Verordening van Provinciale Staten van de provincie Noord-Holland houdende regels omtrent elektronische publicaties (Verordening elektronische publicaties Noord-Holland 2021)

Provinciale staten van Noord-Holland;

 

Gelezen de voordracht van gedeputeerde staten van Noord-Holland van 1 december 2020, met kenmerk 1521573/1521608;

 

Overwegende dat het gezien het uitstel van de Wet elektronische publicaties gewenst is om de elektronische publicatie van kennisgevingen eerder mogelijk te maken;

 

Gelet op artikel 2:14, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Gelet op artikel 145 van de Provinciewet;

 

Besluiten vast te stellen:

 

Verordening elektronische publicaties Noord-Holland 2021

Artikel 1  

  • 1.

    Het is mogelijk een bericht van het provinciebestuur dat niet tot een of meer geadresseerden is gericht, uitsluitend elektronisch te verzenden, tenzij een wettelijk voorschrift zich daartegen verzet. De verzending geschiedt door plaatsing op de website www.officielebekendmakingen.nl.

  • 2.

    Onder een bericht wordt in elk geval verstaan de kennisgeving van een ontwerpbesluit, een besluit, een aanvraag of een melding.

Artikel 2  

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin deze wordt geplaatst.

  • 2.

    De verordening vervalt met ingang van de dag waarop de Wet elektronische publicaties in werking treedt.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening elektronische publicaties Noord-Holland 2021

     

Haarlem, 1 februari 2021

Provinciale Staten van Noord-Holland

A.Th.H. van Dijk, voorzitter.

K. Bolt, griffier.

Toelichting  

 

Algemeen

 

Het doel van deze verordening is het bieden van een wettelijke grondslag als bedoeld in artikel 2:14, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht voor het elektronisch verzenden van berichten die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht. Voorts wordt bepaald dat de elektronische verzending geschiedt door plaatsing in het elektronische provinciaal blad op de website www.officielebekendmakingen.nl.

 

De verzending van berichten is gericht op het effectief kennis kunnen nemen van ontwerpbesluiten, besluiten, aanvragen, meldingen en andere berichten, zoals bijvoorbeeld de aankondiging van een vergadering van provinciale staten, een inspraakavond en dergelijke. Kennisgeven is in de Algemene wet bestuursrecht de algemene term voor diverse vormen van het naar buiten brengen van besluiten en andere documenten zodat alle potentieel geïnteresseerden daar effectief kennis van kunnen nemen.

 

Deze verordening gaat niet over de bekendmaking van besluiten, nodig voor het in werking treden daarvan. De bekendmaking van besluiten is uitputtend geregeld in wetten als de Bekendmakingswet, de Provinciewet en de Algemene wet bestuursrecht.

 

Uitgangspunt bij de verzending van berichten is dat rekening wordt gehouden met de omstandigheid dat er geïnteresseerden kunnen zijn die geen internet hebben en die dus niet bereikt zullen worden met elektronische verzending.

In deze verordening wordt de mogelijkheid gecreëerd om kennisgevingen uitsluitend elektronisch te publiceren. In veel gevallen kan het echter verstandig zijn om niet te volstaan met de elektronische kennisgeving, maar bovendien te voorzien in een of meer andere wijzen van kennisgeving. Dit omdat er velen zijn die geen toegang hebben tot het internet, en nog meer die deze toegang in theorie wel hebben maar die daar niet gemakkelijk hun weg kunnen vinden en die in elk geval niet dagelijks het provinciaal blad raadplegen. Naast elektronische kennisgeving kunnen ook andere vormen van publiciteit van belang zijn vanwege een betere service aan de potentieel geïnteresseerden.

 

De verordening bepaalt bovendien dat een wettelijk voorschrift zich kan verzetten tegen uitsluitend elektronisch publiceren. Het is soms inderdaad wettelijk gezien onvoldoende om alleen elektronisch te publiceren. Dat is bijvoorbeeld het geval bij toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure; dan is artikel 3:12 van de Awb van toepassing. Daar wordt de materiële eis gesteld van ‘een geschikte wijze van kennisgeving’. Deze eis houdt in dat in elk geval moet worden voldaan aan de voorwaarde dat de kennisgeving daadwerkelijk al diegenen kan bereiken die naar verwachting bedenkingen kunnen hebben tegen het ontwerpbesluit.

 

Indien in een wettelijke bepaling slechts kennisgeving in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad imperatief is voorgeschreven, dan dient de kennisgeving in elk geval daarin te geschieden. Publicatie in het elektronisch provinciaal blad is dan een niet verboden, aanvullende en aanbevelenswaardige wijze van kennisgeven.

Aanvullende dan wel afwijkende publicatieverplichtingen blijven daarom ongewijzigd van toepassing.

 

Provincies moeten met ingang van 1 januari 2014 een elektronisch provinciaal blad hebben voor de bekendmaking van hun algemeen verbindende voorschriften. Gelet op deze verplichting ligt het voor de hand dat medium te gebruiken voor álle ‘officiële’ wettelijk vereiste bekendmakingen en andere kennisgevingen.

Naar boven