Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2020, 7989 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2020, 7989 | Verordeningen |
Subsidieregeling Cultuurhistorie Drenthe
Besluit van Gedeputeerde Staten van Drenthe van 27 oktober 2020, kenmerk 4.3/2020002001, team Cultuur, Maatschappij en Vrijetijdseconomie, tot vaststelling van de Subsidieregeling Cultuurhistorie Drenthe
Gedeputeerde Staten van Drenthe;
gelet op de Algemene subsidieverordening Drenthe 2017 en de Algemene wet bestuursrecht;
de Subsidieregeling Cultuurhistorie Drenthe vast te stellen.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2021 en vervalt van rechtswege op 31 december 2024.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
Subsidieregeling Cultuurhistorie Drenthe
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
cultuurhistorische analyse: een beschrijving en waardering van de in een gebied aanwezige cultuurhistorische waarden en de duiding van de betekenis van die waarden. Een cultuurhistorische analyse kan als onderlegger fungeren voor een ontwerp of voor ruimtelijke ontwerpprincipes dan wel een ruimtelijk kwaliteitskader;
cultuurhistorische waarden: de positieve waardering van sporen, objecten, patronen en structuren die zichtbaar deel uitmaken van onze leefomgeving en een beeld geven van een historische situatie of ontwikkeling. In veel gevallen bepalen deze cultuurhistorische waarden de identiteit van een plek of gebied en bieden ze aanknopingspunten voor toekomstige ontwikkelingen (Memorie van toelichting bij artikel 3.1.6 Besluit Ruimtelijke Ordening);
gebiedsvisie: ook wel een ontwikkelingsvisie genoemd: een verkenning van de ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden van een locatie, terrein of deelgebied binnen een gemeente. Een gebiedsvisie kan uitgangspunten formuleren voor die ontwikkelingen en voor een later op te stellen bestemmings-/omgevingsplan;
De subsidie heeft tot doel het ondersteunen en stimuleren van gemeenten, terreineigenaren en projectontwikkelaars bij het ontwikkelen van gebiedsvisies, ruimtelijke ontwerpprincipes of kwaliteitskaders gebaseerd op cultuurhistorische waarden. Daarnaast heeft de subsidie tot doel het ondersteunen en stimuleren van de inzet van cultuurhistorische analyse voor projecten op het gebied van maatschappelijke opgaven.
Een aanvraag voor subsidie wordt schriftelijk en ondertekend ingediend met behulp van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld aanvraagformulier en de in het aanvraagformulier gevraagde bijlagen.
Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
De subsidieaanvragen ingediend door de doelgroep zoals genoemd in artikel 4, onder a, worden getoetst op grond van het volgende aanvullende beoordelingscriterium: de provinciale beleidsmedewerker cultuurhistorie wordt door de initiatiefnemer betrokken bij de analyse- en visievorming en zal ook eigen kennis in kunnen brengen.
Subsidiabele kosten zijn de voor het project noodzakelijke kosten die aantoonbaar rechtstreeks zijn toe te rekenen aan het uit te voeren project.
De subsidie bedraagt ten hoogste 50% van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 10.000,-- per aanvraag voor de doelgroep genoemd in artikel 4, onder a. Het maximum kan tot en met € 5.000,-- worden verhoogd, indien er sprake is van een grote complexiteit van de opgave door de aanwezigheid van veel verschillende cultuurhistorische waarden en/of ingrijpende veranderingen in de ruimtelijke inrichting of bestemming.
Artikel 13 Openstelling en subsidieplafond
Gedeputeerde Staten stellen per openstellingsbesluit vast:
Artikel 14 Inwerkingtreding en horizonbepaling
Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2021 en vervalt van rechtswege op 31 december 2024.
De provincie Drenthe wil met deze subsidieregeling meerdere zaken stimuleren.
Ten eerste de kwaliteit van ruimtelijke planvorming en ontwerp. Daarbij vindt de provincie het belangrijk dat de rijke cultuurhistorie van Drenthe – en de kennis die hierover beschikbaar is bij de provincie – vaker als instrument wordt ingezet.
Ten tweede wil de provincie Drenthe burgerparticipatie stimuleren bij de ruimtelijke uitwerking van initiatieven op het gebied van maatschappelijke opgaven; ook hierbij wordt de inzet van cultuurhistorische kennis gestimuleerd.
Een activiteit genoemd onder 1 kan bijvoorbeeld het volgende zijn: een gemeente of particuliere eigenaar is in het bezit van een terrein dat genoemd wordt in het Cultuurhistorisch Kompas Drenthe en/of de Omgevingsvisie Drenthe 2018, paragraaf Kernkwaliteit Cultuurhistorie. De gebouwen in dit gebied zijn niet langer in gebruik of de inrichting van het terrein is niet langer optimaal voor de functie die het heeft. Kortom, het gebied moet veranderd worden. De eigenaar wil hiervoor plannen ontwikkelen die de cultuurhistorische waarde van het gebied respecteren en gebruiken. Het ontwikkelen van deze plannen is een subsidiabele activiteit zoals bedoeld in deze regeling.
Bij een activiteit genoemd onder 2 kan bijvoorbeeld aan het volgende gedacht worden: een bewonersorganisatie van een gebied dat genoemd wordt in het Cultuurhistorisch Kompas Drenthe en/of de Omgevingsvisie Drenthe 2018, paragraaf Kernkwaliteit Cultuurhistorie wil zich inzetten voor een maatschappelijke opgave, bijvoorbeeld het aanleggen van een zonneweide of het plaatsen van een windmolen. Zij willen dit realiseren met respect voor en gebruikmakend van de cultuurhistorische waarden van hun gebied. Hiervoor moeten zij onderzoek doen en een ontwerpplan opstellen; dit zijn subsidiabele activiteiten zoals bedoeld in deze regeling.
Met de weigeringsgrond onder a wordt bijvoorbeeld bedoeld dat een gemeente deze subsidieregeling niet mag aanwenden voor een omgevingsvisie voor haar hele grondgebied. Het moet echt gaan om een specifiek gebied of terrein.
Dit gebied of terrein moet het onderwerp zijn van ingrijpende veranderingen, zoals genoemd onder b. Dit kan bijvoorbeeld de sloop of verbouw van beeldbepalende panden of de herinrichting van een landschap met grote cultuurhistorische waarde zijn.
Enkel restauratie en herbestemming van gebouwen is bijvoorbeeld niet voldoende ingrijpend. De voorgenomen veranderingen moeten betrekking hebben op het terrein; er moet in ieder geval sprake zijn van herinrichting van het terrein.
Bij het artikel ‘subsidiehoogte’ wordt gesproken over grote complexiteit van sommige opgaven, die bij uitzondering kan leiden tot een extra hoge subsidie van € 15.000,--.
Deze grote complexiteit kan eruit bestaan dat in een gebied veel verschillende cultuurhistorische waarden bestaan, bijvoorbeeld uit verschillende tijdsvakken of van zeer uiteenlopende aard, die bewaard moeten blijven. De complexiteit kan ook bestaan uit de aard van de ingrepen, bijvoorbeeld wanneer de ruimtelijke inrichting of bestemming van een gebied zeer ingrijpend veranderd moet worden. Of er sprake is van een dergelijke grote complexiteit wordt beoordeeld door de provinciale beleidsadviseurs op het gebied van cultuurhistorie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2020-7989.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.