Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2021, 12322 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2021, 12322 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 30 november 2021 houdende regels omtrent het verstrekken van subsidie ter stimulering van projecten die nieuwe of vernieuwende economische activiteiten bevorderen (Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022)
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Provinciale Staten op 16 oktober 2020 het Beleidskader Economie 2030 hebben vastgesteld waarin de ambitie is uitgesproken om de internationaal concurrerende en innovatieve economie in de provincie Noord-Brabant verder te versterken om in 2030 een duurzame en welvarende economie te zijn;
Overwegende dat Provinciale Staten deze ambitie willen bereiken door de Brabantse innovatiekracht, samenwerkingskracht en agglomeratiekracht te verstevigen;
Overwegende dat deze subsidieregeling is opgesteld als aanbouwregeling voor nader door Gedeputeerde Staten te bepalen paragrafen ter invulling van het Beleidskader Economie 2030;
In deze regeling wordt verstaan onder:
Asv: Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
datacoach: bedrijfsadviseur met basiskennis op gebied van data en datatechnologie en affiniteit met ondernemen, werkzaam bij of voor een Brabantse organisatie die provinciale subsidie heeft ontvangen voor de inzet van datacoaches;
datamaturiteit: mate waarin een onderneming in staat is om gebruik te maken van data en datatechnologie;
expert: deskundige op het gebied van data en datatechnologie die een MKB-onderneming kan adviseren over vraagstukken en vervolgstappen ten behoeve van de verhoging van de datamaturiteit van die MKB-onderneming;
MKB-onderneming: kleine, middelgrote of micro-onderneming als bedoeld in bijlage I van Aanbeveling van de Commissie van 6 mei 2003 betreffende de definitie van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen (2003/361/EG).
Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze regeling projectsubsidies in de vorm van een geldbedrag.
Artikel 1.4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het geven van een advies door een expert over het verhogen van de datamaturiteit.
Artikel 1.7 Subsidiabele kosten
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de advieskosten van de expert voor subsidie in aanmerking.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor de periode, genoemd in artikel 1.8, vast op:
Artikel 1.12 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger rondt het project af binnen 6 maanden na de subsidieverstrekking.
Gedeputeerde Staten zenden binnen twee jaar na inwerkingtreding en vervolgens telkens na twee jaar aan Provinciale Staten een verslag over de effecten en de doeltreffendheid van deze paragraaf in de praktijk.
Gedeputeerde Staten zenden binnen twee jaar na inwerkingtreding en vervolgens telkens na twee jaar aan Provinciale Staten een verslag over de effecten en de doeltreffendheid van deze regeling in de praktijk.
’s-Hertogenbosch, 30 november 2021
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Bijlage 1 behorende bij artikel 1.6, onderdeel f, onder 2°, van de Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022
*= het gebruik van Big Data, datascience en AI om de bedrijfsvoering of productie te verbeteren.
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022
Op 16 oktober 2020 hebben Provinciale Staten het Beleidskader Economie 2030 vastgesteld. In dit beleidskader wordt de provinciale visie op een toekomstbestendige economie voor Brabant in 2030 weergegeven evenals de ambitie en doelstellingen om daaraan bij te dragen.
Met deze subsidieregeling wordt beoogd om een aantal doelstellingen uit het Beleidskader Economie 2030 te realiseren door gebruik te maken van het instrument subsidie. Het betreft een aanbouwregeling waarmee invulling wordt gegeven aan Aanwijzing 2.22 uit de door GS vastgestelde ‘aanwijzingen voor de Provinciale Regelingeving Noord-Brabant’. Deze aanwijzing vereist immers harmonisatie van regelgeving in het geval onderwerpen binnen één beleidsterrein vallen.
Juridisch kader subsidieregeling
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer wat de termijnen zijn voor het nemen van een beslissing op een aanvraag en ook bevat de Asv algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht in geval van het niet, niet tijdig of niet geheel verrichten van de activiteiten dan wel nakomen van de verplichtingen.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies die worden verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Op 26 januari 2021 hebben Gedeputeerde Staten de Uitvoeringsagenda Data-economie 2021-2023 vastgesteld. Gedeputeerde Staten willen hiermee onder andere de datamaturiteit van MKB-ondernemers verhogen. Deze paragraaf biedt de grondslag om hiervoor geld beschikbaar te stellen.
Om MKB-ondernemers te informeren over en bewust te maken van kansen en bedreigingen van data-technologie zal er in Noord-Brabant een brede campagne worden opgezet. MKB-ondernemers kunnen vervolgens ondersteuning krijgen om hun mogelijkheden en kansen met data te onderzoeken. Dit kan door gebruik te maken van een datacoach die individueel ondersteuning biedt bij het maken van een data-actieplan.
Op basis van het data-actieplan kan de MKB-onderneming vervolgens een expert inschakelen die advies gaat uitbrengen hoe de MKB-ondernemer zijn datamaturiteit kan verhogen. Subsidie kan worden aangevraagd voor een zilver, goud of platina advies door deze expert. Daarna voert de MKB-ondernemer zelfstandig de nodige veranderingen door in zijn bedrijf om de datamaturiteit te verhogen.
Deze paragraaf is bedoeld voor MKB-ondernemingen die deel uit maken van de Brabantse topsectoren (die hun producten of diensten afzetten buiten de regio waar ze worden geproduceerd) en geldt dus niet voor alle Brabantse MKB-ondernemingen.
In het kader van staatssteun is ervoor gekozen om deze paragraaf aan te laten sluiten bij de vrijstellingsvereisten zoals geformuleerd in Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, Pb EU L 352/9 van 24 december 2013. Hierbij is bepaald dat niet meer subsidie wordt verstrekt dan tot het drempelbedrag van € 200.000 (€ 100.000 voor ondernemingen in het wegvervoer). De subsidieaanvrager dient hier zelf op toe te zien en zelf de juiste gegevens aan te dragen.
De provincie Noord-Brabant hecht aan privacy. Zij werkt nauw samen met overheden, burgers, bedrijven en andere instellingen, en zal daarbij zorgdragen voor een betrouwbare en zorgvuldige bescherming van de aan haar toevertrouwde persoonsgegevens. Het verwerken van deze gegevens gebeurt alleen voor de doeleinden waarvoor ze verkregen zijn. Daarbij wordt de Algemene verordening gegevensbescherming in acht genomen.
Een datacoach is een breed georiënteerde consultant met basiskennis op gebied van data, datascience, en datatechnologie zoals Artificial intelligence. Hij is in staat om een MKB-onderneming te helpen bij het definiëren van datavraagstukken en mogelijke aanpakken met als doel verhoging van de datamaturiteit van de MKB-onderneming.
De datacoaches zijn gelieerd aan een Brabantse organisatie die subsidie heeft ontvangen van de Provincie Noord-Brabant in het kader van de Uitvoeringsagenda data-economie 2021-2023 om een datacoach aan te stellen.
In artikel 1.5, onder d, is bepaald dat er niet twee keer subsidie kan worden verstrekt voor hetzelfde project. Het is wel mogelijk om nog een keer subsidie aan te vragen op grond van deze regeling voor een project dat een vervolg is op een eerder project waarvoor subsidie is verstrekt.
De inzet is gericht op de topsectoren in de Brabantse economie. Hiermee wordt de basis voor de data-economie in Brabant versterkt. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet de MKB-onderneming tot een van de Brabantse topsectoren behoren.
Als een MKB-onderneming ondersteuning wil krijgen om de mogelijkheden en kansen van de inzet van data te onderzoeken dan kan deze onderneming eerst terecht bij een datacoach van Brainport Development, Midpoint, REWIN of Driven by Data, afhankelijk van de regio waarin de onderneming gevestigd is. De datacoach geeft een advies aan de MKB-onderneming hoe hij zijn datamaturiteit kan verhogen. Vervolgens vraagt de MKB-onderneming aan een expert om een voorstel te doen voor een onderzoeksaanpak onderbouwd met een offerte. Omdat het van belang is dat de MKB-onderneming eerst een gesprek heeft gehad met een datacoach voordat hij een offerte gaat vragen aan een expert, moet bij de subsidieaanvraag (naast het voorstel voor een onderzoeksaanpak, onderbouwd met een offerte), ook een verklaring van de datacoach worden ingediend waaruit blijkt dat het project met de datacoach is besproken.
Artikel 1.7 Subsidiabele kosten
Alleen de advieskosten van de expert zijn subsidiabel. Daarna is het aan de MKB-ondernemer om zelfstandig de nodige veranderingen door te voeren in zijn bedrijf om de datamaturiteit te verhogen.
Om ervoor te zorgen dat er een gelijke verdeling van het geld over de WGR-regio’s plaatsvindt is ervoor gekozen om een subsidieplafond per regio vast te stellen.
Artikel 1.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Nadat de subsidie is verstrekt moet de subsidieontvanger het project binnen zes maanden afronden. Omdat er bij de aanvraag een voorstel voor een onderzoeksaanpak onderbouwd met een offerte moet worden meegestuurd van een expert die advies gaat uitbrengen over de vraag hoe de MKB-ondernemer zijn datamaturiteit kan verhogen, is de verwachting dat een dergelijk project binnen een half jaar kan worden afgerond.
De evaluatie vindt plaats via het programmeringsdocument in het kader van de reguliere Sturing- en Verantwoordingscyclus.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-12322.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.