Berekening plaatsgebonden risicocontouren Luchthavenbesluit Loodswezen Rotterdam en delegatie berekening plaatsgebonden risicocontouren luchthavenbesluit, provincie Zuid-Holland

Provinciale Staten van Zuid-Holland,

 

Gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten van 11 februari 2020, met besluitnummer

PZH-2019-720695123;

 

Gelet op artikel 18 van het Besluit Burgerluchthavens (BBL);

 

Besluiten:

  • 1)

    Vast te stellen de berekening van de plaatsgebonden risicocontouren Loodswezen Rotterdam;

  • 2)

    Te delegeren aan Gedeputeerde Staten de bevoegdheid om de plaatsgebonden risicocontouren uit het luchthavenbesluit te berekenen zoals bedoeld in artikel 18 van het Besluit Burgerluchthavens (BBL);

 

Berekening plaatsgebonden risicocontouren Luchthavenbesluit Loodswezen Rotterdam

 

Conclusie/advies

De plaatsgebonden risicocontouren van het aantal vliegbewegingen uit 2018 voldoet ruimschoots aan het plaatsgebonden risicocontouren uit het “Luchthavenbesluit van luchthaven voor helikopters van het Nederlands Loodswezen BV in Rotterdam”.

 

De berekening van de plaatsgebonden risicocontouren voor Loodswezen Rotterdam is uitgevoerd met SIMPAC. De exacte berekening hiervan is weergegeven op de volgende pagina van dit document. De vliegbewegingen in 2018 (1.778 stuks) vallen ruimschoots onder het aantal vliegbewegingen uit het luchthavenbesluit (14.600 stuks).

 

 

Berekening: Situatie uit het “Luchthavenbesluit van luchthaven voor helikopters van

het Nederlands Loodswezen BV in Rotterdam”.

 

In het luchthaven besluit van het Loodswezen zijn 14.600 vliegbewegingen toegestaan.

 

De plaatsgebonden risicocontouren 10-6 afstanden variëren van:

1150 m (359 graden)

850 m (282 graden)

1150 m (209 graden).

 

SIMPAC risicoberekening van het aantal gerealiseerde vliegbewegingen in 2018.

In 2018 zijn de volgende vliegroutes en aantallen vliegbewegingen uitgevoerd.

 

Graden t.o.v. Noord

Aantal vliegbewegingen

326-56

864

56-146

104

146-236

260

236-326

550

Totaal:

1778

 

De vliegbewegingen zijn ingevoerd in het programma SIMPAC voor de berekening van het plaatsgebonden risico. Hierbij zijn de in- en uitvlieg hoeken bepaald op +/- 10 graden en de vliegbewegingen zijn 50/50 verdeeld over starts en landingen. Dit heeft geresulteerd in de volgende plaatsgebonden risicoafstanden 10-6:

 

 

De plaatsgebonden risicoafstanden 10-6 zijn in 2018 max. 295 meter. Het luchthavenbesluit heeft een plaatsgebonden risicoafstanden 10-6 van max 1150 meter.

Den Haag, 22 april 2020

Provinciale Staten van Zuid-Holland,

griffier,

voorzitter,

Naar boven