Commissie van advies voor de behandeling van bezwaarschriften van de provincie Zuid-Holland

Gedragslijn tijdens de coronacrisis

 

 

1. Vanwege de coronacrisis houdt de commissie vooralsnog tot 1 juni 2020 en zoveel langer als

nodig blijkt, geen fysieke hoorzittingen en behandelt zij alleen zaken die voldoende urgent zijn.

De werkwijze is als volgt.

2. De behandelend secretaris (hierna: secretaris) neemt met partijen contact op om na te gaan of de

behandeling kan worden uitgesteld tot de commissie weer fysieke zittingen houdt.

3. Als dat uitstel mogelijk is, of als de zaak niet voldoende urgent is, wordt de behandeling

uitgesteld.

4. Als de zaak voldoende urgent is, wordt partijen gevraagd of zij ermee instemmen:

a. dat de behandeling in beginsel alleen digitaal-schriftelijk plaatsvindt (o.a. per e-mail) en

b. dat, indien daarna toch nog mondelinge behandeling noodzakelijk blijkt, dit via

videoconferencing of telefoon plaatsvindt.

5. Als partijen hiermee niet instemmen wordt de behandeling uitgesteld.

6. Als partijen hiermee wel instemmen, wordt voor de verdere behandeling een raadkamer ingesteld

van drie leden uit de commissie, waaronder de voorzitter of een plv. voorzitter.

7. De digitaal-schriftelijke behandeling vindt als volgt plaats:

a. De secretaris verzoekt Gedeputeerde Staten1

een verweerschrift en alle op de zaak

betrekking hebbende stukken in te dienen, binnen de door hem vermelde termijn.

b. Na ontvangst daarvan stelt de raadkamer partijen haar vragen.

c. Zij vermeldt een termijn voor de beantwoording.

d. Partijen worden in de gelegenheid gesteld te reageren op de stukken en antwoorden van

andere partijen, binnen de daarbij vermelde termijn.

8. Na afloop hiervan brengt de raadkamer advies uit, tenzij het alsnog noodzakelijk blijkt om

mondeling te horen.

9. Als het alsnog noodzakelijk blijkt om mondeling te horen, zal dit via videoconferencing of

telefoon plaatsvinden. Blijkt dat onverhoopt niet mogelijk, dan wordt de zaak uitgesteld tot weer

een fysieke zitting kan plaatsvinden.

10. In deze gevallen brengt de raadkamer pas na het mondeling horen advies uit.

11. Deze gedragslijn wordt op de website van de Provincie Z-H geplaatst.

 

 

Aldus vastgesteld door de commissie op 3 april 2020.

 

 

J.H. van Kreveld, voorzitter

 

E. Gabriëls, wnd. secretaris

 

 

Verdere informatie: E. Gabriëls (wnd. secretaris), tel. 06-11907640, e-mail: e.gabriels@pzh.nl

 

 

1 Provinciale Staten resp. de Commissaris van de Koning bij een besluit van PS resp. de CdK

 

Naar boven