Provinciaal blad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2021, 10730 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2021, 10730 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling evenementen en arrangementen provincie Groningen
Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat zij op 8 november 2021, nr. A.24, afdeling ECP, dossiernummer K30845 het volgende besluit hebben genomen:
Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen:
Verordening EU Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de gemeenschappelijke markt verenigbaar worden verklaard, PbEU L 187/1 van 26 juni 2014 en Verordening EU 2017/1084 van de Commissie van 14 juni 2017 tot wijziging van Verordening EU Nr. 651/2014 wat betreft steun voor haven- en luchthaveninfrastructuur, aanmeldingsdrempels voor steun voor cultuur en instandhouding van het erfgoed en voor steun voor sportinfrastructuur en multifunctionele recreatieve infrastructuur, en regelingen inzake regionale exploitatiesteun voor ultraperifere gebieden, en tot wijziging van Verordening EU Nr. 702/2014 wat betreft de berekening van de in aanmerking komende kosten, PbEU L 156/1 van 20 juni 2017, laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EU) 2021/1237 van de Commissie van 23 juli 2021 (PbEU 2021, L 270/39; hierna: AGVV.
Subsidieregeling evenementen en arrangementen provincie Groningen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Subsidieregeling grote terugkerende evenementen: Deze subsidieregeling richt zich op grote terugkerende en beeldbepalende evenementen met minimaal 3000 bezoekers en landelijke uitstraling. De evenementen dragen bij aan de promotionele waarde en het imago van Groningen. Beeldbepalende evenementen zijn specifiek en herkenbaar voor Groningen en dragen bij aan de merkwaarden: karakteristiek, ruimte en pioniersgeest.
Subsidieregeling evenementen en arrangementen: Deze subsidieregeling is breder er ruimer dan subsidieregeling voor grote terugkerende evenementen. Ook eenmalige of kleinschalige evenementen die aansluiten bij het DNA van Groningen en fungeren als poort naar de omgeving kunnen een beroep doen op deze regeling. Daarnaast is er ruimte voor aanvullende activiteiten, bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van toeristische arrangementen of een nieuw programmaonderdeel met lokale ondernemers.
DNA van Groningen: Onze identiteit die bestaat uit drie ontegenzeggelijke Groningse kernwaarden: ruimte, pioniersgeest en karakter. Deze laatste waarde wordt omschreven als "onvervalst & eigenzinnig"; we koesteren de zaken die Groningen tot Groningen maken. We bewaken trots ons erfgoed van graanfabriek tot eierbal. We staan voor onze zaak. Nergens vind je massa of dertien in een dozijn, maar steeds weer die persoonlijke signatuur. Af en toe koppig, soms ongezouten, maar altijd eerlijk. Met die onvervalste charme waarmee Groningers die dingen nu eenmaal zo typisch Gronings doen. (uit: Merkgids, Groningen 2019). Overal in de provincie - in het landschap én in de mensen - is het te ontdekken: in de provincie Groningen kan het en, we doen het, maar wel op onze eigen manier;
Poort naar de omgeving: een van onze doelen is om evenementen meer in te zetten als poort naar de lokale omgeving. Hiermee wordt de verbinding van het evenement met lokale ondernemers (bijvoorbeeld toeristische arrangementen) bedoeld, het wijzen van bezoekers op of het samenwerken met Groningse bezienswaardigheden, attracties, routes en/of andere evenementen en de nalatenschap van het evenement. Evenementen dragen daarmee bij aan het bereiken van bezoekers die langer blijven, meer besteden en vaker terugkomen.
Met de subsidieregeling evenementen en arrangementen willen we inzetten op versterking van het DNA van Groningen, of dit nu met eenmalige evenementen, nieuwe evenementen, kleinere of grotere (bestaande) evenementen is. We willen de impact en nalatenschap van evenementen beter benutten en evenementen laten fungeren als 'poort naar de omgeving'. Zelfs evenementen die al een provinciale subsidie ontvangen in het kader van de Cultuurnota of evenementen die op zichzelf niet aansluiten bij het DNA van Groningen kunnen een aanvraag indienen voor aanvullende activiteiten, bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van toeristische arrangementen of een nieuw programmaonderdeel met lokale ondernemers.
Subsidie kan worden aangevraagd door rechtspersonen die evenementen organiseren (evenementenorganisatoren).
Gedeputeerde Staten weigeren subsidie indien:
Een aanvraag voor een evenement dat exclusief betrekking heeft op: een kermis, circus, beurs, congres, lokale carnavalsoptochten, braderie, week-jaar-streek-vrij- beestenmarkt, buurt-wijk-dorpsfeest, fair en rommelmarkt, avondvierdaagse, koopzondag, Sinterklaasintocht, kerstmarkt of een nieuwjaarsduik, toernooi, dancefestival, Koningsdag, lokale 4 mei-herdenking, lokale 5 mei-viering, uitsluitend een demonstratie of workshop, uitsluitend een concert of voorstelling in een theater/schouwburg, planten- dierenshow, tentfeest, oktoberfeest, feestweek, paasvuren, tentoonstelling, tijdelijke kunstijsbaan, (stijl)danswedstrijd, piratenfeest;
De weigeringsgrond van artikel 2.5, eerste lid onder e, van de Procedureregeling is niet van toepassing.
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 5, onder a (een evenement passend bij het DNA van Groningen dat fungeert als 'poort naar de omgeving'), in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Het evenement sluit aantoonbaar aan bij het DNA van Groningen/regionale identiteit. Indien het evenement niet aansluit bij het DNA van Groningen kan er alleen een aanvraag worden ingediend bij deze subsidieregeling evenementen en arrangementen voor onderdeel b, aanvullende activiteiten of arrangementen (niet voor het evenement zelf);
Het evenement fungeert als 'poort naar de omgeving'. Hiermee wordt de verbinding van het evenement met lokale ondernemers (bijvoorbeeld toeristische arrangementen) bedoeld, het wijzen van bezoekers op of het samenwerken met Groningse bezienswaardigheden, attracties, routes en/of andere evenementen en de nalatenschap van het evenement. Het evenement draagt daarmee bij aan het bereiken van bezoekers die langer blijven, meer besteden en vaker terugkomen;
Indien er in een kalenderjaar voor hetzelfde evenement al eerder subsidie is verstrekt op grond van het Uitvoeringsprogramma Cultuur 2021-2024, kan er alleen een aanvraag worden ingediend bij deze subsidieregeling evenementen en arrangementen voor onderdeel b, aanvullende activiteiten of arrangementen (niet voor het evenement zelf);
Het evenement moet aangemeld worden voor de Uitagenda van Visit Groningen / https://www.visitgroningen.nl/nl/doen/evenement-aanmelden;
We zien graag dat u gebruik maakt van het merk Groningen en hierover contact opneemt met Marketing Groningen / https://www.merkgroningen.nl/nl;
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 5, onder b (aanvullende toeristische activiteiten of arrangementen bij evenementen), in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Het evenement moet aangemeld worden voor de Uitagenda van Visit Groningen / https://www.visitgroningen.nl/nl/doen/evenement-aanmelden;
We zien graag dat u gebruik maakt van het merk Groningen en hierover contact opneemt met Marketing Groningen / https://www.merkgroningen.nl/nl;
Artikel 10 Indieningsvereisten
Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 5, onder a (het evenement zelf) bevat:
Een projectplan met in ieder geval de volgende informatie:
Een omschrijving van hoe u uw evenement inzet als poort naar de omgeving. Wat is de toeristische impact van uw evenement op de omgeving en hoe versterkt u deze? Welke samenwerking is er met toeristische ondernemers of regionale partijen? Hoe draagt uw evenement bij aan het bereiken van bezoekers die langer blijven, meer besteden en vaker terugkomen?
Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 5, onder b (toeristische activiteiten en arrangementen aanvullend op het evenement) bevat:
Een projectplan met in ieder geval de volgende informatie:
Een omschrijving van hoe de aanvullende activiteiten of arrangementen aansluiten bij het DNA van Groningen/regionale identiteit. Hoe ze worden gedragen door regionale partners/ ondernemers en overige betrokken partijen en hoe ze een toeristische impact hebben op de omgeving (meer overnachtingen/ bestedingen in de provincie Groningen);
Aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen, worden op basis van een onderlinge vergelijking in een rangorde geplaatst.
De rangorde wordt bepaald door toepassing van de in artikel 15 opgenomen verdeelcriteria met de daaraan aangegeven weging van die criteria. Het totaal aantal punten dat na toepassing van deze criteria wordt behaald, bepaalt de plaats in de rangorde.
Bij de verdeling van de beschikbare middelen op grond van artikel 5 onder a (het evenement zelf) gelden de volgende verdeelcriteria:
De mate waarin het evenement fungeert als 'poort naar de omgeving'. Gelet wordt op de wijze waarop het evenement (inclusief eventueel aanvullende activiteiten of arrangementen) een toeristische impact heeft op de omgeving (meer overnachtingen/ bestedingen in de provincie Groningen); hoe dit door de evenementenorganisator wordt versterkt en eventueel gemeten. Daarnaast is de mate van samenwerking met het lokale/regionale bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en andere partijen van belang. Bij evenementen in de stad Groningen is de verbinding met het ommeland een pré;
Bij de verdeling van de beschikbare middelen op grond van artikel 5 onder b (toeristische activiteiten of arrangementen aanvullend op evenementen) gelden de volgende verdeelcriteria:
De wijze waarop de aanvullende activiteiten of arrangementen een toeristische impact hebben op de omgeving (meer overnachtingen/ bestedingen in de provincie Groningen) en hoe dit door de evenementenorganisator wordt versterkt en eventueel gemeten. Bij evenementen in de stad Groningen is de verbinding met het ommeland een pré;
De wijze waarop de aanvullende activiteiten of arrangementen aanvullend en/of onderscheidend zijn ten opzichte van het evenement en de koppeling legt met het DNA van Groningen/regionale identiteit. Denk hierbij aan de uniciteit en/of het specifiek authentieke karakter van de activiteiten/arrangementen;
Artikel 16 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:
Artikel 17 Prestatieverantwoording
De subsidieontvanger toont desgevraagd aan dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van de volgende bewijsstukken:
Groningen, 8 november 2021
Gedeputeerde Staten voornoemd:
F.J. Paas, voorzitter.
J. Schrikkema, secretaris.
Toelichting behorende bij de subsidieregeling evenementen en arrangementen provincie Groningen
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017 (Kaderverordening) en de Procedureregeling subsidies Groningen (Procedureregeling). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Kaderverordening en Procedureregeling. In de Procedureregeling staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Kaderverordening en Procedureregeling noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Wanneer een evenement voldoet aan onderdeel a Het organiseren van een evenement passend bij het DNA van Groningen dat fungeert als 'poort naar de omgeving kan gewoon een aanvraag worden ingediend bij onderdeel a (eventuele arrangementen of activiteiten kunnen worden meegenomen in één aanvraag onder a).
Het onderdeel b Aanvullende toeristische activiteiten of arrangementen bij evenementen die niet voldoen aan onderdeel a óf zijn opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Cultuur 2021-2024 is specifiek bedoeld in twee situaties.
Ten eerste kunnen evenementen die van zichzelf niet aansluiten bij het DNA van Groningen aanspraak maken op dit onderdeel van de regeling. Het gaat dan om evenementen die onvoldoende typisch Gronings zijn (zoals (sport)toernooien en evenementen met een algemeen thema). Wanneer u twijfelt of uw evenement voldoende aansluit bij het Groningse DNA kunt u hier vooraf contact met ons over opnemen.
Ten tweede kunnen evenementen waarvoor al subsidie is verstrekt op grond van het Uitvoeringsprogramma Cultuur 2021-2024 aanspraak maken op dit onderdeel van de regeling. Subsidie kan dan verstrekt worden voor de specifieke kosten van toeristische activiteiten of arrangementen aanvullend op het evenement.
Wij bespreken graag de mogelijkheden voor een aanvraag voor de specifieke kosten van toeristische activiteiten of arrangementen aanvullend op uw evenement. Het gaat bijvoorbeeld om side-events (bezoekers van een muziekfestival trekken de regio in), toeristische overnachting of diner-arrangementen, de ontwikkeling of gebruikmaking van routes, erfgoed en/of bezienswaardigheden. Maar wellicht heeft u nog een veel beter idee. Belangrijk is dat - waar mogelijk - zoveel mogelijk lokale ondernemers worden betrokken en koppeling wordt gezocht met het Groningse DNA/het typisch Groningse.
Voor uw aanvraag toetsen wij of er sprake is van staatssteun. In geval er sprake is van staatssteun, toetsen wij met behulp van de AGVV of de de-minimisverordening naar mogelijkheden om binnen deze staatssteunkaders subsidie aan uw evenement te verstrekken. Dat kan betekenen dat wij aanvullende informatie van u nodig hebben, zoals een de-minimisverklaring, om uw aanvraag aan deze staatssteunkaders te toetsen. Deze aanvullende gegevens beschouwen wij niet als onderdeel van een complete aanvraag en/of compleetheidstoets. Reden hiervoor is dat wij u niet onnodig administratieve lasten willen opleggen voor het indienen van een aanvraag.
De specifieke kosten van toeristische activiteiten of arrangementen aanvullend op het evenement komen in aanmerking voor subsidie. De kosten van de aanvullende activiteiten of arrangementen dienen duidelijk te worden gespecificeerd. Bijvoorbeeld de materiaalkosten voor side-events, kosten voor de samenwerking met/de inzet van lokale ondernemers, de inhuur van (lokale) deskundigen m.b.t. de ontwikkeling van toeristische arrangementen/aanvullende activiteiten, kosten voor promotie en P&R specifiek voor de aanvullende activiteiten, kosten voor de koppeling met het Gronings DNA, ontwikkeling van toeristische routes aanvullend op het evenement, kosten voor het wijzen van de evenementbezoekers op Groningse bezienswaardigheden.
Het in de beoordeling van de aanvraag meenemen van informatie die dateert van na de sluiting van de aanvraagtermijn verdraagt zich niet met de gelijktijdige onderlinge beoordeling en rangschikking van de ingediende aanvragen die in het tendersysteem centraal staat. Uit de aard van het tendersysteem vloeit derhalve voort dat vóór de sluiting van de aanvraagtermijn alle voor die beoordeling en rangschikking relevante gegevens moeten zijn overlegd en dat daarna geen rekening kan worden gehouden met informatie dat neerkomt op een wijziging of aanvulling van de aanvraag. Bij onvolledigheid van de aanvraag na de sluitingsdatum is er alleen ruimte voor het herstel van kleinigheden zoals een handtekening, een bankrekeningnummer, kamer van koophandel gegevens e.d., het moet gaan om informatie die niet inhoudelijk betrekking heeft op de beoordelingscriteria zoals opgenomen in deze subsidieparagraaf. De volledigheid/juistheid van de aanvraag is de verantwoordelijkheid van de aanvrager.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-10730.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.