Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 22 september 2020 tot wijziging van de Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant in verband met enkele wijzigingen in de aanpak van de geluidssanering van woningen in aanloop naar de inwerkingtreding van de Omgevingswet (Eerste wijziging Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant)

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;

 

Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;

 

Overwegende dat het wenselijk is de Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant te wijzigen in verband met enkele wijzigingen in de aanpak van de geluidssanering van woningen in aanloop naar de inwerkingtreding van de Omgevingswet en onderliggende Omgevingsregeling;

 

Besluiten vast te stellen de volgende regeling:

Artikel I Wijziging Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant

De Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

 

Artikel 1 komt te luiden:

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

achterstallig onderhoud: niet of te weinig uitgevoerd onderhoud waardoor schade is ontstaan die had kunnen worden voorkomen;

Asv: Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;

binnenwaarde: geluidsniveau in een geluidsgevoelige ruimte van een woning als gevolg van een gecumuleerde geluidsbelasting;

gecumuleerde geluidsbelasting: geluidsbelasting vanwege meer dan één bron;

geluidsbelasting: geluidsbelasting als omschreven in bijlage I, onderdeel 1, van Richtlijn 2002/49/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 25 juni 2002 inzake de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai (PbEG 2002, L 189);geluidsbelasting vanwege een weg: geluidsbelasting veroorzaakt door het gezamenlijke wegverkeer op een bepaald weggedeelte of een combinatie van weggedeelten, uitgedrukt in decibel en afgerond op hele getallen, waarbij een halve eenheid wordt afgerond naar het meest dichtbij gelegen even getal;

geluidsgevoelige ruimte: ruimte binnen een woning voor zover die kennelijk als slaap-, woon-, of eetkamer wordt gebruikt of voor een zodanig gebruik is bestemd, alsmede een keuken van ten minste 11m2;

hogere waarde: door het bevoegd gezag vastgestelde toegestane geluidsbelasting voor woningen die hoger is dan de voorkeursgrenswaarde die op grond van de wet geldt;

landelijke saneringslijst: lijst met woningen die in aanmerking komen voor sanering op basis van de wet;

NEN: door de Stichting Nederlands Normalisatie-instituut uitgegeven norm;

verkeersruimte: verkeersruimte als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van het Bouwbesluit 2012;

wet: Wet Geluidhinder;

woning: gebouw of gedeelte van een gebouw waar bewoning is toegestaan op grond van de geldende planologische status.

 

B.

 

In de artikelen 2, eerste lid, aanhef, en 3, eerste lid, wordt “paragraaf” vervangen door: regeling.

 

C.

 

Artikel 4 komt te luiden:

 

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het stimuleren van woningeigenaren om geluidsisolerende maatregelen te treffen aan woningen gelegen langs een provinciale weg met een geluidsbelasting op de gevel vanwege die weg in de grootte van 60 tot en met 64 dB.

 

D.

 

Onder vervanging van de punt aan het slot van artikel 5 door een puntkomma wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • g.

    het project betrekking heeft op een woning die is opgenomen op de landelijke saneringslijst en ten behoeve van die woning reeds een voorbereidingssubsidie is verstrekt als bedoeld in artikel 7 van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai.

E.

 

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Onderdeel b komt te luiden:

    • b.

      het project heeft betrekking op een woning die vanwege een provinciale weg een geluidsbelasting op de gevel ondervindt in de grootte van 60 tot en met 64 dB;.

  • 2.

    Onderdeel c vervalt, onder verlettering van de onderdelen d en e tot c en d.

  • 3.

    Onderdeel c (nieuw) wordt als volgt gewijzigd:

    • a.

      In de aanhef wordt “geluidsisolatie maatregelen” vervangen door: geluidsisolerende maatregelen.

    • b.

      Er wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

      • 5°.

        overige werkzaamheden;.

  • 4.

    Na onderdeel d (nieuw) wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

    • e.

      indien het project is gericht op het saneren van een ruimte die in gebruik is of bestemd is als slaapkamer, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

      • 1°.

        er is sprake van minimaal 0,5m2 daglichttoetreding;

      • 2°.

        in de ruimte bevindt zich geen open verbrandingstoestel;

      • 3°.

        de ruimte is via een verkeersruimte te bereiken;

      • 4°.

        de ruimte is zonder verbouwing afsluitbaar van de verkeersruimte;

      • 5°.

        indien de ruimte zich op een verdieping bevindt dan is deze middels een vaste trapverbinding bereikbaar;

      • 6°.

        in de ruimte bevindt zich geen open trapverbinding; en

      • 7°.

        indien sprake is van een trapgat in de ruimte dan is deze voorzien van valbeveiliging;.

  • 5.

    Onderdeel f vervalt, onder verlettering van de onderdelen g tot en met p tot f tot en met o.

  • 6.

    In de onderdelen f (nieuw) en l, onder 2˚ (nieuw), wordt “onder d” vervangen door: onder c.

  • 7.

    Onderdeel i (nieuw) komt te luiden:

    • i.

      het project realiseert een binnenwaarde in één of meerdere geluidsgevoelige ruimtes van:

      • 1°.

        38 dB of minder indien het project een woning betreft waarvoor een bouwvergunning is afgegeven voor 1 januari 1982 en die woning geluidshinder ondervindt van een provinciale weg die in gebruik is genomen voor 1 januari 1982;

      • 2°.

        38 dB of minder indien het project een gebouw betreft dat door wijziging van de gebruiksfunctie een woning is geworden; of

      • 3°.

        33 dB of minder indien het project een woning betreft, niet zijnde een woning als bedoeld onder 1˚ of 2˚;.

  • 8.

    In de aanhef van onderdeel k (nieuw) wordt “onder k” vervangen door: onder j.

  • 9.

    Onderdeel l (nieuw) wordt als volgt gewijzigd:

    • a.

      In de aanhef wordt “onder k” vervangen door: onder j.

    • b.

      In onderdeel 1˚ wordt “de toepasselijke meetvoorschriften” vervangen door: NEN 5077:2006.

    • c.

      In onderdeel 2˚ wordt “onder j” vervangen door: onder i.

    • d.

      Aan het slot van de onderdelen 3˚ en 4˚ wordt toegevoegd: gemeten of berekend conform het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012, waarbij de uitkomst wordt opgehoogd met 1 dB.

  • 10.

    In onderdeel o (nieuw) wordt “Woningwet en Bouwbesluit” vervangen door: de Woningwet en het Bouwbesluit 2012.

F.

 

In artikel 7 wordt “19 december 2020” vervangen door: 15 december 2021.

 

G.

 

Artikel 9 komt te luiden:

 

Artikel 9 Subsidiehoogte

  • 1.

    De hoogte van de subsidie, bedoeld in artikel 4, bedraagt het totaal van de van toepassing zijnde lumpsumbedragen, opgenomen in bijlage 1 bij deze regeling.

  • 2.

    Onverminderd het eerste lid, bedraagt de op grond van deze subsidieregeling te verstrekken subsidie ten hoogste € 2.300 per woning.

H.

 

Artikel 10, vierde en vijfde lid, komen te luiden:

  • 4.

    De trekking wordt schriftelijk vastgelegd door de notaris, waarbij de aanvragen van hoog naar laag worden gerangschikt in volgorde van trekking.

  • 5.

    De subsidie wordt verdeeld over opeenvolgende aanvragen in de rangschikking die volledig gehonoreerd kunnen worden.

I.

 

Bijlage 1 behorende bij de Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant wordt vervangen door bijlage 1 behorende bij deze regeling.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

’s-Hertogenbosch, 22 september 2020

Gedeputeerde Staten voornoemd,

de voorzitter

prof. dr. W.B.H.J. van de Donk

de secretaris

drs. M.J.A. van Bijnen MBA

Bijlage 1 behorende bij artikel I, onder I, van de Eerste wijziging Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant

 

Bijlage 1 behorende bij artikel 9 van de Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant

 

Subsidiebedragen geluidwerende maatregelen 

Alle bedragen zijn inclusief BTW.

 

Gevelmaatregelen

 

Tabel a Subsidiebedragen per m² van maatregelen aan lichte geveldelen (beglazing en panelen)

Kostenklasse

I

II

III

IV

V

Subsidiebedrag/m2

€ 79

€ 88

€ 94

€ 115

€ 124

Differentiatie in vijf kostenklassen (I tot en met V) met een bereik van ieder 2 dB.

Door middel van het nomogram (figuur 1) kan per situatie, afhankelijk van de vereiste geluidswering, de kostenklasse worden bepaald. Deze kostenklassen corresponderen met de RA-waarden van de lichte geveldelen.

figuur 1, nomogram bepaling kostenklasse

 

Tabel b Correctie (C) voor het gemiddeld elementoppervlak

S (m2)

 

< 0,5

> 0,5

< 0,6

> 0,6

< 0,7

> 0,7

< 0,8

> 0,8

< 1,0

> 1,0

< 1,4

> 1,4

< 2,0

> 2,0

< 2,8

> 2,8

C (€)

+ € 28

+ € 17

+ € 9

+ € 5

€ 0

- € 6

- € 12

- € 17

- € 21

In een correctie (C) wordt de invloed van het gemiddeld elementoppervlak verdisconteerd. Kleine oppervlakken zijn per m² duurder dan grote oppervlakken.

 

Tabel c Toeslagen per (nieuw) raam en (nieuwe) deur

Kostenklasse

I

II

III

IV

V

Nieuw draairaam

€ 88

€ 106

€ 108

€ 110

€ 111

Nieuw vast raam

n.v.t.

€ 76

€ 78

€ 80

€ 81

Dakraam excl. Suskasten

€ 155

€ 166

€ 181

€ 205

€ 230

Nieuwe deur

€ 250

€ 286

€ 286

€ 286

€ 286

Per raam en deur geldt een toeslag per stuk. Aangezien de detaillering van bewegende delen afhankelijk is van de geluidsisolatie, varieert deze toeslag per kostenklasse. Deze toeslag is gebaseerd op naar buiten draaiende ramen en deuren.

 

Tabel d Toeslag per stuk voor raam/deur (anders dan naar buiten draaiend)

Verwijderen schuifraam, per stuk

€ 37

Naar binnen draaiende delen, per stuk

€ 12

Draai-kiep-raam, per stuk

€ 37

stijl/dorpel bij nieuwe draaidelen, per strekkende meter

€ 33

Kierdichting bestaande draaidelen, per strekkende meter

€ 6

Toeslag inhaakkozijnen, per vierkante meter

€ 83

Toeslag stellatten t.b.v voorzetbeglazing, per strekkende meter

€ 3

Wordt een schuifraam vervangen door een vast deel of draairaam, dan geldt een toeslag voor het demonteren van het raam en aanpassen van het kozijn.

 

Tabel e Toeslag voor kozijnnaaddichting per m¹

Naaddichting aan de binnenzijde per m¹ (alleen kit)

€ 3

Naaddichting aan de binnenzijde per m¹ (hoeklat + kit)

€ 6

Naaddichting aan de buitenzijde per m¹ (alleen kit)

€ 3

Afhankelijk van de vereiste geluidsisolatiewaarde wordt enkele, dan wel dubbele naaddichting toegepast. Bij enkele naaddichting is het over het algemeen om bouwfysische redenen noodzakelijk deze aan de binnenzijde aan te brengen.

 

Geluiddempende ventilatievoorzieningen

 

Tabel f Subsidiebedragen voor een geluiddempende ventilatievoorziening (één geluiddempende ventilatievoorziening per geluidsbelast, geluidsgevoelige ruimte)

Suskast

€ 106

Muurdemper

€ 113

Dakdemper

€ 97

Mechanische ventilatievoorziening

€ 161

Per geluidsbelaste geluidsgevoelige ruimte zal over het algemeen een geluiddempende ventilatievoorziening nodig zijn. Afhankelijk van het type (ventilatie)voorziening geldt een verschillend subsidiebedrag.

 

Maatregelen hellend dakvlak

 

Tabel g Subsidiebedragen per m² voor maatregelen aan het dakvlak

Type 1

dakbeschot met waterbestendige plaat kierdicht maken

€ 23

Type 2

idem type 1 met aanvullend montage gipsplaten en spouw geheel of gedeeltelijk vullen met minerale wol, eventueel op verende regels

€ 58

Type 3

idem type 2 echter montage gipsplaten op verende regels

€ 68

Bij maatregelen aan hellende daken ligt slechts een beperkt aantal bouwkundige constructies voor de hand. Om die reden zijn de subsidiebedragen gebaseerd op de kosten van de desbetreffende maatregelen. De subsidiebedragen corresponderen met de constructies die in de publicatie ”Herziening rekenmethode geluidwering gevels: actualisering hoofdstukken 4+5 van de brochure ‘Verkeerslawaai en Woningen’”1 zijn beschreven onder respectievelijk de codes DH1, DH5 tot en met DH7 en DH8. De keuze van het type constructie is sterk afhankelijk van de vereiste geluidwering. De normkosten van de verschillende kostenklassen voor dakisolatie zijn allereerst gerelateerd aan de uit te voeren werkzaamheden.

Globaal kan aangehouden worden dat type 1, 2 en 3 corresponderen met een eis van respectievelijk RA ≤ 27 dB, 28 dB ≤ RA ≤ 36 dB en RA ≥ 37 dB. Genoemde isolatiewaarden zijn gerelateerd aan de isolatiewaarden op basis van het wegspectrum. Bij de bepaling van de subsidiebedragen is er onder meer van uitgegaan dat het dak akoestisch nog niet geïsoleerd is, er geen dakkapel aanwezig is, er geen bijzondere voorzieningen aan de dakvoet nodig zijn, er geen knieschotten en ingebouwde kasten aanwezig zijn en de nieuwe afwerking zal bestaan uit sauswerk op gipskartonplaat.

 

Maatregelen plafonds

 

Tabel h Subsidiebedragen per m² voor maatregelen aan het plafond

Alleen gipsplaten

€ 35

Gipsplaten met minerale wol

€ 38

Ook bij maatregelen aan plafonds ligt slechts een beperkt aantal bouwkundige constructies voor de hand. Om die reden zijn de subsidiebedragen gebaseerd op de kosten van de desbetreffende maatregelen.

 

Overige werkzaamheden

Tabel i Subsidiebedragen per stuk voor overige werkzaamheden

Werkzaamheden die aanvullend noodzakelijk zijn om geluidsisolerende maatregelen te treffen (meerkosten per stuk dienen ten minste € 75/stuk te bedragen)

€ 25/stuk

Bij het treffen van geluidsisolerende maatregelen is het in bepaalde gevallen noodzakelijk andere werkzaamheden uit te voeren bijvoorbeeld de- en hermonteren radiatoren, lichtpunten en wandcontactdozen. De noodzaak van de werkzaamheden dient te worden gemotiveerd.

 

Toelichting behorende bij de Eerste wijziging Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant

I. Algemeen

De huidige Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant ziet toe op woningen langs provinciale wegen die een hoge geluidbelasting ondervinden vanwege die provinciale weg en niet op de landelijke saneringslijst (woningen voor 1982 en geluidbelasting >60 dB) staan. Woningen op de landelijke saneringslijst ontvangen momenteel via de gemeenten vergoedingen vanuit het Rijk. Onder de Omgevingswet, die per 1 januari 2022 in werking treedt, wordt de provincie bevoegd voor de gehele saneringsopgave van woningen gelegen langs provinciale wegen. Hierbij komt de huidige door gemeenten samengestelde landelijke saneringslijst te vervallen. Er wordt door de provincies een nieuwe landelijke saneringslijst samengesteld voor woningen die vanwege een provinciale weg een geluidsbelasting vanaf 65 dB ondervinden.

 

De aanstaande overdracht van bevoegdheden van de gemeenten naar de provincie leidt er naar verwachting toe dat gemeenten de komende jaren geen dan wel beperkte energie zullen steken in de sanering van woningen langs provinciale wegen. Om toch voortgang te houden in de saneringsoperatie heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat besloten dat provincies vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet reeds mogen aanvangen met de sanering van woningen die naar verwachting op de nieuwe landelijke saneringslijst komen te staan (présanering). Het gaat hierbij dus om woningen die een geluidsbelasting vanaf 65 dB ondervinden. Dit onder voorwaarde dat de berekeningen van geluidsniveaus en geluidsbelasting conform de aan de Omgevingswet verbonden rekenmethodes zullen plaatsvinden. Deze rekenmethodes worden opgenomen in de Aanvullingsregeling geluid Omgevingswet, die van 8 juni 2020 tot 20 juli 2020 heeft opengestaan voor internetconsultatie. De berekeningssystematiek voor de gecumuleerde geluidsbelasting op de gevel en de geluidsbelasting op de gevel vanwege de provinciale weg wijkt op een paar plaatsen af van de huidige rekensystematiek (te weten: het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012). Gedeputeerde Staten hebben besloten in de aanloop naar de inwerkingtreding van de Aanvullingsregeling geluid Omgevingswet de berekeningen uit te voeren conform het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012, waarbij de uitkomst wordt opgehoogd met 1 dB.

 

Nu de kosten voor présanering van woningen met een geluidsbelasting vanaf 65 dB volledig (door de provincie) worden vergoed middels rijksmiddelen, is de Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant voor die woningen niet meer nodig en is de subsidieregeling hierop aangepast. De Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant is uitsluitend nog van toepassing op woningen met een geluidbelasting van 60 tot en met 64 dB. Gelet op de gewenste uniformiteit is bij de subsidievereisten opgenomen dat voor de berekening van het geluidsniveau en de geluidsbelasting van de woningen die onder deze subsidieregeling vallen eveneens de in de vorige alinea beschreven rekensystematiek geldt. Voorts is in de aanloop naar de inwerkingtreding van de Omgevingswet geregeld dat eveneens subsidie kan worden verstrekt voor een project dat betrekking heeft op een woning die is opgenomen op de landelijke saneringslijst en waarvoor door het Rijk aan de gemeente nog geen voorbereidingssubsidie is verstrekt (als bedoeld in artikel 7 van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai).

 

Naast bovengenoemde wijziging zijn met deze wijzigingsregeling verbeteringen en verduidelijkingen aangebracht. Ook is het aanvraagtijdvak verlegd tot en met 15 december 2021. De afzonderlijke wijzigingen worden, voor zover noodzakelijk, toegelicht in het artikelsgewijze gedeelte van deze toelichting.

 

II. Artikelsgewijs

 

Artikel I (Wijziging Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant)

 

Onderdeel A (artikel 1)

Gelet op het aantal wijzigingen is artikel 1 opnieuw vastgesteld. Het begrip “Awb” is geschrapt, aangezien dit begrip gelet op artikel 1 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant reeds voor deze subsidieregeling geldt.

Aan het begrip “geluidsbelasting vanwege een weg” is toegevoegd dat dit wordt uitgedrukt in decibel en wordt afgerond op hele getallen, waarbij een halve eenheid wordt afgerond naar het meest dichtbij gelegen even getal. Dit is conform (artikel 1.3, eerste lid, van) het Reken- en meetvoorschrift geluid 2012. Onder “verkeersruimte” wordt verstaan een verkeersruimte als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van het Bouwbesluit 2012, te weten: een ruimte bestemd voor het bereiken van een andere ruimte, niet zijnde een ruimte in een verblijfsgebied of in een functiegebied, een toiletruimte, een badruimte of een technische ruimte. De begrippen “verblijfsgebied” en “functiegebied” zijn daarbij eveneens gedefinieerd in artikel 1.1, eerste lid, van het Bouwbesluit 2012.

 

Onderdeel C (artikel 4)

Artikel 4 bepaalt dat subsidie kan worden verstrekt indien sprake is van een geluidsbelasting vanwege een provinciale weg in de grootte van 60 tot en met 64 dB. In de begripsomschrijving van “geluidsbelasting vanwege een weg” is bepaald dat het aantal decibel wordt afgerond op hele getallen, waarbij een halve eenheid wordt afgerond naar het meest dichtbij gelegen even getal. Dit betekent bijvoorbeeld dat een geluidsbelasting van 64,5 dB wordt afgerond naar 64 dB en daarmee onder het bereik van de onderhavige subsidieregeling valt. Een geluidsbelasting van 64,6 dB (afgerond 65 dB) valt buiten het bereik van de subsidieregeling.

 

Onderdeel D (artikel 5)

Gemeenten konden op grond van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai tot 1 februari 2020 een aanvraag indienen voor een voorbereidingssubsidie voor een saneringsproject. Het is niet uit te sluiten dat nu nog woningen op de landelijke saneringslijst staan waarvoor geen voorbereidingssubsidie is verstrekt. Het is de verwachting dat deze woningen terugkomen op de nieuw vast te stellen saneringslijst op basis van de Omgevingswet, waarvoor de provincie verantwoordelijk wordt. De provincie mag vooruitlopend op de vaststelling van de nieuwe saneringslijst reeds een aanvang maken met de sanering. Artikel 6, onder f, dat bepaalt dat het project betrekking dient te hebben op een woning die niet is opgenomen in de landelijke saneringslijst, is gelet daarop geschrapt. Artikel 5, onder g (nieuw), bepaalt dat subsidie wordt geweigerd indien het project betrekking heeft op een woning die is opgenomen op de landelijke saneringslijst én ten behoeve van die woning reeds een voorbereidingssubsidie is verstrekt als bedoeld in artikel 7 van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai.

 

Onderdeel E (artikel 6)

onder e (nieuw)

De in dit onderdeel opgenomen vereisten ten aanzien van een geluidsgevoelige ruimte die in gebruik is of bestemd is als slaapkamer, komen overeen met de vereisten die het Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV) hanteert. BSV heeft de opdracht verworven van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om namens hen taken op het gebied van geluidssanering uit te voeren. Een ruimte is zonder verbouwing afsluitbaar van de verkeersruimte als bedoeld in onderdeel 4˚ wanneer er een deur of luik aanwezig is. Onder valbeveiliging als bedoeld in onderdeel 7˚ wordt een traphek verstaan.

 

onder i(nieuw)

In een woning kunnen zich meerdere geluidsgevoelige ruimtes bevinden met een geluidbelasting op de gevel van 60 db of meer. Het is mogelijk dat het project slechts betrekking heeft op het saneren van één of enkele van die ruimtes (zie artikel 6, onder d (nieuw)). Artikel 6, onder i (nieuw), bepaalt gelet daarop dat om voor subsidie in aanmerking te komen geldt dat het project in één of meerdere geluidsgevoelige ruimtes een binnenwaarde van 38 dB respectievelijk 33 dB dient te realiseren. Aangezien het project dan enkel op die ruimtes ziet, komen ook alleen de maatregelen die ten behoeve van die ruimtes getroffen zijn voor subsidie in aanmerking.

 

Onderdeel G (artikel 9)

Artikel 9 is zodanig gewijzigd dat de subsidiehoogte gelijk is aan het lumpsumbedrag samengesteld conform bijlage 1 bij de Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant. Gelet op het vervallen van de categorieën woningen met een geluidsbelasting van 65 dB tot en met 69 dB en vanaf 70 dB worden niet langer verschillende percentages en verschillende maximumbedragen subsidie per woning gehanteerd.

 

Gedeputeerde Staten van Noord‑Brabant,

 

de voorzitter

prof. dr. W.B.H.J. van de Donk

 

de secretaris

drs. M.J.A. van Bijnen MBA

Naar boven