Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2021, 11901 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2021, 11901 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere subsidieregels Branding Limburg 2021 - 2022
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Doelgroep: 20 tot 40-jarigen uit Nederland of de Limburgse grensregio’s die mbo, hbo of wo opgeleid zijn en (potentieel) werkzaam of ondernemend zijn in de sectoren / op de thema’s gezondheid, voeding, hospitality, procesindustrie, duurzame materialen, kunstmatige intelligentie, automotive of logistiek.
Samenwerking: in gezamenlijkheid en op basis van gelijkwaardigheid tussen aanvrager en één of meerdere partners te komen tot een betere inhoud en uitvoering van het project. Deze samenwerking dient niet alleen te bestaan uit het leveren van één of meerdere producten of diensten door één van de partijen aan de andere partij(en).
Artikel 2 Doel van de regeling
Doel van de branding-inspanningen van de Provincie Limburg is het stimuleren van activiteiten binnen of buiten de Nederlandse provincie Limburg die het ‘merk’ Limburg inhoud en zichtbaarheid geven, in lijn met het propositieverhaal. In het kader van deze nadere subsidieregels ligt het accent bij activiteiten die positief bijdragen aan het imago en de reputatie van de provincie Limburg als innovatieve (arbeidsmarkt)regio waar volop kansen zijn voor talent. Met als doel eigen talent voor de regio te behouden en nieuw talent aan te trekken.
Artikel 4 Adviescommissie Branding Limburg en werkwijze beoordeling aanvragen
Aanvragen die voldoen aan alle algemene subsidiecriteria zoals gesteld in artikel 5 worden voor advies voorgelegd aan de Adviescommissie Branding Limburg. Deze adviescommissie zal de aanvragen beoordelen conform de specifieke criteria behorende bij de betreffende call zoals benoemd in artikel 6.
De aanvragen zullen door de Adviescommissie Branding Limburg per specifiek criterium worden gescoord op de schaal zoals weergeven in bijlage 1. De te geven punten corresponderen met de mate waarin de projecten voldoen aan de specifieke criteria zoals opgenomen in artikel 6.
Hierbij zij opgemerkt dat alleen subsidieaanvragen die opgeteld ten minste 6 punten scoren, voor een subsidie in aanmerking komen.
De subsidieaanvragen worden vervolgens op basis van hun totaalscores door de Adviescommissie Branding
Limburg onderling gerangschikt en ter besluitvorming aan Gedeputeerde Staten voorgelegd.
Gedeputeerde Staten beslissen op basis van voorgaande op de subsidieaanvraag met inachtneming van het beschikbare subsidieplafond voor de betreffende call waarbinnen de aanvragen zijn ingediend.
Artikel 5 Algemene subsidiecriteria
Alvorens een subsidieaanvraag wordt voorgelegd aan de Adviescommissie Branding Limburg zoals bedoeld in artikel 4, dient een project te voldoen aan de volgende algemene criteria:
Artikel 6 Specifieke subsidiecriteria
Om in aanmerking te komen voor een subsidie dient een project te voldoen aan de navolgende specifieke criteria.
De mate waarin projecten voldoen aan de hiervoor genoemde specifieke criteria, wordt door de Adviescommissie Branding Limburg beoordeeld conform de gradaties met bijhorende punten zoals uitgewerkt in de beoordelingsschema’s in bijlage 1.
Artikel 7 Verplichting subsidieontvanger
De voorgestelde activiteit(en) dient uitvoeringsgereed te zijn.
In aanvulling op artikel 17 van de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2017 e.v., wordt de subsidieaanvraag afgewezen indien:
de subsidieaanvrager reeds subsidie in het kader van de Nadere Subsidieregels Branding Limburg 2021-2022 heeft ontvangen. Indien op basis van de rangschikking meerdere aanvragen van dezelfde subsidieaanvrager voor subsidie in aanmerking komen, zal het project met de hoogste score worden gehonoreerd en de overige(n) afgewezen.
Hoofdstuk 3 Financiële aspecten
Gedeputeerde Staten verdelen het bedrag van het subsidieplafond naar volgorde van rangschikking zoals bepaald door de Adviescommissie Branding Limburg. Het project dat de meeste punten scoort, komt als eerste in aanmerking voor subsidie, het project dat de op één na de meeste punten scoort, komt als tweede in aanmerking, enz.
In het geval dat meerdere subsidieaanvragen op eenzelfde puntenaantal zijn geëindigd en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden c.q. deze niet alle binnen het subsidieplafond kunnen worden gehonoreerd, dan wordt door middel van openbare loting bepaald welke aanvraag of aanvragen gehonoreerd worden.
In aanvulling op artikel 11 van de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2017 e.v., dient een subsidieaanvraag in elk geval te voldoen aan het volgende:
Een subsidieaanvraag kan uitsluitend worden ingediend bij Gedeputeerde Staten met gebruikmaking van het standaard (digitaal) aanvraagformulier dat geplaatst is op de website van de Provincie Limburg: www.limburg.nl/subsidies > actuele subsidieregelingen. Het standaard (digitaal) aanvraagformulier dient volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend te worden en te zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven op het formulier en dient te worden verzonden naar het op het aanvraagformulier aangegeven adres (Gedeputeerde Staten van Limburg, Cluster Subsidies, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht), dan wel digitaal middels e-herkenning (aanvragen van organisaties) te worden ingediend. Een aanvraag per e-mail is niet mogelijk.
Artikel 14 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel
Deze Nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 april 2022, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen door Gedeputeerde Staten, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 30 november 2021.
Gedeputeerde Staten voornoemd
de voorzitter,
de heer J.W. Remkes
secretaris,
drs. T.H.C. Schulpen
Bijlage 1 Beoordelingsschema’s artikel 6
De voorgestelde activiteiten sluiten aantoonbaar aan bij specifieke unieke kenmerken van de Nederlandse provincie Limburg als innovatieve regio waar volop kansen zijn voor talent.
De aanvraag toont aan dat de voorgestelde activiteiten de doelgroep zowel op inhoud als op vorm en aanpak aanspreken en weten te bereiken.
De voorgestelde activiteiten hebben een aantoonbare positieve impact op het beeld dat de doelgroep heeft van de Nederlandse provincie Limburg als aantrekkelijke innovatieve regio om zich te vestigen, dan wel gevestigd te blijven.
Toelichting Nadere subsidieregels Branding Limburg
Met deze regeling geeft het College van Gedeputeerde Staten mede invulling aan de motie van Provinciale Staten van 3 november 2017 om te komen tot een nieuwe aanpak voor een integrale communicatie- en brandingsstrategie. Het College heeft de motie overgenomen en aan de Staten in juni 2018 de ‘Herziene integrale strategie rondom Branding Limburg’ en in februari 2019 de ‘Notitie Concretisering Adviescommissie Branding Limburg’ voorgelegd. Beide notities vormen mede de basis voor de uitwerking van deze regeling. Centraal in deze notities staat het geformuleerde propositieverhaal van de Nederlandse provincie Limburg.
Nadat heel Limburg jaren primair als internationale, grensoverschrijdende regio is gepositioneerd, is de nieuwe aanpak verbreed. Het is de ambitie om Limburg daarenboven neer te zetten als een regio met een herkenbaar eigen karakter, een regio waar verbinding en bezieling tastbaar zijn in een sterk gefundeerde kwaliteit van leven. Het nieuw geformuleerde propositieverhaal (‘het verhaal van Limburg’), is gestoeld op een zevental bouwstenen:
‘Limburg. Die eigenzinnige regio aan de rand van het land en in het hart van Europa. Waar ze als geen ander begrijpen dat toekomst niet zonder historie kan. Dat tradities, cultuur en een eigen taal zorgen voor de saamhorigheid die nodig is om vooruit te komen. Om met bezieling verbinding te kunnen maken en pragmatisch nieuwe wegen in te slaan. Het is precies waar velen in Nederland en Europa naar op zoek zijn: verbondenheid, eigenheid en balans. In Limburg is het volop voorhanden, voor iedereen.
Want dat typische Limburgse is heus niet alleen weggelegd voor wie hier geboren is. Integendeel: het raakt je zodra je hier bent. Als toerist voel je ‘m in de gastvrijheid van de mensen, de energieke charme van de steden en de rust van het lieflijke Maas- en Heuvelland. Maar je leert hem pas echt goed kennen als je in Limburg komt wonen, werken, ondernemen of studeren. Dan ervaar je de volle kwaliteit van het goede leven, waarin uitstekende carrièrekansen hand in hand gaan met betaalbaar en aangenaam wonen, bloeiende cultuur en excellent onderwijs. Een open uitnodiging om actief mee te doen: samen Limburg te maken.
Dat opent een wereld aan mogelijkheden, in een omgeving die vanwege z ’ n ligging gewend is om grensoverschrijdend te denken en doen. Het huidige Europa is niet voor niets in Maastricht geboren. In Limburg worden lokale rust en mondiale dynamiek in één regio gevangen, met volop kansen om mede aan de wieg te staan van innovaties en ontwikkeling. In de opbloeiende kennisgedreven industrie bijvoorbeeld. Of op onze Brightlands -campussen in Maastricht, Sittard-Geleen, Venlo en Heerlen, waar oplossingen worden gevonden voor wereldwijde vraagstukken op het gebied van gezondheid, voeding, chemie en digitalisering. Zo raakt de ziel van Limburg het hart van de wereld.’
Adviescommissie Branding Limburg
Voor de uitvoering van ‘Vervolgaanpak Limburg Branding’ is de Adviescommissie Branding Limburg ingesteld. De Adviescommissie vervult een sleutelfunctie in de aanpak en werkwijze die de Provincie ten aanzien van branding wil gaan hanteren.
De Adviescommissie bestaat uit vertegenwoordigers van relevante maatschappelijke domeinen in heel Limburg, naast experts op het gebied van (regio)branding en (city)marketing. Samen adviseren zij het College van Gedeputeerde Staten over de te volgen inhoudelijke koers, over merkontwikkeling in brede zin en de toekenning van subsidies aan projecten/partijen die daar invulling aan geven en willen bijdragen aan het versterken van het ‘merk’ Limburg.
Ten aanzien van dat laatste worden jaarlijks calls uitgeschreven waarin telkens een specifiek thema centraal staat dat bijdraagt aan het versterken van het imago en de reputatie. De Nadere Subsidieregels Branding Limburg zijn in deze vorm in het najaar 2020 voor het eerst vastgesteld. De bijbehorende eerste twee calls zijn in 2020 uitgezet en in de eerste helft van 2021 afgewikkeld. Thans ligt de volgende call voor waartoe de Nadere Subsidieregels Branding Limburg 2021-2022 zijn opgesteld.
Berekeningen subsidiebedrag, eigen bijdrage en maximaal “in kind”-bijdragen (artikel 5 onder 3, artikel 10 eerste lid en artikel 11) uitgaande van het maximale en minimale bedrag aan subsidie.
Mocht onverhoopt blijken dat de provinciale subsidie in de heffing van omzetbelasting moet worden betrokken dan is het maximaal verstrekte subsidiebedrag inclusief btw.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-11901.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.