Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2020, 8251 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2020, 8251 | Overige besluiten van algemene strekking |
Nadere subsidieregels Branding Limburg 2020
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Samenwerking: in gezamenlijkheid en op basis van gelijkwaardigheid tussen aanvrager en één of meerdere partners te komen tot een betere inhoud en uitvoering van het project. Deze samenwerking dient niet alleen te bestaan uit het leveren van één of meerdere producten of diensten door één van de partijen aan de andere partij(en).
Artikel 2 Doel van de regeling
Doel van deze regeling is het stimuleren van activiteiten binnen of buiten de Nederlandse provincie Limburg die het ‘merk’ Limburg inhoud en zichtbaarheid geven, in lijn met het propositieverhaal. Het accent ligt daarbij in 2020 op toerisme in combinatie met economisch en maatschappelijk herstel naar aanleiding van de Corona-crisis.
Artikel 4 Adviescommissie Branding Limburg en werkwijze beoordeling aanvragen
Aanvragen die voldoen aan alle algemene subsidiecriteria zoals gesteld in artikel 5 worden voor advies voorgelegd aan de Adviescommissie Branding Limburg. Deze adviescommissie zal de aanvragen beoordelen conform de specifieke criteria behorende bij de betreffende call zoals benoemd in artikel 6.
De aanvragen zullen door de Adviescommissie Branding Limburg per specifiek criterium worden gescoord op de schaal zoals weergeven in de bijlage behorend bij de betreffende call. De te geven punten corresponderen met de mate waarin de projecten voldoen aan de specifieke criteria van de betreffende call zoals opgenomen in artikel 6.
Hierbij zij opgemerkt dat alleen subsidieaanvragen die opgeteld ten minste 4 punten scoren, voor een subsidie in aanmerking komen.
De subsidieaanvragen worden vervolgens op basis van hun totaalscores door de Adviescommissie Branding Limburg onderling gerangschikt en ter besluitvorming aan Gedeputeerde Staten voorgelegd.
Gedeputeerde Staten beslissen op basis van voorgaande op de subsidieaanvraag met inachtneming van het beschikbare subsidieplafond voor de betreffende call waarbinnen de aanvragen zijn ingediend.
Artikel 5 Algemene subsidiecriteria
Alvorens een subsidieaanvraag wordt voorgelegd aan de Adviescommissie Branding Limburg zoals bedoeld in artikel 4, dient een project te voldoen aan de volgende algemene criteria:
Artikel 6 Specifieke subsidiecriteria
Projecten in de eerste call dienen bij te dragen aan de positionering van de Nederlandse provincie Limburg als regio met toeristische waarde op het gebied van ‘Rust & natuur’. Met als kernboodschap:
Zowel voor wandelaars, fietsers als natuurfijnproevers is de Nederlandse provincie Limburg de plek waar je moet zijn. Er is rust en ruimte. Onthaasten doe je in Limburg, juist ten tijde van Corona.
Om in aanmerking te komen voor een subsidie binnen de eerste call dient een project te voldoen aan de volgende specifieke criteria:
De mate waarin projecten voldoen aan de hiervoor genoemde specifieke criteria, wordt door de Adviescommissie Branding Limburg beoordeeld conform de gradaties met bijhorende punten zoals uitgewerkt in de beoordelingsschema’s in bijlage 1.
Call 2: ‘Cultuur en tradities’
Projecten in de tweede call dienen bij te dragen aan de positionering van de Nederlandse provincie Limburg als regio met toeristische waarde op het gebied van cultuur vanuit oude en nieuwe tradities.
Of het nu gaat om geschiedenis, tradities of om kunst, muziek en theater: de Nederlandse provincie Limburg is een geweldige bestemming voor een cultureel bezoek op het platteland of in de stad. Ook in corona-tijd.
Om in aanmerking te komen voor een subsidie binnen de tweede call dient een project te voldoen aan de volgende specifieke criteria:
De mate waarin projecten voldoen aan de hiervoor genoemde specifieke criteria, wordt door de Adviescommissie Branding Limburg beoordeeld conform de gradaties met bijhorende punten zoals uitgewerkt in de beoordelingsschema’s in bijlage 2.
Artikel 7 Verplichting subsidieontvanger
Het project dient binnen drie maanden na subsidieverlening te starten.
Hoofdstuk 3 Financiële aspecten
Gedeputeerde Staten verdelen het bedrag van het subsidieplafond naar volgorde van rangschikking zoals bepaald door de Adviescommissie Branding Limburg. Het project dat de meeste punten scoort, komt als eerste in aanmerking voor subsidie, het project dat de op één na de meeste punten scoort, komt als tweede in aanmerking, enz.
In het geval dat meerdere subsidieaanvragen op eenzelfde puntenaantal zijn geëindigd en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden c.q. deze niet allen binnen het subsidieplafond kunnen worden gehonoreerd, zal het te verdelen resterend subsidieplafond gelijkelijk worden verdeeld over de betreffende subsidieaanvragen.
Het standaard (digitaal) aanvraagformulier dient volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend te worden en te zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven op het formulier en dient te worden verzonden naar het op het aanvraagformulier aangegeven adres (Gedeputeerde Staten van Limburg, Cluster Subsidies, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht), dan wel digitaal middels e-herkenning (aanvragen van organisaties) te worden ingediend. Een aanvraag per e-mail is niet mogelijk.
Artikel 15 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel
Deze Nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 april 2021, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
Gedeputeerde Staten voornoemd
de voorzitter,
de heer drs. Th.J.F.M. Bovens
secretaris,
de heer drs. G.H.E. Derks MPA
Bijlage 1 Beoordelingsschema’s Call 1 ‘Rust en Natuur’
Het project maakt de Nederlandse provincie Limburg als regio van rust, ruimte en natuur zichtbaar voor toeristische doelgroepen van buiten de Nederlandse provincie Limburg.
Het project weet het onderscheidend vermogen van de Nederlandse provincie Limburg als toeristische bestemming voor wandelaars en/of fietsers en/of natuurliefhebbers te vergroten.
Het project draagt bij aan het verdienvermogen van ondernemers in de Nederlands Limburgse toeristische sector in (en zo mogelijk ook: na) corona-tijd.
Bijlage 2 Beoordelingsschema’s Call 2 ‘Cultuur en tradities’
Het project maakt de cultuur en/of tradities in de Nederlandse provincie Limburg ook in corona-tijd toegankelijk voor bezoekers van binnen en/of buiten de Nederlandse provincie Limburg.
Het project weet het onderscheidend vermogen van de Nederlandse provincie Limburg als toeristische bestemming voor een cultureel bezoek te vergroten, richting bezoekers van binnen en/of buiten de Nederlandse provincie Limburg.
Het project draagt bij aan het verdienvermogen van ondernemers in de Nederlands Limburgse culturele en/of toeristische sector in (en zo mogelijk ook: na) corona-tijd.
Toelichting Nadere subsidieregels Branding Limburg
Met deze regeling geeft het College van Gedeputeerde Staten mede invulling aan de motie van Provinciale Staten van 3 november 2017 om te komen tot een nieuwe aanpak voor een integrale communicatie- en brandingsstrategie. Het College heeft de motie overgenomen en aan de Staten in juni 2018 de ‘Herziene integrale strategie rondom Branding Limburg’ en in februari 2019 de ‘Notitie Concretisering Adviescommissie Branding Limburg’ voorgelegd. Beide notities vormen mede de basis voor de uitwerking van deze regeling. Centraal in deze notities staat het geformuleerde propositieverhaal van de Nederlandse provincie Limburg.
Nadat heel Limburg jaren primair als internationale, grensoverschrijdende regio is gepositioneerd, is de nieuwe aanpak verbreed. Het is de ambitie om Limburg daarenboven neer te zetten als een regio met een herkenbaar eigen karakter, een regio waar verbinding en bezieling tastbaar zijn in een sterk gefundeerde kwaliteit van leven. Het nieuw geformuleerde propositieverhaal (‘het verhaal van Limburg’), is gestoeld op een zevental bouwstenen:
‘Limburg. Die eigenzinnige regio aan de rand van het land en in het hart van Europa. Waar ze als geen ander begrijpen dat toekomst niet zonder historie kan. Dat tradities, cultuur en een eigen taal zorgen voor de saamhorigheid die nodig is om vooruit te komen. Om met bezieling verbinding te kunnen maken en pragmatisch nieuwe wegen in te slaan. Het is precies waar velen in Nederland en Europa naar op zoek zijn: verbondenheid, eigenheid en balans. In Limburg is het volop voorhanden, voor iedereen.
Want dat typische Limburgse is heus niet alleen weggelegd voor wie hier geboren is. Integendeel: het raakt je zodra je hier bent. Als toerist voel je ‘m in de gastvrijheid van de mensen, de energieke charme van de steden en de rust van het lieflijke Maas- en Heuvelland. Maar je leert hem pas echt goed kennen als je in Limburg komt wonen, werken, ondernemen of studeren. Dan ervaar je de volle kwaliteit van het goede leven, waarin uitstekende carrièrekansen hand in hand gaan met betaalbaar en aangenaam wonen, bloeiende cultuur en excellent onderwijs. Een open uitnodiging om actief mee te doen: samen Limburg te maken.
Dat opent een wereld aan mogelijkheden, in een omgeving die vanwege z’n ligging gewend is om grensoverschrijdend te denken en doen. Het huidige Europa is niet voor niets in Maastricht geboren. In Limburg worden lokale rust en mondiale dynamiek in één regio gevangen, met volop kansen om mede aan de wieg te staan van innovaties en ontwikkeling. In de opbloeiende kennisgedreven industrie bijvoorbeeld. Of op onze Brightlands-campussen, waar oplossingen worden gevonden voor wereldwijde vraagstukken op het gebied van gezondheid, voeding, chemie en digitalisering. Zo raakt de ziel van Limburg het hart van de wereld.’
Adviescommissie Branding Limburg
Voor de uitvoering van ‘Vervolgaanpak Limburg Branding’ is de Adviescommissie Branding Limburg ingesteld. De Adviescommissie vervult een sleutelfunctie in de aanpak en werkwijze die de Provincie ten aanzien van branding wil gaan hanteren. De Adviescommissie bestaat uit vertegenwoordigers van relevante maatschappelijke domeinen in heel Limburg, naast experts op het gebied van (regio)branding en (city)marketing. Samen adviseren zij het College van Gedeputeerde Staten over de te volgen inhoudelijke koers en de toekenning van subsidies aan partijen die willen bijdragen aan het versterken van het ‘merk’ Limburg.
De Nadere Subsidieregels Branding Limburg worden in deze vorm dit najaar 2020 voor het eerst vastgesteld. De thematiek voor de eerste 2 calls in 2020 is gebaseerd op de aangenomen PS-motie ‘Extra toeristische promotie Limburg’, die een koppeling van het thema toeristische promotie met deze 2 brandingscalls voorstaat.
Mocht onverhoopt blijken dat de provinciale subsidie in de heffing van omzetbelasting moet worden betrokken dan is het maximaal verstrekte subsidiebedrag inclusief btw.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2020-8251.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.