Provincie Gelderland - Wijziging Beleidsregels aankoop vleeskalverhouderijen 2020

Bekendmaking van het besluit van 17 november 2020- zaaknummer 2020-012815 tot wijziging van een regeling

 

GEDEPUTEERDE STATEN VAN GELDERLAND

 

Gelet op de artikelen 158, eerste lid, onder d, van de Provinciewet en artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

 

BESLUITEN

 

Vast te stellen de volgende wijziging van de Beleidsregels aankoop vleeskalverhouderijen 2020:

Artikel I

De Beleidsregels aankoop vleeskalverhouderijen 2020 worden als volgt gewijzigd:

 

A

De begripsbepaling in artikel 1 van gemiddelde stikstofdepositie komt te luiden:

  • gemiddelde stikstofdepositie: gemiddelde stikstofdepositie in mol N per hectare per jaar op een voor stikstof gevoelig habitattype in een Natura 2000-gebied;

B

Artikel 3, zevende lid, komt te luiden:

  • 7.

    Aankopen met betrekking tot vleeskalverhouderijen met een gemiddelde stikstofdepositie van minder dan 1 mol N per hectare per jaar voor de Veluwe of 10 mol N per hectare per jaar voor andere stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden, en aankopen met betrekking tot vleeskalverhouderijen met een totale stikstofbelasting die minder is dan 17.500 mol N per jaar, worden niet gedaan.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking op de dag na die, waarop het bekend is gemaakt en werkt terug tot 6 oktober 2020.

 

Gepubliceerd te Arnhem

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland

J.C.G.M. Berends - Commissaris van de Koning

P.G.G. Hilhorst - secretaris

 

Toelichting

Na de bekendmaking van de Beleidsregels aankoop vleeskalverhouderijen 2020 is gebleken dat zij op drie onderdelen aanpassing behoeven. In de eerste plaats is de begripsomschrijving van de gemiddelde stikstofdepositie abusievelijk zodanig dat – in samenhang met de drempel in artikel 3, zevende lid – maar zeer weinig bedrijven onder de werking van de beleidsregels vallen. Dat wordt veroorzaakt doordat een gemiddelde depositie op alle hexagonen van Natura 2000-gebieden wordt vereist, terwijl het de bedoeling is om een bepaalde gemiddelde stikstofdepositie op ten minste één voor stikstof gevoelig habitattype als drempel te hanteren. Die drempel is 1 mol N per hectare per jaar voor de Veluwe of 10 mol N per hectare per jaar voor andere Natura 2000-gebieden. De gemiddelde stikstofdepositie op voor stikstof gevoelige habitattypen in Natura 2000-gebieden kan zichtbaar worden gemaakt door middel van een berekening met de AERIUS Calculator.

In de tweede plaats is gebleken dat niet voldoende duidelijk is hoe artikel 3, zevende lid, moet worden begrepen. Met het oog daarop is nu uitdrukkelijk bepaald dat een gemiddelde stikstofdepositie van 1 mol N per hectare per jaar op de Veluwe óf 10 mol N per hectare per jaar op ten minste een ander stikstofgevoelig Natura 2000-gebied vereist is. Het is dus niet zo dat aan beide waarden moet worden voldaan.

In de derde plaats is nu bepaald dat Gedeputeerde Staten alleen kunnen besluiten tot aankoop bij een minimale totale stikstofbelasting van 17.500 mol N per jaar. De totale stikstofbelasting is de som van alle stikstofbelasting in mol N per jaar van alle dieren op alle hexagonen van stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden die krachtens een vergunning op grond van de Wet natuurbescherming is toegestaan. Deze aanvulling is nodig met het oog op het doel van de beleidsregels, namelijk het realiseren van een zo groot mogelijke stikstofwinst. Dat doel wordt niet of aanmerkelijk minder bereikt door het aankopen van vleeskalverhouderijen met een lage totale stikstofbelasting, ook al voldoen zij aan het criterium voor de gemiddelde stikstofdepositie.

De wijziging van de beleidsregels werkt terug tot de datum waarop de beleidsregels in werking zijn getreden. Er wordt ruime bekendheid gegeven aan de wijziging, zodat belangstellenden die eerder meenden niet binnen de reikwijdte van de beleidsregels te vallen zich alsnog kunnen aanmelden.

 

Naar boven