Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2020, 9296 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2020, 9296 | Overige besluiten van algemene strekking |
Provinciale Adviescommissie Sociale Agenda Drenthe 2020-2023
Gedeputeerde Staten van Drenthe;
gelet op artikel 82 lid 2 van de Provinciewet
in het coalitieakkoord “Drenthe, mooi voor elkaar!” veel aandacht is voor de Drentse samenleving en sociale vraagstukken. Er ligt een provinciale Sociale Agenda (2020-2023) die in nauwe samenwerking met alle Drentse gemeenten en tal van maatschappelijke organisaties is opgesteld. De komende drie jaar moet deze Sociale Agenda tot uitvoering worden gebracht en staan leefbaarheid, wonen, onderwijs, gezonde levensstijl, armoede en laaggeletterdheid centraal. Met als overkoepelend uitgangspunt een samenleving waar iedereen welkom is, iedereen meedoet en iedereen erbij hoort ongeacht culturele achtergrond, seksuele voorkeur, gender, leeftijd of beperkingen;
in de Sociale Agenda als processtap is opgenomen dat aanvragen voor de zogeheten alliantieprojecten worden getoetst door een onafhankelijke adviescommissie. De adviescommissie Sociale Agenda toetst de ingekomen aanvragen aan de hand van de inhoudelijke wegingscriteria uit de Sociale Agenda en adviseert gedeputeerde staten hierover;
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking in het Provinciaal Blad.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
De adviescommissie wordt geleid door een onafhankelijk voorzitter, die geen lid is van of werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het provinciaal bestuur van de provincie of van een organisatie die van de provincie Drenthe een subsidie per boekjaar ontvangt. De voorzitter van de adviescommissie wordt door Gedeputeerde Staten in functie benoemd.
Artikel 4. Taken voorzitter en secretaris
De voorzitter van de adviescommissie heeft als taak het opstellen van de agenda, het bepalen van datum en tijdstip van de vergadering, het leiden van de vergadering, het namens de adviescommissie uitbrengen van adviezen, het zorgdragen voor een goede afhandeling van deze adviezen en het vertegenwoordigen van de adviescommissie naar buiten.
De ambtelijk secretaris is medeverantwoordelijk voor het opstellen van de agenda en heeft als taak het zorgdragen voor ondersteuning van de adviescommissie, opdat die zijn taak op een goede wijze kan uitvoeren. Concreet betekent dit het tijdig verzenden van de agenda en bijbehorende informatie, het maken van een verslag van de vergadering van de adviescommissie. Tevens stelt de ambtelijk secretaris, de adviezen van de adviescommissie op schrift en levert deze aan voor Gedeputeerde Staten.
Artikel 5 Benoeming en ontslag
Gedeputeerde Staten kunnen, op voorstel van een tweederde meerderheid van de adviescommissie gedurende de zittingsperiode besluiten de voorzitter uit diens functie te ontheffen, wanneer deze naar de mening van de adviescommissie onvoldoende functioneert. Een besluit tot ontheffing uit de functie vindt plaats nadat de voorzitter is gehoord door de verantwoordelijke portefeuillehouder.
Artikel 7. Mondelinge informatieverschaffing door de aanvrager
Indien de voorzitter en de ambtelijk secretaris dat, gelet op de aard van de in een vergadering te behandelen stukken, dienstig achten, kunnen zij de aanvrager van een subsidie of een door de aanvrager schriftelijk gemachtigd vertegenwoordiger uitnodigen om in die vergadering mondeling nadere informatie te verschaffen over de aanvraag.
De voorzitter en de leden ontvangen voor het bijwonen van de vergaderingen van de adviescommissie een vergoeding op grond van artikel 11, eerste lid van de Verordening rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers provincie Drenthe 2019. De voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter ontvangen een hogere vergoeding. Deze hogere vergoeding is een percentage van de hiervoor genoemde vergoeding en bedraagt voor de voorzitter van de commissie 250% en voor de plaatsvervangend voorzitter 150%.
Artikel 11. Overleg tussen de VDG en adviescommissie
Tenminste tweemaal per jaar vindt overleg plaats tussen de voorzitter en ambtelijk secretaris van de adviescommissie, de voorzitter van de portefeuille Gezondheid & Welzijn van de VDG en de portefeuillehouder. De ambtelijk secretaris van de adviescommissie is bij dat overleg aanwezig en neemt het secretariaat op zich.
Gedeputeerde Staten nemen jaarlijks een budget op in de begroting ten behoeve van de adviescommissie. Dit budget is bestemd voor ondersteuning en deskundigheidsbevordering van de adviescommissie en voor het vergoeden van onkosten van de leden van de adviescommissie, zoals bijvoorbeeld telefoonkosten, licentie- en reiskosten.
Artikel 13. Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de voorzitter.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2020-9296.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.