Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2021, 10014 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2021, 10014 | ander besluit van algemene strekking |
Reglement bezwaren en klachten Provincie Limburg 2021
De voorzitter en leden van de commissie ontvangen op declaratiebasis een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen (hoorzittingen) en voor de reiskosten. Gelet op het bepaalde in artikel 8 van de Verordening rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers provincie Limburg 2019 bedraagt de vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen factor 3 van het in artikel 2.4.1 eerste lid van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers vermelde bedrag. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.
De leden van de commissie, het betreffende bestuursorgaan en belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het tweede lid van dit artikel bedoelde informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De commissie beslist omtrent een dergelijk verzoek.
Artikel 8 De klachtenfunctionaris
De klachtenfunctionaris en diens plaatsvervanger ontvangen op declaratiebasis een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen (gesprekken/hoorzittingen) en voor de reiskosten. Gelet op het bepaalde in artikel 8 van de Verordening rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers provincie Limburg 2019 bedraagt de vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen factor 3 van het in artikel 2.4.1 eerste lid van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers vermelde bedrag. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. De klachtenfunctionaris en diens plaatsvervanger onthouden zich in ieder geval in de volgende gevallen van deelname aan het gesprek/de hoorzitting en de advisering:
Indien vooraf geen blijk is gegeven van een minnelijke oplossing, nodigt de secretaris de klager uit voor een gesprek. Degene op wie de klacht betrekking heeft en/of diens leidinggevende worden eveneens voor dit gesprek met de klachtenfunctionaris of diens plaatsvervanger uitgenodigd. Bij een formele afhandeling zoals bedoeld in artikel 10 derde, vierde en vijfde lid, dient dit gesprek tevens als hoorzitting.
Artikel 10 Onderzoek, informele afhandeling en formele afhandeling (advisering)
Indien de klacht op informele wijze kan worden afgehandeld, stellen de klachtenfunctionaris of diens plaatsvervanger een rapport van bevindingen op meteen gespreksverslag. In het rapport wordt vermeld dat de klacht informeel is afgehandeld. Hij zendt dit rapport met gespreksverslag zo spoedig mogelijk aan het betreffende bestuursorgaan toe.
Gedeputeerde Staten voornoemd
de voorzitter,
de heer J.W. Remkes
de secretaris
de heer drs. G.H.E. Derks MPA
TOELICHTING REGLEMENT BEZWAREN EN KLACHTEN PROVINCIE LIMBURG 2021
Naast de hoofdstukken 6, 7 en 9 van de Algemene wet bestuursrecht wordt het kader voor de afhandeling van bezwaarschriften en klachten gevormd door onderhavig Reglement. Hierin wordt onder andere de adviserende rol van de commissie en klachtenfunctionaris beschreven. De voorloper van dit Reglement is voor het eerst op 31 mei 2005 vastgesteld door GS (Provinciaal Blad 2005, nr. 31) en laatstelijk gewijzigd bij besluit van 7 februari 2017 (Provinciaal Blad 2017, nr. 604). Gelet op een aantal ontwikkelingen en wijzigingen in hogere wet- en regelgeving, is het nieuwe Reglement in 2021 vastgesteld.
Bij de begripsbepalingen in dit Reglement wordt zoveel als mogelijk aansluiting gezocht bij het wettelijk kader zoals genoemd in de Algemene wet bestuursrecht en Provinciewet.
Dit lid is een uitwerking van artikel 82 Provinciewet.
GS kunnen het nemen van hun beslissing omtrent het inwinnen van advies mandateren.
Omdat is gebleken dat bezwaarschriften tegen besluiten van PS of de CdK in de praktijk niet vaak voorkomen, kunnen deze bestuursorganen op ad hoc basis besluiten of zij bij de voorbereiding van hun besluit op bezwaar advies van de in het eerste lid bedoelde commissie willen inwinnen. Overigens brengt de commissie in een dergelijk geval rechtstreeks, dat wil zeggen zonder tussenkomst van GS, advies uit aan PS of de CdK. PS kunnen het nemen van hun beslissing omtrent het inwinnen van advies mandateren.
In dit Reglement is voor wat betreft de bezwarenprocedure voor het oplossen van geschillen door bemiddeling een plaats ingeruimd. Daarmee wordt beoogd het geschil daadwerkelijk op te lossen en mede daarmee (verdere) juridisering tegen te gaan.
Onder bemiddeling moet met name worden verstaan: contact leggen tussen de vertegenwoordiging van het bestuursorgaan en de bezwaarmaker, in het geval dat het gevoel bestaat dat door middel van communicatie of via een herziening van het bestreden besluit de achterliggende reden van het bezwaar weggenomen kan worden.
De bemiddeling kan ook door externen plaatsvinden (in geval van mediation). De keuze om een bemiddelingstraject in te gaan is aan het betreffende bestuursorgaan. De secretaris zal daartoe overleg plegen met een vertegenwoordiger daarvan. Kiest het bestuursorgaan voor een bemiddelingstraject, dan bepaalt het tevens de grens van de onderhandelingsruimte.
In een bemiddelingstraject is voor de secretaris een initiërende en vrij zelfstandig begeleidende rol weggelegd, omdat het bij het niet-slagen van een bemiddelingspoging van belang is dat de commissie nog steeds onbevangen kan horen. Een dergelijke bemiddelingspoging staat naast de actieve inzet van de commissie om ook op de hoorzitting te zoeken naar de mogelijkheden voor een minnelijke oplossing. Uiteindelijk beslist het betrokken bestuursorgaan over een voorstel tot minnelijke oplossing. De bemiddelingspoging kan gedurende de gehele bezwarenprocedure plaatsvinden.
PS en de CdK dienen, gelet op het bepaalde in artikel 9:13 van de Algemene wet bestuursrecht, voorafgaand aan het verzoek (zoals bedoeld in lid 4) aan de klachtenfunctionaris, te besluiten dat in aanvulling op de bepalingen in afdeling 9.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht, afdeling 9.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is op de behandeling van klachten tegen hun gedragingen.
In dit Reglement is plaats ingeruimd voor het op minnelijke wijze oplossen van klachten. Daarmee wordt beoogd het geschil daadwerkelijk op te lossen en mede daarmee (verdere) juridisering tegen te gaan.
Onder bemiddeling moet met name worden verstaan: contact leggen tussen klager en beklaagde, in het geval dat het gevoel bestaat dat door middel van communicatie de achterliggende reden van de klacht kan worden weggenomen.
In dit traject is voor de secretaris een initiërende en vrij zelfstandig begeleidende rol weggelegd, omdat het bij het niet-slagen van een bemiddelingspoging van belang is dat de (plaatsvervangend) klachtenfunctionaris nog steeds onbevangen de klacht verder kan behandelen. Een dergelijke bemiddelingspoging van de secretaris staat naast de actieve inzet van de (plaatsvervangend) klachtenfunctionaris om ook tijdens het gesprek te zoeken naar een informele oplossing.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2021-10014.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.