Provinciaal blad van Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2020, 7110 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2020, 7110 | Verordeningen |
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent subsidie voor de nieuwe economie challenge (Subsidieregeling nieuwe economie challenge Fryslân)
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
de-minimissteun: steun die voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van aanmelding als opgenomen in Verordening (EG) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU L 352/1), met inbegrip van eventueel in de toekomst vast te stellen wijzigingen;
De subsidie heeft tot doel het stimuleren van de uitvoering van innovatieve projecten die een bijdrage leveren aan één of meerdere van de transities in Fryslân.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor het in projectvorm doorontwikkelen van een innovatief idee tot een innovatief product, innovatief procedé of een innovatieve dienst, die een bijdrage levert aan één of meerdere van de transities in Fryslân.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan aanvragers die staan ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, met een vestiging in Fryslân.
Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend met behulp van een door Gedeputeerde Staten ter beschikking gesteld aanvraagformulier en gaat vergezeld van de daarin genoemde bescheiden.
Onverminderd artikel 2.7 van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013, wordt subsidie in ieder geval geweigerd indien:
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie, komen uitsluitend voor subsidie in aanmerking:
De hoogte van de subsidie bedraagt 70% van de totale subsidiabele kosten, met een maximum van € 10.000 per aanvraag.
Leeuwarden, 29 september 2020
Voorzitter
drs. A.A.M. Brok
Secretaris
R.E. Bouius - Riemersma, MBA MCM
Toelichting Subsidieregeling nieuwe economie challenge Fryslân
Op 9 juni 2020 is door de Gedeputeerde Staten een actieplan met 11 coronamaatregelen gepresenteerd. Provinciale Staten heeft het actieplan op 24 juni 2020 vastgesteld. Uitgangspunten van het maatregelenpakket zijn brede welvaart en circulaire economie. Het herstelbeleid draagt op deze manier ook bij aan de ambitie uit het Bestuursakkoord 2019-2023 Geluk op 1 om in Fryslân vooral te investeren in kwaliteit van leven. Het pakket ‘Lok op 1: No en Moarn’ is verdeeld over drie hoofdthema’s. De onderhavige subsidieregeling valt onder het hoofdthema ‘Stimulering innovatie’.
Met deze subsidieregeling willen we het in projectvorm doorontwikkelen van een innovatief idee tot een innovatief product, innovatief procedé of een innovatieve dienst stimuleren. De projecten moeten een bijdrage leveren aan een van de transities in Fryslân. . Innovaties die al vermarkt kunnen worden, komen niet voor subsidie in aanmerking op grond van deze regeling. Daarvoor hebben we de regeling Toekomstgericht investeren Fryslân opgesteld.
Toelichting op het begrip ‘transities’ (artikel 1 en artikel 8)
Van een lineaire naar een circulaire economie
In 2050 telt de wereldbevolking naar verwachting ruim 9 miljard mensen die gezond, veilig en in welvaart willen leven. De behoefte aan grondstoffen neemt daarom wereldwijd toe. Toch verspillen we nog steeds veel grondstoffen, waarmee we waarde verloren laten gaan, het milieu vervuilen en het klimaat beïnvloeden. Omdat we tegen de grenzen van onze planeet aanlopen, is actie nodig: realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelen en de transitie naar een circulaire economie. In Fryslân ligt onze ambitie hoog: we willen een Europese voorbeeldregio zijn in de transitie naar een circulaire economie.
In een circulaire economie worden materialen zo lang mogelijk, zo hoogwaardig mogelijk en zo veilig mogelijk gebruikt. Dat betekent ten eerste dat we minder grondstoffen en materialen gebruiken, ten tweede dat we andere grondstoffen en materialen gebruiken en ten derde dat we materialen en producten optimaal en intensief gebruiken. De circulaire economie biedt grote kansen voor de economie. Ze lost het probleem van de leveringszekerheid van (kritieke) grondstoffen op, leidt tot een reductie van broeikasgassen en draagt bij aan oplossingen voor de klimaatopgave en milieuvraagstukken, waaronder luchtverontreiniging, bodemdegradatie en (micro)plastics in het milieu. Daarnaast zijn het sluiten van de waterkringloop en een veilige, schone watervoorziening van groot belang voor klimaatadaptatie, agrofood en energieopwekking uit water. Ook draagt een circulaire economie bij aan een versterking van de biodiversiteit en is een sterke sociale samenhang en culturele diversiteit een voorwaarde voor een bloeiende circulaire economie.
In het Bestuursakkoord 2019-2023 Geluk op 1 geven we voor de economie vooral invulling aan brede welvaart door te streven naar een circulaire economie. (Meer) circulair worden alleen is niet genoeg. We verliezen ook de ‘harde’, geldverdienende kant van brede welvaart niet uit het oog. Daarvoor blijft economische groei nodig, maar in harmonie met aspecten als gezondheid en natuurschoon. De route om die twee kanten te verbinden loopt vaak via innovatie. We combineren onze focus op enerzijds circulaire economie en anderzijds innovatie onder meer door het blijven ondersteunen van de opbouw hiervan in Fryslân. We willen daarom het vermogen om te vernieuwen van de Friese economie blijven stimuleren, zodat nieuwe producten ontstaan waar de Friese economie de komende tientallen jaren op kan blijven drijven.
We zijn op zoek naar innovatieve projecten die bijdragen aan de transitie naar een circulaire economie.
Van fossiele naar hernieuwbare energie
De afspraken die in 2015 in het Klimaatakkoord van Parijs zijn gemaakt en de daaruit voortvloeiende Europese en nationale wetgeving hebben enorme implicaties, ook voor Fryslân. In het Nederlandse klimaatakkoord van juni 2019 is afgesproken om de uitstoot van broeikasgassen in 2030 te reduceren tot 49 procent ten opzichte van 1990. Ook is het besluit genomen dat de gaswinning in Groningen in 2022 moet stoppen. In 2050 moet Nederland klimaatneutraal zijn.
De energietransitie is één van de grootste uitdagingen van deze eeuw. De hele energie-infrastructuur moet over de kop om alle veranderingen te accommoderen: van tankstations tot het hoogspanningsnet, van elektriciteitscentrales tot windparken op de Noordzee. Daarnaast omvat de energietransitie ook economische en sociale aspecten. Er is geen gebied waarop de energietransitie geen invloed heeft. Dit vraagt om innovatieve ideeën die de energietransitie helpen versnellen.
We zijn op zoek naar innovatieve ideeën om samen naar meer gezonde jaren te gaan.
Van zorg naar gezondheid: samen naar meer gezonde jaren
Het gezondheidszorgsysteem in Nederland loopt tegen zijn grenzen aan, zowel qua bekostiging als qua personele capaciteit. Oorzaken zijn de vergrijzing (meer ouderen), de ontgroening (minder jongeren) en een toenemend aantal mensen met chronische en ouderdomsziekten (meer zorg). Dit geldt ook zeker voor Fryslân. Onze provincie loopt vanwege zijn demografische gesteldheid waarschijnlijk als een van de eerste tegen die grenzen aan. Tegelijkertijd zijn er steeds meer (technologische) mogelijkheden om zorg en gezondheid te verbeteren, de duurzame inzetbaarheid van arbeidskrachten te versterken en aan een toekomstbestendige samenleving te bouwen. Dit vraagt echter wel veranderingen in de zorg en in het denken over gezondheid. De aandacht verschuift van behandelen naar preventie, van intramurale naar extramurale zorg, van generieke naar individuele behandeling en van regie door de arts naar meer eigen regie. De transitie van zorg naar (positieve) gezondheid gaat dus over veel meer dan alleen de fysieke gesteldheid van mensen.
Er is een ingrijpende transitie gaande naar een digitale samenleving. Deze transformatie raakt iedereen in onze mienskip: kennisinstellingen, bedrijven, overheden, maatschappelijke instellingen en burgers. Het gebruik van onder andere artificial intelligence en bigdata leidt tot hele andere verhoudingen en nieuwe businessmodellen. Digitalisering en met name dataficatie zorgen voor product- en procesinnovatie in eindproducten en diensten. Ze leiden tot verandering van mark¬ten en een hogere productiviteit van bedrijven, instellingen en overheden. Ook verandert de aard van werk.
Het is van urgent belang om adequaat in te spelen op de nieuwe enabling kant van digitalisering. Zowel in het economisch speelveld als bij maatschappelijk opgaven als zorg, veiligheid, energietransitie, landbouw en mobiliteit. In elke oplossing voor een maatschappelijk vraagstuk en in vrijwel elke sector zit straks een digitale component. Aan de ene kant draagt digitalisering bij aan onze economie en samenleving, aan de andere kant vraagt digitalisering om alert te zijn op veiligheid, privacy en ethiek.
Disruptieve technologieën zoals Internet of Things, big data, cloud computing, swarm-technology, robotics, artificial intelligence, 3D en 4D printing, fotonica, predictive maintenance, digitale platforms en blockchain zijn sleuteltechnologieën, oftewel ‘key enabling technologies’.
We zijn op zoek naar innovatieve ideeën die gebruik maken van de kansen die digitalisering biedt enerzijds. Anderzijds zien we ook graag projecten die onze mienskip klaarmaken voor deze transitie, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van digitale vaardigheden of werken aan cybersecurity.
De Corona-pandemie heeft grote gevolgen. We moeten ons aanpassen aan nieuwe omstandigheden en opzoek naar nieuwe verdienmodellen. En we moeten op zoek naar mogelijkheden om in de toekomst beter te kunnen anticiperen op nieuwe omstandigheden.
Wij zijn op zoek naar innovatieve ideeën die oplossingen bieden voor de consequenties van de anderhalve metersamenleving op de Friese economie als gevolg van de Corona-pandemie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2020-7110.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.