden geen beheervergoeding worden toegekend.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

2.14 (nr. 19) Gemeente Woensdrecht. Project Hoogerwaardpolder .

 

Het GOB meldt dat de percelen WDT00 G2016, G2017 en G4499, gelegen binnen de begrenzing van het Rijksdeel van het NNB, na openbare verkoop zijn verkocht aan het Brabants Landschap. Hierbij heeft het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) ook haar akkoord gegeven op het inrichtingsplan van het Brabants Landschap voor deze percelen.

 

Reactie GS:

Het door het Brabants Landschap gekozen plan voor inrichting is geen invulling van de oorspronkelijke natuurambitie. De ambitiekaart geeft N01.03 Rivier- en moeraslandschap aan. Voorlopig ontbreekt aansluiting bij Natura 2000 gebied het Zoommeer en ontbreekt daarmee procesdynamiek. Na een goede inrichting kan te zijner tijd toch procesnatuur van toepassing worden. Wij passen de ambities aan: N04.02 Zoete plas voor het open water; N14.03 Haagbeuken- en essenbos voor de bosstrook en N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland voor het overige gebied, conform het inrichtingsvoorstel van het Brabants Landschap.

 

Wij hebben de ambitiekaart gewijzigd.

Artikel III Ambtshalve wijzigingen

besluiten:

het Natuurbeheerplan 2021 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.

 

3.1 (nr. 20) Algemeen. Nieuwe natuur op subsidiabel zetten, correcties.

 

Wij constateren dat er diverse gebieden op de beheertypekaart staan die de aanduiding Nieuwe Natuur hebben, een beheertype hebben, maar op subsidiabel nee staan. De afspraak is dat alle Nieuwe Natuur op subsidiabel ja moet staan. Met ingang van dit besluit hebben wij alle Nieuwe Natuur het label subsidiabel ja gegeven, tenzij het beheertype N00.01 Nog om te vormen naar natuur is of het een beheertype betreft waarvoor wij als provincie geen beheervergoeding hebben opengesteld. Daarnaast zijn ook labels van gebieden Bestaande Natuur aangepast van subsidiabel ja naar subsidiabel nee. In totaal zijn 1739 labels aangepast. In onderstaande tabel zijn de labelwijzigingen weergegeven. Er is 614 ha natuur van subsidiabel nee naar subsidiabel ja gezet en 2510 ha natuur is van subsidiabel ja naar subsidiabel nee omgezet. Deze wijzigingen wat betreft subsidiabiliteit hebben geen gevolgen voor de verleende beheersubsidie. Het is in lijn met eerder besloten beleid en er is rekening mee gehouden in de meerjarenbegroting van de SNL.

 

Oud

Nieuw

Aantal aangepaste labels

Nieuwe Natuur, N00.01, subsidiabel ja

Nieuwe Natuur, N00.01, subsidiabel nee want N00.01

753

Nieuwe Natuur, N17.03, subsidiabel ja

Nieuwe Natuur, N17.03, subsidiabel nee, want beheervergoeding niet open voor dit beheertype

7

Nieuwe Natuur, subsidiabel nee

Nieuwe Natuur, subsidiabel ja, want Nieuwe Natuur gereed gemeld

849

Bestaande Natuur, N00.01, subsidiabel ja

Bestaande Natuur, N00.01, subsidiabel nee want N00.01

6

Bestaande Natuur, N17.03/N17.04, subsidiabel ja

Bestaande Natuur, N17.03/N17.04, subsidiabel nee want beheervergoeding niet open voor dit beheertype

124

Totaal

1739

 

Wij hebben het label gewijzigd.

 

3.2 (nr. 21) Algemeen. Opheffen Bestaande Natuur - Natuur door derden.

 

Het Natuurbeheerplan in Noord-Brabant bevat tot heden de aanduiding Bestaande natuur - natuur door derden, een categorie die tussen 15 en 20 jaar geleden is ontstaan. Destijds werd in diverse gebieden door de eigenaar of trekker van een gebiedsontwikkelingsproces aangegeven dat de omzetting van landbouwgrond naar natuur kon plaatsvinden zonder financiële deelname van de provincie. Vandaar de aanduiding “natuur door derden”. In veel gevallen bestaat deze ondertussen uit natuurterreinen, maar een deel wordt nog als landbouwgrond gebruikt. Vanwege de wens van manifestpartners en de provincie om het Natuurbeheerplan te vereenvoudigen en om helder zicht te houden op de restopgave natuur hebben wij de percelen met de aanduiding Bestaande natuur-natuur door derden onderzocht in 2020 en voorgelegd aan partijen.

Met ingang van dit besluit zijn alle voormalige percelen met deze aanduiding omgezet naar een andere aanduiding of eerder uit de begrenzing verwijderd.

 

Daarmee is de categorie bestaande natuur – natuur door derden nu opgeheven.

 

3.3 (nr. 22). Algemeen. Subsidiabiliteit van N en L typen.

 

In diverse eerdere GS besluiten hebben wij aangegeven waar het label subsidiabel ja voor het toekennen van beheervergoeding van toepassing is.

Hierbij een overzicht. Het betreft daarmee geen nieuw besluit.

 

Wij hanteren het volgende beleid voor Bestaande Natuur:

  • De oppervlakte NNB waarvoor beheervergoeding wordt toegekend mag voor Bestaande Natuur niet of nauwelijks wijzigen. Er is een uitzondering voor Bestaande Natuur-natuurcompensatie. Hier geldt een aanloopperiode waarbij de initiatiefnemer zelf de beheerkosten voor de natuurcompensatie betaalt. In het bestemmingsplan is de periode van dit zogenaamde aanloopbeheer bepaald. Is dit niet zo dan geldt een periode van 6 jaar. Daarna gaan de beheerkosten over naar de eindbeheerder, die daarvoor beheervergoeding kan aanvragen en ook krijgt. De redenering daarbij is dat de vernietigde natuur naar verwachting ook beheervergoeding heeft gekregen. Bovendien wensen wij natuurcompensatiegebied goed te beheren.

  • Na kwaliteitsverbetering van Bestaande Natuur wordt een hoger natuurbeheertype vastgesteld en een hogere vergoeding verleend, als de betreffende natuur al met subsidiabel ja stond aangegeven. De hogere kwaliteit kan ontstaan door langdurig uitgevoerde juiste beheermaatregelen.

  • Kwaliteitsverbetering in Bestaande of Nieuwe natuur ontstaat ook door uitvoer van herstelmaatregelen vanuit de subsidieregeling leefgebieden. Bijvoorbeeld bos dat wordt omgezet in heidecorridors ten behoeve van de gladde slang. De beheertypenkaart wordt vervolgens aangepast en de beheervergoeding wijzigt als gevolg hiervan.

  • Aanwezige of recent aangelegde landschapselementen in Bestaande Natuur komen niet voor beheervergoeding in aanmerking, als ze nu niet subsidiabel zijn. Alleen landschapselementen die liggen in Nieuwe Natuur komen wél in aanmerking. Het maakt daarbij geen verschil of de landschapselementen al aanwezig zijn of worden aangelegd.

  • Bestaande Natuur-enclaves stellen wij na realisatie eveneens open voor beheervergoeding.

  • Beheervergoeding voor bepaalde natuurbeheertypen in Bestaande of Nieuwe natuur staat alleen open voor beheervergoeding indien de beheerder heeft aangetoond dat het juiste beheer, leidend tot het natuurbeheertype, wordt gevoerd. Het betreft N17.02 Droog hakhout, N17.05 Wilgengriend en N17.06 Vochtig en hellinghakhout. Alleen dan treedt voldoende ecologische meerwaarde op. Indien dit niet is aangetoond leidt dit tot niet verlenen van de beheervergoeding.

  • Beheervergoeding voor de volgende specifieke natuurbeheertypen in Bestaande of Nieuwe natuur staat niet open. Bij deze typen is geen of te geringe ecologische waarde te verwachten. Het betreft N17.03 Park- of stinzenbos, N17.04 Eendenkooi, L01.09 Hoogstamboomgaard, L02.01 Fortterrein, L02.02 Historisch bouwwerk en erf en L02.03 Historische tuin.

Bovenstaande bepaald of het label subsidiabel ja of nee is toegekend.

 

3.4 (nr. 23) Gemeente Alphen-Chaam. Luchtenburg. Perceel naar rijks NNB en 2 compensatiepercelen.

 

Wij constateren dat perceel CHA00 G837 als provinciaal NNB op kaart staat.

Voor de inrichting van het NNB liggen hier hogere potenties die de aanduiding rijks NNB, in aansluiting op omliggende percelen, rechtvaardigen. Daarom wijzigen wij de aanduiding van dit perceel, voor het gedeelte dat nog niet ingericht is.

Het verzoek van de eigenaar, om 2 percelen als rijks NNB te willen aangeven, wijzen wij af. De beide percelen worden conform eerder GS besluit ingezet om te voldoen aan de verplichte extra oppervlakte met landschapselementen. Dit gebeurt geconcentreerd op beide percelen. Provinciaal NNB is hiervoor de juiste aanduiding in verband met verstrekken van subsidie door het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB).

 

Wij hebben het label gewijzigd.

 

3.5 (nr. 24) Gemeente Boxtel. Liempde. Poel en knotbomenrijk.

 

Het blijkt dat wij een aangelegde L01.01 Poel en L01.08 Knotbomenrij in perceel LDE02 H685 met het verkeerde beheertype hebben opgenomen in onze beheertypekaart. Beide landschapselementen stonden als N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland op de beheertypekaart. Wij herstellen dat bij deze. De poel en de knotbomenrij stellen wij open voor beheervergoeding.

 

Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja aangebracht.

 

3.6 (nr. 25) Gemeente Oss. Crematorium. Docfalaan . Wijzigen tekst besluit.

 

In de vastgestelde 1e partiele wijziging natuurbeheerplan 2021 van 15 december 2020, artikel 4.4 (nr. 31) is een gedeelte van de tekst niet opgenomen.

In genoemd besluit is sprake van uitbreiding van bebouwing bij het crematorium, waarvoor een klein gedeelte NNB dient te verdwijnen. Dit gedeelte is een kaartfout, waarvoor geen natuurcompensatie behoeft plaats te vinden.

Echter: de gemeente en de provincie zijn overeengekomen dat er meer NNB zal verdwijnen. Voor dit extra gedeelte van 0,59 ha bos dient wel natuurcompensatie plaats te vinden. De gemeente heeft bepaald dat een overeenkomend bedrag als compensatie gestort zal worden in het provinciale natuurcompensatiefonds. Met deze tekstuele aanvulling hebben wij het eerder separaat door GS genomen besluit over het verdwijnen van NNB ten behoeve van het bestemmingsplan Crematorium Docfalaan geheel beschreven.

 

Dit besluit leidt niet tot kaartaanpassing.

Artikel IV periodieke aanpassing natuurbeheerplan aan grenswijzigingen in het ruimtelijke spoor.

besluiten:

het Natuurbeheerplan 2021, volgend op de wijziging van de Verordening ruimte 2014 of de Wijziging Interim Omgevingsverordening kaartaanpassingen 2, overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.

 

4.1 (nr. 26) Gemeente Bergeijk. Fietspaden Westerhoven-Riethoven.

 

Wij hebben onze goedkeuring gegeven aan een verwijdering van smalle stroken NNB ten behoeve van de aanleg van fietspaden tussen Bergeijk en Westerhoven en langs de Broekhovense Dijk, in het kader van verbeterprojecten N69. De verwijderde NNB wordt op enkele plaatsen met nieuwe NNB gecompenseerd.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

4.2 (nr. 27) Gemeente Eersel. Knegsel. Benzinestation.

 

Wij hebben het NNB in de kom Knegsel gewijzigd. Er verdwijnt een klein gedeelte NNB. Dit zal worden gecompenseerd bij de aanleg van ruimte voor ruimtewoningen op deze locatie. Het compensatiegebied is indicatief op kaart aangegeven.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

4.3 (nr. 28) Gemeente Oisterwijk. Zandstraat 16a.

 

De gemeente Oisterwijk wenst een wijziging in het bestemmingsplan voor Zandstraat 16a door te voeren. Daarvoor dient het NNB enigszins gewijzigd te worden. Wij hebben daarmee ingestemd. Er verdwijnt een gedeelte begrensde, maar niet gerealiseerde NNB aan de noordzijde van de Zandstraat en ten oosten van de Rosep. Als compensatie wordt een strook NNB toegevoegd, eveneens langs de Rosep, maar iets zuidelijker. Wij nemen Zoekgebied 2 in de ambitiekaart op.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

Artikel V Inwerkingtreding.

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel VI Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: 2e partiële wijziging natuurbeheerplan 2021.

’s-Hertogenbosch, 20 april 2021

Gedeputeerde Staten van Noord Brabant,

de voorzitter de secretaris

Mr. I.R. Adema drs. M.J.A. van Bijnen MBA

Bezwaar

Bezwaren tegen dit besluit kunnen binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit worden ingediend bij:

 

Het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant

Secretariaat van de hoor- en adviescommissie

Postbus 90151

5200 MC 's-Hertogenbosch

 

Wij verzoeken u om op de linkerbovenhoek van de envelop het woord "bezwaarschrift" te vermelden.

 

Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een handtekening, de naam en adres van de indiener, de dagtekening en ons kenmerk van het besluit, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is en de gronden van het bezwaar.

Daarnaast vragen wij u vriendelijk om uw telefoonnummer te vermelden. Zo kan de provincie, indien aan de orde, u bellen om samen de beste aanpak van behandeling van uw bezwaarschrift te bespreken.

 

Voor meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften verwijzen wij u naar www.brabant.nl/rechtsmiddelen.

 

Het secretariaat van de Hoor- en adviescommissie is bereikbaar op telefoonnummer (073) 680 83 04, faxnummer (073) 680 76 16 en e mailadres bezwaar@brabant.nl. Wij wijzen u erop, dat het op dit moment nog niet mogelijk is om bezwaarschriften per e mail in te dienen, omdat dan de wettelijk voorgeschreven handtekening op het bezwaarschrift ontbreekt.

 

Voorlopige voorziening

Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Het is daarom mogelijk om gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift een zogenaamde “voorlopige voorziening” te vragen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 70584, 5201 CZ 's Hertogenbosch.

 

Een voorlopige voorziening is in feite het nemen van een tijdelijke maatregel, bijvoorbeeld het schorsen van het besluit gedurende de tijd die nodig is om de bezwaren te behandelen en daarop een besluit te nemen. Voorwaarde om zo’n voorlopige voorziening te vragen is, dat er sprake is van spoedeisend belang.

 

Voor het vragen van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

 

Toelichting algemeen

  • 1.

    Beleidskader Natuurbeheerplan.

Wij toetsen wijzigingsverzoeken aan de meerwaarde voor de kwaliteit van het Natuur Netwerk Brabant (NNB, voorheen EHS).

Een eventueel nieuw verzoek tot uitbreiding van het NNB zal in principe vergezeld moeten gaan van een evenredig verzoek tot vermindering elders. Daarbij valt het toevoegen van NNB in principe in de categorie provinciale NNB. Uitbreiding van het rijksdeel van het NNB is maar beperkt mogelijk.

Verder toetsen wij wijzigingsverzoeken op de hoogte van de (toekomstige) beheerkosten. Deze zullen realistisch dienen te zijn. De beschikbare middelen voor beheer dienen efficiënt door ons ingezet te worden.

 

Het Natuurbeheerplan omschrijft de actuele waarde en het kwaliteitsstreefbeeld voor de bestaande en nog te ontwikkelen natuurgebieden binnen de provincie Noord-Brabant. Dit plan vormt de basis voor verwerving en inrichting van het NNB en het gesubsidieerde Natuurbeheer in de provincie. Ook geeft het Natuurbeheerplan inzicht in de mogelijkheden voor het gesubsidieerde agrarisch natuur- en landschapsbeheer in onze provincie. Door middel van regelmatige wijzigingen, zoals via dit besluit, passen wij met name de bijbehorende kaarten van het Natuurbeheerplan aan.

 

Het provinciale beleid voor subsidies voor behoud en ontwikkeling van natuurgebieden en landschappen is te vinden in de “Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Noord-Brabant 2016” (SNL 2016 van 11 november 2017). Het algemene beleid voor het natuurbeheer en het agrarische natuurbeheer is te vinden in “Natuurbeheerplan Noord-Brabant 2016”. Onderdelen van dit “Natuurbeheerplan Noord-Brabant 2016” zijn de volgende:

De beheertypenkaart bevat de actueel voorkomende natuur in Brabant in het veld en vormt de grondslag voor de beheersubsidie in het kader van de subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL). Aangezien veranderingen optreden door beheer en ontwikkeling moet de beheertypenkaart periodiek worden geactualiseerd. Het verkrijgen van beheervergoeding is mogelijk via collectieven of een individuele aanvraag van minimaal 200 ha.

De ambitiekaart geeft het gewenste eindbeeld (ambitie) van het NNB in Brabant

aan. Ook in deze kaart kunnen wijzigingen optreden.

Zoekgebieden zijn een onderdeel van de ambitiekaart. In dergelijke zoekgebieden bestaat de keuze uit (meestal) 3 mogelijke ambitietypen.

Voor agrarisch natuurbeheer bestaan 2 kaartlagen die aangeven welke subsidiemogelijkheden in welk gebied beschikbaar kunnen zijn. Deze mogelijkheden verlopen alle via een Agrarisch natuurcollectief.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verleent functieveranderings- en inrichtingssubsidie ten behoeve van de realisatie van nieuwe natuur in het NNB. Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft de bevoegdheid binnen een vastgesteld kader (zie de site van het GOB) functieveranderings- en inrichtingssubsidie te mogen verlenen voor een perceel met gewijzigde ambitie ten opzicht van het geldende Natuurbeheerplan. Tevens is het Groen Ontwikkelfonds Brabant bevoegd dergelijke subsidie te verlenen voor percelen tot 5 ha. aansluitend aan het rijksdeel van het NNB en voor percelen tot 25 ha. aansluitend aan het provinciale deel van het NNB.

Wij voeren de wijzigingen volgend op de subsidieverlening van het Groen Ontwikkelfonds Brabant door in het Natuurbeheerplan (en in de Interim Omgevings Vergunning (IOV), zie hiervoor artikel 2.

 

  • 2.

    Indienen wijzigingsverzoek en subsidie voor beheer.

De kaarten van het Natuurbeheerplan worden 3 keer per jaar aangepast. Het is voor eenieder mogelijk wijzigingsverzoeken in te dienen. De wijzigingsverzoeken zullen een ecologische of hydrologische onderbouwing moeten hebben.

De perioden van indienen zijn als volgt:

  • Indienen tot 1 januari van grenswijzigingen. Ontwerp besluit GS in april en definitief besluit GS in september. Beide besluiten zijn in samenhang met de Interim Omgevings Vergunning.

  • Indienen tot 1 januari van wijziging natuurbeheertypen op de ambitiekaart en/of de beheertypenkaart. Besluit GS in april.

  • Indienen tot 1 mei van wijziging natuurbeheertypen op de ambitiekaart en/of de beheertypenkaart. Besluit GS in september.

  • Indienen tot 1 september van wijziging natuurbeheertypen op de ambitiekaart en/of de beheertypenkaart. Besluit GS in december.

Het GS besluit van september van ieder jaar is de basis voor het verlenen van beheersubsidie voor natuurbeheer in het daaropvolgende kalenderjaar. Het is mogelijk door GS nog een latere wijziging te laten vaststellen in december (met gevolg voor de te verlenen subsidie), maar de samenloop met de aanvraagperiode voor beheersubsidie van half november tot eind december maakt het in dit geval nodig in vooroverleg met de provincie te treden.

Het verlenen van subsidie is afhankelijk van o.a. cumulatie van beheervergoeding, continuatie van beheervergoeding en het op subsidiabel ja staan van het perceel in het Natuurbeheerplan ( een zogenaamd label ). De regelgeving voor continuatie en cumulatie is te vinden in het genoemde SNL 2016 van de provincie.

 

  • 3.

    Samenhang met de procedure Interim Omgevings Verordening (IOV).

De Interim Omgevings Verordening biedt ons de mogelijkheid de begrenzing van het NNB aan te passen ten einde de ecologische samenhang te verbeteren, ("wijziging op basis van ecologische gronden"). De ecologische beoordeling van verzoeken van derden die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op een wijziging (lees: uitbreiding of verkleining) van de begrenzing van het NNB vindt plaats in het Natuurbeheerplan. Daar waar aanleiding bestaat aan de verzoeken tegemoet te komen, wordt gelijktijdig besloten tot aanpassing van de grenzen van de NNB begrenzing in de Interim Omgevings Verordening. Deze grenzen zijn te vinden op de themakaart “natuur en landschap” in deze Verordening en in de viewer van het Natuurbeheerplan in de map Overige kaarten en daarbinnen de kaartlaag Natuur Netwerk Brabant. Omdat aan het besluit tot wijziging van de Verordening ruimte vanuit wetgeving andere eisen worden gesteld is dit een apart besluit met een eigen procedure. De besluiten zijn inhoudelijk geheel op elkaar afgestemd. De wijzigingen in de NNB-begrenzing in de Interim Omgevings Verordening zijn dan ook direct overgenomen c.q. gehanteerd in het Natuurbeheerplan 2021.

Voor alle duidelijkheid is in voorliggend besluit ook steeds vermeld of er sprake is van een wijziging in de Interim Omgevings Verordening. Dit biedt duidelijkheid aan belanghebbenden doordat er een op elkaar afgestemd standpunt in het kader van beide besluiten is. Het besluit tot wijziging van de NNB grens heeft daardoor zowel ruimtelijke betekenis als een bindende werking voor subsidie aanvragen. Het besluit leidt tot een grenswijziging op de themakaart “natuur en landschap”, behorende bij de Interim Omgevings Verordening ruimte en op de ambitiekaart in het Natuurbeheerplan.

 

  • 4.

    Ondernemend Natuur Netwerk Brabant (ONNB).

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft de bevoegdheid om voor percelen functieveranderingssubsidie en inrichtingssubsidie te verlenen binnen het door de provincie vastgestelde kader voor Ondernemend Natuur Netwerk Brabant (ONNB). Een belangrijk onderdeel van dit kader is dat de functie van de grond in het NNB agrarisch blijft, met de toevoeging “natuur en landschapswaarden” en dus niet wordt omgezet naar de functie natuur. Een ander belangrijk aspect is dat de ONNB status bij het kadaster in een Kwalitatieve Verplichting op het perceel wordt vastgelegd. Na het inrichten van het perceel bestaat geen mogelijkheid voor beheersubsidie. Doel van het ONNB dat er voor 50% natuurwaarden ontstaan en voor 50% landbouwkundige of andere economische productie plaatsvindt. De natuurwaarden geven wij aan in het passende natuurbeheertype op de ambitiekaart en de beheertypenkaart. Op de beheertypenkaart wordt een B-nummer opgenomen in plaats van een N-nummer. Door een B-nummer te gebruiken blijft recht bestaan op agrarische subsidies.

 

 

 

 

 

 

 

Naar boven