Provinciaal blad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2021, 2727 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2021, 2727 | Beleidsregels |
Besluit van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 30 maart 2021, nr. 82224BDF, tot vaststelling van de beleidsregels Uitwegen Interim Omgevingsverordening 2021
Gedeputeerde staten van Utrecht;
Gelet op de artikelen 4.5, 4.6a, 4.8 en 4.10 van de Interim Omgevingsverordening 2021;
Het wenselijk is het bestaande beleid t.a.v. het hebben of maken van een uitweg naar de provinciale weg; het maken van wijzigingen aan een bestaande uitweg naar de provinciale weg; het veranderen van het gebruik van een bestaande uitweg naar de provinciale weg van particulier naar bedrijfsmatig gebruik; en het intensiveren van het gebruik van een bedrijfsmatige uitweg ten gevolge van een verandering van de bedrijfsvoering in het Beperkingengebied beheer provinciale wegen onder de Interim Omgevingsverordening 2021 te continueren in afwachting van het vaststellen van de Omgevingsverordening 2022;
Een uitweg wordt alleen toegestaan indien de verkeersveiligheid door de verkeersaantrekkende werking van het gebruik van het te ontsluiten perceel naar het oordeel van Gedeputeerde Staten niet onevenredig wordt aangetast.
Artikel 3 Gebruik van de uitweg
Indien een uitweg niet past binnen de aan de weg gestelde eisen, wordt aan een herinrichting van deze uitweg voor het verwerken van meer/zwaarder bestemmingsverkeer uitsluitend medewerking verleend indien de functiewijziging op het te ontsluiten perceel berust op een ten tijde van de aanvraag vigerende planologische regeling.
Per perceel wordt maximaal één uitweg toegestaan. Vergunning voor een tweede uitweg wordt slechts verleend indien de aanvrager kan aantonen dat deze naar het oordeel van Gedeputeerde Staten absoluut noodzakelijk is voor het functioneel kunnen gebruiken van het perceel of noodzakelijk is uit een oogpunt van verkeersveiligheid.
Bij verkoop van een perceelsgedeelte of kadastrale splitsing van een perceel wordt een nieuwe uitweg voor het verkochte / afgesplitste deel slechts verleend indien de aanvrager kan aantonen dat deze naar het oordeel van Gedeputeerde Staten absoluut noodzakelijk is voor het functioneel kunnen gebruiken van het perceel of noodzakelijk is uit een oogpunt van verkeersveiligheid.
Artikel 5 Binnen de bebouwde kom
Binnen de bebouwde kom zijn uitwegen toegestaan. Bij aanwezigheid van een parallelweg worden uitwegen hierop aangesloten.
Artikel 7 Nabijheid verkeersregelinstallatie
Uitwegen op een afstand korter dan de lengte van de opstelvakken van het kruispunt worden niet toegestaan.
De uitweg moet voldoen aan de door Gedeputeerde Staten bij nadere regels vastgestelde inrichtingseisen.
Wanneer grote economische, (inter)nationale of landschappelijke / cultuurhistorische belangen gelden, kan bij het verlenen van een vergunning worden afgeweken van het toetsingskader in de artikelen 2 tot en met 8.
Gedeputeerde Staten van Utrecht,
Voorzitter,
mr. J.H. Oosters
Secretaris,
mr. drs. A.G. Knol-van Leeuwen
De Wabo bepaalt in artikel 2.2, eerste lid onder e, dat voor zover ingevolge een bepaling in een provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist om een uitweg te maken, te hebben of te veranderen of het gebruik daarvan te veranderen, een zodanige bepaling geldt als een verbod om een project, voor zover dat geheel of gedeeltelijk uit die activiteiten bestaat, uit te voeren zonder omgevingsvergunning. In de meeste gevallen zijn burgemeester en wethouders van de gemeente waarin de uitvoering plaatsvindt bevoegd om te beslissen op de aanvraag. Zij moeten alvorens een omgevingsvergunning te verlenen, te wijzigen, te weigeren of in te trekken, advies vragen aan Gedeputeerde Staten over het ontwerp van de beschikking. Gedeputeerde Staten adviseren aan de hand van de beoordelingsregel die in de Interim Omgevingsverordening 2021 is vastgelegd en het toetsingskader in deze beleidsregels.
De provinciale weg is bedoeld als verbindingsweg tussen (woon)kernen. (Nieuwe) uitwegen vormen een verstoring, zijn dan ook in beginsel ongewenst en dienen tot een minimum beperkt te worden. Het beleid van Gedeputeerde Staten is daarom in algemene zin gericht op reductie van het aantal erfaansluitingen op provinciale wegen. Aan het toetsingskader liggen de volgende overwegingen en uitgangspunten ten grondslag:
In het toetsingskader wordt uitgegaan van de CROW-richtlijnen. Richtlijnen van het CROW met betrekking tot zichthoeken, rijzicht en oprijzicht zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, onder meer verricht door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Een uitweg is, volgens de Duurzaam Veilig methodiek, vaak strijdig met de primaire functie van de provinciale wegen. Het provinciale beleid ten aanzien van uitwegen, en de uitvoering daarvan, is primair gericht op de functie van de weg. Een argument om uitwegen niet zonder meer toe te staan is dat bij aanwezigheid van veel uitwegen het attentieniveau van de weggebruiker op plaatsen waar daadwerkelijk uitwisseling plaatsvindt, niet optimaal is.
Artikel 3 Gebruik van de uitweg
De inrichting van een uitweg wordt voor een belangrijk deel bepaald door het gebruik van die uitweg.
Bij gebruik van de uitweg kunnen we de volgende categorieën onderscheiden:
Een uitweg voor particulier gebruik is gedimensioneerd op personenauto’s. Bij (transport)bedrijven moeten de breedte en boogstralen groot genoeg zijn om de uitweg met een vrachtauto te berijden. Bij een verkooppunt dat autoverkeer aantrekt speelt naast inrichting ook de hinder die het verkeer op de hoofdrijbaan ondervindt een belangrijke rol.
Wijzigt het gebruik dan moet ook de inrichting aangepast worden en dient een nieuwe aanvraag om vergunning te worden ingediend.
Verkoop van een perceelsgedeelte of een kadastrale splitsing van een perceel betekent niet dat automatisch een extra vergunning verleend wordt. Er wordt door Gedeputeerde Staten zoveel mogelijk aangestuurd op een gezamenlijke uitweg. Bij de beoordeling van de aanvraag wordt eerst bekeken of er gebruik kan worden gemaakt van de bestaande uitweg. Het perceel en ook de perceelsgedeelten hebben altijd gebruik gemaakt van de bestaande uitweg. Het ontbreken van een recht van overpad kan geen reden zijn om een nieuwe uitweg toe te staan omdat dit bij het tot stand komen van de splitsing geregeld kan worden.
Artikel 5 Binnen de bebouwde kom
Binnen de bebouwde kom wordt zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij het gemeentelijke beleid voor uitwegen. Dit houdt in dat wanneer er geen mogelijkheid bestaat op ontsluiting via onderliggend wegennet of ontsluiting via gezamenlijke uitweg een uitweg naar de provinciale weg wordt toegestaan.
Artikel 5 en 6 Binnen en buiten de bebouwde kom
De verkeersveiligheid komt o.a. in gevaar indien:
Bij de beoordeling van het gebruik van de weg in combinatie met het soort weg en de intensiteit van het verkeer op die weg spelen de volgende vragen een rol:
Bij gebiedsontsluitingswegen wordt er gestreefd naar een bundeling van aansluitingen op één punt.
Artikel 7 Nabijheid verkeersregelinstallatie (VRI)
Uitwegen op korte afstand van een met verkeerslichten geregeld kruispunt kunnen de werking van de VRI nadelig beïnvloeden. Uitwegen op een afstand korter dan de lengte van de opstelvakken van het kruispunt worden niet toegestaan.
Voor elke categorie uitweg buiten de bebouwde kom en binnen de bebouwde kom zijn algemene ontwerpuitgangspunten bepaald. Gedeputeerde Staten kunnen bij nadere regels inrichtingseisen vaststellen. Aanvragen voor vergunningen worden mede getoetst aan deze nadere regels. Uitgangspunt bij het bepalen van de uitzichtdriehoek is dat het voertuig dat voorrang moet verlenen, vanaf de uitweg komend, op 2,5 meter vanaf de kantstreep zichtbaar is.
Uitwegen die niet aan het in deze beleidsregels vastgelegde toetsingskader voldoen worden in beginsel niet toegestaan. Een vergunning is bij zeer hoge uitzondering mogelijk, indien er sprake is van zeer grote economische of (inter)nationale belangen. Onder deze belangen vallen niet alleen concrete financiële opbrengsten, maar ook zaken als toeristische relevantie.
Daarnaast kunnen zich situaties voordoen waarbij een ander belang het belang van de verkeersveiligheid overstijgt. In dat geval kan precies aangegeven worden waar en om welke reden afgeweken wordt.
Mocht door andere belangen (behoud van bomenrij) de zichtlengte niet gewaarborgd worden kan in het uiterste geval naar alternatieven worden gekeken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-2727.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.