Provinciaal blad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2021, 10736 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2021, 10736 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling grote terugkerende evenementen provincie Groningen
Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat zij op 8 november 2021, nr. A. 24, afdeling ECP, dossiernummer K30845 het volgende besluit hebben genomen:
Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen:
Verordening EU Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de gemeenschappelijke markt verenigbaar worden verklaard, PbEU L 187/1 van 26 juni 2014 en Verordening EU 2017/1084 van de Commissie van 14 juni 2017 tot wijziging van Verordening EU Nr. 651/2014 wat betreft steun voor haven- en luchthaveninfrastructuur, aanmeldingsdrempels voor steun voor cultuur en instandhouding van het erfgoed en voor steun voor sportinfrastructuur en multifunctionele recreatieve infrastructuur, en regelingen inzake regionale exploitatiesteun voor ultraperifere gebieden, en tot wijziging van Verordening EU Nr. 702/2014 wat betreft de berekening van de in aanmerking komende kosten, PbEU L 156/1 van 20 juni 2017, laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EU) 2021/1237 van de Commissie van 23 juli 2021 (PbEU 2021, L 270/39; hierna: AGVV.
Subsidieregeling grote terugkerende evenementen provincie Groningen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Subsidieregeling grote terugkerende evenementen: Deze subsidieregeling richt zich op grote terugkerende en beeldbepalende evenementen met minimaal 3000 bezoekers en landelijke uitstraling. De evenementen dragen bij aan de promotionele waarde en het imago van Groningen. Beeldbepalende evenementen zijn specifiek en herkenbaar voor Groningen en dragen bij aan de merkwaarden: karakteristiek, ruimte en pioniersgeest;
Shortlist evenementen: in de periode 2016-2021 werkten we met een lijst van jaarlijks terugkerende en beeldbepalende evenementen die subsidie ontvingen. De evenementen die in de periode 2016-2021 op de 'shortlist' stonden en opnieuw in aanmerking willen komen; kunnen een aanvraag indienen bij de subsidieregeling grote terugkerende evenementen. Het staat uiteraard ook andere grote beeldbepalende evenementen die passen bij het DNA van Groningen vrij om een aanvraag in te dienen;
Subsidieregeling evenementen en arrangementen: Deze subsidieregeling is breder er ruimer dan subsidieregeling voor grote terugkerende evenementen. Ook eenmalige of kleinschalige evenementen die aansluiten bij het DNA van Groningen en fungeren als 'poort naar de omgeving' kunnen een beroep doen op deze regeling. Daarnaast is er ruimte voor aanvullende activiteiten, bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van toeristische arrangementen of een nieuw programmaonderdeel met lokale ondernemers;
DNA van Groningen: Onze identiteit die bestaat uit drie ontegenzeggelijke Groningse kernwaarden: ruimte, pioniersgeest en karakter. Deze laatste waarde wordt omschreven als "onvervalst & eigenzinnig"; we koesteren de zaken die Groningen tot Groningen maken. We bewaken trots ons erfgoed van graanfabriek tot eierbal. We staan voor onze zaak. Nergens vind je massa of dertien in een dozijn, maar steeds weer die persoonlijke signatuur. Af en toe koppig, soms ongezouten, maar altijd eerlijk. Met die onvervalste charme waarmee Groningers die dingen nu eenmaal zo typisch Gronings doen. (uit: Merkgids, Groningen 2019). Overal in de provincie - in het landschap én in de mensen - is het te ontdekken: in de provincie Groningen kan het en, we doen het, maar wel op onze eigen manier;
Poort naar de omgeving: een van onze doelen is om evenementen meer in te zetten als poort naar de lokale omgeving. Hiermee wordt de verbinding van het evenement met lokale ondernemers (bijvoorbeeld toeristische arrangementen) bedoeld, het wijzen van bezoekers op of het samenwerken met Groningse bezienswaardigheden, attracties, routes en/of andere evenementen en de nalatenschap van het evenement. Evenementen dragen daarmee bij aan het bereiken van bezoekers die langer blijven, meer besteden en vaker terugkomen;
Doel van de regeling is om met evenementen bij te dragen aan de ontwikkeling van de provincie Groningen (Stad én Ommeland) als een belangrijke toeristische bestemming voor mensen die bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in de combinatie van cultuur, erfgoed en bijzondere landschappen. Evenementen dragen eraan bij dat bezoekers langer blijven, meer besteden en vaker terugkomen en aan de promotionele waarde en het imago van de provincie Groningen. Dit draagt uiteindelijk bij aan de brede welvaart in onze provincie.
Subsidie kan worden aangevraagd door rechtspersonen die evenementen organiseren (evenementenorganisatoren).
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor het organiseren van een terugkerend en beeldbepalend evenement dat bijdraagt aan de promotionele waarde en het imago van Groningen.
Gedeputeerde Staten weigeren subsidie indien:
Een aanvraag voor een evenement dat exclusief betrekking heeft op: een kermis, circus, beurs, congres, lokale carnavalsoptochten, braderie, week-jaar-streek-vrij- beestenmarkt, buurt-wijk-dorpsfeest, fair en rommelmarkt, avondvierdaagse, koopzondag, Sinterklaasintocht, kerstmarkt of een nieuwjaarsduik, toernooi, dancefestival, Koningsdag, lokale 4 mei-herdenking, lokale 5 mei-viering, uitsluitend een demonstratie of workshop, uitsluitend een concert of voorstelling in een theater/schouwburg, planten- dierenshow, tentfeest, oktoberfeest, feestweek, paasvuren, tentoonstelling, tijdelijke kunstijsbaan, (stijl)danswedstrijd, piratenfeest;
De weigeringsgrond van artikel 2.5, eerste lid onder e, van de Procedureregeling is niet van toepassing.
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 5 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Het evenement trekt minimaal 3000 bezoekers/deelnemers (of een combinatie). Het gaat hierbij om fysiek aanwezige en unieke bezoekers. Het evenement is geschikt voor een groot publiek en het is toegankelijk voor een breed publiek (geen specifieke doelgroep). Hierbij geldt dat het evenement zich enerzijds richt op de inwoners van de provincie Groningen en anderzijds op een (inter)nationaal publiek;
Het evenement moet aangemeld worden voor de Uitagenda van Visit Groningen / https://www.visitgroningen.nl/nl/doen/evenement-aanmelden;
We zien graag dat u gebruik maakt van het merk Groningen en hierover contact opneemt met Marketing Groningen / https://www.merkgroningen.nl/nl;
Het subsidieplafond voor grote terugkerende evenementen in 2022 bedraagt voor de tenderperiode vanaf het moment van openstelling van deze regeling tot en met 28 november 2021 € 160.000.
Het subsidieplafond voor grote terugkerende evenementen in 2023 bedraagt voor de tenderperiode van 15-10-2022 tot en met 15-11-2022 € 190.000.
Bij de verdeling van de beschikbare middelen gelden de volgende verdeelcriteria:
De mate waarin het evenement verbonden is met de omgeving, dit is af te leiden aan o.a. het aantal vrijwilligers, de betrokkenheid van het lokale/regionale bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en verenigingen en gemeentelijke cofinanciering. Bij evenementen in de stad Groningen is de verbinding met het ommeland een pré;
Artikel 16 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:
Groningen, 8 november 2021
Gedeputeerde Staten voornoemd:
F.J. Paas, voorzitter.
J. Schrikkema, secretaris.
Toelichting behorende bij de subsidieregeling grote terugkerende evenementen provincie Groningen
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017 (Kaderverordening) en de Procedureregeling subsidies Groningen (Procedureregeling). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Kaderverordening en Procedureregeling. In de Procedureregeling staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Kaderverordening en Procedureregeling noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Voor uw aanvraag toetsen wij of er sprake is van staatssteun. In geval er sprake is van staatssteun, toetsen wij met behulp van de AGVV of de de-minimisverordening naar mogelijkheden om binnen deze staatssteunkaders subsidie aan uw evenement te verstrekken. Dat kan betekenen dat wij aanvullende informatie van u nodig hebben, zoals een de-minimisverklaring, om uw aanvraag aan deze staatssteunkaders te toetsen. Deze aanvullende gegevens beschouwen wij niet als onderdeel van een complete aanvraag en/of compleetheidstoets. Reden hiervoor is dat wij u niet onnodig administratieve lasten willen opleggen voor het indienen van een aanvraag.
Het in de beoordeling van de aanvraag meenemen van informatie die dateert van na de sluiting van de aanvraagtermijn verdraagt zich niet met de gelijktijdige onderlinge beoordeling en rangschikking van de ingediende aanvragen die in het tendersysteem centraal staat. Uit de aard van het tendersysteem vloeit derhalve voort dat vóór de sluiting van de aanvraagtermijn alle voor die beoordeling en rangschikking relevante gegevens moeten zijn overlegd en dat daarna geen rekening kan worden gehouden met informatie dat neerkomt op een wijziging of aanvulling van de aanvraag. Bij onvolledigheid van de aanvraag na de sluitingsdatum is er alleen ruimte voor het herstel van kleinigheden zoals een handtekening, een bankrekeningnummer, kamer van koophandel gegevens e.d., het moet gaan om informatie die niet inhoudelijk betrekking heeft op de beoordelingscriteria zoals opgenomen in deze subsidieparagraaf. De volledigheid/juistheid van de aanvraag is de verantwoordelijkheid van de aanvrager.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-10736.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.