Luchthavenregeling luchthaven kanaal B NZ 77 Emmer-Compascuum

 

Gedeputeerde Staten van Drenthe;

 

gelet op:

  • -

    artikel 8.64, eerste lid, van de Wet luchtvaart en artikel IV, tweede lid, Verzamelwet IenM 2017;

  • -

    de Wet luchtvaart, het Besluit burgerluchthavens, de Regeling burgerluchthavens, de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen;

  • -

    de Luchtvaartnota Drenthe;

 

overwegende dat;

  • -

    de verplaatsing van de landingsstrip de realisatie van het windmolenpark Pottendijk mogelijk maakt;

  • -

    voor een jaarlijks te organiseren Fly-Inn en de incidentele ontvangst van derden het aantal toegestane vliegbewegingen moet worden verhoogd. De bestaande luchthavenregeling voorziet in maximaal 160 starts en 160 landingen per jaar, met gemiddeld drie starts en landingen per week en maximaal zes vliegbewegingen per dag. Het aantal starts en landingen wordt gewijzigd naar maximaal 185 starts en 185 landingen per jaar;

 

BESLUITEN:

 

 

de Luchthavenregeling luchthaven Kanaal B NZ 77 Emmer-Compascuum vast te stellen en paragraaf 3.6, Luchthavenregeling luchthaven Kanaal B NZ 77, Emmer-Compascuum van de Luchtvaartverordening Drenthe in te trekken.

 

 

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking in het Provinciaal Blad.

 

 

 

Gedeputeerde Staten voornoemd,

 

mevrouw drs. J. Klijnsma, voorzitter

W.F. Brenkman MSc, secretaris

 

 

Assen, 29 maart 2021

Kenmerk 5.6/2021000516

 

 

Uitgegeven: 31 maart 2021

 

 

Ter inzagelegging en Beroepsmogelijkheid

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u in de periode van 2 april tot en met 14 mei 2021 hiertegen een beroepschrift indienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

 

Voor meer informatie over de beroepsprocedure verwijzen wij u naar https://www.provincie.drenthe.nl/loket/klachten-bezwaar/bezwaar-beroep/beroep

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Luchthavenregeling luchthaven Kanaal B NZ 77 Emmer-Compascuum

 

 

  • 1.

    ALGEMEEN

 

Artikel 1 Definities

 

In deze Luchthavenregeling wordt verstaan onder:

 

Artikel 2 Exploitant

 

De exploitant van de luchthaven is de heer J.H. Snuverink of diens rechtsopvolger(s).

 

Artikel 3 Locatie luchthaven

 

Deze luchthavenregeling is van toepassing op de luchthaven aan Kanaal B NZ 77, 7881 NS te

Emmer-Compascuum, gemeente Emmen. De geografische aanduiding van de luchthaven is 52º48'53''NB, 007º00'13''OL, zoals aangegeven op de bij deze regeling behorende tekening (bijlage 2).

De coördinaten van het middelpunt van de nieuwe locatie zijn:

X: 264111

Y: 537495 (Rijksdriehoeksstelsel)

 

Artikel 4 Luchthavengebied

 

Het luchthavengebied wordt vastgesteld zoals opgenomen in figuur 1 en is aangegeven met een blauwe omlijning. De baan is een grasbaan met de afmetingen van circa 560 x 40 meter. De baan ligt in een obstakelvrije zone van 600 x 40 meter en kan in twee richtingen worden gebruikt. Dit is nader omschreven in paragraaf 4.3 Energiepark Pottendijk en overige omliggende obstakels van Bijlage 1 (Aanvraag Wijziging Luchthavenregeling MLA, luchthaven Kanaal B NZ77, Emmercompascuum versie 718008 van 01 februari 2021).

 

Artikel 5 Gebruikers luchthaven

 

Van de luchthaven, als genoemd in artikel 3, mag uitsluitend gebruik gemaakt worden door de exploitant, genoemd in artikel 2, diens rechtsopvolger of een of meerdere door hem of diens rechtsopvolger aangewezen gebruikers, zoals genoemd in artikel 1, onder f, van deze luchthavenregeling.

 

Artikel 6 Gebruiksduur luchthavenregeling

 

Deze luchthavenregeling kan in ieder geval geheel of gedeeltelijk worden ingetrokken, indien:

a. de regeling ten gevolge van een onjuiste of onvolledige opgave is verleend;

b. niet overeenkomstig de regeling is of wordt gehandeld.

 

Artikel 7 Bijlagen

 

De volgende bijlagen maken deel uit van dit besluit voor zover voorschriften of beperkingen van deze luchthavenregeling niet anders bepalen:

Bijlage 1 – Aanvraag Wijziging Luchthavenregeling MLA, luchthaven Kanaal B NZ77, Emmercompascuum, versie 718008 01 februari 2021;

Bijlage 2 – Situatietekening vliegstrip;

Bijlage 3 – Onderzoeksrapportage geluidbelasting M+P;

Bijlage 4 – Onderzoeksrapportage Externe Veiligheid NLR;

Bijlage 5 – Luchtvaartstudie windpark Pottendijk nabij vliegstrip EHEM NLR;

Bijlage 6 - Format rapportage vliegbewegingen;

Bijlage 7 – Toestemmingsverklaring gemeente Emmen;

Bijlage 8 – Verklaring veilig gebruik luchtruim MLA-luchthaven Kanaal B NZ 77 Emmer-Compascuum

 

 

  • 2.

    REGELS VOOR HET LUCHTHAVENVERKEER

 

Artikel 8 Luchthavenverkeer

  •  

  • 1.

    Van de luchthaven mag uitsluitend gebruik worden gemaakt voor het landen en opstijgen met Micro Light Aeroplanes

  • 2.

    Vluchten van/naar de luchthaven mogen uitsluitend worden uitgevoerd gedurende de uniforme daglichtperiode.

 

Artikel 9 Gebruik luchthaven

  •  

  • 1.

    Het gebruik van de luchthaven is beperkt tot een maximum van 185 starts en 185 landingen per jaar.

  • 2.

    Het aantal starts per week is gemaximeerd op drie, evenals het aantal landingen, met uitzondering van de week waarin de jaarlijkse Fly-Inn plaatsvindt.

  • 3.

    Het aantal vliegbewegingen op de dag van de Fly-Inn is maximaal 50.

  • 4.

    Het aantal vliegbewegingen genoemd in lid 1 is inclusief de organisatie van een jaarlijkse Fly-Inn en het incidenteel ontvangen van derden op uitnodiging van de exploitant.

  • 5.

    Commerciële vluchten zijn niet toegestaan.

 

  • 3. RAPPORTAGEVERPLICHTING

 

Artikel 10 Rapportage

  •  

  • 1.

    Binnen vier weken na het einde van het gebruiksjaar dient de exploitant een rapportage te overleggen over het gebruik van de luchthaven gedurende het gebruiksjaar.

  • 2.

    De inhoud van de rapportage, bedoeld in het eerste lid, dient in ieder geval te voldoen aan het format, opgenomen als bijlage 6 bij deze luchthavenregeling.

 

 

  • 4. INWERKINGTREDING

 

Artikel 11 Inwerkingtreding

 

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking in het Provinciaal Blad.

 

 

TOELICHTING

 

Algemeen

 

Op 1 november 2009 is de Wet “Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens” (RBML) in werking getreden en is de provincie Drenthe bevoegd om beslissingen te nemen over waar en onder welke voorwaarden een luchtvaartuig mag opstijgen en landen. Onder de voorwaarden vallen de milieugebruiksruimte (geluid, externe veiligheid, aantal vliegbewegingen) en de ruimtelijke inpassing. Ook de handhaving van de besluiten met betrekking tot bovengenoemde aspecten is een provinciale verantwoordelijkheid. Er is geen verandering gebracht in de bevoegdheden van het Rijk met betrekking tot het luchtruim, de interne veiligheid en de beveiliging van luchthavens. Alle veiligheidsaspecten anders dan externe veiligheid blijven een rijksverantwoordelijkheid, vallend onder de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT).

 

Het Rijk stelt randvoorwaarden op grond van milieu- en externe veiligheidsoverwegingen, waarmee de provincie rekening dient te houden in haar besluiten. Deze randvoorwaarden zijn vastgelegd in het Besluit burgerluchthavens en de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen (Rvglt).

 

Bij wet van 17 mei 2017 tot wijziging van de Wet luchtvaart en enkele andere wetten (Verzamelwet IenM 2017, Staatsblad 2017, 320) is artikel 8.64 Wet luchtvaart aangepast in die zin dat Gedeputeerde Staten een luchthavenregeling (LHR) vaststellen. Deze wijziging is op 30 augustus 2017 in werking getreden (Staatsblad 2017, 321). Deze LHR is derhalve door Gedeputeerde Staten vastgesteld.

Tegelijk met de vaststelling van de nieuwe LHR wordt de oude LHR ingetrokken (paragraaf 3.6, Luchthavenregeling luchthaven Kanaal B NZ 77, Emmer-Compascuum van de Luchtvaartverordening Drenthe). Dit laatste is mogelijk omdat op grond van artikel IV, tweede lid, Verzamelwet IenM 2017 een luchthavenregeling die bij verordening van provinciale staten is vastgesteld op grond van artikel 8.64 (oud) van de Wet luchtvaart wordt aangemerkt als een luchthavenregeling vastgesteld bij besluit van Gedeputeerde Staten op grond van artikel 8.64 (nieuw) van de Wet luchtvaart.

 

 

Wijzigingen

 

In november 2009 hebben Provinciale Staten de LHR voor Kanaal B NZ 77 te Emmer-Compascuum in de gemeente Emmen vastgesteld. Voor de inwerkingtreding van de LHR is een Verklaring Veilig Gebruik Luchtruim afgegeven door de Inspectie Leefomgeving en Transport.

  • -

    De wijziging van de LHR heeft betrekking op de plaatsing van windturbines in de huidige invliegzone van de luchthaven ten noordwesten van de bestaande vliegstrip. Het Energiepark Pottendijk bestaat uit veertien windturbines en een zonnepark. De nominale vliegroute van en naar de vliegstrip passeert het Energiepark Pottendijk op minder dan een rotordiameter (dit betreft de rotordiameter van de dichtstbijzijnde windturbine ofwel tweemaal de wieklengte van de desbetreffende turbine). Hierdoor kan een veiligheidsrisico ontstaan voor MLA’s die op de vliegstrip opereren. De exploitant van de windturbines en de exploitant van de luchthaven zijn overeengekomen om de vliegstrip 100 meter oostwaarts parallel te verschuiven en bij het starten en landen aan de noordzijde van de vliegstrip korter in en uit te draaien (zie bijlage 1: figuur 1.1 Aanvraag Wijziging Luchthavenregeling MLA luchthaven Kanaal B NZ 77, Emmercompascuum).

Voor deze verschuiving zal de LHR moeten worden gewijzigd.

 

Ten opzichte van de LHR van november 2009 zijn de volgende wijzigingen opgetreden:

  • -

    de geografische ligging van de start- en landingsstrip is gewijzigd (volgens tekening bijlage 2);

  • -

    het gebruik van de luchthaven is uitgebreid met de organisatie van een maximaal eenmaal per kalenderjaar te organiseren Fly-Inn en het incidenteel ontvangen van derden, die uitsluitend met toestemming van exploitant gebruik mogen maken van de luchthaven. Het aantal vliegbewegingen is daarvoor met 50 verhoogd en gesteld op maximaal 185 starts en 185 landingen per kalenderjaar.

 

 

Figuur 1: In- en uitvliegvliegzone

 

  • Situatietekening (figuur 1)

 

Beleidsoverwegingen

 

  • Luchtkwaliteit

De LHR staat niet op de limitatieve lijst van artikel 5.16, tweede lid, Wet milieubeheer. Dat betekent dat vanuit deze wet gezien bij de besluitvorming over de LHR geen rekening behoeft te worden gehouden met de grenswaarden voor luchtkwaliteit. Op basis van artikel 8.64, tweede en zesde lid, van de Wet luchtvaart, is het opnemen van grenswaarden respectievelijk van regels die noodzakelijk zijn met het oog op de lokale luchtverontreiniging niet voorgeschreven. De provincie kan daarom formeel geen luchtkwaliteitsonderzoek van de aanvrager eisen.

 

  • Natuur

De luchthaven is gevestigd aan Kanaal B NZ 77 te Emmer-Compascuum en is niet gelegen in of binnen de buffergebieden van een Natura-2000-gebied, in een milieubeschermingsgebied voor stilte, een belangrijk weidevogelgebied, een belangrijk ganzenfoerageergebied, een beschermd natuurmonument of de Ecologische Hoofdstructuur. Hierdoor zijn er geen (externe) effecten op deze gebieden te verwachten.

 

  • Ruimtelijke ordening

Een LHR bevat geen regels voor de ruimtelijke indeling van het gebied rond een luchthaven. De locatie van de luchthaven is gelegen in een landelijk gebied van de gemeente Emmen (bestemmingsplan Buitengebied 2011). Ter plaatse van de vliegstrip geldt de enkelbestemming “Agrarisch met waarden – grootschalige Veenontginning”. Ter hoogte van de vliegstrip geldt tevens de functieaanduiding “specifieke vorm van recreatie – luchthavenregeling Micro Light Airplanes”. Binnen dit vlak is het gebruik van MLA’s toegestaan. De nieuwe locatie van de vliegstrip valt net buiten het vlak met deze functieaanduiding. Daarom is het verschuiven van de vliegstrip op deze locatie in strijd met de regels ruimtelijke ordening. Tegelijk met deze aanvraag loopt de procedure voor het gebruik van het vliegveld op de voorgenomen locatie. De gemeente Emmen heeft per brief van 3 december 2019 aangegeven positief te staan tegenover de verschuiving van de vliegstrip. Zij zullen medewerking verlenen aan een daartoe nog in te dienen aanvraag om een omgevingsvergunning.

 

  • Belangenafweging

De luchthaven voor recreatieve doeleinden van de exploitant ligt al sinds 2009 in het plattelandsgebied van Emmer-Compascuum. Aan de zuidzijde van de nieuwe locatie van de vliegstrip is lintbebouwing van de dorpen Emmer-Erfscheidenveen en Emmer-Compascuum aanwezig op minimaal 300 meter afstand. Het perceel waarop de vliegstrip is gepositioneerd, wordt aan de zuidzijde begrensd door een bomenrij met een maximale hoogte van 35 meter boven NAP. De woningen van de lintbebouwing zijn maximaal 25 meter boven NAP.

De vliegstrip ligt op circa 13 meter boven NAP. De eigenaar van de vliegstrip is tevens woonachtig op het desbetreffende perceel. Aan de noordzijde van de vliegstrip bevindt zich een tweetal agrarische bedrijfspanden op circa 560 en 940 meter afstand, met een hoogte van maximaal 20 meter boven NAP. Er zijn in de nabijheid van de vliegstrip geen bouwwerken of andere objecten aanwezig aan de west- en oostzijde.

 

  • Luchthavenverkeersleiding Nederland

Rondom luchthavens van nationaal belang zijn Controle Zones gelegen waarvoor de lokale luchtverkeersleiding verantwoordelijk is voor het luchtverkeer.

De luchthaven van de exploitant ligt op grote afstand van luchthaven Groningen Airport Eelde (GAE) en de exploitant houdt rekening met de Controlled Traffic Region (CTR) van GAE.

 

 

Luchthavenregeling

 

Volgens artikel 5 van het Besluit burgerluchthavens is vaststelling van een luchthavenbesluit vereist indien een contour van plaatsgebonden risico van 10-6 of een geluidscontour van 56 dB(A) Lden buiten het luchthavengebied valt. In de overige gevallen volstaat het vaststellen van een LHR.

Gebaseerd op het aangevraagde aantal vliegbewegingen van 185 per jaar en het type MLA, zal de 56 dB(A) Lden contour zich niet buiten het luchthavengebied uitstrekken.

De berekeningen zijn in bijlage 3 Onderzoek geluidbelasting M+P opgenomen.

Gebaseerd op het aangevraagde aantal vliegtuigbewegingen van 185 per jaar en het type MLA toestellen zal de plaatsgebonden risicocontour van 10-6 zich niet buiten het luchthavengebied uitstrekken. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 4 Onderzoeksrapportage Externe Veiligheid NLR.

 

 

 

Naar boven