Provinciaal blad van Gelderland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2021, 11851 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2021, 11851 | ander besluit van algemene strekking |
Openstellingsbesluit LEADER-Achterhoek 2022
Bekendmaking van het besluit van 19 november 2021- zaaknummer 2021-014423 tot vaststelling van een regeling
Gedeputeerde Staten van Gelderland
Gelet op artikel 1.3 en paragraaf 3 van Hoofdstuk 3 van de Verordening POP3 subsidies Gelderland, mei 2018
Vast te stellen het Openstellingsbesluit Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek 2022:
Bijlage 1: Nadere regels bij het Openstellingsbesluit Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek, oktober 2021
In aanvulling op artikel 1.1 van de Verordening wordt in deze nadere regels verstaan onder:
Artikel 2 subsidiabele activiteiten
Subsidie wordt verstrekt voor de uitvoering van activiteiten die passen binnen de door GS vastgestelde LOS LEADER-Achterhoek.
Aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen, worden voor advies voorgelegd aan de LAG.
Bij de aanvraag om een voorschot op grond van artikel 1.23 van de Verordening worden de voor de uitvoering van de activiteiten benodigde vergunningen overlegd.
Gedeputeerde Staten hanteren op grond van artikel 3.2.5 van de Verordening voor de rangschikking van de aanvragen als bedoeld in artikel 1.15 van de Verordening de volgende selectiecriteria:
De projecten worden door de LAG LEADER-Achterhoek beoordeeld op basis van de in artikel 8 opgenomen selectiecriteria waarbij per selectiecriterium het volgend aantal punten wordt toegekend:
Voor meer informatie zie de website van LEADER Achterhoek: https://www.leaderachterhoek.nl/
II Artikelsgewijze toelichting
Bij de aanvraag om subsidie dient een cofinancieringsverklaring van de betreffende gemeente of waterschap gevoegd te worden. In de cofinancieringsverklaring geeft de gemeente of waterschap aan welk deel zij bijdraagt aan de gevraagde POP-subsidie.
Bedrijfsmiddelen (o.a. machines, inventaris, computers, etc.) komen alleen voor subsidie in aanmerking als deze uitsluitend en blijvend worden gebruikt door de eindbegunstigde als onderdeel van de projectinvesteringen.
De aankoop of huurkoop van nieuwe machines en bedrijfsuitrusting, met inbegrip van hardware zijn subsidiabel tot ten hoogte de marktwaarde van het bedrijfsmiddel.
Bij de herziening van de Modelregeling in 2021 is de mogelijkheid ingevoegd om, indien een openstellingsbesluit dit mogelijk maakt, gebruik te maken van de vereenvoudigde kostenoptie voor wat betreft personeelskosten. Het is voor aanvragers niet verplicht hier gebruik van te maken. Voor de vereenvoudigde kostenoptie personeelskosten houdt dit in dat er over de overige directe kosten binnen het project (alle directe kosten los van de personeelskosten), die geen verband houden met de uitvoering van overheidsopdrachten voor werken met een waarde boven het Europese drempelbedrag, een opslag voor personeelskosten berekend wordt zonder dat hier een administratieve verplichting tegenover staat in de vorm van een onderbouwing van het uurtarief of het bijhouden van een urenregistratie. Deze opslag wordt berekend door de som van de overige directe kosten binnen het project te vermenigvuldigen met 20%, waarna dat bedrag wordt vermeerderd met een opslag van 15% aan overheadkosten.
De subsidie bestaat voor de helft uit POP-middelen en voor de andere helft uit middelen van de provincie en de gemeente of het waterschap.
Dat maakt dat een LEADER-project een totale subsidie van 50% van de subsidiabele kosten ontvangt met een minimum van € 30.000,- en een maximum van € 120.000,-. Dit maximum wordt bereikt bij € 240.000 aan subsidiabele kosten.
Een project heeft aan subsidiabele kosten € 300.000,-. De financiering ziet er dan als volgt uit:
Een bijdrage van € 60.000,- afkomstig uit ELFPO middelen.
Een bijdrage van € 30.000,- afkomstig uit provinciale middelen.
Een bijdrage van € 30.000,- afkomstig uit een cofinanciering van de gemeente of het waterschap.
Het totale subsidiebedrag volgens de beschikking zal zijn: € 120.000,-.
Dat betekent dat dit voorbeeldproject een eigen bijdrage kent van € 180.000,-.
Een project heeft aan subsidiabele kosten € 100.000,-. De financiering ziet er dan uit als volgt:
Een bijdrage van € 25.000,- afkomstig uit ELFPO middelen.
Een bijdrage van € 12.500,- afkomstig uit provinciale middelen.
Een bijdrage van € 12.500,- afkomstig uit een co-financiering van gemeente of waterschap.
Het totale subsidiebedrag volgens de beschikking zal zijn: € 50.000,-
Dit betekent dat voorbeeld-2-project een eigen bijdrage kent van € 50.000,-
Een project heeft aan subsidiabele kosten € 50.000,-. De financiering ziet er dan als volgt uit:
Een bijdrage van € 12.500,- afkomstig uit ELFPO middelen.
Een bijdrage van € 6.250,- afkomstig uit provinciale middelen.
Een bijdrage van € 6.250,- afkomstig uit een gemeentelijk co-financiering.
Het totale subsidiebedrag zou € 25.000,- bedragen en valt lager uit dan het minimum bedrag dat nodig is om in aanmerking te komen voor subsidie en zal om die reden worden afgewezen.
De LAG vergadert 8 keer per jaar. Afhankelijk van de datum van binnenkomst van een aanvraag zal deze worden voorgelegd aan de eerstvolgende vergadering van de LAG of die daarna.
Het voorschot wordt uitbetaald op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten op grond van artikel 1.23 van de Verordening.
Criterium 1: De mate waarin het project bijdraagt aan belangrijke thema’s uit de LOS.
LEADER gebied Achterhoek heeft enkele thema’s geformuleerd in de Lokale Ontwikkelingsstrategie 2016-2022 (LOS) waaraan ingediende projecten getoetst zullen worden. De Lokale Actiegroep LEADER met daarin inwoners uit alle gemeenten, maakt de afweging of de projecten bijdragen aan de speerpunten en belangrijke thema’s uit de LOS.
Criterium 2: De mate waarin het project bijdraagt aan de LEADER werkwijze.
LEADER is een subsidieregeling dat uitgaat van de kracht van de inwoners van het platteland en subsidieert dan ook projecten van onderop(bottom-up). Een belangrijke voorwaarde is draagvlak in het gebied. Het project moet voortkomen uit een vraag of behoefte. Dit zal de aanvrager dan ook goed moeten aantonen met bijvoorbeeld een onderzoek of resultaten uit een enquête.
LEADER subsidieert vooral vernieuwende projecten. Een project kan zich bijvoorbeeld onderscheiden door een vernieuwende aanpak, aparte werkwijze of een bijzonder projectresultaat.
LEADER wil graag dat er verbinding wordt gezocht in het gebied met vergelijkbare projecten of activiteiten. Hierbij gaat het om kennis delen, uitwisselen of een gezamenlijke aanpak in de Achterhoek. Indien een project een gezamenlijk initiatief is van een of meerdere dorpen met maximaal breed draagvlak: dan moet het project op dorpsniveau innovatief zijn en moet kennisoverdracht onderdeel zijn van het project. Bij een gezamenlijke aanpak wordt gekeken naar heldere rolbeschrijvingen en verantwoordelijkheden. Tevens moeten intentieverklaringen/ steunbrieven aanwezig zijn om de “formaliteit” van de samenwerking te benadrukken.
Overdracht van kennis en ervaring
Met dit selectiecriterium streeft de LAG naar het “niet steeds opnieuw het wiel uitvinden”. Het delen van kennis en best-practices moet bijdragen aan het bereiken van de LEADER-speer-punten uit de LOS. De wijze waarop kennis en ervaring wordt overgedragen, moet de aanvrager in het projectplan duidelijk hebben uitgeschreven.
Er wordt gekeken of het project gericht is op uitdagingen of kwaliteiten van de Achterhoek als geheel. Daarnaast moet de betrokkenheid van de (lokale) overheden inzichtelijk zijn. Tenslotte streeft LEADER naar een aansluiting met de regionale Agenda2020 (zie www.achterhoek2020.nl/achterhoek-agenda-2020.
Criterium 3: De mate waarin het project haalbaar/levensvatbaar is vanuit financieel en organisatorisch oogpunt
De LAG toetst de haalbaarheid/levensvatbaarheid onder andere aan:
Criterium 4: Waar voor geld: is het initiatief efficiënt/doelmatig?
De LAG beoordeelt “waar voor geld” aan de volgende drie aspecten:
Met voldoende omvang wordt bedoeld dat projecten met een minimale begroting vanwege de administratieve lasten geen gebruik kunnen maken van LEADER; de gevraagde overheidsfinanciering bedraagt minimaal €30.000,- per project.
Met efficiënt wordt bedoeld: hoe ligt de balans tussen de begrote kosten en de verwachte opbrengst van het project? De begroting moet realistisch zijn en niet opgeklopt. Daarnaast wordt beoordeeld of de LEADER bijdrage waardevol is voor de uitvoering van het project en het beoogde resultaat.
Is de gevraagde subsidie LEADER-Achterhoek echt nodig? Zou het project ook zonder de subsidie LEADER-Achterhoek doorgang kunnen vinden?
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-11851.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.