Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2020, 4629 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2020, 4629 | Verordeningen |
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland van 7 juli 2020 (PZH-2020-745045977) tot wijziging van de Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland;
Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;
Overwegende dat het wenselijk is een bijdrage te leveren aan belangrijke mobiliteitsopgaven die gerelateerd zijn aan mobiliteit, economie en verstedelijking.
Overwegende dat het wenselijk is bij te dragen aan mobiliteitstransitie in relatie tot een aantrekkelijke, gezonde en duurzame leefomgeving;
Overwegende dat de Provincie Zuid-Holland zich heeft gecommitteerd aan deelname aan de Korte Termijn Aanpak van het Gebiedsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking;
Overwegende dat het wenselijk is de Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 op onderdelen te actualiseren.
De Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 als volgt te wijzigen:
In artikel 1.1. worden de volgende begrippen alfabetisch opgenomen:
Direct uitvoeringsgerede projecten: projecten waarvoor een reële en concrete planning voorhanden is en waarvoor de financiering, behoudens het subsidiedeel, is geregeld.
Gebiedsprogramma MoVe: Gebiedsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking.
Programmaraad: het bestuurlijk overleg van de programmapartners van het Gebiedsprogramma MoVe.
Artikel 2.4, eerste lid, komt als volgt te luiden:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2.1, in aanmerking te komen, zijn de snelheidsremmende maatregelen, verkeersinrichting en verkeerscommunicatie, weg- en bouwwerken, inclusief de bij het project behorende verhardingen, bestratingen, onderlagen, verkeersborden, wegbebakening, markeringen, groenvoorzieningen, verkeersinstallaties en verlichting als direct uitvoeringsgerede projecten opgenomen in de Gebiedsagenda Mobiliteit dat is vastgesteld voor het jaar waar de aanvraag betrekking op heeft.
Subsidie als bedoeld in artikel 17.1 wordt uitsluitend verstrekt aan werkgeversorganisaties, publiek-private samenwerkingsplatforms en gemeenten.
In afwijking van artikel 26, eerste lid, van de Asv kan een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 17.1 worden ingediend tot en met 31 december 2022.
Artikel 17.5 Weigeringsgronden
In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv kan de subsidie als bedoeld in artikel 17.1 worden geweigerd als de activiteit al eerder is gefinancierd met deze subsidieregeling.
Artikel 17.6 Subsidievereisten
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die zijn opgenomen in de Korte Termijn Aanpak die wordt uitgevoerd in het kader van het Gebiedsprogramma MoVe, opgenomen in de bijlage behorende bij deze regeling.
Artikel 17.7 Subsidiabele kosten
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:
Den Haag, 7 juli 2020
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland
drs. H.M.M. Koek,
secretaris
drs. J. SMIT,
voorzitter
Toelichting bij het besluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland van 7 juli 2020 tot wijziging van de Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017
Met dit wijzigingsbesluit wordt de Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 aangevuld met een nieuwe paragraaf 17 Korte Termijn Aanpak in het kader van het Gebiedsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking. Daarnaast wordt de Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 op een aantal onderdelen geactualiseerd. De actualisatie heeft betrekking op het begrip ‘haltescan’, overstappunten voor fiets naar een veerpont, duiding en omvang van uitvoeringsgerede projecten in de regionale Gebiedsagenda Mobiliteit paragraaf 2 en de naamgeving van het Uitvoeringsprogramma Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer.
Korte Termijn Aanpak in het kader van het Gebiedsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking
In het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport Zuidwest-Nederland (BO MIRT) van 21 november 2019 hebben het Rijk en de regio ingestemd met het gezamenlijk ontwikkelen van een Korte Termijn Aanpak (KTA) voor de periode 2020-2022 als aanloopinvestering voor de opgaven van het gebiedsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking (MoVe). Afgesproken is te starten met de uitvoering in 2020. De KTA zal jaarlijks worden geactualiseerd en de projectenlijst wordt gepubliceerd op de website van het gebiedsprogramma MoVe.
Werkgeversorganisaties, publiek-private samenwerkingsplatforms en gemeenten zijn en worden aan de voorkant in de gelegenheid gesteld uitgewerkte voorstellen voor projecten voor de Korte Termijn Aanpak in te dienen die passen binnen de beleidsdoelstellingen van het gebiedsprogramma MoVe. Deze projecten vormen de basis voor verdere verfijning in plannen van aanpak, die vervolgens goedgekeurd moeten worden door of namens de Programmaraad van het Gebiedsprogramma MoVe. De toekenning van middelen vindt plaats door middel van het verlenen van subsidies door Rijk en regio.
De KTA dient bij te dragen aan de ambities en doelstellingen van MoVe over verstedelijking én bereikbaarheid in de Zuidelijke Randstad. MoVe vormt dus het kader voor de KTA maatregelen en de inhoudelijke beoordeling van de KTA projecten.
Belangrijk binnen de KTA zijn de plannen van aanpak (zie artikel 17.4). Het op te stellen plan is een concrete, gedetailleerde, uitvoeringsgerichte uitwerking per maatregel, met o.a. een uitgewerkte planning, kostenplaatje en risicoscan, voortbouwend op de eerder verstrekte informatie. De plannen van aanpak dienen als input voor de subsidieverstrekkers binnen de KTA, te weten Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Provincie Zuid-Holland en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het plan van aanpak moet in overeenstemming zijn met eerder gemaakte afspraken. Het moet realistisch zijn in kansrijkheid qua planning, gelden en risico’s rond haalbaarheid. In het plan van aanpak staat dus alle relevante en benodigde informatie over het project waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
Het gebiedsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking is een samenwerkingsprogramma waarin het Rijk, de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en de gemeenten Rotterdam en Den Haag samen aan oplossingen werken die nodig zijn bij de groei van mobiliteit, economie en verstedelijking.
De haltescan wordt sinds eind 2019 niet meer gebruikt door de provincie Zuid-Holland. Dat maakt dat de verplichting de haltescan te gebruiken zoals opgenomen in artikel 8.7, lid c en de begripsbepaling in artikel 1.1. zijn komen te vervallen.
In de Gebiedsagenda Mobiliteit worden projecten opgenomen die uitvoering gereed zijn in het eerste jaar waarop de Gebiedsagenda Mobiliteit betrekking heeft, en projecten die in de toekomst uitvoeringsgereed worden.
De omvang van subsidies aan uitvoeringsgerede projecten in het eerste jaar waarop de Gebiedsagenda Mobiliteit betrekking heeft bedraagt tenminste 60%. Een toekomst uitvoeringsgereed project is een project dat niet in het eerste jaar van de Gebiedsagenda Mobiliteit uitvoeringsgereed is en waarop maximaal vijf aaneengesloten jaren middelen kunnen worden gereserveerd. Zodra dit soort projecten uitvoeringsgereed worden dan kan een subsidieaanvraag voor het totaal aan gereserveerde middelen worden ingediend. Een in de toekomst uitvoeringsgereed project wordt op dezelfde wijze getoetst, als een uitvoering gereed project in het eerste jaar van de Gebiedsagenda Mobiliteit.
In de naamgeving van het Uitvoeringsprogramma Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer wordt niet langer een jaartal opgenomen.
Een grondslag voor subsidieverlening voor een overstappunt van fiets naar een veerpont ontbrak in de Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017. Artikel 14.1.2, lid 3, voorziet in deze grondslag.
G. §17 Korte Termijn Aanpak in het kader van het Gebiedsprogramma MoVe
Voorbeelden van traditionele vervoermiddelen zijn de benzine-, en dieselauto en dieselbus.
Voorbeelden van duurzame bereikbaarheid zijn: minder verkeersbewegingen, reizen in andere vormen, reizen op andere tijden en betere benutting van en doorstroming op het wegennet.
Voorbeelden van publiek-private samenwerkingsplatforms zijn De Verkeersonderneming, Bereikbaar Haaglanden en Bereik!
De Programmaraad is het bestuurlijk overleg binnen het Gebiedsprogramma MoVe dat:
Het goedkeuren van de plannen van aanpak van de KTA projecten is op dit moment door de Programmaraad gedelegeerd aan het Directeurenoverleg MoVe.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2020-4629.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.