Provinciaal blad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2021, 12994 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2021, 12994 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling We the North 2022-2024
Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat zij op 21 december 2021, nr. A.16, afdeling ECP, dossiernummer K33388 het volgende besluit hebben genomen:
Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen:
Partijen met de minister daarvoor met het oog op de gewenste beleidsafstemming gesprekken hebben gevoerd over de uitgangspunten voor het cultuurbeleid uit de nota Uitgangspunten Cultuurbeleid 2021-20241 en over de politiek-bestuurlijke prioriteiten op landelijk, regionaal en lokaal niveau;
Het wenselijk is dat overheden gezamenlijk werken aan een ontwikkelagenda voor Noord-Nederland/ We the North. Doel van de ontwikkelagenda is concrete gezamenlijke afspraken te maken hoe we in gezamenlijkheid de kwaliteit van de noordelijke, en daarmee ook de eigen Drentse, Friese en Groningse, cultuursector kunnen doorontwikkelen, zodat deze een impuls kan geven aan het Noorden en op (inter)nationaal niveau weet te opereren. De ontwikkelagenda dient aan te sluiten bij de doelen die in het toekomstdocument voor We the North 2021-2024 zijn vastgesteld (zie www.wethenorth.org.)
Besluiten vast te stellen de volgende regeling:
In deze overeenkomst wordt verstaan onder:
AGVV: Verordening (EU) nummer 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014, waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU, L187), laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EU) 2021/1237 van de Commissie van 23 juli 2021 (PbEU, L 270);
Niveau 3 en 4: In het kader van de onderzoeken naar talentontwikkeling in de kunsten die Bureau ART uitvoert in opdracht van het Fonds Cultuurparticipatie, werd in 2011 de talentontwikkelingspiramide ontwikkeld. Deze piramide kent vier stadia van talentontwikkeling (van ontkieming naar professionalisering). Niveau 3 en 4 is gericht op jonge makers (vooropleidingen, talentklassen, talentstages), studenten van kunstvakopleidingen en beginnende (semi-) professionele cultuurmakers (zie toelichting afbeelding piramide);
HOOFDSTUK 2 AANVRAGEN EN VERLENEN VAN SUBSIDIE
Artikel 2.3 Kaders en staatssteun
Subsidie kan worden verleend voor musea, archieven, kunstencentra en cultuurcentra of artistieke of culturele locaties, theaters, bioscopen, operahuizen, andere live-performanceorganisaties, cinematografische erfgoedinstellingen, en andere vergelijkbare artistieke en culturele infrastructuurvoorzieningen, organisaties en instellingen; immaterieel erfgoed; kunst- of culturele evenementen en performances, festivals, tentoonstellingen en andere vergelijkbare culturele activiteiten zoals bedoeld in artikel 53 lid 2 onder a, c en d van de AGVV, voor zover de activiteiten vallen onder de in artikel 2.2 genoemde opsomming;
Artikel 2.5 Algemene weigeringsgronden
De subsidie, voor het uitvoeren van een onderzoeks- en ontwikkelingsproject door middel van experimentele ontwikkeling of een haalbaarheidsstudie zoals bedoeld in artikel 25, lid 2, sub c en d, van de AGVV en de subsidie voor de culturele doelstellingen en activiteiten, zoals genoemd in artikel 2.3, lid 3 wordt in ieder geval geweigerd indien:
de aanvrager een onderneming drijft die in moeilijkheden verkeert als bedoeld in artikel 2, onder 18, van de AGVV tenzij de onderneming op 31 december 2019 niet in moeilijkheden verkeerden maar een onderneming in moeilijkheden werd gedurende de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2021; of
Artikel 2.6 Subsidiabele kosten
Als subsidie verleend wordt voor de culturele doelstellingen en activiteiten, zoals genoemd in artikel 2.3, lid 3, zijn in afwijking van het bepaalde in lid 1, alleen de volgende kosten subsidiabel:
indien het exploitatiesteun betreft:
exploitatiekosten die rechtstreeks verband houden met het culturele project of de culturele activiteit, zoals het huren of leasen van vastgoed en culturele locaties, reiskosten, promotiekosten, materialen en leveranties die rechtstreeks verband houden met het culturele project of de culturele activiteit;
Artikel 2.7 Niet-subsidiabele kosten
De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:
Artikel 2.9 Beslistermijn subsidieaanvraag
Gedeputeerde Staten beslissen binnen 22 weken nadat de aanvraag is ingediend.
Groningen, 21 december 2021
Gedeputeerde Staten voornoemd:
F.J. Paas,
voorzitter.
J. Schrikkema,
secretaris.
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling We the North
Hieronder de afbeelding van de talentontwikkelingspiramide.
De regeling is primair gericht op organisaties/instellingen die “kunst en cultuur” in brede zin als (statutair) hoofddoel hebben. Indien er echter sprake is van intersectorale samenwerking, kunnen bijvoorbeeld ook onderwijs- of zorginstellingen in een samenwerking met “kunst- en cultuur”-instellingen aanvrager en ontvanger van subsidie zijn.
Governance is de manier waarop je organisatie bestuur en toezicht inricht. Het gaat over besturen, beleid maken, besluiten, uitvoeren en toezicht houden. Maar ook over gedrag, verantwoordelijkheid en integriteit. De Governance Code Cultuur helpt culturele organisaties om de governance goed in te richten. Zo kunnen mensen erop vertrouwen dat je organisatie goed wordt bestuurd, dat het toezicht goed functioneert en dat je (maatschappelijke) verantwoordelijkheid neemt. In het kort: dat de organisatie de gangbare standaarden voor goed bestuur en toezicht volgt. In de Code staan 8 principes met bijbehorende aanbevelingen. Voor de principes geldt: pas deze toe, én leg uit hoe je dit doet. De sector wordt gekenmerkt door grote verscheidenheid. Maatwerk is daarom noodzakelijk en onontkoombaar. Niet iedereen zal altijd in staat zijn om alle onderdelen van de code letterlijk na te komen. Daarom wordt het principe pas toe en leg uit gehanteerd. De code biedt op die manier aanleiding om inzicht te geven en te vragen aan opdrachtgevers, opdrachtnemers en subsidiënten. Als instellingen of organisaties in hun verantwoording uitleggen waarom ze wel of niet in staat waren bepaalde afspraken na te komen, worden zowel verborgen gebreken als best practices zichtbaar.
De Fair Practice Code is bedoeld als handvat voor alle culturele professionals om met elkaar in gesprek te gaan. Het is een uitnodiging om kritisch na te denken over wat normaal wordt gevonden, om zichtbaar te maken wat er beter kan en vervolgens daadwerkelijk verbeteringen door te voeren.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-12994.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.