Provinciaal blad van Overijssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2021, 2207 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2021, 2207 | Verordeningen |
Wijziging Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017
Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017
Paragraaf 1.1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1.1. Begripsomschrijvingen
Na het begrip ‘Gedeputeerde Staten’ wordt een nieuw begrip ingevoegd, luidende:
Artikel 1.1.5. Subsidiabele kosten
Aan het eerste lid wordt een sub c toegevoegd, luidende:
Toelichting: Het IKT is vooral geschikt voor grotere bedrijven, organisaties en kennisinstellingen waarbij het uitgangspunt is dat de subsidieontvanger jaarlijks vooraf dit tarief berekent. Hierdoor is aan het begin van het project duidelijk wat de tarieven zijn van dat jaar en de volgende jaren van de projectperiode (als dit van toepassing is).
Uit artikel 1.1.1 volgt dat de aanvrager de IKT-systematiek stelselmatig gebruikt in zijn bedrijf of organisatie. Eenmanszaken en kleine bedrijven hebben meestal geen IKT die geschikt is voor het berekenen van subsidiabele kosten. Voor deze subsidieaanvragers zijn de vaste-uurtarief-systematiek en de loonkosten plus vaste-opslag-systematiek wel geschikt. Het is niet de bedoeling dat een organisatie een IKT-systematiek opzet alleen voor het aanvragen van subsidies bij de provincie Overijssel.
Indien gebruik wordt gemaakt van een door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland goedgekeurde Integrale Kostensystematiek (IKS) voldoet u hiermee ook aan de onderdelen i t/m iii en kunt u uw IKS-tarief hanteren.
Paragraaf 1.5 Vaststelling van de subsidie
Artikel 1.5.3 Subsidies vanaf € 125.000
Aan het artikel wordt een zesde lid toegevoegd, luidende:
Voor zover bij de verlening van de subsidie toepassing is gegeven aan artikel 1.1.5, eerste lid sub c, geldt het IKT ook voor de vaststelling van de subsidie voor de loonkosten per uur.
Toelichting: het IKT wordt gehanteerd bij de verlening (begroting) en bij de vaststelling (verantwoording) van de subsidie en dient in het overzicht werkelijke kosten en uitgaven en in de eindrapportage benoemd te zijn.
Paragraaf 3.1 Energiebesparing Overijssel
In de toelichting onder paragraaf 3.1 Energiebesparing Overijssel wordt het bedrag ‘€ 200.000,-‘ vervangen door het bedrag ‘€ 125.000,-‘.
Artikel 3.1.1 Begripsbepalingen
Het begrip ‘EPC’ en de daarbij behorende toelichting komt te vervallen.
Tussen het begrip ‘technische voorziening’ en het begrip ‘totaal vermeden primaire energieverbruik’ worden twee nieuwe begrippen ingevoegd, luidende:
terugverdientijd: de berekening van de terugverdientijd is conform de berekeningswijze van het RVO;
Toelichting: de berekeningswijze is te vinden op de website http://www.rvo.nl/ .
Na het begrip ‘totaal vermeden primaire energieverbruik’
Artikel 3.1.2 Subsidiabele activiteiten
sub a komt als volgt te luiden:
technische voorzieningen voor energiebesparing in of bij gebouwen, zoals opgenomen in de energielijst onder categorie A en de in de energielijst gestelde technische eisen. Indien wordt aangevraagd onder code 210000 dienen de individuele maatregelen, welke ook een eigen code hebben in de energielijst, te voldoen aan de gestelde technische eisen onder de betreffende eigen code;
Lid 2 sub a komt als volgt te luiden:
voor technische voorzieningen bij nieuwbouw geldt:
er wordt aan minimaal de BENG-eisen voldaan. Aanvullend daarop geldt dat de maximale energiebehoefte en het maximale primaire fossiele energiegebruik in kWh per m2 gebruiksoppervlak per jaar, 20% minder bedraagt dan toegestaan is op basis van de BENG en dat het minimale aandeel hernieuwbare energie 25% meer bedraagt dan vereist is op basis van de BENG;
indien sprake is van utiliteitsgebouwen waarbij geen BENG-eis geldt, wordt een reductie van ten minste 40% gehaald ten opzichte van wat gangbaar is.
Toelichting: De BENG-eisen zijn te vinden op de website http://www.rvo.nl/ .
Artikel 3.1.4 Hoogte van de subsidie
‘€ 200.000,-‘ wordt veranderd naar ‘€ 125.000,-‘
Artikel 3.1.7 Weigeringsgronden
Na lid g worden de volgende leden toegevoegd:
Artikel 3.1.8 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening
In lid 1 wordt ’15 oktober 2020’ vervangen door ’29 maart 2021’ en ‘1 december 2020’ wordt vervangen door ‘7 mei 2021’.
In lid 2 wordt de zinsnede ‘ met uitzondering van het Bibob-formulier zoals genoemd in artikel 3.1.9 lid 9. Het Bibob-formulier kan na sluitingsdatum alsnog volledig worden gemaakt’ verwijderd.
Artikel 3.1.9 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Lid 2 sub b, ‘Kwh’ wordt vervangen door ‘kWh’.
Lid 2 sub d komt als volgt te luiden:
Lid 2 sub f onder i komt als volgt te luiden:
Lid 2 sub f onder ii komt als volgt te luiden:
bij nieuwbouw voor utiliteitsgebouwen waarbij geen BENG-eis geldt: een energiebalans berekening uitgedrukt in MJ/m2, waarbij het energiegebruik per gebruiksfunctie binnen het utiliteitsgebouw is aangegeven én het gangbare energiegebruik behorende tot de gebruiksfunctie volgens het vigerende bouwbesluit. De berekening en de voorgenomen verbetering is van toepassing op het totale bruto vloeroppervlak (BVO) van het utiliteitsgebouw;
Artikel 3.1.11 Volgorde van behandeling
In scoretabel 1 wordt bij WEGINGSCRTIERIA b, onder SCORE ‘punten x 0,3 = score b’ veranderd in ‘punten x 0,4 = score b’.
Artikel 3.1.13 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidievaststelling
Het artikel komt als volgt te luiden:
‘In aanvulling op artikel 1.5.2 tweede lid of artikel 1.5.3 tweede lid overlegt de aanvrager bij de aanvraag tot vaststelling (dus na afloop) tevens een ingevuld factsheet Subsidieregeling Energiebesparing Overijssel.
Toelichting: De factsheet is te vinden op www.overijssel.nl/subsidie ’
Paragraaf 3.2 Haalbaarheidsstudies nieuwe energie en energiescans
Artikel 3.2.1 Begripsbepalingen
Bij het begrip ‘energiescan’ vervalt de toelichting.
Paragraaf 3.3 Energiebesparende maatregelen (geld terug actie)
Artikel 3.3.1 Begripsbepalingen
Na het begrip EPA-U wordt een nieuw begrip ingevoegd, deze luidt als volgt:
Na paragraaf 3.18 wordt een nieuwe paragraaf ingevoegd, deze luidt als volgt:
Paragraaf 3.19 Inkoopacties energiemaatregelen Overijssel
Gemeenten kunnen op basis van deze subsidieparagraaf subsidie aanvragen voor het (laten) organiseren van inkoopacties. Deze inkoopacties stimuleren particuliere woningeigenaren om energiemaatregelen te nemen aan hun woning. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een versnelling van de energietransitie.
Artikel 3.19.1 Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Artikel 3.19.2 Subsidiabele activiteiten
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor het organiseren van inkoopacties voor particuliere woningeigenaren.
Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 3.19.2 voldoet aan de volgende criteria:
de aanvrager schakelt een derde partij in voor de organisatie van de inkoopactie die aantoonbare ervaring heeft met het organiseren van inkoopacties gericht op energiemaatregelen voor particuliere woningeigenaren;
Toelichting: Ervaring kan aangetoond worden door te verwijzen naar eerder georganiseerde inkoopacties door deze derde partij.
per inkoopactie worden minimaal 2.500 particuliere woningeigenaren individueel uitgenodigd om aan de inkoopactie deel te nemen;
Toelichting: Denk bij een individuele uitnodiging aan een persoonlijke uitnodiging per brief of andere individuele benaderingen. Een advertentie in een plaatselijk blad of een soortgelijke niet-persoonlijke inzet is geen individuele benadering, maar wel aanvullend mogelijk.
Artikel 3.19.4 Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 10.000,- per aanvraag.
Artikel 3.19.5 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening
In afwijking van artikel 1.2.2 geldt dat een aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 3.19.2 kan worden ingediend vanaf 5 april 2021 om 9.00 uur en uiterlijk moet zijn ontvangen vóór 29 november 2021 om 17.00 uur.
Artikel 3.19.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Artikel 3.19.7 Subsidieplafond
Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.
Artikel 3.19.8 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien de aanvrager op basis van deze subsidieparagraaf in hetzelfde kalenderjaar al een subsidie heeft ontvangen.
Artikel 3.19.9 Verplichtingen subsidieontvanger
Deze paragraaf is geldig tot 1 december 2021, tenzij Gedeputeerde Staten anders besluiten.
Na Paragraaf 5.8 wordt een nieuwe paragraaf ingevoegd, welke als volgt luidt:
Paragraaf 5.9 Stimulering elektrische vrachtfiets
Artikel 5.9.1 Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Artikel 5.9.2 Subsidiabele activiteiten
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor de aankoop of lease van een nieuwe elektrische vrachtfiets.
Artikel 5.9.4 Hoogte van de subsidie
Artikel 5.9.5 Subsidiabele kosten
Voor de subsidie als bedoeld in artikel 5.9.2 geldt dat alleen de aankoop- of leasekosten overeenkomstig artikel 1.1.5 derde lid subsidiabel zijn.
Artikel 5.9.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Gedeputeerde Staten stellen een subsidieplafond vast voor het tijdvak 1 april 2021 tot en met 30 november 2022.
Artikel 5.9.8 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien de aanvrager op basis van deze paragraaf al voor twee elektrische vrachtfietsen subsidie heeft ontvangen.
Artikel 5.9.9 Verplichtingen subsidieontvanger
In aanvulling op de artikelen 1.4.1, 1.4.4 en 1.4.6 is de subsidieontvanger verplicht de elektrische vrachtfiets minimaal drie jaar na ontvangst van de subsidie in te zetten.
Deze paragraaf is geldig tot 1 december 2022, tenzij Gedeputeerde Staten anders besluiten.
Paragraaf 6.7 MKB Innovatiestimulering topsectoren (MIT) Oost Nederland 2021 – Overijssel
Artikel 6.7.2.5 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening
‘19 april 2021’ wordt vervangen door ‘20 april 2021’
Paragraaf 6.34 Arbeidsmarkt Overijssel 2021
In de Algemene toelichting wordt punt 2 ‘Publiek-private samenwerkingsverbanden en vernieuwende opleidingsconcepten’ gewijzigd; deze luidt als volgt:
2. Publiek-private samenwerkingsverbanden
Publiek- private samenwerkingsverbanden (hierna: PPS) van publieke en private partijen, zoals bedrijfsleven, overheden en onderwijs dragen bij aan een betere aansluiting tussen arbeidsmarkt en onderwijs. Binnen de PPS wordt gewerkt aan een relevant arbeidsmarktvraagstuk en wordt duidelijk op welke wijze de samenwerking in de PPS een bijdrage levert aan de oplossing van dit vraagstuk. De PPS heeft een duurzaam karakter voor de toekomst. De provincie wil met deze subsidieregeling het samenwerken aan arbeidsmarktvraagstukken met vernieuwende manieren van opleiden en werken stimuleren.
De initiatieven dienen ook een bijdrage te leveren aan het realiseren van de provinciale kernopgaven, zie hiervoor het Statenvoorstel ‘Samen naar een inclusieve, wendbare en toekomstgerichte arbeidsmarkt 2020-2023’. Kennis van nieuwe technologieën en digitale vaardigheden zien wij hierbij als een noodzakelijke basis voor het opleiden voor de toekomstige arbeidsmarkt.
Artikel 6.34.1 Begripsbepalingen
Tussen de begrippen ‘inclusiviteit’ en ‘tegengaan krapte en mismatch op de arbeidsmarkt’ worden de volgende begrippen gevoegd:
publiek-private samenwerking (PPS): een samenwerking van minimaal vier bedrijven en één of meerdere overheidsinstanties. Er is sprake van een langdurige samenwerking, vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking is er op gericht om een gezamenlijk overeengekomen doelstelling te bereiken gericht op een relevant arbeidsmarktvraagstuk. Alle deelnemende partijen brengen middelen in;
samenwerkingsovereenkomst: een overeenkomst tussen alle betrokken partijen in de PPS, waarin inzichtelijk wordt gemaakt hoe de samenwerking eruit ziet, welke afspraken er zijn gemaakt over de verdeling van risico’s en opbrengsten, wie wat en hoeveel inbrengt, wat ieders rol is en de relatie tot de gezamenlijke doelstelling;
Toelichting: Bij de inbreng van middelen kan gedacht worden aan onder andere tijd, geld of materialen.
Lid 1 sub a komt als volgt te luiden:
Lid 1 sub e komt als volgt te luiden:
Onder lid 1 sub f wordt een toelichting toegevoegd, deze luidt als volgt:
Toelichting: Er moet duidelijk worden gemaakt op welke wijze de regio is verbonden.
Lid 2 komt als volgt te luiden:
Artikel 6.34.5 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Lid 2 komt als volgt te luiden:
Er wordt een nieuw lid 3 toegevoegd, deze luidt als volgt:
Artikel 6.34.8 Verplichtingen subsidieontvanger
Het artikel komt als volgt te luiden:
In aanvulling op de artikelen 1.4.1, 1.4.4, 1.4.6 en 1.4.7 is de subsidieontvanger verplicht:
Deze paragraaf wordt ingetrokken.
Paragraaf 9.1 Uitvoering ontwikkelopgave Natura 2000
Artikel 9.1.1 Begripsbepalingen
Bij het begrip ‘gebruik en beheerfase na afronding van de realisatie’ wordt ‘en de PAS gebiedsanalyses’ verwijderd.
Het begrip ‘interne maatregelen’ komt als volgt te luiden:
Het begrip ‘Natura 2000-maatregelen komt als volgt te luiden:
Het begrip ‘niet-PAS maatregel’ komt te vervallen.
Het begrip ‘ontwikkelopgave’ komt als volgt te luiden:
Het begrip ‘PAS (Programma Aanpak Stikstof)’ komt te vervallen
Het begrip ‘PAS-maatregel’ komt te vervallen.
Het begrip ‘PAS-gebiedsanalyse’ komt te vervallen.
Lid 1 sub b komt als volgt te luiden:
De activiteit past binnen de kaders en doelstellingen zoals omschreven in de Omgevingsvisie, wateropgave (KRW), het investeringsbesluit sociaal flankerend beleid, de afspraken met het Rijk, Natura 2000 en het akkoord ‘Samen werkt beter’.
Artikel 9.1.5 Subsidiabele kosten
Het artikel komt als volgt te luiden:
Artikel 9.1.11 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot vaststelling
Het artikel komt als volgt te luiden:
In aanvulling op de artikelen 1.5.2 en 1.5.3 bevat de aanvraag tot vaststelling van de subsidie een verklaring van de subsidieontvanger of er al dan niet sprake is geweest van voordelen op grond van economische activiteiten, die een gevolg zijn van de uitvoering van door deze regeling gesubsidieerde maatregelen. Deze voordelen worden in mindering gebracht op de vast te stellen subsidie
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-2207.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.