Provinciaal blad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2021, 2663 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Provinciaal blad 2021, 2663 | Verordeningen |
Besluit van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 15 december 2020, nr. [821C5241], houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht (Uitvoeringsverordening subsidie Versnelling woningbouw provincie Utrecht 2021-2024)
Gedeputeerde Staten van Utrecht;
Gelet op de artikelen 4, 6 en 30 (Bouwen, wonen en stedelijke vernieuwing) van de Algemene subsidieverordening Provincie Utrecht;
vitale steden en dorpen één van de belangrijke pijlers is in het Omgevingsbeleid van de provincie Utrecht waarmee bijgedragen wordt aan een gezonde en veilige leefomgeving. Dat tegelijkertijd de voortgang en de kwaliteit van de woningbouwontwikkelingen onder druk staat en de woningmarkt de afgelopen jaren structureel veranderd is, is het wenselijk dat vanuit de provinciale rol een bijdrage wordt geleverd aan de versnelling van de woningbouw;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
betaalbaar segment: woningen in het sociale en middeldure segment waarbij als bovengrens de bedragen worden gehanteerd die zijn opgenomen in het Kader voor Regionale Programmering wonen en werken. Vastgesteld door PS op 30 september 2020 (PS2020OGVO2) dan wel een daarna geactualiseerde/vastgestelde versie.
De activiteiten vinden plaats in de vorm van een project of ondersteuning van een project welke passend is het vigerende provinciale beleid en regels, dat gericht is op het bevorderen en versnellen van de woningbouwproductie en het voorkomen van stagnatie van de woningbouwproductie, zoals is omgeschreven in de Omgevingsvisie, het Kader en het Uitvoeringsprogramma.
Bij de beoordeling van een aanvraag voor een lening of garantstelling worden de criteria uit het Nota uitvoeringsrichtlijnen financieringsbeleid nota financieringsbeleid gehanteerd, zoals opgenomen in bijlage I van deze uitvoeringsverordening. Een integrale risicoanalyse kan onderdeel vormen van de beoordeling. Deze risicoanalyse kan de dekking van het financieel instrument bepalen. Dit is afhankelijk van mogelijke risico’s van een project.
Artikel 3 Nadere subsidiecriteria
De criteria van het realiseren van minimaal 50 woningen zoals genoemd in Artikel 2 lid 4c gelden niet voor de inzet van externe deskundigheid bij initiatieven ten behoeve van nieuwe woonvormen (zoals bedoeld in het Uitvoeringsprogramma). Voor deze initiatieven is geen ondergrens van het aantal woningen bepaald.
De inzet van de subsidie is in beginsel vormvrij, waarbij per project naar de optimale ondersteuningsvorm wordt gezocht. De subsidie kan onder meer worden verstrekt in de vorm van:
Artikel 7 Hoogte van de subsidie
Voor een bijdrage aan de inzet van externe deskundigheid als bedoeld in artikel 4 onder a, ten behoeve van collectieven van particulieren (“initiatiefgroepen”) ten behoeve van nieuwe woonvormen (zoals bedoeld in het Uitvoeringsprogramma) geldt een maximale bijdrage van 50% van de daadwerkelijke kosten met een maximum van € 3000,-.
Het subsidieplafond bedraagt € 15 miljoen voor de periode van de looptijd van het Uitvoeringsprogramma.
Subsidie, in ieder geval wanneer deze wordt verleend in de vorm van een garantstelling, lening of ten behoeve van de uitplaatsing van hinderlijke bedrijvigheid, wordt verleend onder de voorwaarde dat, indien gewenst door de provincie, tussen de subsidieontvanger en de provincie een overeenkomst ter uitvoering van de subsidiebeschikking tot stand komt.
Onverminderd het gestelde in artikel 10 van de Asv, kunnen gedeputeerde staten de subsidie weigeren indien:
Bijlage I Behorende bij artikel 2 lid 5
Criteria bij de beoordeling van financieringsinstrumenten (Bron: Financieringsbeleid provincie Utrecht, besluit van 4 maart 2020 nr. PS02020FAC04-03 1)
Financieringsbeleid bestaat uit onder meer uit:
Additionele criteria voor garantstelling
Indien een garantstelling wordt verstrekt aan een organisatie waarin de provincie een bestuurlijk en/of financieel belang heeft, geldt altijd dat de provincie (maximaal) ‘pro rata’ bijdraagt aan de totale garantstelling. De provincie zal bijvoorbeeld maximaal voor 20% garant staan voor een lening aan een rechtspersoon waarin de provincie zelf voor 20% deelnemer is.
Deze uitvoeringsverordening is de opvolger van de Uitvoeringsverordening subsidie Binnenstedelijke Ontwikkeling provincie Utrecht 2017. Op grond van deze (nieuwe) uitvoeringsverordening kunnen subsidies worden aangevraagd voor projecten en processen die gericht zijn op het versnellen van woningbouwproductie zoals omschreven in de Omgevingsvisie, het Kader voor regionale programmering wonen en werken en het Programma Versnelling Woningbouw 2021 t/m 2024 (PS, 18 november 2020).
De Omgevingsvisie bevat de integrale lange termijn ambities en beleidsdoelen voor de fysieke leefomgeving van de provincie Utrecht. Hierin is een nieuwe systematiek voor woon- en werklocaties geïntroduceerd waarin een belangrijke rol is weggelegd voor regionaal programmeren. Het Kader voor regionale programmering wonen en werken geeft richting aan het proces en de inhoud van de regionale programmering.
Via regionale programmering wordt met medeoverheden adequaat en slagvaardig samengewerkt aan maatschappelijke vraagstukken waaronder de versnelling van de woningbouw. Het is een gezamenlijk traject van gemeenten, regio en provincie met de bedoeling om de woningbouwproductie en plancapaciteit op peil te houden. De woningbouwambities zijn vertaald in het Programma Versnelling Woningbouw (hierna: Uitvoeringsprogramma). Ingezet wordt op 10.000 woningen per jaar met het streven tenminste 50% van de nieuwe woningen zich bevinden in het sociale en middeldure segment.
Artikel 2 Criteria subsidie project
Naast subsidie voor concrete woningbouwprojecten kan er ook subsidie aangevraagd worden voor personele ondersteuning door specifieke kennis, expertise en voor procesmanagement.
De wijze waarop de ondersteuning en de inzet van middelen plaatsvindt wordt bepaald op basis van dialoog met de partijen die verzoeken om ondersteuning. De typen instrumenten met voorwaarden worden niet vooraf bepaald, maar per geval wordt gekeken welke type instrument voor het specifieke probleem het meest efficiënt is. Hieruit vloeit voort dat met de subsidieontvangers in sommige gevallen, gekoppeld aan de beschikking, een uitvoeringsovereenkomst gesloten zal worden. Hierin worden de specifieke voorwaarden en de wederzijdse resultaatverplichtingen behorend bij de bijdrage opgenomen.
Eerste lid: aanvragen kunnen het gehele kalenderjaar worden ingediend, gedurende de looptijd van het Uitvoeringsprogramma. De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst beoordeeld.
Artikel 7 Hoogte van de subsidie
Voor alle overige vormen van subsidie wordt per aanvraag op basis van maatwerk bekeken wat de maximale hoogte van het bedrag is, of en in welke mate cofinanciering gewenst is, of en in welke mate de bijdrage een voorwaardelijk is (revolverende inzet), en welke nadere voorwaarden hieraan gekoppeld zijn.
Er is gekozen voor een programmabudget zonder specifieke verdeling over de verschillende ambities. Dit om te beschikken over maximale flexibiliteit om in te kunnen spelen op actuele situaties en om per project maatwerk te kunnen toepassen.
Wel is er een maximum gesteld aan de tegelijkertijd openstaande bedragen van garantstellingen en leningen.
Richtlijnen voor subsidieaanvragen in het kader van de “Uitvoeringsverordening subsidie Versnelling Woningbouw provincie Utrecht”
De Uitvoeringsverordening Versnelling Woningbouw gaat uit van maatwerk en flexibiliteit. Er zijn dus geen vooraf uitgewerkte instrumenten of vastgestelde bedragen. Daardoor is er geen aanvraagformulier, maar subsidieaanvragen komen in gezamenlijk overleg tot stand. Er wordt in overleg bekeken wat het knelpunt is, hoe dit opgelost kan worden en welke rol van de provincie en andere betrokken partijen hierbij wenselijk is. Wanneer hierover overeenstemming is bereikt, dient de aanvrager per digitaal formulier een verzoek in tot ondersteuning c.q. subsidie in het kader van de uitvoeringsverordening Versnelling Woningbouw.
Van belang is dat in dit formulier wordt ingegaan op de in de uitvoeringsverordening gestelde criteria; waarom en hoe draagt dit project bij aan de provinciale ambities en doelen op het gebied van versnelling woningbouw? Hieronder worden richtlijnen gegeven over de opbouw van het verzoek tot subsidie; maar ook hierbij geldt dat maatwerk en flexibiliteit het uitgangspunt is!
Bespreek een concept van de aanvraag vóór formele indiening altijd met de contactpersoon binnen het Uitvoeringsprogramma. Zo kan de afwikkeling van de aanvraag na indiening zo efficiënt mogelijk verlopen. Na afstemming ontvangt de indiener een link waarmee het digitale formulier ingevuld kan worden. Dit formulier kan in pdf worden opgeslagen voordat dit officieel wordt verstuurd naar de afdeling subsidies.
Het digitale formulier kan ingevuld worden en kan per mail worden ingediend via subsidies@provincie-utrecht.nl.
Hoe past het plan binnen de doelen van het Uitvoeringsprogramma Versnelling woningbouw? Beschrijf op welke wijze het project bijdraagt aan één of meerdere van de doelstellingen zoals beschreven in het Uitvoeringsprogramma (artikel 2 lid 3). Licht vervolgens toe welke op welk specifiek gebied of thema het project gericht is.
Als het gaat om een specifieke locatie (gebied) maak duidelijk hoe het project past in het vigerend provinciaalbeleid. Ga, waar dit relevant is, in op de criteria genoemd in artikel 2 lid 4. Specifieke aandacht voor sub a; wat is de meerwaarde van de gevraagde provinciale rol? Geef hierbij aan welke inspanningen door de betrokken partijen zelf in het verleden al gedaan zijn en welk deel van de benodigde inspanning zij nu zelf op zich nemen. Waarom maakt de bijdrage die nu aan de provincie wordt gevraagd juist het verschil?
Opgaven en thema’s artikel 2 lid 2 en 3 Uitvoeringsverordening
Binnen deze ambities versterken de in het eerste lid bedoelde activiteiten één of meerdere doelstellingen van het Uitvoeringsprogramma:
De te subsidiëren activiteiten dienen daarnaast specifiek te zijn gericht op één of meerdere van de volgende opgaven, zoals beschreven in het Uitvoeringsprogramma:
Deze opsomming zijn voorbeelden en zijn zeker niet uitsluitend. Beoordeling ligt bij Gedeputeerde Staten.
Tekstvoorbeelden aanvraag inzet extern advies (opdrachten)
Betreft: aanvraag subsidie versnelling woningbouw – procesbegeleiding/deskundigheid/ expertise
In het kader van de “Uitvoeringsverordening subsidie Versnelling woningbouw provincie Utrecht 2021” vragen wij u om ondersteuning in de vorm van een subsidie ter grootte van € X,- voor de inzet van externe proces-begeleiding/deskundigheid/expertise.
Voor ons project <invullen naam> doen wij in het kader van de uitvoeringsverordening versnelling woningbouw graag een beroep op de mogelijkheid voor subsidie ten behoeve van de inzet van externe procesbegeleiding/ deskundigheid/expertise.
<korte beschrijving van doel en inhoud project, inclusief tijdsplanning>
Het project <invullen naam> draagt bij aan de ambities die u op het gebied van versnelling woningbouw nastreeft.
<vul in (gemotiveerd) op welke manier het project bijdraagt aan één of meerdere van de centrale doelstellingen:
en aanvullend voldoet dit project aan de volgende thema’s zoals genoemd in artikel 2 lid 3 en 4 (zie bijlage) >
Voor de realisatie van dit specifieke project is de inzet van externe procesbegeleiding/deskundigheid/ expertise (vul in wat van toepassing is) noodzakelijk, aangezien deze expertise wegens <motiveer: omvang project, specifiek benodigde kennis, complexheid project, etc.> in onze organisatie niet aanwezig is. De opdracht omvat de volgende werkzaamheden; <invullen>.
Bijgevoegd treft u een offerte aan van bureau <invullen>, die zij op ons verzoek voor dit project hebben uitgebracht. Gedurende de periode <invullen> voeren zij de hierboven genoemde werkzaamheden voor ons uit. <indien concrete afspraken eindresultaat; hier invullen>.
Wij vragen u om een bijdrage in de vorm van subsidie voor X% van de kosten van deze offerte, zijnde € X,-.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-2663.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.