Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2020, 9682 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2020, 9682 | Beleidsregels |
Nota fiscaal beleid provincie Drenthe 2020
Provinciale Staten van Drenthe;
gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten van Drenthe van 3 november 2020, kenmerk 45/5.8/2020002069;
gelet op artikel 216 van de Provinciewet;
de Nota fiscaal beleid provincie Drenthe 2020 vast te stellen.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2021.
mevrouw drs. J. Klijnsma, voorzitter
mevrouw mr. drs. S. Buissink, griffier
1. Inleiding, doelstelling en begrippenkader
De nota fiscaal beleid vormt het fundament voor alle werkzaamheden op het vlak van fiscale sturing, - risicobeheersing en - compliance. In deze nota zijn de uitgangspunten van het fiscaal beleid door Gedeputeerde Staten (GS) vastgelegd. Deze uitgangspunten passen binnen en horen bij het financieel beleid van de provincie Drenthe, waarvan deze nota onderdeel uitmaakt.
Deze nota omvat tevens een beschrijving op hoofdlijnen van het fiscale beheersingsraamwerk (ook wel: Tax Control Framework, afgekort TCF) van de provincie Drenthe.
Het doel van deze nota fiscaal beleid is het verankeren van de fiscaliteit in het beleid en de processen van de provincie Drenthe. Dit kan op een goede manier gebeuren door duidelijke kaders te stellen voor de organisatie. Daarmee wordt het fiscaal bewustzijn bij de provinciale medewerkers gestimuleerd. Fiscaal bewustzijn is nodig om te voorkomen dat investeringen in Drenthe onnodig meer kosten met zich meebrengen omdat de fiscale regels niet goed zouden worden toegepast.
Daarbij is het de bedoeling om fiscaliteit structureel aandacht te geven bij keuzes die in de organisatie worden gemaakt. De nota fiscaal beleid dient dan ook bij alle handelingen en processen waarbij fiscaliteit een rol speelt of kan spelen in acht genomen te worden. In de praktijk betekent dit dat de budgethouder, er zorg voor draagt dat er tijdig, in elk geval voordat definitieve (bestuurlijke) besluitvorming heeft plaatsgehad, een fiscale beoordeling plaatsvindt bij ontwikkeling, c.q. aanvang van belangrijke programma’s of projecten (o.i.d.) Deze kan prima samenvallen met de totale financiële, juridische en personele beoordeling.
De nota fiscaal beleid vervult verder een belangrijke rol in de interne en externe communicatie over fiscaliteit, met name met de accountant en de Belastingdienst. Het is het kader waarnaar verwezen kan worden.
De nota fiscaal beleid is niet bedoeld als statisch document, noch alles omvattend. Veranderingen in strategie, beleid, bedrijfsvoering, gewijzigde wet- en regelgeving en dergelijke kunnen leiden tot aanpassingen.
Budgethouder Degene die primair verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en uitvoering van het project (met name teammanagers, programmamanagers, projectleiders, beleidsmedewerkers en directeuren)
Financieel contactpersoon Aanspreekpunt, hiervoor aangewezen persoon binnen de afdeling FPC
Fiscaal beheersingsraamwerk Het geheel van (interne en externe) afspraken, beleid en maatregelen ten behoeve van een optimale fiscale beheersing binnen de provincie Drenthe.
De provincie Drenthe heeft met de Belastingdienst op 26 maart 2012 een Convenant Horizontaal toezicht gesloten. Het Convenant Horizontaal Toezicht ziet op alle Rijksbelastingen (inclusief het Btw-Compensatiefonds) en de invordering daarvan. Voor de provincie betreft dit met name – maar niet uitsluitend – de volgende drie belastingsoorten:
Op basis van het Convenant Horizontaal Toezicht heeft de provincie zich ertoe verplicht:
ingenomen of in te nemen relevante (fiscale) standpunten zo snel mogelijk voor te leggen aan de Belastingdienst. Het gaat daarbij om zaken waarover verschil van inzicht met de Belastingdienst kan ontstaan, door bijvoorbeeld een verschil in duiding van feiten of door wetsinterpretatie. De provincie Drenthe verstrekt aan de Belastingdienst actief inzicht in alle relevante feiten en omstandigheden, de standpunten en haar visie op de daarbij behorende rechtsgevolgen;
Afhankelijk van de omvang en kwaliteit van de fiscale interne beheersing en de daaraan gekoppelde fiscale beheersmaatregelen past de Belastingdienst de wijze waarop zij toezicht houdt hierop aan (hoe beter de interne beheersing, hoe minder toezicht). Het opzetten en onderhouden van interne beheersing is een voortdurend proces.
Hieronder is de fiscale visie van de provincie Drenthe geformuleerd.
De fiscale visie ziet onder andere op:
De provincie Drenthe heeft haar fiscale visie en strategie als volgt nader ingekleurd:
De fiscaliteit is een afgeleide van de provinciale doelstelling ‘Dienstbaar aan Drenthe’. Binnen deze doelstelling zal in openheid naar de Belastingdienst optimaal gebruik worden gemaakt van de fiscale mogelijkheden. De daarmee behaalde besparingen worden ingezet ten behoeve van de provinciale doelstellingen van de provincie Drenthe en haar inwoners.
De fiscale visie en strategie karakteriseren zich door de volgende elementen:
Hierbij is het van belang de verstandhouding met de Belastingdienst goed te houden. Dat sluit de mogelijkheid van discussie niet uit, noch dat we het als provincie oneens kunnen zijn met de Belastingdienst (‘agree to disagree’).
Het fiscale beleid vormt een belangrijk onderdeel van het financiële beleid en is hiermee in overeenstemming. Het fiscale beleid binnen de provincie Drenthe geeft aan wat we binnen onze fiscale visie en fiscale strategie willen bereiken.
De volgende fiscale operationele doelstellingen worden gehanteerd:
Besluitvorming rondom fiscaliteit of besluitvorming met fiscale raakvlakken doet zich binnen de provincie Drenthe op verschillende niveaus en binnen diverse processen voor. De fiscale besluitvorming vindt gestructureerd en op een verantwoorde wijze plaats. Richtlijnen zijn uitgesplitst in een afwegingskader en een besliskader.
Het afwegingskader ziet toe op de totstandkoming van het besluit en betreft een inventarisatie van de fiscale kwestie, de probleemstelling, de oplossingen, opties en alternatieven en de overwegingen en de criteria.
Bij de afweging van beslissingen met fiscale impact wordt gelet op de volgende criteria:
Binnen het afwegingskader van de provincie Drenthe worden de volgende richtlijnen in acht genomen:
van besluiten en beslissingen van substantiële omvang of bijzondere impact (situationeel te beoordelen op basis van advies van de fiscaal adviseur in afstemming met de primair verantwoordelijke), waarin de fiscale regelgeving niet direct voorziet en waarin een standpunt van de provincie Drenthe nodig is, worden de afwegingen om te komen tot een standpunt zorgvuldig vastgelegd in het fiscaal dossier;
externe adviezen worden ingeroepen indien dit nodig wordt geacht. Elke medewerker kan, waar het uit oogpunt van functie of taak relevant is, juridische of fiscale adviezen inwinnen of initiëren bij de financiële contactpersoon. De financieel adviseur schat, in overleg met de teammanager Financiën, Planning en Control, in of aanvullend extern advies nodig is.
De operationele activiteiten binnen de provincie Drenthe kennen onderdelen waarbij in meer of mindere mate fiscaliteit een rol speelt dan wel kan gaan spelen.
Het is van belang inzicht in deze processen en de daarbij spelende fiscale kwesties te hebben. Per proces verschaffen we inzicht in:
De fiscale aspecten van de processen laten zich op hoofdlijnen onderverdelen in:
Wij hebben deze fiscale aandachtspunten verankerd in de processen rond de fiscale aangiften voor de vennootschapsbelasting, omzetbelasting/BCF en loonbelasting.
Tevens wordt jaarlijks de fiscale jaarplanning voor het aankomende jaar opgesteld en – uiterlijk per 1 november – vastgesteld in de fiscale commissie.
De organisatiestructuur is zodanig ingericht dat helder is wie waarvoor verantwoordelijk is en wie in dat verband welke bevoegdheden toegedeeld krijgt. De ambtelijke en bestuurlijke verantwoordelijkheden zijn in onderstaand schema opgenomen.
Toedeling verantwoordelijkheden
Ten aanzien van de documentatie van fiscale informatie gelden de volgende richtlijnen:
er is een fiscale commissie, die periodiek bijeenkomt en waarin onder meer ontwikkelingen in toepasselijke wet- en regelgeving, alsmede jurisprudentie worden besproken en waar nodig geïmplementeerd binnen de provincie. Fiscaal relevante onderwerpen binnen de provincie worden in deze commissie eveneens besproken en waar nodig worden aandachts- en actiepunten vastgesteld en bewaakt. In de fiscale commissie zijn tenminste de volgende disciplines/afdelingen vertegenwoordigd:
In voorkomende gevallen kunnen tevens andere disciplines worden uitgenodigd.
Ten aanzien van controle op en evaluatie van deze nota fiscaal beleid gelden de volgende doelstellingen en richtlijnen:
Deze nota fiscaal beleid wordt tenminste eenmaal per bestuursperiode getoetst aan de actualiteit en waar nodig herzien. Bij verandering in wet- en regelgeving wordt deze nota fiscaal beleid op zo kort mogelijke termijn na de ingangsdatum van de nieuwe wet- en regelgeving aangepast en ter vaststelling voorgelegd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2020-9682.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.