N319; ontwerp-verkeersbesluit diverse maatregelen tussen Vorden en Ruurlo

VERKEERSBESLUIT ZAAKNUMMER 2020-002311, D.D. 14 APRIL 2020

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan een verkeersbesluit te nemen voor het realiseren van een aantal maatregelen op de N319 tussen Vorden (kilometer 10,890) en Ruurlo (kilometer 21,800).

 

Aanleiding

De provinciale weg N319, traject 129, vormt de verbinding tussen Warnsveld bij Zutphen (N346) en Ruurlo (N315). In het Functioneel Kader Wegennet van de provincie Gelderland is het deel tussen de N314 (rondweg Leesten) en Ruurlo als Gebiedsontsluitingsweg (GOW) gecategoriseerd met een maximumsnelheid van 80 km/u buiten de bebouwde kom. Uitgezonderd het wegvak tussen Vorden en Kranenburg, daar geldt een maximumsnelheid van 60 km/u.

 

In het kader van de verkeersveiligheid, is de provincie is voornemens om:

- het fietspad tussen de Groeneweg en de Leuke aan te duiden als (brom-)fietspad;

- in het gedeelte 60 km/u tussen Vorden en Kranenburg de status voorrangsweg in te trekken en een situatie met voorrangskruisingen te creëren;

- een snelheid van 60 km/u in te stellen op de parallelweg buiten de bebouwde kom nabij Kranenburg;

- binnen Kranenburg en nabij Medler een inhaalverbod in te stellen;

- de voorrang te wijzigen tussen het (brom-)fietspad van de N319 en de Onsteinseweg;

- een stopgebod in te stellen op de aansluitingen van de Onsteinseweg en Schoneveldsdijk.

 

Als wegbeheerder van de N319 is de provincie Gelderland verplicht om voor de beoogde verkeersmaatregelen een verkeersbesluit te nemen.

 

Beleidskaders

 

Wettelijke grondslag;

Dit besluit wordt genomen conform:

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 en 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

• het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Omgevingsvisie;

Dit besluit wordt genomen binnen de kaders van de provinciale Omgevingsvisie. De provincie is verantwoordelijk voor het op peil houden en waar mogelijk verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. De omgevingsvisie stelt vast dat bij knelpunten op het gebied van wegen, eerst wordt gekeken naar het voorkomen van knelpunten en beter benutten van bestaande infra alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd.

 

Procedure totstandkoming;

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeenten, Bronckhorst en Berkelland met de korpschef van de Politie-eenheid Oost-Nederland, district Noord- en Oost Gelderland.

 

Belangenafweging: knelpunten en maatregelen

In het kader van de trajectaanpak is door de provincie een verkenning uitgevoerd. Hierbij is naast het regulier onderhoud ook gekeken naar andere knelpunten, met als doel deze integraal aan te pakken bij het onderhoud aan de weg.

 

Op een deel van de N319 tussen bebouwde komgrens Vorden en de aansluiting met de Leuke zijn bromfietsers momenteel verplicht gebruik te maken van de hoofdrijbaan van de N319. Op dit wegvak buiten de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 60 km/u. In de praktijk blijkt deze situatie niet te functioneren. Op het gedeelte tussen de Leuke en Kranenburg (kilometer 13,200) geldt al dat bromfietsers op het (brom)fietspad moeten. Om eenheid en continuïteit te creëren wordt het fietspad tussen de Groeneweg en de Leuke aangeduid als (brom-)fietspad zodat de bromfietser buiten de bebouwde kom niet meer op de rijbaan rijdt.

 

Tussen Vorden en Kranenburg geldt een maximumsnelheid van 60 km/u. en is de weg momenteel aangeduid als voorrangsweg. Bij wegen met deze maximumsnelheid hoort een situatie met voorrangskruisingen en niet een voorrangsweg. Dit zal met gewijzigde bebording worden aangegeven.

 

Tijdens de verkenning en in overleg met bewoners en belanghebbenden langs de N319 is geconstateerd dat onveilige situaties ontstaan als gevolg van inhaalbewegingen op de hoofdrijbaan binnen de bebouwde kom van Kranenburg en nabij buurtschap Medler. De provincie neemt daarom een maatregel door het instellen van een inhaalverbod op de hoofdrijbaan N319 ter hoogte van Kranenburg en ter hoogte van buurtschap Medler. Het instellen van een inhaalverbod gebeurt door het aanbrengen van doorgetrokken as-markering.

 

Verder is geconstateerd dat er op een deel van de parallelweg nabij Kranenburg buiten de bebouwde kom geen snelheidsbeperking is ingesteld en daarmee een snelheidsregime van 80 km/u geldt, terwijl op de hoofdrijbaan de maximumsnelheid 60 km/u is. Om dit in overeenstemming te brengen met aangrenzende hoofdrijbaan en Kostedeweg zal de maximumsnelheid op de parallelweg worden teruggebracht naar 60 km/u tussen de kruising met de Kostedeweg en de bebouwde komgrens van Kranenburg.

 

In Medler wordt er op de zijwegen Onsteinseweg en Schoneveldsdijk een stopgebod ingesteld voor verkeer dat de N319 wil oprijden. Het beperkte zicht door aanwezige bebouwing in combinatie met de maximumsnelheid van 80 km/u bemoeilijken het oprijden van de N319. Door het instellen van een stopgebod worden bestuurders gedwongen volledig stil te staan alvorens ze de N319 oprijden.

 

In Medler wordt de voorrang gewijzigd op het fietspad met de Onsteinseweg. In de nieuwe situatie hebben (brom)fietsers op het (brom)fietspad voorrang op het verkeer van de Onsteinseweg.

 

Het instellen van deze maatregelen is verkeersbesluitplichtig.

 

Voornemen

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan om voor de provinciale weg N319 en naastgelegen fietspad en parallelweg tussen Vorden en Ruurlo het volgende verkeersbesluit te nemen:

 

I. door het verwijderen van de borden G11 en het plaatsen van borden G12a zoals bedoeld in het RVV 1990 het fietspad aan te duiden als (brom-)fietspad:

o tussen de kruising met de Groeneweg, km 10,800 en de Leuke bij km 11,920;

 

II. door het verwijderen van de borden B1 en het plaatsen van de boren B3, B4 of B5 zoals bedoeld in het RVV 1990, de status van voorrangsweg te wijzigen naar een situatie met voorrangskruisingen tussen Vorden en Kranenburg:

o kruising Enkweg km 10,900;

o kruising Schuttestraat en parallelweg Ruurloseweg km 11,000;

o kruising Netwerkweg nabij km 11,400;

o kruising Hamelandweg km 11,850;

o kruising De Leuke km 11,920;

o kruising Wildenborchseweg nabij km 12,200;

o kruising Mosselseweg km 12,630;

o kruising Kostedeweg km 13,000;

 

III. door het aanbrengen van een doorgetrokken as-streep, een inhaalverbod in te stellen zoals bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990 op de hoofdrijbaan van de N319:

o tussen de kruising met de Kostedeweg nabij km 13,000 en het eind van de bebouwde kom Kranenburg nabij km 13,900;

o ter hoogte van buurtschap Medler, tussen km 15,550 en km 15,850;

 

IV. door het plaatsen van borden model A1-60 van het RVV 1990 het instellen van een snelheid van 60 km/u op de parallelweg van de N319 bij:

o kruising Kostedeweg km 13,000;

o komgrens Kranenburg km 13.900;

 

V. door het plaatsen van de borden B7 zoals bedoeld in het RVV 1990 een stopgebod in te stellen waarbij weggebruikers voorrang moeten verlenen aan verkeer op de N319:

o kruising Onsteinseweg km 15,600;

o kruising Schoneveldsdijk km 15,650;

 

VI. door het plaatsen van borden B6 zoals bedoeld in het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 (brom-)fietsers voorrang te verlenen op de kruising met de Onsteinseweg nabij km 15.600.

 

Ter inzage

De tekst van het ontwerp-verkeersbesluit is vanaf 23 april 2020 te vinden op de website van de provincie Gelderland, www.gelderland.nl/N319-Warnsveld-Vorden-Ruurlo.

De tekst van het ontwerp-verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt zaaknummer 2020-002311 dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het ontwerp-verkeersbesluit van 23 april tot en met 4 juni 2020 ter inzage in het gemeentehuis van de gemeente Bronckhorst, Elderinkweg 2 in Hengelo (Gld).

 

Ten gevolge van COVID-19-maatregelen is fysieke inzage op het gemeentehuis waarschijnlijk slechts beperkt mogelijk. Neemt u in dat geval contact op met de heer P.J. Wegdam via het Provincieloket via 026-359 9999 voor meer informatie en ondersteuning.

 

Inbrengen zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van de bekendmaking een mening in de vorm van een zienswijze bekend maken inzake de punten I en VI van het ontwerp-verkeersbesluit. De zienswijze kan schriftelijk of mondeling worden ingebracht. De schriftelijke zienswijze dient te worden gezonden aan:

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Afdeling Beheer en Onderhoud Wegen

T.a.v. de heer P.J. Wegdam

Postbus 9090

6800 GX Arnhem

 

Indienen kan ook digitaal via post@gelderland.nl

 

Op de enveloppe / in het e-mail onderwerp dient duidelijk “zaaknummer 2020-002311, maatregelen N319 Vorden-Ruurlo’ vermeld te worden. Voor het geven van een mondelinge reactie kunt u binnen vijf weken na de dag van bekendmaking een afspraak maken via het Provincieloket met de heer P.J. Wegdam, telefoon 026-359 9999. Ook voor een toelichting op het ontwerp verkeersbesluit kunt u bij hem terecht.

 

Arnhem, 14 april 2020 – zaaknummer 2020-002311

Naar boven