Provinciaal blad van Flevoland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Flevoland | Provinciaal blad 2019, 8471 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Flevoland | Provinciaal blad 2019, 8471 | Verordeningen |
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Flevoland houdende regels omtrent een scholingsfonds (Scholingsfonds Maritiem Noordelijk Flevoland 2020-2023)
Gedeputeerde Staten maken gelet op het bepaalde in artikel 136 van de Provinciewet bekend dat zij bij besluit van 17 december 2019, nummer 2524390 hebben vastgesteld de:
Nadere regels Scholingsfonds Maritiem Noordelijk Flevoland
Gedeputeerde Staten van Flevoland,
De brede welvaartspositie van Noordelijk Flevoland versterkt wordt door een impuls te geven aan de leercultuur van Noordelijk Flevoland, door leven lang ontwikkelen in de regio te bevorderen;
daarmee de inwoners van Noordelijk Flevoland in staat worden gesteld een hoger opleidingsniveau te halen;
daarmee de weerbaarheid van deze inwoners van Noordelijk Flevoland te versterken;
de economische (concurrerend en toekomstbestendige) positie van het Maritiem Cluster Urk met het geven van een impuls wordt versterkt, doordat medewerkers de gevraagde kennis en vaardigheden op peil kunnen houden/brengen én er meer mensen kunnen worden opgeleid voor de vraag van het bedrijfsleven in het maritiem cluster;
deze impuls ook een bijdrage levert aan de realisatie van diversificatiemaatregelen die de IJsselmeervisserij zo nodig alternatieve bronnen van inkomsten kunnen bieden en/of waarmee het ontwikkel- en arbeidsmarktperspectief van de betrokken vissers wordt vergroot;
op 9 juli 2019 hebben rijk en regio en regiodeal gesloten waarin financiële middelen beschikbaar worden gesteld ten behoeve van onder andere het opzetten van een scholingsfonds voor de inwoners van Noordelijk Flevoland;
de middelen voor het scholingsfonds Maritiem Noordelijk Flevoland in de vorm van een subsidie aan de doelgroep beschikbaar kunnen worden gesteld;
de Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012 een procedureel kader geeft voor subsidiering van activiteiten die passen in het provinciaal beleid;
in de Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012 aan Gedeputeerde Staten de bevoegdheid is toegekend om nadere regels vast te stellen die onder meer betrekking hebben op subsidiecriteria;
Gedeputeerde Staten het wenselijk vinden om voor het beschikbaar stellen van een subsidie in de
vorm van een tegoedbon voor scholing voor de bevolking Noordelijk Flevoland voor de maritieme sector en de IJsselmeervisserij voor het vergroten van arbeidsmarktkansen, deze nadere regels vast te stellen;
gelet op het bepaalde in artikel 2, tweede lid van de Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012,
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
Bewijs van inschrijving: een door de opleider opgesteld document waarin is aangegeven welke scholingsactiviteit gaat worden gevolgd, naam van de subsidieaanvrager, start- en de einddatum van de scholingsactiviteit, waarin de scholingsactiviteit resulteert bij goed doorlopen en wat de kosten zijn van de scholingsactiviteit.
Regiodeal Noordelijk Flevoland: de op 9 juli 2019 tussen het Rijk, provincie Flevoland, gemeenten Urk en Noordoostpolder en andere (publieke en private) partners afgesproken samenwerking gericht op duurzame verbetering van het perspectief van burgers en bedrijven op thema’s als werk, inkomen en leefbaarheid waarbij drie opgaven centraal staan: (1) het toekomstbestendig maken van het Maritiem Cluster op Urk, (2) de verduurzaming van de IJsselmeervisserij en (3) smart mobility met realisatie van het Mobiliteit en Infrastructuur Testcentrum (MITC) in Marknesse. En waarmee een impuls gegeven wordt aan de brede welvaart en de regionale economie in Noordelijk Flevoland.
opleiding of training, niet zijnde een bedrijfsspecifieke training, die:
Leidt tot een door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap erkend diploma of certificaat, dan wel verband houdt met onderdelen van een door deze minister vastgesteld kwalificatiedossier, vastgestelde kwalificatie of een door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie geaccrediteerde opleiding;
Artikel 2. Reikwijdte nadere regels
Deze nadere regels zijn van toepassing op tegoedbonnen die Gedeputeerde Staten verstrekken in het kader van het stimuleren van scholing voor de bevolking Noordelijk Flevoland voor de maritieme sector en de IJsselmeervisserij voor het vergroten van arbeidsmarktkansen.
Artikel 3. Doel van de nadere regels
Deze nadere regels hebben tot doel om aan potentiële aanvragers duidelijkheid te verschaffen over de inhoudelijke criteria waaraan aanvragen worden getoetst.
Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze nadere regels een eenmalige subsidie aan de aanvrager in de vorm van een tegoedbon. Deze tegoedbon kan ingeleverd worden bij een erkend opleider, aan wie de subsidie wordt betaald.
Een aanvraag voor een tegoedbon wordt geweigerd indien:
de aanvrager niet woonachtig is in gemeente Urk of Noordoostpolder en nog niet werkzaam is bij een bedrijf in het Maritiem Cluster Urk of niet kan aantonen dat het volgen van de scholingsactiviteit leidt tot een arbeidsovereenkomst bij een bedrijf in het Maritiem Cluster Urk (met uitzondering van aanvrager zoals bedoeld in artikel 4 lid 5).
Om voor een tegoedbon in aanmerking te kunnen komen moet worden voldaan aan de volgende criteria:
Artikel 10. Vereisten tegoedbonaanvraag
De aanvrager dient de subsidieaanvraag in door middel van elektronisch formulier op de website Externe link: www.flevoland.nl/loket/subsidies/subsidie-aanvragen/eenmalige-subsidie
Voor zover de aanvrager voor dezelfde begrote kosten ook subsidie of een andere financiële bijdrage heeft aangevraagd of zal gaan aanvragen bij een ander bestuursorgaan of rechtspersoon, meldt de aanvrager dat in de subsidieaanvraag, onder vermelding van de stand van zaken van de beoordeling van die andere aanvraag.
Artikel 13. Hoogte van de tegoedbon
De subsidiabele kosten zoals aangegeven in artikel 11 worden na aftrek van bijdragen derden voor 100% gesubsidieerd tot een maximum van € 5.000,00 per aanvrager.
Artikel 14. Maximale aanspraak per aanvrager
Uitgangspunt is dat er per aanvrager maximaal € 5.000,00 beschikbaar is. Een aanvrager mag meerdere keren een tegoedbon voor scholing aanvragen totdat het in artikel 13 genoemde maximumbedrag is bereikt of het subsidieplafond artikel 7 lid 2a en lid 2b van deze nadere regels is bereikt.
Artikel 15. Besluit tot subsidieverlening en beslistermijn
Het besluit tot directe subsidievaststelling (tegoedbon) vermeldt in ieder geval de scholingsactiviteit waarvoor subsidie wordt verleend, de opleider, het subsidiebedrag, de startdatum van de scholingsactiviteit, de datum waarop de scholingsactiviteit uiterlijk moet zijn afgerond, de wijze waarop kan worden aangetoond dat de scholingsactiviteit is verricht en de wijze van betaling van de subsidie.
Artikel 17. Afronding scholingsactiviteit
De scholingsactiviteit is afgerond indien de subsidieontvanger een bewijs van deelname heeft ingediend bij Gedeputeerde Staten en uit het bewijs van deelname blijkt dat de subsidieontvanger de scholingsactiviteit heeft afgerond met een diploma of certificaat.
Artikel 20. Meewerken aan onderzoek
De subsidieontvanger werkt mee aan door of namens Gedeputeerde Staten ingesteld onderzoek dat erop is gericht Gedeputeerde Staten inlichtingen te verschaffen die van belang zijn voor de ontwikkeling van het beleid van de Provincie Flevoland, door het verschaffen van de daartoe benodigde inlichtingen, gegevens en bescheiden.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Flevoland van 17 december 2019.
de secretaris, de voorzitter,
Deze nadere regels vloeien voort uit de regiodeal Noordelijk Flevoland. Met de Regio Deal Noordelijk Flevoland werken Rijk, provincie Flevoland, gemeenten Urk en Noordoostpolder en andere (publieke en private) partners gericht aan duurzame verbetering van het perspectief van burgers en bedrijven op thema’s als werk, inkomen en leefbaarheid. Hierbij staan drie opgaven centraal: (1) het toekomstbestendig maken van het Maritiem Cluster op Urk, (2) de verduurzaming van de IJsselmeervisserij en (3) smart mobility met realisatie van het Mobiliteit en Infrastructuur Testcentrum (MITC) in Marknesse. Deze programma’s bouwen voort op de regionale kracht en zijn gebaseerd op innovatie, durf en ondernemingszin. De rode draad in de Regio Deal zijn ruimtelijke ontwikkeling, innovatieve bedrijvigheid en talentontwikkeling. Met deze brede aanpak wordt een impuls gegeven aan de brede welvaart en de regionale economie in Noordelijk Flevoland. De uitwerking is gedaan op grond van de Algemene Subsidieverordening een nadere subsidieregeling in het leven te roepen die het mogelijk maakt om tegoedbonnen toe te kennen aan burgers in Noordelijk Flevoland om scholing te volgen en daarmee te kunnen (blijven) werken in de maritieme sector in Noordelijk Flevoland.
Waarom nadere regels als er al een Algemene subsidieverordening Flevoland is? Een bestuursorgaan mag op grond van de subsidietitel van de Algemene wet bestuursrecht slechts subsidie verstrekken op grond van een wettelijk voorschrift dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Binnen de provincie Flevoland is dit de Algemene subsidieverordening Flevoland (ASF 2012). Hierin zijn in aanvulling op de subsidie spelregels opgenomen die bij subsidiering in acht moeten worden genomen. De ASF 2012 schrijft voor dat subsidie slechts wordt verstrekt indien de activiteit past binnen de beleidsdoelstellingen van de provincie, en door de aanvrager aannemelijk is gemaakt dat hieraan kan worden voldaan. In aanvulling op de ASF 2012 kunnen GS nog nadere regels vaststellen, waarin beleidsspecifieke voorwaarden op maat worden gesteld. In deze nadere regels worden de beleidsspecifieke voorwaarden (subsidiespelregels) vermeld. Omdat de subsidietitel van de Awb een gedetailleerde regeling geeft van het proces van subsidieverstrekking, zijn veel bepalingen die in de Awb staan niet nog een keer in de verordening opgenomen. Dit houdt in dat er, wanneer sprake is van subsidiering, niet alleen rekening moet worden gehouden met het bepaalde in de ASF 2012, maar ook met de wettelijke bepalingen van de subsidietitel van Awb. De basisspelregels voor subsidiering zijn opgenomen in de ASF 2012 en de subsidietitel van de Awb. De beleidsspecifieke spelregels zijn opgenomen in de nadere regels.
Het doel van het scholingsfonds Maritiem Noordelijk Flevoland is om, aanvullend aan andere inspanningen vanuit de overheid en private partijen, de beroepsbevolking duurzaam inzetbaar te houden op de Maritiem technische arbeidsmarkt in Noordelijk Flevoland. Dit is mogelijk door gerichte post-initiële scholing te stimuleren en toegankelijk te maken door een financiële tegemoetkoming te bieden. Deze regeling richt zich specifiek op de doelgroep die niet hoger geschoold is, dan mbo niveau en woonachtig of werkzaam is in de maritieme sector in Noordelijk Flevoland.
Daarnaast kent deze regeling nog een bijzondere doelgroep. Dit is de beroepsvisserij in het IJsselmeer-Markermeer-IJmeer. Op 25 maart 2019 heeft LNV een door betrokken overheden en maatschappelijke organisaties gezamenlijk gedragen Actieplan “toekomstbestendig visserijbeheer IJsselmeergebied” naar de Tweede Kamer gezonden. De in dit Actieplan beschreven gezamenlijke
stip op de horizon beschrijft een economisch rendabele en duurzame beroepsvisserij met een vangstcapaciteit die passend is bij de ontwikkelingen in draagkracht van het watersysteem IJsselmeer-Markermeer.
In het kader van verduurzaming van de IJsselmeervisserij is dit scholingsfonds één van de maatregelen waarvan deze groep beroepsvissers gebruik kunnen maken om de arbeidsmarktkansen buiten deze sector te vergroten.
Alternatieve financieringsbronnen
Voor bepaalde doelgroepen zijn reeds andere vormen van publieke individuele financiering van onderwijs beschikbaar. Het gaat om studiefinanciering, de studievoorschotvouchers, de tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten voor voortgezet onderwijs. Het is niet de bedoeling dat de tegoedbon voor scholing gebruikt wordt in plaats van deze voorliggende voorzieningen. Om dit te voorkomen is in de regeling expliciet aangegeven hoe wordt omgegaan met de beschikbare vormen van publieke financiering. Ten aanzien van studiefinanciering en de tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten voor voortgezet onderwijs is gekozen voor risicogerichte uitsluiting op basis van leeftijd in combinatie met onderwijssoort. Het is voor de provincie namelijk niet te controleren of de aanvrager daadwerkelijk recht heeft op voornoemde voorliggende voorzieningen. De tegoedbon voor scholing kan wel worden aangevraagd aanvullend op andere financieringsbronnen van werkgevers, O&O fondsen, afspraken in CAO’s of reïntegratie- budgetten van gemeenten of UWV. Er is dan sprake van cofinanciering. Voor de aanvrager geldt wel een mededelingsplicht. De aanvrager is verplicht om in de aanvraag mededeling te doen van de ontvangst van bijdragen van derden die de aanvrager aanwendt voor de te subsidiëren scholingsactiviteit.
De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de kosten van de scholingsactiviteit en bedraagt maximaal € 5000,00 (inclusief btw). Indien de subsidiabele kosten van een scholingsactiviteit meer dan € 5000,00 bedragen, kan dus maximaal € 5000,00 aan subsidie worden verstrekt. Daaronder vallen alle kosten die door de opleider in rekening worden gebracht voor het volgen van de opleiding of training. Onder subsidiabele kosten van de scholingsactiviteit worden, les-, cursus-, of collegegeld en, indien van toepassing, examengeld verstaan. Overige kosten zijn voor rekening van de aanvrager. Als de kosten voor de scholingsactiviteit meer bedragen dan het maximale subsidiebedrag, zal de aanvrager een eigen bijdrage of een alternatieve financieringsbron moeten aanwenden om de volledige kosten te voldoen. De aanvullende financiering is de verantwoordelijkheid van de aanvrager. Ook hiervoor geldt een mededelingsplicht voor de aanvrager. Als het niet lukt om de aanvullende financiering te voldoen, is de aanvrager verplicht om dit onverwijld te melden bij de uitvoerder.
De tegoedbon voor scholing biedt ruime bestedingsmogelijkheden en kan worden ingezet voor een uitgebreid arbeidsmarktgericht aanbod aan scholings- en ontwikkelingsactiviteiten gericht op de maritieme sector. Om de kwaliteit van de scholingsactiviteit te garanderen en misbruik via de kant van de opleider te voorkomen moet ten minste worden voldaan aan één van de volgende criteria: - de scholingsactiviteit leidt op tot een (deel van een) door OCW erkend diploma of certificaat. Op deze activiteit vindt toezicht door de Inspectie van het Onderwijs plaats; - De scholingsactiviteit leidt op tot een branche of sector erkend certificaat; - De scholingsactiviteit is ingeschaald in het Nederlandse Kwalificatieraamwerk NLQF; - De scholingsactiviteit wordt aangeboden door een opleider met een NRTO-keurmerk; Het gebruik van de tegoedbon voor scholing is gericht op scholingsactiviteiten die voldoen aan ten minste één van bovenstaande criteria.
Aanvraagprocedure en beschikking
Een lage drempel om de tegoedbon voor scholing te kunnen aanvragen is een belangrijk uitgangspunt. Een individu kan deze subsidie daarom online aanvragen via een eenvoudig in te vullen digitaal formulier, waarbij gelijk controle plaatsvindt op de verschillende voorwaarden. De subsidie kan het gehele jaar door aangevraagd worden.
Toekenning van de tegoedbon voor scholing – indien aan de voorwaarden van de tegoedbon wordt voldaan – gebeurt op basis van het principe ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’.
Voorwaarden voor toekenning De beoordeling van de aanvraag voor de aanvragers die voldaan aan de doelgroepen zoals benoemd in artikel 4 lid 1,2,3 en 4 vindt plaats aan de hand van een aantal criteria:
De beoordeling van de aanvragen die voldoen aan de doelgroep zoals benoemd in artikel 4 lid 5 vindt plaats aan de hand van een aantal criteria:
Na toekenning van de aanvraag ontvangt de aanvrager een beschikking tot subsidieverlening
Flankerend beleid via scholingsadvies
Om mensen op weg te helpen bij het bepalen van hun kansen en mogelijkheden wordt ondersteunend aan de regeling in de regio de mogelijkheid tot scholingsadviesgesprek geboden. Scholingsadvies kan bijdragen aan het wegnemen van drempels voor groepen die weinig bijscholen, weinig scholingsmogelijkheden hebben of het meeste baat hebben bij scholing.
Monitoring is een belangrijk component om te kunnen volgen waar het scholingsfondsbudget terecht komt. Hiervoor zullen bij de aanvraag enkele persoonskenmerken worden uitgevraagd. Deze informatie zal uitsluitend worden gebruikt voor onderzoek en analyse van de doelmatigheid, doeltreffendheid van de regeling en het terugdringen van misbruik en oneigenlijk gebruiksrisico’s. De volgende informatie zal geanonimiseerd worden verzameld:
Monitoring vindt gedurende de openstelling van de regeling plaats. Er vind één tussentijdse evaluatie en eindevaluatie plaats. Tijdens de evaluatie wordt in ieder geval aandacht besteed aan de volgende vragen:
In hoeverre wordt er vanuit derden bijgedragen aan cofinanciering van de scholingsactiviteiten?
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-8471.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.