Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2021, 1268 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2021, 1268 | Verordeningen |
Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Provincie Limburg 2021
Hoofdstuk 1 Ambtelijke bijstand
Artikel 1 Verzoek om informatie of ambtelijke bijstand
Openbare informatie wordt altijd verstrekt. Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de algemeen directeur daarvan in kennis. De algemeen directeur beslist of de gevraagde informatie wordt verstrekt. Indien het informatie betreft waarvoor geheimhouding is opgelegd, wordt hiervan geen afschrift verstrekt, maar wordt deze bij de griffier ter inzage gelegd voor het betreffende lid van Provinciale Staten. De algemeen directeur bevordert dat Gedeputeerde Staten daarbij alle relevante informatie ter inzage geven.
Een Statenlid dan wel burgercommissielid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen of moties of andere bijstand. Een fractiemedewerker kan zich namens een Statenlid dan wel burgercommissielid tot de griffier wenden met een verzoek om bijstand. De griffier behandelt het verzoek van een fractiemedewerker als ware het afkomstig van een Statenlid dan wel burgercommissielid, tenzij het verzoek betrekking heeft op dossiers waarvoor geheimhouding is opgelegd. In dat geval wendt de griffier zich tot het Statenlid namens wie de informatie gevraagd wordt.
De bijstand wordt verleend door de griffier of een medewerker van de Griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de Griffie kan worden verleend verzoekt de griffier de algemeen directeur, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Artikel 3 Weigering verzoek om ambtelijke bijstand
Indien het verzoek om informatie of bijstand van een ambtenaar door de algemeen directeur wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken Statenlid dan wel burgercommissielid het verzoek voorleggen aan de Commissaris van de Koning. De Commissaris van de Koning beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.
Hoofdstuk 2 Fractieondersteuning
De fracties als bedoeld in artikel van de Verordening van Provinciale Staten van de Provincie Limburg bevattende het reglement van orde van Provinciale Staten van Limburg ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie overeenkomstig het in dit artikel bepaalde. Hiertoe behoren ook de kosten van administratieve en secretariële werkzaamheden. Voor dat soort werkzaamheden kan een fractie geen beroep op de Griffie doen.
De financiële bijdrage voor een fractie, niet zijnde een fractie ontstaan door afsplitsing na het moment van vaststelling van de verkiezingsuitslag, bestaat uit een basisbedrag van € 22.346,01, te vermeerderen met een bedrag van € 8.299,95 per Statenzetel op het moment van het verlenen van de jaarlijkse financiële bijdrage. Peildatum voor de genoemde bedragen is 1 januari 2019. Voor beide genoemde bedragen geldt dat deze jaarlijks worden geïndexeerd op basis van de definitieve consumentenprijsindex alle huishoudens van het voorafgaande jaar. Voor een fractie die na het moment van vaststelling van de verkiezingsuitslag ontstaat door afsplitsing geldt, in afwijking van het voorgaande, dat de financiële bijdrage uitsluitend bestaat uit een bedrag van € 8.299,95 per Statenzetel op het moment van het verlenen van de jaarlijkse financiële bijdrage. Peildatum voor het genoemde bedrag is 1 januari 2019. Voor het genoemde bedrag geldt dat dit jaarlijks worden geïndexeerd op basis van de definitieve consumentenprijsindex alle huishoudens van het voorafgaande jaar.
Wanneer in enig jaar de fractiesubsidie niet toereikend is om te voldoen aan wettelijke verplichtingen bij ontslag van een fractiemedewerker [en/of uitzonderlijke kosten bij langdurige ziekte van een fractiemedewerker], dan dient het niet gebruikte deel van de reserve als bedoeld in artikel 8 hiervoor te worden aangewend. Wanneer ook dan de ontvangen subsidies niet toereikend zijn dan kan bij Provinciale Staten, ter attentie van de griffier een gemotiveerd verzoek worden ingediend voor een aanvullende subsidie. Het Presidium beslist op dit verzoek.
Indien er in enig jaar een afsplitsing van een bepaalde fractie plaatsvindt waardoor er een nieuwe fractie ontstaat geldt het volgende. Aan de nieuw ontstane fractie wordt een financiële bijdrage toegekend op basis van het aantal Statenzetels en naar rato van het nog resterende deel van het jaar waarop de financiële bijdrage betrekking heeft. De hoogte van de bijdrage wordt berekend op dezelfde wijze waarop de jaarlijkse financiële bijdrage voor de na afsplitsing ontstane fracties wordt berekend, met dien verstande dat het verkregen bedrag naar evenredigheid wordt verminderd voor het tot aan de afsplitsing reeds verstreken deel van het jaar. Voor de reeds bestaande fractie leidt de afsplitsing ertoe dat de hoogte van de financiële bijdrage met betrekking tot het jaar waarin de afsplitsing plaatsvindt wordt gecorrigeerd met een bedrag dat gelijk is aan de financiële bijdrage die overeenkomstig dit artikellid aan de nieuw ontstane fractie wordt toegekend. De toegepaste correctie wordt verrekend met het aan de fractie toegekende voorschot en de eventueel teveel betaalde voorschotten worden teruggevorderd.
Artikel 6 Besteding financiële bijdrage
Indien de financiële bijdrage wordt besteed aan rondleidingen aan groepen in het Gouvernement dan gelden de navolgende voorwaarden:
de daadwerkelijke kosten van (bus)vervoer voor het groepsbezoek aan het gouvernement mogen vergoed worden op basis van een factuur van de vervoerder en bij eigen vervoer van de groep op basis van de in redelijkheid gemaakte noodzakelijke reiskosten overeenkomstig de bedragen in de artikelen 2 en 4 van de Reisregeling binnenland;
de bijdrage mag gebruikt worden ter bekostiging van reiskosten van een Statenlid dan wel burgercommissielid voor partijactiviteiten (Statenfractie overstijgend) indien naar het oordeel van de Statenfractie het bijwonen van een (landelijke) partijactiviteit functioneel is in de rol van Statenlid dan wel burgercommissielid.
De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:
kosten die Statenleden dan wel burgercommissieleden zelf dienen te betalen omdat zij, ter bestrijding van deze kosten, een vaste onkostenvergoeding ontvangen als bedoeld. Deze vaste onkostenvergoeding dient ter dekking van kosten voor representatie, vakliteratuur, excursies, bureaukosten, contributies en lidmaatschappen, zoals contributies van verenigingen en regionale beroepsverbanden, ontvangsten thuis en zakelijke giften;
Artikel 7 Voorschot financiële bijdrage
De bijdrage voor fractieondersteuning wordt, vóór 31 januari van het betreffende kalenderjaar, als voorschot op dat kalenderjaar in opdracht van het Presidium door de Griffie verstrekt. Indien op dat moment het indexcijfer als bedoeld in artikel 5, tweede lid van deze verordening nog niet definitief bekend is, dan wordt het voorschot uitbetaald op basis van het voorlopige indexcijfer. Zodra het definitieve indexcijfer bekend is wordt indien nodig het voorschot aangepast.
Artikel 9 Verantwoording en controle
Elke fractie legt door middel van het daarvoor aan de fracties aangereikte vastgestelde format verantwoording af aan het Presidium voor 15 maart van het jaar volgende op het kalenderjaar waar de verantwoording betrekking op heeft over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning in dat kalenderjaar. Een fractie die na de verkiezingen niet meer terugkeert in Provinciale Staten, legt deze verantwoording af binnen 2,5 maanden na de installatie van de nieuwe Provinciale Staten. Tegelijkertijd met het indienen van de verantwoording over het voorgaande jaar overlegt elke fractie een ondertekend bewijsstuk waaruit blijkt dat de eigen fractie de fractieverantwoording inclusief de onderliggende stukken goedgekeurd heeft.
Indien een fractie niet binnen de termijn als bedoeld in het tweede lid aan het Presidium verantwoording aflegt over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning door middel van het daarvoor aan de fracties aangereikte vastgestelde format, dan kan het Presidium aan de betreffende fractie een boete opleggen ter hoogte van 10% van de financiële bijdrage als bedoeld in artikel 5.
Controle van de verantwoording vindt, in opdracht van het Presidium, plaats door een controller en wordt uiterlijk in de laatste Presidiumvergadering voor het zomerreces van het jaar volgende op het jaar waarover verantwoording is afgelegd aan het Presidium ter besluitvorming voorgelegd. De fracties geven de controller te allen tijde live inzage in de bankgegevens, contracten, afgesloten met de fractiemedewerkers alsmede in de originele betalingsbescheiden (waaronder facturen, bankafschriften, contracten met fractiemedewerkers/-volgers) die als onderbouwing van de verantwoording dienen. De reserve van elke fractie als bedoeld in artikel 8 eerste lid van deze verordening, dient op 31 december van elk jaar op de bankrekening van de fractie aanwezig te zijn. De controller stelt de aanwezigheid daarvan vast aan de hand van live bankafschriften. Alle door de controller in de controle betrokken documenten worden gewaarmerkt. De fracties bewaren de verantwoordingen en alle onderliggende gewaarmerkte documenten voor een periode van 5 jaar en geven de controller desgevraagd opnieuw inzage. De controller rapporteert zijn bevindingen m.b.t. de controle van de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning aan het Presidium. Indien de bevindingen van de controller daartoe aanleiding geven, geeft het Presidium een aanvullende controleopdracht aan de accountant belast met de controle van de jaarrekening. De kosten van een aanvullende controleopdracht komen voor rekening van Provinciale Staten.
De door het Presidium vastgestelde bedragen als bedoeld in het vorige lid worden in een totaaloverzicht over een kalenderjaar gepubliceerd op www.limburg.nl/ProvincialeStaten, met ingang van het kalenderjaar 2010. Daarbij worden ook de meer gespecificeerde verantwoordingen per fractie gepubliceerd.
Elke fractie als bedoeld in de Verordening van Provinciale Staten van de Provincie Limburg bevattende het reglement van orde van Provinciale Staten van Limburg 2019 heeft recht op een fractiekamer, uitgezonderd fracties ontstaan door afsplitsing. De fractiekamers zijn van gelijke grootte, ongeacht de grootte van de fracties en hebben een standaardinrichting. Fracties ontstaan door afsplitsing krijgen een beschikbare ruimte in het Gouvernement toegewezen ten behoeve van vergaderingen/werkzaamheden van de fractie.
Het Presidium c.q. het overleg van de fungerend fractievoorzitters stelt aan het begin van elke Statenperiode in overleg met de fracties vast welke ruimtes (niet zijnde de fractiekamers) in de directe omgeving van de Statenzaal de fracties kunnen gebruiken voor overleg van de fractie voorafgaand aan en tijdens schorsingen van de Statenvergaderingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-1268.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.