Provinciaal blad van Overijssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2020, 6101 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2020, 6101 | Verordeningen |
Wijzigingen Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017, september 2020
Paragraaf 2.12 Advies bij Vrijkomende Agrarische Bebouwing (VAB)
Artikel 2.12.8 Weigeringsgronden
Paragraaf 2.14 wordt toegevoegd:
Paragraaf 2.14 Leefbaar Platteland
Met deze subsidieregeling wil de provincie bijdragen aan een toekomstbestendig en leefbaar Overijssels platteland inclusief haar kleine kernen en dorpen. De Provincie Overijssel doet dit door bestaande of startende lokale initiatieven en plannen met een extra steuntje in de rug om te zetten naar zichtbaar resultaat voor een leefbaar platteland. Om het platteland te helpen positie te bepalen (wat voor dorp willen we zijn en wat hebben we daarvoor nodig?) biedt de Provincie Overijssel ondersteuning bij het opstellen van integrale toekomstplannen of de uitvoering daarvan. Initiatieven en projecten die de leefbaarheid van het platteland versterken, zowel fysiek als sociaal, als ook het versterken van de lokale (bestuurs)kracht kunnen voor de subsidie in aanmerking komen.
Artikel 2.14.1 Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
businesscase: de afweging om een project te beginnen. In de businesscase worden de kosten tegen de baten afgewogen. Aan de hand van de businesscase wordt besloten om wel of niet te starten of verder te gaan met een project. Met een businesscase wordt de haalbaarheid en toekomstbestendigheid van het project aangetoond;
Artikel 2.14.2 Subsidiabele activiteiten
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor:
Het project draagt bij aan minimaal twee aspecten die van invloed zijn op de leefbaarheid van het platteland: 1. Verbinding tussen stad & platteland; 2. Kwaliteit van de ruimte om je heen, incl. versterken biodiversiteit; 3. Versterken lokale identiteit: waar we trots op zijn, bijvoorbeeld immaterieel erfgoed; 4. Voldoende voorziening in de buurt; 5. Hoe verdienen we ons geld?; 8. Lokale kracht: samen dingen regelen en doen. Een verdere toelichting op deze thema’s kan worden verkregen via de contactpersoon, zoals vermeld op www.overijssel.nl/subsidie. |
|
De haalbaarheid van het project kan worden aangetoond met een businesscase: Haalbaarheid is matig aangetoond: 5 punten |
|
De aanvraag is door initiatiefnemer vooraf afgestemd met de provinciale beleidsmedewerkers leefbaar platteland: 5 punten. De aanvraag draagt bij aan de beleidsdoelen van de provincie: 5 punten. |
|
Inwoners zijn actief betrokken bij de ideeënvorming en voorbereiding of inwoners zijn initiatiefnemer van het plan: 10 punten. Inwoners of betrokken organisaties, bedrijven, dragen bij in eigen tijd of middelen: 5 punten. De gemeente heeft schriftelijk ingestemd met de uitvoering het projectplan: 5 punten. |
|
Buurtschap, dorp of kleine kern met minder dan 5000 inwoners: 10 punten |
Artikel 2.14.4 Hoogte van de subsidie
Artikel 2.14.5 Subsidiabele kosten
Uitsluitend kosten van derden zoals bedoeld in artikel 1.1.5 derde lid zijn subsidiabel.
Toelichting: Eigen uren van de aanvrager en betrokkenen zijn niet subsidiabel. Dit is het eigen aandeel van de aanvrager.
Artikel 2.14.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Artikel 2.14.7 Subsidieplafond
Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.
Artikel 2.14.8 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien:
Toelichting: Om een aanvraag voor de subsidie als bedoeld in artikel 2.14.2 sub b in te kunnen dienen moet een toekomstplan of een businesscase overlegd kunnen worden. Daarom is het niet mogelijk om gelijktijdig een aanvraag voor de subsidie als bedoeld in artikel 2.14.2 sub a en sub b in te dienen.
Artikel 2.14.9 Verplichtingen subsidieontvanger
In aanvulling op de artikelen 1.4.1 tot en met 1.4.4 is de subsidieontvanger verplicht:
Deze paragraaf is geldig tot 1 december 2023, tenzij Gedeputeerde Staten anders besluiten.
Paragraaf 3.16 wordt toegevoegd:
Paragraaf 3.16 Stimuleren energie innovatie
Met deze subsidieregeling wil de provincie bijdragen aan het stimuleren van energie-innovatie van Overijsselse MKB-ondernemers, en daarmee de regionale economie. De provincie wil Overijsselse ondernemers stimuleren en helpen om hun idee voor energie innovatie nader uit te werken tot een waardevol product. Op basis van deze regeling kunnen ondernemers subsidie aanvragen voor het uitwerken van hun idee zodat innovaties op het gebied van energie op gang komen. Met deze ondersteuning kan de ondernemer het idee valideren en zicht krijgen op het toekomstperspectief.
Deze regeling is bedoeld voor ondernemers die een idee hebben, maar ondersteuning nodig hebben voor bijvoorbeeld:
Artikel 3.16.1 Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
energie-innovatie: een idee voor een nieuw product of productieprocessen. Het gaat hierbij om het geheel van menselijke handelingen gericht op vernieuwing van producten of productieprocessen op het gebied van energiebesparing en energieopwekking met als doel bijdragen aan vergroting van het aandeel duurzame energie of CO2 reductie;
ideefase: de beginfase van het ontwikkelen van een nieuw product of productieproces. Het geeft antwoord op een vooraf gestelde hulpvraag. In deze fase wordt een idee nader onderzocht en uitgewerkt. Het doel van deze fase is om het idee uit te werken in een projectplan. Verder wordt er gekeken wie het project zou kunnen uitvoeren, welke partij(en) betrokken zouden moeten zijn bij het project en of er voldoende draagvlak is voor het project bij betrokkenen;
Artikel 3.16.2 Subsidiabele activiteiten
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor de volgende activiteiten in de ideefase van een energie-innovatie initiatief:
Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 3.16.2 voldoet aan de volgende criteria:
Artikel 3.16.4 Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 5.000,- per aanvraag.
Artikel 3.16.5 Subsidiabele kosten
Uitsluitend kosten van derden zoals bedoeld in artikel 1.1.5 derde lid zijn subsidiabel.
Artikel 3.16.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Artikel 3.16.7 Subsidieplafond
Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.
Artikel 3.16.8 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien:
Artikel 3.16.9 Verplichtingen subsidieontvanger
In aanvulling op de artikelen 1.4.1 en 1.4.6 is de subsidieontvanger verplicht:
Deze paragraaf loopt tot 31 december 2020, tenzij Gedeputeerde Staten anders besluiten.
Paragraaf 4.8 Groene schoolpleinen
Artikel 4.8.4 Hoogte van de subsidie
Achter ‘schoollocatie’ wordt toegevoegd en € 100,- per aangeplante boom, welke op het moment van de aanplant een minimale stamomtrek, op 1 meter hoogte, van 8-10 cm heeft.
Paragraaf 5.6 Elektrische vrachtfiets- en bestelbusactie
Sub a: de laatste zin beginnend met: De aanvrager en eindigend op Deventer, vervalt
Paragraaf 6.1 Kennisondersteuning agro&food in Overijssel 2020
Artikel 6.1.7 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Lid 2: ‘kennisinstelling’ wordt vervangen door: kennisleverancier
Paragraaf 6.29 1000 Kansen voor kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt
Paragraaf 7.12 Herbestemming cultureel erfgoed
Artikel 7.12.5 Indieningstermijn aanvraag
’16 september 2019’ wordt vervangen door: 12 oktober 2020
Paragraaf 10.5 Vitale en gezonde samenleving 2020
Artikel 10.5.11 Verplichtingen subsidieontvanger
Sub b komt als volgt te luiden:
leerervaringen binnen twaalf maanden na de datum van subsidieverlening te delen met de betrokken samenleving, via het eigen account op www.samenvoorelkaar.nl of via eigen social media kanalen en daarbij de Provincie Overijssel te taggen door middel van de hashtags #vitaalgezondoverijssel en #samenvoorelkaar.
Paragraaf 10.6 wordt toegevoegd:
Paragraaf 10.6 Sociale hypotheek Overijssel
Vanwege het Corona virus waren multifunctionele accommodaties (Mfa’s) zoals dorpshuizen en kulturhusen landelijk verplicht hun deuren te sluiten. Hierdoor kwamen de inkomsten in de meeste gevallen volledig stil te liggen terwijl de vaste lasten (te denken aan huur, gas, water en licht) doorliepen. Hierdoor zijn veel Mfa’s in de financiële problemen geraakt.
Met deze subsidieregeling wil de provincie Mfa’s ondersteunen om uit deze financiële crisis te komen, aangevuld met subsidie voor investeringen die bijvoorbeeld een Mfa toekomstbestendig maken, de programmering verbeteren of ter uitbreiding van de activiteiten.
Mfa’s kunnen een subsidie van maximaal € 15.000,- ontvangen voor het in stand houden van de accommodatie. Als verplichting moeten Mfa’s maatschappelijke output realiseren ter waarde van het aangevraagde bedrag. Om tot een passende ‘sociale inspanning’ te komen, moeten ze afspraken met de lokale gemeente of de provincie maken. Het kan gaan om bijvoorbeeld inzet van vrijwilligers bij een lokaal evenement, groen onderhoud of een zorgvoorziening. Dit is per gemeente een maatwerk kwestie en zal begeleid kunnen worden vanuit de provincie.
Artikel 10.6.1 Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
multifunctionele accommodatie (Mfa): een samenwerkingsverband waarbij verschillende maatschappelijke organisaties die vanuit een centrale locatie hun voorzieningen, producten en diensten aanbieden. In veel gevallen zijn de organisaties gehuisvest in één gebouw. Soms betreft het een locatie met verschillende gebouwen. In dit geval wordt ook wel gesproken van een multifunctionele zone of multifunctioneel centrum.
Artikel 10.6.2 Subsidiabele activiteiten
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor de instandhouding van een Mfa.
Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 10.6.2 voldoet aan de volgende criteria:
de Mfa is getroffen door de maatregelen in het kader van de COVID-19 crisis en heeft omzetverlies;
Toelichting: Om het omzetverlies te kunnen berekenen maakt de Mfa gebruik van de beschikbaar gestelde rekentool op www.overijssel.nl/subsidie .
Artikel 10.6.4 Hoogte van de subsidie
Toelichting: De minimale subsidie bedraagt € 1.000,- (artikel 1.1.7).
Artikel 10.6.5 Subsidiabele kosten
Uitsluitend kosten van derden als bedoeld in artikel 1.1.5 derde lid en de vrijwilligerskosten als bedoeld in artikel 1.1.5 het vierde lid zijn subsidiabel.
Toelichting: Hierbij kan gedacht worden aan vaste lasten, out of pocket kosten van de aangepaste programmering of een investering om een Mfa toekomsbestendig te maken. Een investering kan een fysieke investering zijn, zoals het anders inrichten van de locatie, maar ook een investering in digitalisering. Kosten voor de inzet van vrijwilligers (kosten die gemaakt worden om vrijwilligers te faciliteren) zijn subsidiabel overeenkomstig artikel 1.1.5 lid 4. Uren voor vrijwilligerwerk zijn niet subsidiabel.
Als sprake is van vaste lasten, die tot het moment van de aanvraag nog niet zijn betaald, dan zijn deze kosten, in afwijking van artikel 1.1.7 wel subsidiabel, mits deze kosten betrekking hebben op de periode na 1 maart 2020.
Toelichting: Hierbij kan gedacht worden aan huurachterstand of facturen van andere vaste lasten die nog betaald moeten worden.
Artikel 10.6.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening
Artikel 10.6.7 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening
In afwijking van artikel 1.2.2 geldt dat een aanvraag om subsidie kan worden ingediend vanaf 14 september 2020 vanaf 9.00 uur.
Artikel 10.6.8 Subsidieplafond
Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.
Artikel 10.6.9 Weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie als:
Artikel 10.6.10 Verplichtingen subsidieontvanger
In aanvulling op de artikelen 1.4.1 tot en met 1.4.6 is de subsidieontvanger verplicht:
Deze paragraaf is geldig tot 1 december 2020, tenzij Gedeputeerde Staten anders besluiten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2020-6101.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.