Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2021, 2058 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2021, 2058 | Verordeningen |
Wijziging Verordening subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2020 (Verordening POP3-subsidies provincie Drenthe)
De Verordening subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2020 (Verordening POP3-subsidies provincie Drenthe), zoals vastgesteld bij besluit van Provinciale Staten van Drenthe van 23 september 2015, nummer J-7, gepubliceerd in het Provinciaal Blad nummer 6832 van 2015, en laatstelijk gewijzigd op 9 oktober 2019, kenmerk 23/5.3/2019001405, Provinciaal Blad 7197 van 4 november 2019, als volgt te wijzigen:
‘s. Vo (EU) 2020/2220 van het Europees Parlement en de Raad van 23 december 2020 tot vaststelling van een aantal overgangsbepalingen voor steun uit het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (ELFPO) en uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) in de jaren 2021 en 2022 en tot wijziging van de Verordeningen (EU) nr. 1305/2013, (EU) nr. 1306/2013 en (EU) nr. 1307/2013 wat betreft de middelen en toepassing in de jaren 2021 en 2022 en van Verordening (EU) nr. 1308/2013 wat betreft de middelen en verdeling van die steun voor de jaren 2021 en 2022.’;
‘5. Gedeputeerde Staten kunnen een vast bedrag aan subsidiabele kosten per activiteit vaststellen.’;
‘1. Personeelskosten worden berekend door het aantal aan het project of de investering bestede uren te vermenigvuldigen met een volgens één van de volgende methodieken berekend tarief:
een per medewerker bepaald individueel uurtarief, berekend op basis van brutojaarloon, vermeerderd met een opslag van 43,5% voor werkgeverslasten, waarna dat bedrag wordt vermeerderd met een opslag van 15% aan overheadkosten en dat bedrag vervolgens door 1.720 uur op basis van een 40-urige werkweek wordt gedeeld;
Artikel 1.9a Vereenvoudigde kostenoptie: personeelskosten
Indien het openstellingsbesluit deze mogelijkheid biedt, kunnen personeelskosten, in afwijking van het bepaalde in artikel 1.9, worden berekend door de kosten, bedoeld in artikel 1.12, eerste lid, onderdelen b tot en met e, voor zover de kosten geen verband houden met de uitvoering van overheidsopdrachten voor werken met een waarde boven het drempelbedrag, genoemd in artikel 4, onderdeel a, van Richtlijn 2014/24/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten en tot intrekking van Richtlijn 2004/18/EG (PbEU 2014, L 94), te vermenigvuldigen met 20%, waarna dat bedrag wordt vermeerderd met een opslag van 15% aan overheadkosten.;
8. De aan een concrete actie betaalde overheidssteun die bijdragen in natura, bedoeld in het eerste tot en met zevende lid, omvat, is aan het einde van de concrete actie niet hoger dan de totale subsidiabele uitgaven, exclusief deze bijdragen in natura.
Artikel 1.11a onbetaalde eigen arbeid
Artikel 1.12b vereenvoudigde kostenoptie: totale overige kosten als percentage van de directe personeelskosten
‘Tot slot dient genoemd te worden de Verordening (EU) 2020/2220 van het Europees Parlement en de Raad van 23 december 2020 tot vaststelling van een aantal overgangsbepalingen voor steun uit het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (ELFPO) en uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) in de jaren 2021 en 2022 en tot wijziging van de Verordeningen (EU) nr. 1305/2013, (EU) nr. 1306/2013 en (EU) nr. 1307/2013 wat betreft de middelen en toepassing in de jaren 2021 en 2022 en van Verordening (EU) nr. 1308/2013 wat betreft de middelen en verdeling van die steun voor de jaren 2021 en 2022.’;
‘Daarnaast is de Modelregeling POP in het eerste kwartaal van 2021 herzien vanwege de verlenging van POP3 in de jaren 2021 en 2022 (de transitieperiode oftewel POP3+). Een van de belangrijkste veranderingen is de toevoeging van de vereenvoudigde kostenopties, waarvan het doel is de administratieve last voor zowel de aanvrager als de behandelaar te verminderen. Ook is het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) op 26 oktober 2017 ontstaan door opsplitsing van het Ministerie van Economische Zaken (EZ) in het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en het Ministerie van LNV. Hierdoor zijn benamingen van nationale regelingen aangepast. Ook zijn er aanpassingen ter verduidelijking of herstel van onjuistheden doorgevoerd.’;
Bij de herziening van de Modelverordening POP3 in 2021 is de term ‘loonkosten’, zoals gebruikt in lid 1, vervangen door de term ‘personeelskosten’ ter verduidelijking en om ervoor te zorgen dat er sprake is van consequent taalgebruik. Ook is ter verduidelijking de zinsnede onder lid 1, sub a, over de overheadkosten (‘[…] waarna over dat bedrag 15% aan overheadkosten wordt berekend […]’) vervangen door ‘[…] waarna dat bedrag wordt vermeerderd met een opslag van 15% aan overheadkosten […]’;
Na de toelichting op artikel 1.11 wordt een toelichting op artikel 1.11a toegevoegd, luidende:
‘Artikel 1.11a onbetaalde eigen arbeid
Bij de herziening van de Modelverordening in 2021 is ter verduidelijking het oude artikel 1.11, lid 7, verplaatst naar dit nieuw ingevoegde artikel. Daarnaast is aan dit artikel een tweede lid toegevoegd waarin nader wordt gepreciseerd dat onbetaalde eigen arbeid slechts subsidiabel is indien de werkelijke arbeidstijd voor de uitvoering van de activiteit gecontroleerd kan worden.’;
De eerste alinea van de toelichting op artikel 1.12 komt als volgt te luiden:
‘In de Modelregeling versie maart 2018 is onderscheid gemaakt tussen vier kostentypen en kostensoorten. Bij de herziening van de Modelregeling in 2021 is de kostensoort onbetaalde eigen arbeid toegevoegd door invoeging van lid 1, onder d, omdat deze nu apart benoemd wordt in artikel 1.11a. Kostensoorten bestaan uit één of meer kostentypen. Daarnaast zijn de nadere omschrijvingen van drie kostensoorten geschrapt, omdat deze tot verwarring bleken te leiden. De vijf kostentypen zijn in principe subsidiabel, tenzij in het openstellingsbesluit anders is bepaald.’;
Bij de herziening van de Modelverordening in 2021 is dit artikel ingevoegd om, indien een openstellingsbesluit dit mogelijk maakt, gebruik te maken van vereenvoudigde kostenopties voor het berekenen van de totale overige kosten. Ook wordt de berekeningswijze van deze vereenvoudigde kostenoptie nader beschreven.’;
‘Bij de verlenging van het programma met de jaren 2021 en 2022 en de bijbehorende herziening van de Modelverordening in 2021 is deze einddatum komen te vervallen en vervangen door de huidige zinsnede van vijf jaar na de datum waarop de vaststellingsbeschikking voor de desbetreffende subsidie is bekendgemaakt.’;
‘Bij de herziening van de Modelverordening in 2021 is aan het eerste lid toegevoegd dat het aanvragen van voorschotten op basis van realisatie niet mogelijk is als er sprake is van subsidieverlening op basis van een vast bedrag. Daarnaast zijn aan het derde lid de onderdelen e (bewijsstukken inzake inbreng onbetaalde eigen arbeid) en f (bewijsstukken ten aanzien van de realisatie van de activiteit) toegevoegd.’;
‘Bij de herziening van de Modelverordening in 2021 is de uiterlijke datum voor het aanvragen van de subsidievaststelling aangepast van 2023 naar 2025 in verband met de verlenging van het programma met twee jaar. Daarnaast zijn aan het derde lid de onderdelen e (bewijsstukken inzake inbreng onbetaalde eigen arbeid) en f (bewijsstukken ten aanzien van de realisatie van de activiteit) toegevoegd.’.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-2058.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.