Beleidsregels depositiebank De Peelberg

Gedeputeerde Staten van Limburg,

 

Gelet op artikel 4:81, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht;

 

Gelet op 2.7 van de Wet natuurbescherming;

 

Overwegende dat De Peelbergen met name een natuur- en recreatiegebied is waar natuurbeleving, recreatie, toerisme en horeca centraal staan en dat dit gebied onder andere door zijn ligging bij de A67 Eindhoven-Venlo bij uitstek geschikt is voor vrijetijdseconomie;

 

Overwegende dat Gedeputeerde Staten bevoegd zijn toestemmingen te verlenen op grond van de Wet natuurbescherming voor projecten in De Peelbergen;

 

Overwegende dat op dit moment gebruik moet worden gemaakt van het beschikbare instrumentarium van onder andere extern salderen;

 

Overwegende dat Gedeputeerde Staten de ´Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg december 2019´ hebben vastgesteld;

 

Overwegende dat het gebied gefaseerd wordt ontwikkeld en de sanering van veehouderijen en landbouwgronden geen gelijke tred houdt met deze fasering;

 

Overwegende dat het daarom teneinde aan het in de jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State geformuleerde criterium van directe samenhang te kunnen voldoen gewenst is om voor De Peelbergen een depositiebank in te stellen;

 

Overwegende dat hiervoor aanvullende beleidsregels nodig zijn;

BESLUITEN

 

Vast te stellen de volgende verordening

 

Beleidsregels depositiebank De Peelbergen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    depositiebank: het registratie- en monitoringssysteem met betrekking tot de afname van N-depositie van veehouderijbedrijven, voor zover deze beschikbaar is voor externe saldering ten behoeve van een ontwikkeling in De Peelbergen;

  • b.

    depositieruimte: ruimte, uitgedrukt in mol stikstof per hectare per jaar, voor stikstofdepositie (N-depositie) op een Natura 2000-gebied die is opgenomen in het register;

  • c.

    De Peelbergen: het gebied zoals aangegeven op de van deze beleidsregels onderdeel uitmakende bijlage 1;

  • d.

    extern salderen: salderen met één of meer activiteiten buiten de begrenzing van één project of locatie ten behoeve van de verlening van een natuurvergunning;

  • e.

    natuurvergunning: vergunning op grond van artikel 2.7, tweede lid van de Wet natuurbescherming of een verklaring van geen bedenkingen voor het verlenen van een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht met inachtneming van artikel 2.2aa, onder a, van het Besluit omgevingsrecht;

  • f.

    N-emissie: stikstofverbindingen die direct of indirect vanuit een bron in de lucht worden gebracht;

  • g.

    N-depositie: neerslaan van stikstofverbindingen uit de lucht op een oppervlakte, uitgedrukt in mol per hectare per jaar;

  • h.

    relevant hexagoon: hexagoon waarbinnen een voor stikstof gevoelig natuurlijk habitat of habitat voor soorten voorkomt, en waarbij tevens sprake is van een overbelasting of een naderende overbelasting van N-depositie vanaf 70 mol per hectare, per jaar onder de kritische depositiewaarde;

  • i.

    salderen: inzetten van een activiteit met N-emissie op grond van een toestemming in de referentiesituatie ten behoeve van de verlening van een natuurvergunning voor een nieuw of gewijzigd project, waarbij deze toestemming geheel of gedeeltelijk wordt ingetrokken of gewijzigd zodat de N-depositie op alle relevante hexagonen niet toeneemt ten opzichte van de referentiesituatie;

  • j.

    saldogevende activiteit: toestemming die wordt ingetrokken ten gunste van de saldo-ontvangende activiteit;

  • k.

    saldo-ontvangende activiteit: aangevraagde activiteit waarbij gebruik wordt gemaakt van extern salderen;

  • l.

    toestemming:

    • 1°.

      onherroepelijke vigerende natuurvergunning; of

    • 2°.

      onherroepelijke vigerende vergunning dan wel geldende melding op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht onderdeel milieu, de Wet milieubeheer of de Hinderwet; of

    • 3°.

      een activiteit waarvoor geen natuurvergunning nodig was, maar die wel voldoet aan artikel 2.8 van de Wet natuurbescherming; of

    • 4°.

      een activiteit die onder artikel 9.4, achtste lid van de Wet valt; of

    • 5°.

      een activiteit die op de Europese referentiedatum was toegestaan en die sindsdien onafgebroken aanwezig is geweest;

  • m.

    gemeente: gemeente Horst aan de Maas;

  • n.

    provincie: provincie Limburg.

Artikel 2 Toepassingsbereik

  • 1.

    Deze beleidsregels gelden aanvullend op de ´Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg december 2019´ en zijn uitsluitend van toepassing op aanvragen om natuurvergunning waarbij gebruik wordt gemaakt van externe saldering en die betrekking hebben op een saldo-ontvangende activiteit in De Peelbergen, voor zover wordt verzocht om depositieruimte van de depositiebank toe te delen.

  • 2.

    De saldo-ontvangende activiteit dient onderdeel uit te maken van een van de volgende projecten:

    • a.

      Grandorse;

    • b.

      De Schatberg;

    • c.

      Toverland;

    • d.

      Heerlijkheid Sevenum;

    • e.

      60Seven.

  • 3.

    De begrenzing van deze projecten is aangegeven op de van deze beleidsregels uitmakende bijlage 1.

Artikel 3 Rekenmodel

  • 1.

    Gedeputeerde Staten gaan bij de beoordeling van de N-depositie en de depositieruimte uit van de op het moment van beslissing op de aanvraag voor de natuurvergunning meest recente versie van de AERIUS Calculator, zoals beschikbaar op www.aerius.nl.

  • 2.

    Voor zover de aanvraag betrekking heeft op onderdelen die buiten het toepassingsbereik van de AERIUS Calculator vallen, kunnen Gedeputeerde Staten op deze onderdelen om aanvullende berekeningen verzoeken.

Artikel 4 Externe saldering via de depositiebank

Externe saldering ten behoeve van een ontwikkeling (een saldo-ontvangende activiteit) in De Peelbergen kan plaatsvinden met N-deposities die zijn opgenomen in de depositiebank (depositieruimte).

Artikel 5 Samenstelling depositieruimte

De depositiebank wordt gevuld met 100% van de N-emissies die vóór 10 december 2019 door de gemeente en/of private partijen zijn aangekocht en 70% van de N-emissies die na 10 december 2019 door de gemeente en/of private partijen zijn verworven, en ten aanzien waarvan de toestemming wordt ingetrokken na vaststelling van deze beleidsregels.

Artikel 6 Toedelen depositieruimte

  • 1.

    Externe saldering vindt slechts plaats indien de depositiebank voldoende geregistreerde N-emissies bevat om de saldering uit te voeren, waarbij geldt dat de N-depositie op geen enkel relevant hexagoon van voor stikstofgevoelige habitats binnen een Natura 2000-gebied na de vestiging, wijziging of uitbreiding van de saldo-ontvangende activiteit, mag toenemen, waarbij rekening wordt gehouden met de saldering (voldoende depositieruimte).

  • 2.

    Er is geen sprake van een toename indien de N-depositie per saldo 0,00 mol/ha/jaar (afgerond) is.

  • 3.

    Externe saldering vindt voorts uitsluitend plaats indien de partij die de N-emissie heeft aangekocht en heeft ingebracht in de depositiebank (de gemeente en/of private partijen) heeft ingestemd met toebedeling aan het betreffende project.

  • 4.

    Bij de schriftelijke instemming als bedoeld in het voorgaande lid wordt onder andere doch niet uitsluitend betrokken of voldoende aannemelijk is dat het project waarvoor de natuurvergunning is aangevraagd binnen de realisatietermijn als bedoeld in artikel 9 van deze beleidsregels volledig wordt uitgevoerd.

Artikel 7 Salderingsbeslissing en natuurvergunning

  • 1.

    Verzoeken om met gebruikmaking van het saldo in de depositiebank (depositieruimte) extern te salderen worden op volgorde van ontvangst afgehandeld.

  • 2.

    Voorafgaand aan de natuurvergunning (waarbij de depositieruimte definitief wordt toebedeeld) wordt na ontvangst van het verzoek depositieruimte voor het project gereserveerd. Hiertoe nemen Gedeputeerde Staten een salderingsbeslissing, welke beslissing geen besluit is als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht en derhalve niet zelfstandig appellabel is.

  • 3.

    De reservering geldt voor een periode van ten hoogste één jaar en wordt definitief toebedeeld op het moment dat de natuurvergunning of (in geval van een aanhakende natuurtoestemming) de omgevingsvergunning in werking treedt.

  • 4.

    Gedeputeerde Staten kunnen de termijn bedoeld in het derde lid met maximaal één jaar verlengen.

  • 5.

    Depositieruimte kan voor onbepaalde tijd (permanente toedeling) of voor bepaalde tijd (tijdelijke toedeling) worden toebedeeld. In zowel de salderingsbeslissing als de natuurvergunning wordt aangegeven welke situatie aan de orde is.

  • 6.

    Een reservering eindigt voorts door het buiten behandeling laten dan wel het weigeren van de aanvraag om natuurvergunning dan wel (in geval van een aanhakende natuurtoestemming) de aanvraag om omgevingsvergunning.

  • 7.

    Gereserveerde en toebedeelde N-deposities zijn niet beschikbaar in het kader van andere aanvragen om natuurvergunning.

  • 8.

    Op het moment dat een natuurvergunning waarmee saldo is toebedeeld wordt vernietigd dan wel wordt ingetrokken en deze vernietiging dan wel intrekking onherroepelijk wordt, vloeit de depositieruimte terug naar de depositiebank en kan deze weer worden toebedeeld.

Artikel 8 Depositiebank

  • 1.

    Gedeputeerde Staten dragen zorg voor het inrichten, onderhouden en beheren van de depositiebank en nemen de daarvoor benodigde beslissingen.

  • 2.

    De depositiebank bestaat uit een stikstofdepositieregister (ook wel: het register), waarin gegevens worden opgenomen met betrekking tot de reservering, het vervallen van de reservering, de toedeling, de afschrijving en de bijschrijving van de depositieruimte overeenkomstig deze beleidsregels.

  • 3.

    Gedeputeerde Staten dragen er zorg voor dat de depositieruimte in het register wordt opgenomen die ontstaat door de met behulp van AERIUS Calculator berekende vermindering van stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden als gevolg van de situatie zoals omschreven in artikel 5 (Samenstelling depositieruimte).

  • 4.

    Terstond nadat depositieruimte is gereserveerd voor toedeling, wordt voor registratie van die reservering in het register zorggedragen.

  • 5.

    Terstond nadat depositieruimte die was gereserveerd is toebedeeld of een reservering van depositieruimte is vervallen, wordt voor afschrijving van die reservering in het register zorggedragen.

  • 6.

    Een toedeling wordt geregistreerd en hierbij wordt aangegeven of het een toedeling voor onbepaalde tijd (permanente toedeling) of een toedeling voor bepaalde tijd (tijdelijke toedeling) betreft.

  • 7.

    In geval van een tijdelijke toedeling wordt terstond na ommekomst van de termijn voor de bijschrijving van het tijdelijk toebedeelde depositieruimte in het register zorggedragen.

  • 8.

    Terstond nadat depositieruimte op grond van artikel 7, achtste lid van deze beleidsregels is vrijgevallen, wordt voor de bijschrijving daarvan in het register zorggedragen.

Artikel 9 Realisatietermijn

Gedeputeerde Staten nemen in een natuurvergunning het voorschrift op dat de activiteit waarvoor de natuurvergunning is verleend, binnen drie jaar na het onherroepelijk worden van de natuurvergunning moet worden gerealiseerd.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 11 Citeerwijze

Deze beleidsregels worden aangehaald als: “Beleidsregels depositiebank De Peelbergen”.

Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 1 december 2020.

Gedeputeerde Staten voornoemd

de voorzitter,

de heer drs. Th.J.F.M. Bovens

secretaris,

de heer drs. G.H.E. Derks MPA

Toelichting Beleidsregels depositiebank De Peelbergen

Algemeen

De Peelbergen is met name een natuur- en recreatiegebied waar natuurbeleving, recreatie, toerisme en horeca centraal staan. De Peelbergen is onder andere door zijn ligging bij de A67 Eindhoven-Venlo bij uitstek geschikt voor vrijetijdseconomie.

 

Gedeputeerde Staten hebben op de ‘Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg 2019’ vastgesteld. Voor de ontwikkeling van De Peelbergen zal in het kader van de verlening van natuurvergunningen onder andere gebruik gemaakt worden van het instrument externe saldering. Het gebied wordt evenwel gefaseerd ontwikkeld en de sanering van agrarische bedrijven en landbouwgronden houdt geen gelijke tred met deze fasering. Hierdoor kan niet altijd worden voldaan aan het zogeheten vereiste van directe samenhang.

 

In de jurisprudentie over externe saldering is aanvaard dat saldering in de vorm van intrekking van een milieuvergunning, Hinderwetvergunning of melding (hierna tezamen aangeduid als: ‘milieuvergunning’) van een saldogevende activiteit ten behoeve van de verlening van een Nbw-vergunning voor de oprichting of uitbreiding van een saldo-ontvangende activiteit onder voorwaarden kan worden betrokken als maatregel in een passende beoordeling. Er dient onder andere sprake te zijn van een directe samenhang tussen de intrekking van de milieuvergunning en de verlening van de Natuurbeschermingswetvergunning (thans: natuurvergunning). Die directe samenhang wordt aangenomen als de vergunning voor de saldogevende activiteit daadwerkelijk is of zal worden ingetrokken ten behoeve van de uitbreiding van de saldo-ontvangende activiteit. Dit kan blijken uit een intrekkingsbesluit of uit een overeenkomst tussen de saldogevende en saldo-ontvangende activiteit over de overname van het stikstofdepositiesaldo van de in te trekken milieuvergunning.

 

In de jurisprudentie is verder aanvaard dat indien voor het saldogevende bedrijf een Nbw- of Wnb-vergunning is verleend, saldering in de vorm van een (gedeeltelijke) intrekking van die vergunning onder voorwaarden kan worden betrokken als maatregel in een passende beoordeling (onder andere AbRS 27 januari 2016, ECLI:NL:RVS:2016:166).

 

De milieuvergunning, Nbw-vergunning en Wnb-vergunning zullen hierna ook worden aangeduid als ‘toestemming’.

 

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft meerdere malen geoordeeld dat bij externe saldering met gebruikmaking van een depositiebank (ook) wordt voldaan aan het vereiste van directe samenhang. Door bij de ontwikkeling van De Peelbergen met een depositiebank te werken kan derhalve aan het vereiste van directe samenhang worden voldaan. Tevens wordt op deze manier voorkomen dat stikstofruimte verloren gaat, omdat de toestemming voor de saldogevende activiteit betrekking heeft op meer stikstofdepositie dan de saldo-ontvangende activiteit nodig heeft. In een depositiebank wordt niet gesaldeerd met de ingetrokken toestemming, maar met de door die intrekking vrijgevallen stikstofdeposities. Per Natura 2000-gebied wordt per relevant hexagoon van voor stikstofgevoelige habitattypes het saldo dat afkomstig is van een ingetrokken toestemming van een saldogevende activiteit geregistreerd. Datzelfde gebeurt voor de onttrokken saldi voor de saldo-ontvangende activiteit. Bij onttrekking van saldo is bepalend of voor de relevante hexagonen in de depositiebank nog voldoende saldo van de (gezamenlijke) saldogevende activiteiten geregistreerd staat. Een directe koppeling tussen de ingetrokken toestemming van een saldogevende activiteit en het onttrokken saldo van de saldo-ontvangende activiteit, zoals aan de orde bij externe saldering, is bij saldering op grond van een depositiebank niet relevant. Gelet hierop is het niet bezwaarlijk dat bij saldering op grond van een depositiebank niet wordt aangegeven van welke ingetrokken toestemming het saldo afkomstig is, aldus de Afdeling (onder andere AbRS 13 november 2013, ECLI:NL:RVS:L2013:1931).

 

Deze beleidsregels bevatten de regels voor de depositiebank De Peelbergen. Deze beleidsregels gelden aanvullend op de ‘Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg december 2019’. Er is voor gekozen om die regels in deze beleidsregels zoveel als mogelijk niet te herhalen. Doublures zijn zoveel als mogelijk voorkomen. Deze beleidsregels gelden immers aanvullend zodat herhaling in beginsel niet nodig is.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze regels hebben, zoals hiervoor reeds is aangegeven, een aanvullende werking op de Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg december 2019. Enkele begrippen van die beleidsregels zijn overgenomen (herhaald) in deze beleidsregels. Dat is enkel gebeurd voor zover dat de duidelijkheid ten goede komt. De begrippen depositiebank, depositieruimte en De Peelbergen zijn toegevoegd. Voor wat betreft de ligging van De Peelbergen wordt verwezen naar de kaarten in de bijlage. Het betreft een overzichtskaart en een (meer gedetailleerde) kaart voor de in artikel 2, tweede lid van de beleidsregels vermelde projecten.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Lid 1

Deze beleidsregels zijn uitsluitend van toepassing op aanvragen om natuurvergunning voor saldo-ontvangende activiteiten in De Peelbergen waarbij gebruik wordt gemaakt van externe saldering, voor zover wordt verzocht om depositieruimte van de depositiebank toe te delen. Het is in De Peelbergen dus niet verplicht om via de depositiebank extern te salderen.

Lid 2 en 3

Verder is van belang dat de saldo-ontvangende activiteit onderdeel dient uit maken van het project Grandorse, De Schatberg, Toverland, Heerlijkheid Sevenum of 60Seven. De begrenzing van deze projecten is op perceelsniveau weergegeven in bijlage 1. Niet iedere activiteit in De Peelbergen komt dus in aanmerking voor saldo uit de depositiebank.

Artikel 3 Rekenmodel

Ook bij externe saldering via de depositiebank dient AERIUS Calculator als rekenmodel te worden gebruikt. Verwezen wordt naar de artikelsgewijze toelichting bij artikel 4 van de Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg december 2019.

Artikel 4 Externe saldering via de depositiebank

Externe saldering via de depositiebank is zoals reeds vermeld geen verplichting, zodat extern salderen zonder gebruik te maken van de depositiebank ook mogelijk blijft, uiteraard onder de daarvoor in de Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg december 2019 opgenomen voorwaarden.

Artikel 5 Samenstelling depositieruimte

In lijn met artikel 6, dertiende lid van de Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg 2019 wordt de depositiebankbank gevuld met 100% van de N-emissies die vóór 10 december 2019 door de gemeente en/of private partijen zijn verworven en 70% van de N-emissies die na vaststelling van de Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg 2019 door de gemeente en/of private partijen zijn verworven, en ten aanzien waarvan de toestemming wordt ingetrokken na vaststelling van deze beleidsregels. Intrekking mag volgens de jurisprudentie immers pas plaatsvinden nadat de depositiebank is ingesteld (zie onder meer AbRS 13 november 2013, ECLI:NL:RVS:2013:1931).

Artikel 6 Toedelen depositieruimte

Lid 1 en 2

In het eerste en tweede lid is geregeld dat toedeling aan een saldo-ontvangende activiteit slechts aan de orde kan zijn indien er voldoende depositieruimte in de depositiebank aanwezig is en zeker is dat de N-depositie vanwege de saldo-ontvangende activiteit per saldo niet meer dan 0,00 mol/ha/jaar is. Dit dient te worden beoordeeld op hexagoonniveau.

Lid 3

De partij die de N-emissie heeft aangekocht en heeft ingebracht in de depositiebank (een private partij of de gemeente) moet hebben ingestemd met de toedeling van stikstofruimte. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk dat een private partij stikstof aankoopt en deels meteen benut via een natuurvergunning en voor het overige ‘parkeert’ ten behoeve van toekomstige ontwikkelingen. Door de aankopende partij een instemmingsbevoegdheid te geven wordt voorkomen dat derden kunnen profiteren van de investering van de aankopende partij, zonder daartoe afspraken te maken met de aankopende partij.

Lid 4

Met deze bepaling wordt getracht te voorkomen dat een natuurvergunning wordt verleend (en daarmee saldo uit de bank wordt toebedeeld) voor een project waarvan het niet aannemelijk is dat het binnen drie jaar na het onherroepelijk worden van de natuurvergunning wordt gerealiseerd (hiermee is aangesloten bij artikel 9 van deze beleidsregels). Dat zou immers ten onrechte ten koste gaan van de ruimte die beschikbaar is voor andere projecten.

Artikel 7 Salderingsbeslissing en natuurvergunning

Dit artikel regelt de procedurele stappen van de toedeling. Het artikel maakt een onderscheid in de fases verzoek, reservering en verlening.

Lid 1 en 2

Verzoeken worden op volgorde van ontvangst afgehandeld.

 

Geregeld is dat alvorens de natuurvergunning wordt verleend op verzoek een procedurebeslissing, een salderingsbeslissing, wordt genomen. Deze beslissing heeft uitsluitend een procedureel rechtsgevolg met het oog op de behandeling van de aangevraagde natuurvergunning. Een salderingsbeslissing is geen besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht (en is derhalve niet appellabel), maar een voorbereidingsbeslissing als bedoeld in artikel 6:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Lid 3, 4, 6 en 8

Reservering van depositieruimte geschiedt voor ten hoogste één jaar. Deze termijn kan met maximaal één jaar worden verlengd. De gereserveerde depositieruimte wordt definitief op het moment dat de natuurvergunning of omgevingsvergunning inclusief natuurtoestemming (verklaring van geen bedenkingen) in werking treedt. Gereserveerde en toebedeelde depositieruimte is niet beschikbaar voor andere aanvragen.

Lid 5

Samen met artikel 8, zesde lid van deze beleidsregels ligt in het vijfde lid van dit artikel de basis voor een toedeling voor bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een tijdelijke piek in de depositie als gevolg van (enkel) de aanlegfase. De depositie wordt tijdelijk vanuit de depositiebank toebedeeld en vloeit weer terug naar de depositiebank na afloop van de in de vergunning opgenomen termijn als geen sprake meer is van depositie ten gevolge van de tijdelijke activiteit. Hiermee wordt aangesloten bij artikel 6a (Verleasen) van de Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg december 2019. De afroming van 30% is - indien van toepassing - bij het vullen van de bank al toegepast (zie artikel 5), zodat deze in het kader van de tijdelijke toedeling geen rol meer speelt.

Lid 7 en 9

Een reservering eindigt indien de aanvraag om een natuurvergunning of omgevingsvergunning met natuurtoestemming (verklaring van geen bedenkingen) buiten behandeling wordt gelaten dan wel wordt geweigerd. Wordt de natuurvergunning waarmee saldo is toebedeeld ingetrokken dan wel wordt de natuurvergunning vernietigd, dan vloeit de depositieruimte, na het onherroepelijk worden van deze besluiten, terug naar de depositiebank en kan deze weer worden toebedeeld.

Artikel 8 Depositiebank

Dit artikel regelt de administratieve stappen van de toedeling, waarvoor Gedeputeerde Staten (eveneens) verantwoordelijk zijn. Hiervoor wordt door de gemeente in afstemming met de provincie een stikstofdepositieregister ingericht, waarin onder andere de reserveringen, toedelingen, afschrijvingen en bijschrijvingen van de depositieruimte wordt geregistreerd. Met betrekking tot het onderscheid in een toedeling voor onbepaalde tijd (permanente toedeling) en een toedeling voor onbepaalde tijd (tijdelijke toedeling) (zie het zesde lid) wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting bij artikel 7.

Artikel 9 Realisatietermijn

Verwezen wordt naar de artikelsgewijze toelichting bij artikel 8 van de Beleidsregels intern en extern salderen in Limburg december 2019.

Overzichtskaart en deelgebieden depositobank De Peelbergen

Bijlage 1 De Schatberg

 

Bijlage 2 Grandorse

 

Bijlage 3 Overzichtskaart stikstofdepositobank Peelbergen

 

Bijlage 4 Toverland

 

Naar boven