Provinciaal blad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2020, 8936 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2020, 8936 | Verordeningen |
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent subsidie loket leefbaarheid Nationaal Programma Groningen (Subsidieregeling loket leefbaarheid Nationaal Programma Groningen)
Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat zij op 24 november 2020, nr. A. 10, afdeling PPM, dossiernummer K19342 het volgende besluit hebben genomen:
Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen:
In de bestuurlijke afspraak Vertrouwen op Herstel, Herstel van vertrouwen van 17 januari 2014 afspraken zijn gemaakt over het versterken van de leefbaarheid van het aardbevingsgebied, wat heeft geleid tot het oprichten van het loket leefbaarheid als onderdeel van het programma Kansrijk Groningen, in de jaren 2015-2018 uitgevoerd door de vereniging Groninger Dorpen, onder aansturing van de Nationaal Coördinator Groningen;
Dat door betrokkenen bij de uitvoering van de Subsidieregeling loket leefbaarheid provincie Groningen 2019 verbetermogelijkheden zijn aangedragen in de vorm van een aantal wijzigingen in de regelingstekst en dat het bestuur van Nationaal Programma Groningen heeft ingestemd met deze wijzigingen wat heeft geresulteerd in deze herziene versie van de oorspronkelijke regeling Loket Leefbaarheid Provincie Groningen 2019.
Subsidieregeling loket leefbaarheid provincie Groningen 2019
Doel van de regeling is inwoners in staat te stellen de leefbaarheid te vergroten in de provincie Groningen.
Ten behoeve van de subsidieverstrekking hanteren Gedeputeerde Staten de volgende gebiedsindeling:
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25 en 4:35 Awb en de artikelen 2.5 en 2.6 van de Procedureregeling wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 6 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Alle kosten voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de voor subsidie in aanmerking.
Artikel 10 Niet subsidiabele kosten
Onverminderd artikel 1.5 van de Procedureregeling komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
Gedeputeerde Staten stellen voor het aardbevingsgebied en het niet-aardbevingsgebied jaarlijks een subsidieplafond vast.
Artikel 14 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Naast de verplichtingen uit artikel 2.10, eerste lid, van de Procedureregeling, worden in ieder geval de volgende verplichtingen aan de subsidieontvanger opgelegd:
Verlenging van deze termijn is alleen mogelijk indien voor het aflopen van de termijn een schriftelijk verzoek hiertoe wordt ingediend. Dit verzoek bevat een toelichting op de reden van de vertraging of de voortgang van de activiteit, en de verwachte duur van de vertraging. Deze verlenging is eenmalig en bedraagt maximaal drie maanden.
Groningen, 24 november 2020
Gedeputeerde Staten voornoemd:
F.J. Paas, voorzitter.
J. Schrikkema, secretaris.
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling loket leefbaarheid provincie Groningen 2019
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017 (Kaderverordening) en de Procedureregeling subsidies Groningen 2018 (Procedureregeling). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Kaderverordening en Procedureregeling. In de Procedureregeling staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Kaderverordening en Procedureregeling noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Deze subsidieregeling is onderdeel van Nationaal Programma Groningen. In het programmakader van Nationaal Programma Groningen staan de ambities en de randvoorwaarden van het programma verwoord. Dit programmakader is tevens de achtergrond bij deze subsidieregeling. Het is vastgesteld op 19 september door het bestuur van Nationaal Programma Groningen en vervolgens door Provinciale Staten en de gemeenteraden van Loppersum, Delfzijl, Appingedam, Midden-Groningen, Groningen, Oldambt en Het Hogeland. Het Programmakader is digitaal beschikbaar via www.nationaalprogrammagroningen.nl;
Lid b. Het aardbevingsgebied zoals ingetekend op de kaart in bijlage 1 van deze regeling is gebaseerd op de begrenzing van de negen gemeenten die de bestuurlijke afspraak Vertrouwen op Herstel, Herstel van vertrouwen van 17 januari 2014 hebben ondertekend. Dit gebied is gelijk aan het werkingsgebied van het voormalige Loket Leefbaarheid dat werd uitgevoerd door de Vereniging Groninger Dorpen.
Doel van de regeling is om mensen in de provincie Groningen te faciliteren en stimuleren zelf iets aan hun eigen leefomgeving te doen en zo bij te dragen aan een verbetering van de Brede Welvaart en het imago in de provincie. Het gaat om leefbaarheidsinitiatieven van inwoners waarbij de inwoners zelf de agenda en prioriteiten bepalen en ook het initiatief bij zich houden ten aanzien van de realisatie.
Door de uitvoering van de activiteit mag geen negatief effect optreden op de (gezonde) leefomgeving voor mens, natuur en milieu omdat dit de leefbaarheid niet ten goede komt. Dit vereiste is gebaseerd op de ambitie 'Natuur & Klimaat' binnen Nationaal Programma Groningen.
Het is mogelijk om de verschillende varianten voor subsidiabele activiteiten te combineren in één aanvraag. Het is echter niet mogelijk om voor een project waarvoor subsidie is verleend in de variant van bijvoorbeeld artikel 6 sub a nogmaals een aanvraag te doen voor hetzelfde project onder variant artikel 6 sub b of c. Zie ook artikel 7 lid a.
Sub h: Het project waarvoor subsidie wordt aangevraagd op reguliere wijze kan worden gefinancierd. Hiermee wordt bedoeld dat er reguliere financieringswijzen zijn voor de activiteit. Bijvoorbeeld omdat dit tot de wettelijke taak van de gemeenten behoort of omdat de rijksoverheid hier geld voor ter beschikking stelt (bijvoorbeeld het onderwijs).
Sub b. Aantoonbaar draagvlak betekent: een groot deel van de gemeenschap draagt het project. Vraag gestuurde aanvragen hebben draagvlak. Met vraag gestuurd wordt bedoeld dat van buiten de aanvragende partijen een vraag bestaat voor de in de subsidieaanvraag genoemde activiteiten. Dit blijkt uit financieringsbronnen, deelnemende partners, en de betrokkenheid van vrijwilligers. Dit kan worden aangetoond door middel van bijvoorbeeld handtekeningenlijsten, intentieverklaringen, crowdfunding- en sponsoringsacties, een toelichting op de eigen inzet en uren.
Sub e. Toekomstbestending betekent in dit geval: het project heeft een effect die de looptijd van het project overstijgt Dit blijkt uit het feit dat een of meerdere van de volgende aspecten op projecten van toepassing zijn:
Sub a: exploitatiekosten zijn niet subsidiabel. Onder exploitatiekosten wordt verstaan: kosten die gemaakt worden bij de reguliere bedrijfsvoering en reguliere activiteiten van de rechtspersoon. Deze kosten hebben een verband met het gebruik, beheer en de uitvoering van een gebouw, product of dienst. Het gaat om reguliere kosten die behoren tot de kernactiviteiten van de organisatie.
Vanuit deze regeling wordt maximaal 80% van de subsidiabele kosten vergoed. Kosten van vrijwilligersuren zijn onderdeel van de subsidabele kosten (tegen 23 euro per uur). Maar de subsidie voor een activiteit die vrijwilligersuren bevat, mag aan het einde van het project niet hoger zijn dan de totale subsidiabele kosten exclusief de vrijwilligersuren.
Dit betekent dat vrijwilligersuren niet worden uitbetaald maar we meewegen in de totale projectkosten. De reden dat voor deze constructie wordt gekozen is dat de bijdrage vanuit deze subsidieregeling op deze manier hoger is. Zo wordt beoogd een eigen bijdrage aan een activiteit te stimuleren
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2020-8936.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.