Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2021, 1029 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2021, 1029 | Verordeningen |
Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 2 februari 2021tot wijziging van de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 in verband met het openstellen van een nieuw aanvraagtijdvak voor subsidie op grond van paragraaf 1 van die regeling alsmede het doorvoeren van enkele wijzigingen in die paragraaf (Twintigste wijziging Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016)
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat het wenselijk is de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 te wijzigen in verband met het openstellen van een nieuw aanvraagtijdvak voor subsidie op grond van paragraaf 1 van die regeling alsmede het doorvoeren van enkele wijzigingen in die paragraaf;
Artikel I Wijziging Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016
De Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 wordt als volgt gewijzigd:
De artikelen 1.1 en 1.2 komen te luiden:
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Asv: Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
doelgroepenvervoer: vervoer georganiseerd in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, Jeugdwet, Participatiewet, Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, Wet langdurige zorg en Wet overige OCW-subsidies;
OV-advies: advies over welke bus of trein een reiziger in plaats van de regiotaxi kan nemen;
OV-ritten: voor de vrije reiziger openstaande ritten met de regiotaxi, niet bestaande uit doelgroepenvervoer;
regio: regio Noordoost Brabant, regio ’s-Hertogenbosch, regio Midden-Brabant, regio West-Brabant of regio Zuidoost-Brabant, zijnde een samenwerkingsverband van gemeenten gericht op regiotaxi;
regiotaxi: voor eenieder openstaand personenvervoer per auto als bedoeld in artikel 6 van het Besluit personenvervoer 2000, dat niet plaatsvindt volgens een dienstregeling en aanvullend of vervangend is ten opzichte van het openbaar vervoer;
samenwerkingsovereenkomst: op 22 oktober 2015 tussen de provincie Noord-Brabant en de regio’s Noordoost Brabant,’s-Hertogenbosch, Midden-Brabant en West-Brabant afgesloten Samenwerkingsovereenkomst Regiotaxi Noord-Brabant 2016-2020;
tariefeenheid: instaptarief, kilometertarief of zone-tarief.
De artikelen 1.4 tot en met 1.10 komen te luiden:
Artikel 1.4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het aanbieden van regiotaxi in de provincie Noord-Brabant, in de vorm van:
Subsidie wordt geweigerd indien de aangevraagde subsidie minder bedraagt dan € 125.000.
Artikel 1.7 Subsidiabele kosten
Voor de berekening van subsidiabele uurtarieven van personeels- en arbeidsuren van de subsidieaanvrager als bedoeld in het vierde lid, onder a, past de subsidieaanvrager de berekeningswijze, genoemd in artikel 3, eerste lid, onder a, van de Regeling uniforme kostenbegrippen en berekeningswijzen uurtarieven subsidies Noord-Brabant toe.
Artikel 1.8 Vereisten subsidieaanvraag
Subsidieaanvragen worden ingediend van 15 februari 2021 tot en met 3 december 2021.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor de periode, genoemd in artikel 1.8, vast op:
Artikel 1.11 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1.12 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1.13 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1.14 Bevoorschotting en betaling
Gedeputeerde Staten verstrekken een voorschot van 100% van het verleende subsidiebedrag. Het voorschot wordt in een keer betaald.
Artikel 1.15 wordt als volgt gewijzigd:
Op subsidies als bedoeld in paragraaf 1 van de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016, die zijn verleend voorafgaand aan en nog niet zijn vastgesteld op het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling, blijft paragraaf 1 van de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016, zoals die luidde de dag voorafgaand aan het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling, van toepassing.
’s-Hertogenbosch, 2 februari 2021
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Toelichting behorende bij de Twintigste wijziging Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016
Deze wijziging van de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 bevat een aanpassing van paragraaf 1 betreffende de regiotaxi. De aanleiding voor deze wijziging is tweeledig. In de eerste plaats zal ook de regio Zuidoost-Brabant gebruik kunnen maken van deze subsidieparagraaf. In het verleden werden projecten uit die regio gesubsidieerd buiten een subsidieregeling om. In de tweede plaats vindt er een aanpassing plaats in de wijze waarop de organisatie van de regiotaxi wordt gesubsidieerd. Gedeputeerde Staten hebben gekozen voor een systematiek waarbij de subsidiëring van de organisatiekosten voortaan worden afgerekend aan de hand van het aantal OV-ritten dat de regiotaxi heeft verreden. Aangezien tot en met 2020 de subsidie van de organisatie aan de hand van lumpsum bedragen plaatsvond, voorziet de regeling in een afbouwregeling voor de regio’s die het aangaat (zie artikel 1.4, onder d: transitie van het organiseren van regiotaxi).
Artikel I Wijziging Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016
In dit artikel is het begrip regiotaxi aangepast en is het nieuwe begrip OV-ritten geïntroduceerd. Daarmee komt tot uiting dat de provinciale subsidie uitsluitend betrekking heeft op de ritten van de vrije reiziger (OV-ritten) en niet op alle ritten van de regiotaxi, die immers tevens het vervoer krachtens de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en ander doelgroepenvervoer omvatten.
De regio’s die verantwoordelijk zijn voor de regiotaxi kunnen subsidie aanvragen. Sommige daarvan hebben rechtspersoonlijkheid en kunnen zelf een subsidie aanvragen. Voor de andere regio’s geldt dat een gemeente namens de regio zal moeten aanvragen. In dat geval dient bij de aanvraag een document te worden overgelegd waaruit blijkt dat de overige gemeenten instemmen met de subsidieaanvraag. Dit kan blijken uit een reeds bestaande samenwerkingsovereenkomst dan wel uit een speciaal voor de subsidieaanvraag opgestelde samenwerkingsverklaring. Een format van deze laatste is bij de subsidieaanvraag beschikbaar.
Artikel 1.4 Subsidiabele activiteiten
In deze bepaling worden verschillende activiteiten onderscheiden. Onder organisatie (onderdeel c) wordt, zo blijkt uit artikel 1.6, naast het beheer van de regiotaxi eveneens het uitgeven van nieuwsbrieven en het organiseren van klanttevredenheidsonderzoeken gerekend. Nieuw is de transitie in de wijze waarop het organiseren van de regiotaxi wordt gefinancierd (onderdeel d). Deze transitie houdt een omvorming in van de wijze waarop de organisatie van de regiotaxi in de toekomst bekostigd kan worden.
Teneinde de administratieve lastendruk voor de provincie te verlagen is er voor gekozen subsidieaanvragen onder de €125.000 te weigeren. Subsidieaanvragers worden op deze wijze gestimuleerd om hun subsidieaanvragen voor de verschillende activiteiten zoveel mogelijk te bundelen. Deze weigeringsgrond is een aanvulling op de weigeringsgronden uit artikel 4:25 en artikel 4:35 Awb en de weigeringsgronden uit artikel 8 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant.
Om aanspraak te kunnen maken op de subsidie voor de transitie van de organisatie van de regiotaxi (artikel 1.4, onder d), is vereist dat de aanvrager een van de partijen was bij de Samenwerkingsovereenkomst regiotaxi Noord-Brabant 2016-2021.
Artikel 1.7 Subsidiabele kosten
Voor de organisatie van de regiotaxi kunnen interne loonkosten worden gesubsidieerd. Voorgeschreven wordt dat deze zijn gebaseerd op integrale kosten, die de aanvrager berekent op bedrijfseconomische en maatschappelijk aanvaarde grondslagen. Het uurtarief berekent de subsidieaanvrager op basis van het aantal direct productieve uren per jaar (zie artikel 4, onder a en b, van de Regeling uniforme kostenbegrippen en berekeningswijzen uurtarieven subsidies Noord-Brabant). Een onderbouwing van het uurtarief is vereist (artikel 4, onder d, van genoemde regeling). Gebruikelijk is daarvoor de eigen kostentoerekeningssystematiek te overleggen.
Evenals voorgaande jaren kunnen de regio’s tot begin december subsidieaanvragen indienen.
Het subsidieplafond is uitgesplitst naar de activiteiten die in artikel 1.4 worden genoemd.
Een subsidie voor de organisatiekosten wordt voortaan berekend naar evenredigheid van het aantal OV-ritten dat de regiotaxi maakt. Het aantal OV-ritten wordt uitgedrukt in het percentage dat deze deel uitmaken van het totale aantal regiotaxiritten. Vervolgens wordt dit percentage vermenigvuldigd met de organisatiekosten. De subsidie kan daarbij maximaal € 40.000 bedragen. Om de regio’s tijdelijk te compenseren voor de omslag die zij daarvoor moeten maken, voorziet het vierde lid in een lumpsum bijdrage voor de regio’s die het aangaat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-1029.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.