Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2021, 2254 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2021, 2254 | Verordeningen |
Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls recreatief fietsnetwerk Drenthe
de Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls recreatief fietsnetwerk Drenthe vast te stellen.
Dit besluit treedt in werking op 1 april 2021 en vervalt van rechtswege op 31 december 2021.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
mevrouw drs. J. Klijnsma, voorzitter
Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls recreatief fietsnetwerk Drenthe
De subsidie heeft tot doel Drenthe te ontwikkelen naar een fiets(ers)provincie waarbij nog meer bezoekers en inwoners gaan fietsen en gebruik kunnen maken van een aantrekkelijke en veilige fietsinfrastructuur. De kwaliteitsimpuls beoogt een multipliereffect te sorteren op investeringen in het fietsnetwerk.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verlenen voor het verbeteren van de kwaliteit van bestaande recreatieve fietspaden in Drenthe en de realisering van nieuwe fietspaden voor zover deze bijdragen aan de verdere optimalisering van het recreatieve fietsnetwerk in Drenthe.
Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend met behulp van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld aanvraagformulier en gaat vergezeld van de volgende bescheiden:
Artikel 10 Niet subsidiabele kosten
De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:
De hoogte van de subsidie bedraagt 50% van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 200.000,-- per project.
Artikel 14 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger is verplicht om de activiteit volgens planning uiterlijk in 2023 te verrichten.
Artikel 15 Inwerkingtreding en horizonbepaling
Dit besluit treedt in werking op 1 april 2021 en vervalt van rechtswege op 31 december 2021.
Toelichting op de subsidieregeling
In de kwaliteitsimpuls Toerisme & Recreatie, onderdeel Verbeteren van de recreatieve fietsvoorzieningen (statenstuk 2020-974), is geconstateerd dat het aanbod aan recreatieve fietsroutes in Drenthe voldoende is. Substantiële uitbreiding is niet nodig. Belangrijker is het om de kwaliteit van de bestaande fietsinfrastructuur op peil te houden en te borgen dat deze voldoet aan de huidige gebruikseisen. Het gebruik van e-bikes, speed pedelecs en bredere fietsen als rolstoelfietsen en bakfietsen, stelt bijvoorbeeld andere eisen aan fietspaden. Bovendien neemt de drukte op fietspaden toe. Daarnaast ervaren verschillende gebruikers fietspaden als smal en laat de kwaliteit van recreatieve fietspaden hier en daar te wensen over.
Met de kwaliteitsimpuls wordt ingezet op onderhoud en verbetering van de fietsinfrastructuur. Daarbij is er speciale aandacht voor verbreding van een aantal fietspaden, waardoor ze beter geschikt zijn voor de huidige gebruikers en/of de intensiteit van het huidige gebruik.
Essentiele verbindingen (ontbrekende schakels) in het recreatieve fietsnetwerk kunnen deel uitmaken van de kwaliteitsimpuls als deze de kwaliteit van het fietsnetwerk verbeteren.
Gelet op de beperkte bekostigingsmogelijkheden van de terreinbeherende organisaties voor het onderhoud van recreatieve voorzieningen, waaronder fietspaden, wordt een aanvraag van deze doelgroep niet geweigerd als de opgevoerde kosten slechts betrekking hebben op het herstel van fietspaden op het oorspronkelijke kwaliteitsniveau. Een substantiële kwaliteitsverbetering ten opzichte van de oorspronkelijke situatie is weliswaar wenselijk doch niet strikt noodzakelijk.
Intensief gebruikte fietspaden moeten van goede kwaliteit zijn. Het comfort voor en de veiligheid van gebruikers staat daarbij voorop. Denk bij verbetering van de kwaliteit bijvoorbeeld aan onderhoud én het tegelijkertijd verbreden of aanpassen van de verharding van een fietspad. Ook kan gedacht worden aan maatregelen die de verkeersveiligheid van een fietspad verbeteren, waarbij o.a.:
Daarnaast kan gedacht worden aan verbetering van de kwaliteit van het gebruik van het fietspad door een maatregel met een innovatief karakter (bijv. onderhoudsvrije fietspaden).
Verder kan verbetering van de kwaliteit van het fietspad een bijdrage leveren aan de uitstraling van het fietspad en de aantrekkingskracht en beleving van het gebied.
In de regel zal de kwaliteitsverbetering van fietspaden resulteren in een (breder) fietspad van gesloten verharding. In natuurgebieden kan de kwaliteitsverbetering ook resulteren in optimalisering van een halfverharding omdat dit type verharding passender is bij het karakter van het gebied.
Met vernieuwing wordt een nieuwe recreatieve fietsverbinding bedoeld. Het gaat hierbij om de aanleg van een essentiële verbinding in het recreatief fietsnetwerk (ontbrekende schakel) die de kwaliteit van het recreatief fietsnetwerk verbetert.
Zie toelichting onder artikel 7 lid 2.
Niet subsidiabele kosten zijn investeringen in fietspaden die niet openbaar toegankelijk zijn. Hiermee wordt bedoeld dat fietspaden openbaar toegankelijk moeten zijn tijdens normaal gangbare openingstijden voor de beoogde doelgroep.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-2254.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.