Provinciaal blad van Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2021, 10484 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2021, 10484 | ander besluit van algemene strekking |
Wijziging openstellingsbesluit niet-productieve investeringen voor herstel agrarisch cultuurlandschap 2021
Gedeputeerde Staten van Fryslân,
Gelet op artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013;
gelet op artikel 1.3 van de Regeling POP 3 subsidies provincie Fryslân, hierna te noemen: de subsidieregeling;
vast te stellen de wijziging van het Openstellingsbesluit niet-productieve investeringen voor herstel agrarisch cultuurlandschap 2021.
Het Openstellingsbesluit niet-productieve investeringen voor herstel agrarisch cultuurlandschap 2021 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2, eerste lid, komt te luiden:
Artikel 3, onderdeel b, komt te luiden:
Artikel 5, eerste lid, onderdeel h, vervalt.
Artikel 9, derde lid, komt te luiden:
In artikel 11, aanhef, wordt ‘artikel 2.3.5’ vervangen door: ‘artikel 1.8’.
Bijlage 1 Maatregelenlijst met geografisch selectiecriterium
De artikelsgewijze toelichting bij het openstellingsbesluit niet-productieve investeringen voor herstel agrarisch cultuurlandschap 2021 komt te luiden:
Artikelsgewijze toelichting bij het openstellingsbesluit niet-productieve investeringen voor herstel agrarisch cultuurlandschap 2021
In het kader van het Europese plattelandsontwikkelingsprogramma POP3 is er geld voor landschap en natuur beschikbaar. Dit openstellingsbesluit richt zich op de zogenaamde niet-productieve investeringen voor herstel- of inrichtingsmaatregelen voor landschap en in samenhang daarmee op natuur en biodiversiteit in het agrarische gebied. Daarmee wordt gezamenlijk gewerkt aan beleid zoals vastgelegd voor landschap in de Omgevingsvisie De Romte Diele, de thematische structuurvisie Grutsk op ‘e Romte en het Provinciale Natuurbeheerplan 2022.
Primair doel van de openstelling is om de landschappelijke structuur te versterken. Deze landschappelijke structuur is in Grutsk op ‘e Romte beschreven en op de Cultuurhistorische Kaart en Landschapstypenkaart nader gedetailleerd. In samenhang hiermee is het secundaire doel de versterking van:
Er wordt zoveel mogelijk aangesloten op het ANLb zoals omschreven in het Provinciale Natuurbeheerplan 2022. In dit stelsel wordt gewerkt met de zogenaamde leefgebieden. Er wordt zoveel mogelijk aangesloten op de natuurdoelen van deze leefgebieden. Mogelijk dat inrichtingsmaatregelen, afhankelijk van de (beperkte) financiële ruimte tijdens de jaarlijkse openstellingen voor het ANLb, opgevolgd kunnen worden door een beheercontractpakket op grond van het ANLb.
Er wordt zoveel mogelijk aangesloten op de actiepunten uit het Herstelprogramma biodiversiteit. Dit betekent dat gezocht wordt naar mogelijkheden in het landschap voor het versterken van verbindingen in het brede ecologische Friese netwerk. Daarnaast wordt ook ingespeeld op het versterken van de leefgebieden van soorten van Fries belang - voor zover relevant in het leefgebied.
De doelgroep wordt hiermee in de gelegenheid gesteld om landschappelijke en ecologische kwaliteit te verbeteren, al dan niet in een samenwerkingsverband.
Dit openstellingsbesluit richt zich puur op herstel en inrichting en heeft geen invloed op de beschikbare budgetten voor het agrarisch natuur- en landschapsbeheer. Voor de subsidies die door de Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân onder het POP3-regime worden verleend is de ‘Regeling POP 3 subsidies provincie Fryslân’ van toepassing. Per categorie subsidie is telkens een afzonderlijk openstellingsbesluit nodig. Nadere toelichting over de POP3-regeling kan worden verkregen via de provinciale website.
De documenten waar naar verwezen wordt in artikel 1 van dit openstellingsbesluit kunnen worden teug gevonden via de volgende links:
Agrarische collectieven onderdeel van het KBF: de 7 professionele agrarische collectieven van boeren en particulieren leden voor ANLb. Het Kollektivenberied Fryslân (KBF) is het samenwerkingsverband waar de collectieven deel van uit maken. Meer informatie over KBF en de collectieven is te vinden op: Kollektivenberied Fryslân (kbf.frl).
KRW-opgavenkaart POP3 2021: kaart met daarop aangegeven de locaties, wateren en gemalen waarvoor KRW-opgaven gelden. De functies van de watergangen op deze kaart zijn ingetekend via hartlijnen door het waterlichaam: deze lijnen zelf zeggen dus niets over daadwerkelijke breedte ter plaatse, vorm, nevengeulen, meanders e.d. De kaart is te raadplegen op: www.fryslan.frl/pop3 ;
Landschapstypen: landschapstypen zoals aangegeven in de structuurvisie Grutsk op ‘e Romte en op de digitale Landschapstypenkaart van de provincie Fryslân. De structuurvisie is te raadplegen op: Ruimtelijke kwaliteit, Erfgoed en Landschap | Fryslan.
Landschapstypenkaart: digitale kaart met landschapstypen en andere landschappelijke informatie van de provincie Fryslân. De kaart is te raadplegen op: Landschapstypenkaart | Fryslan;
Leefgebieden: betreffen leefgebieden zoals aangegeven in het Provinciaal Natuurbeheerplan – 2022 provincie Fryslân. Vastgesteld door Gedeputeerde Staten van Fryslân op 29 juni 2021. Het plan en de kaart is te raadplegen op: Natuurbeheerplan 2022 | Fryslan
Topografische of kadastrale kaart van voor 1950: Gedetailleerde kaarten op schaal met topografische of kadastrale informatie en te raadplegen op onder andere: Topotijdreis: 200 jaar topografische kaarten of Fryslân | HisGIS
SBI-code: Standaard Bedrijfsindeling code. Deze code laat zien wat de activiteit van een bedrijf is. De lijst is te raadplegen op: SBI-code krijgen, opzoeken en wijzigen | Ondernemersplein - KVK;
Subsidieregeling: de Regeling POP 3 subsidies provincie Fryslân vastgesteld op 6 april 2021. De regeling is te raadplegen op: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR609482;
Vanwege de koppeling tussen landbouw, landschap en natuur en de relatie met het ANLb is er voor gekozen om de doelgroep te beperken tot de agrarische collectieven en samenwerkingsverbanden met natuur- en landschapsorganisaties. De collectieven zijn bij uitstek toegerust om deze combinatie van belangen tot uitvoering te brengen. Natuur- en landschapsorganisaties kunnen, door de inbreng van specifieke kennis en kunde, van meerwaarde zijn binnen dit type projecten. Deelnemers kunnen zowel leden als niet-leden van de collectieven zijn, binnen en buiten de leefgebieden. Dit kan zowel agrariërs als particulieren betreffen, mits er wordt voldaan aan de link met landbouw zoals beschreven in artikel 6. De projectaanvrager, een collectief of samenwerkingsverband van collectieven met natuur-, landschaps- en erfgoedorganisaties, is verantwoordelijk voor het werven van deelnemers, verlenen van opdrachten en betalingen voor de uitvoeringsmaatregelen op de gronden van de deelnemende grondeigenaren/-gebruikers. Grondeigenaren/-gebruikers geven daarvoor toestemming en dragen zorg voor instandhouding. Verder wordt aangegeven welke stukken bij de aanvraag dienen te worden ingediend. Voor de kwaliteitsborging wordt een omschrijving gevraagd hoe de ecologische en landschappelijke kwaliteit van de in bijlage 1 omschreven inrichtingsmaatregelen in de uitvoering is geborgd door de inzet van een adviesgroep met deskundigen uit de disciplines landbouw, natuur en landschap. Een dergelijke adviesgroep functioneert ook voor het project droge dooradering. Deze adviesgroep moet niet verward worden met een adviescommissie die adviseert over de rangschikking van aanvragen. Deze laatste adviescommissie functioneert overigens niet voor deze openstelling omdat er voor het geografisch criterium is gekozen (zie toelichting artikel 10).
De afwijking van het bepaalde in artikel 1.7 van de subsidieregeling vindt plaats op grond van artikel 1.3, vierde lid, aanhef, onderdeel h en i van de subsidieregeling.
Artikel 6 Subsidiabele activiteit
In dit artikel worden de niet-productieve investeringen als bedoeld in artikel 2.5.1 van de subsidieregeling beperkt tot herstel- en inrichtingsmaatregelen die vermeld staan in bijlage 1.
Er is voor deze inrichtingsmaatregelen gekozen omdat die het meest effectief en haalbaar zijn uit oogpunt van zowel het herstel van landschap en natuur als de kosten. In bijlage 1 worden per maatregel nadere definities gegeven voor de activiteiten wanneer dit beleidsmatig of voor de benodigde kwaliteit nodig is.
Dit betreffen algemene subsidiecriteria. De maatregelen die worden uitgevoerd dienen een link met de landbouw te hebben. Landbouw is afhankelijk van goede milieuomstandigheden. Een robuust ecosysteem heeft een positieve invloed op de landbouw in de omringende gebieden. Wij sluiten aan op de uitgangspunten van het Europese landbouwbeleid voor de verduurzaming en vergroening van de sector, waarmee ook versteviging van biodiversiteit wordt beoogd. In het projectplan moet worden beschreven hoe de link met de landbouw wordt gelegd.
In dit artikel worden de soorten subsidiabele kosten benoemd. De proceskosten voor voorbereiding van een project en voor de begeleiding van de uitvoering van een project zijn onder voorwaarden subsidiabel. Gelet op het karakter van de maatregelen en de kosteneffectiviteit is de aankoop van grond niet subsidiabel gesteld. Op grond van de subsidieregeling is grondafwaardering niet subsidiabel.
Bij deze openstelling richt de provincie Fryslân zich op robuuste projecten, waarmee een grote kosteneffectiviteit bereikt wordt in de uitvoering. Dit wordt bereikt doordat er vanwege omvang van het subsidiebedrag in combinatie met de overige voorwaarden, een samenhangend pakket aan maatregelen kan worden ontwikkeld.
De provincie streeft ernaar dat een groot deel van de subsidie besteed wordt aan fysieke maatregelen. Om die reden is er een grens gesteld aan het totaal aan proceskosten van maximaal 40% van de subsidiabele kosten. Deze 40% wordt berekend als gemiddelde van de totale aanvraag. Het percentage mag voor individuele maatregelen hoger zijn indien het gemiddelde van de totale aanvraag niet meer dan 40% is. In het geval BTW aantoonbaar niet verrekenbaar of niet compensabel is, mag dit meegenomen worden bij de berekening van de hoogte van de subsidiabele kosten.
Artikel 10 Rangschikking op basis van geografische selectiecriterium
Er is voor de inrichtingsmaatregelen uit bijlage 1 gekozen die het meest effectief zijn uit oogpunt van zowel het herstel van landschap en natuur als de kosten. Deze maatregelen zijn goed geografisch te duiden gelet op de samenhang met ANLb-leefgebieden en de gedetailleerde geografische ligging van belangrijke landschappelijke elementen in het agrarisch gebied op grond van de provinciale Cultuurhistorische Kaart en Landschapstypenkaart. Daarom is voor de rangschikking gekozen voor een geografisch criterium. Op grond van artikel 1.15, vijfde lid van de subsidieregeling wordt, indien een of meerdere aanvragen eenzelfde plaats in de rangschikking hebben en de som van de toe te kennen subsidiebedragen overstijgt het subsidieplafond, door middel van loting bepaald welke aanvraag of aanvragen gehonoreerd worden.
In aanvulling op artikel 1.23 van de subsidieregeling kan één keer per kwartaal een aanvraag om een voorschot worden ingediend op basis van realisatie en gemaakte kosten. Het voorschot wordt verleend op basis van gerealiseerde kosten en betalingen.
Artikel 13 Vaststellingsverzoek
Het verzoek tot vaststelling van de subsidie dient uiterlijk op 31 december 2024 te zijn ontvangen. Het is niet mogelijk hiervoor uitstel te krijgen. Alle verzoeken tot vaststellingen van de subsidie ontvangen na deze datum worden niet in behandeling genomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-10484.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.