Wijzigingsbesluit Nadere subsidieregels Sociale Agenda 2020 - 2023

Gedeputeerde Staten van Limburg

maken ter voldoening aan het bepaalde in de Provinciewet en de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2017 e.v. bekend dat zij in hun vergadering van 30 maart 2021 hebben vastgesteld:

 

WIJZIGINGSBESLUIT NADERE SUBSIDIEREGELS SOCIALE AGENDA 2020 - 2023

Artikel I Wijziging Nadere subsidieregels Sociale Agenda

De Nadere subsidieregels Sociale Agenda 2020 – 2023 (Pb. 21 april 2020, nr. 2405) worden als volgt gewijzigd:

 

A.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen, luidende:

  • 1.

    Bewezen interventies: methoden en werkwijzen die al meerdere malen in de praktijk zijn toegepast, aantoonbaar positief resultaat hebben opgeleverd en die gebaseerd zijn op de best beschikbare informatie over doelmatigheid en doeltreffendheid (‘evidence-based practice’).

  • 2.

    Kwetsbare positie: positie waarin mensen verkeren die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn en onvoldoende in staat zijn de regie over hun eigen leven te voeren.

  • 3.

    Uitvoeringskader Sociale Agenda: het Uitvoeringskader Sociale Agenda, zoals vastgesteld door Provinciale Staten van Limburg op 7 februari 2020.

wordt in zijn volledigheid vervangen door:

  • 1.

    Armoede: Mensen zijn arm wanneer zij gedurende langere tijd niet de middelen hebben om te kunnen beschikken over de goederen en voorzieningen die in hun samenleving als minimaal noodzakelijk gelden (gebaseerd op begrip zoals gebezigd door het Sociaal Cultureel Planbureau, 2019).

  • 2.

    Bewezen interventies: methoden en werkwijzen die al meerdere malen in de praktijk zijn toegepast, aantoonbaar positief resultaat hebben opgeleverd en die gebaseerd zijn op de best beschikbare informatie over doelmatigheid en doeltreffendheid (‘evidence-based practice’).

  • 3.

    Digibetisme: term voor mensen die grote moeite hebben met het gebruiken van digitale informatie en de benodigde vaardigheden missen die noodzakelijk zijn om volwaardig te kunnen functioneren in de maatschappij.

  • 4.

    Doenvermogen: niet-cognitieve kenmerken die samenhangen met de mentale vermogens ‘in actie komen’, ‘met tegenslag omgaan’, ‘volhouden’. (gebaseerd op begrip zoals gebezigd door de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid 2017).

  • 5.

    Duale projecten: trajecten waarbij onderwijs en arbeid worden gecombineerd.

  • 6.

    Gezonde Basisschool van de Toekomst: een school die gevestigd is in de Nederlandse provincie Limburg, behoort tot het primair onderwijs en voorkomt op de lijst van deelnemende Gezonde Basisscholen van de Toekomst. Deze lijst is online raadpleegbaar op de website van de Gezonde Basisschool van de Toekomst.

  • 7.

    Kwetsbare positie: positie waarin mensen verkeren die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn en onvoldoende in staat zijn de regie over hun eigen leven te voeren.

  • 8.

    Laaggeletterdheid: term voor mensen die grote moeite hebben met het gebruiken van gedrukte en geschreven informatie dat noodzakelijk is om volwaardig te kunnen functioneren in de maatschappij.

  • 9.

    NT1: de doelgroep mensen waarbij Nederlands de eerste taal is.

  • 10.

    NT2: de doelgroep mensen waarbij Nederlands de tweede taal is.

  • 11.

    Standaardnederlands: de variant van het Nederlands, die vroeger Algemeen Beschaafd Nederlands (ABN) werd genoemd. Nederlandse dialecten vallen derhalve niet onder de definitie.

  • 12.

    Uitvoeringskader Sociale Agenda: het Uitvoeringskader Sociale Agenda, zoals vastgesteld door Provinciale Staten van Limburg op 7 februari 2020.

B.

de kop en inleidende tekst van Artikel 5 Subsidiecriteria, luidende:

Artikel 5 Subsidiecriteria

Om voor een subsidie in aanmerking te komen, dient aan alle volgende criteria te worden voldaan:

 

worden vervangen door:

Artikel 5 Algemene subsidiecriteria

Om voor een subsidie in aanmerking te komen, dient aan alle volgende algemene subsidiecriteria te worden voldaan:

 

C.

Na artikel 5 Subsidiecriteria (na wijziging: Artikel 5 Algemene subsidiecriteria) en vóór artikel 6 Afwijzingsgronden worden de volgende artikelen ingevoegd:

Artikel 5a Specifieke subsidiecriteria laaggeletterdheid en digibetisme

Om voor een subsidie in aanmerking te komen, dient bij laaggeletterdheid en/of digibetisme aan de volgende specifieke subsidiecriteria te worden voldaan:

  • 1.

    Activiteiten die betrekking hebben op de doelgroep NT1 en/of NT2 zijn gericht op het voorkomen en/of bestrijden van laaggeletterdheid en/of digibetisme.

  • 2.

    Activiteiten die betrekking hebben op de doelgroep NT1 en/of NT2 worden uitgevoerd in het Standaardnederlands.

  • 3.

    Activiteiten die betrekking hebben op de doelgroep NT1 en/of NT2 dienen te voldoen aan één of meer van de onderstaande criteria:

    • i.

      activiteiten leggen een koppeling met armoede zoals gedefinieerd onder artikel 1 sub 1 en/of;

    • ii.

      activiteiten zijn gericht op mensen in de leeftijd tot en met 23 jaar en/of;

    • iii.

      activiteiten stimuleren arbeids- en/of maatschappelijke participatie, duale projecten in het bijzonder.

  • 4.

    Voor activiteiten die betrekking hebben op de doelgroep NT2 gelden aanvullend aan het eerste, tweede en derde lid de volgende criteria:

    • i.

      de activiteiten dragen bij aan een inclusieve, open en participatieve samenleving zoals beschreven in uitgangspunt 2 van het Collegeprogramma ‘Vernieuwend Verbinden’ 2019-2023 en;

    • ii.

      de activiteiten stimuleren arbeids- en/of maatschappelijke participatie en;

    • iii.

      de activiteiten stimuleren het nemen van eigen verantwoordelijkheid van de doelgroep NT2 en;

    • iv.

      de activiteiten zijn gericht op het delen van opgedane kennis en ervaring met andere partijen (zoals gemeenten, onderwijs, maatschappelijke organisaties).

Artikel 5b Specifieke subsidiecriteria armoede

Om voor een subsidie in aanmerking te komen, dient bij armoede aan de volgende specifieke subsidiecriteria te worden voldaan:

  • 1.

    Activiteiten dragen bij aan het verbeteren van het doenvermogen, die ontplooid worden om mensen helpen in actie te komen, die hen leren om met tegenslag om te gaan en om een nieuw ingezette lijn te blijven volhouden.

  • 2.

    Activiteiten zijn gericht op het voorkomen en/of bestrijden van armoede.

  • 3.

    Activiteiten dienen te voldoen aan één of meer van onderstaande criteria:

    • i.

      de activiteiten richten zich op leerlingen/studenten in het voortgezet onderwijs (met name in het VMBO en in het MBO) en/of leerlingen in groep 7 en/of 8 van een Gezonde Basisschool van de Toekomst waarbij ingezet wordt op het verwerven van financiële vaardigheden en/of;

    • ii

      de activiteiten richten zich op professionals werkzaam in het voorschools en/of basisonderwijs en zijn gericht op het herkennen van signalen betreffende armoede. Deze activiteiten dragen tevens bij aan het vergroten van kennis over de ondersteuningsmogelijkheden (zoals fondsen en stichtingen die zich inzetten tegen armoede) en aan het vergroten van gespreksvaardigheden (zoals het voeren van oudergesprekken) en/of;

    • iii.

      activiteiten zijn gericht op het voorkomen en/of bestrijden van armoede bij volwassenen vanaf 18 jaar, daarbij wordt ook ingezet op het verbeteren van de leefsituatie van deze volwassenen.

D.

Artikel 6 Afwijzingsgronden, sub d luidende:

  • d.

    niet wordt voldaan aan (één van) de criteria in artikel 5

wordt vervangen door:

  • d.

    niet wordt voldaan aan (één van) de algemene en/of specifieke criteria in artikelen 5, 5a en 5b.

E.

De vierde genoemde kostenpost van Artikel 8 Niet-subsidiabele kosten, luidende:

  • -

    Inzet en uren van pedagogische medewerkers

wordt vervangen door:

  • -

    Inzet en uren van pedagogische medewerkers binnen het reguliere onderwijs.

F.

Artikel 9 Subsidieplafond luidende:

  • 1.

    Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond van deze nadere subsidieregels vast voor de looptijd van deze regeling.

  • 2.

    De wijze van verdeling van het subsidieplafond kunt u raadplegen op www.limburg.nl/subsidies > subsidieplafonds.

Wordt vervangen door:

  • 1.

    Gedeputeerde Staten stellen voor de looptijd van deze regeling de subsidieplafonds van deze nadere subsidieregels vast voor (i) overige initiatieven Sociale Agenda, (ii) laaggeletterdheid en/of digibetisme en (iii) armoede.

  • 2.

    De wijze van verdeling van de subsidieplafonds kunt u raadplegen op www.limburg.nl/subsidies > subsidieplafonds.

Artikel II Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na de dag van publicatie in het Provinciaal Blad.

 

Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 30 maart 2021.

Gedeputeerde Staten voornoemd

de voorzitter,

dhr. drs. Th.J.F.M. Bovens

secretaris,

dhr. drs. G.H.E. Derks MPA

Naar boven