1e partiele wijziging natuurbeheerplan 2020, provincie Noord-Brabant

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,

 

Gelet op artikel 7 van de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls natuur en landschap Noord-Brabant en artikel 2.1 van de Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Noord-Brabant en het Besluit Subsidieregeling Natuur- en landschap 2016;

 

Overwegende dat jaarlijks verzoeken ingediend kunnen worden tot wijziging van het natuurbeheertype zoals dat voor een perceel is vastgelegd in het natuurbeheerplan;

 

Overwegende dat jaarlijks fouten worden gecorrigeerd en dat periodiek de begrenzing van het natuurbeheerplan wordt aangepast aan de wijzigingen die vanuit het ruimtelijke spoor hebben plaatsgevonden in het Natuur Netwerk Brabant (NNB, dit is de voormalige EHS en EVZ).

 

Besluiten vast te stellen,

Artikel I Wijziging van het natuurbeheertype op verzoek door externe organisaties of personen.

 

besluiten:

het Natuurbeheerplan 2020 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.

 

1.1 (nr. 1) Algemeen. Wijzigingen in de beheertypenkaart. Staatsbosbeheer.

 

Staatsbosbeheer verzoekt om een aantal aanpassingen van de beheertypenkaart. Deze aanpassingen zijn nog nodig als basis voor de subsidieaanvraag natuurbeheer die voor de nieuwe periode van 6 jaar ingediend wordt.

 

De wijzigingen zijn onder te verdelen in een aantal categorieën:

  • a.

    Wijzigingen van natuurbeheertypen binnen de bestaande- en nieuwe natuur. Het betreft 1238 elementen.

  • b.

    Wijzigingen van natuurbeheertypen buiten het NNB. Het betreft 106 elementen.

  • c.

    Aanpassing van natuurbeheertypen naar landschapsbeheertypen. Het betreft 1099 elementen.

  • d.

    Aanpassing van landschapsbeheertypen naar natuurbeheertypen. Het betreft 88 elementen.

 

Reactie GS: In december 2018 is een wijzigingsverzoek ingediend. Wij hebben dit verzoek in gedeeltes behandeld vanwege de grote omvang van het verzoek. Daarbij is een deel van het verzoek abusievelijk niet behandeld en niet doorgevoerd. Wij hebben in overleg met Staatsbosbeheer nu de laatste set wijzigingen behandeld en doorgevoerd.

 

Ad a. Wij staan overwegend positief tegenover de wijzigingsverzoeken. Er is in detail gekeken naar de haalbaarheid van N-typen waarbij zowel een verlichting als verzwaring van natuurtypen wordt voorgesteld. Hierdoor is er geen sprake van een significante wijziging van beheerkosten.

  • -

    In gevallen waarbij de voorgestelde intekening van Staatsbosbeheer erg afweek van de huidige begrenzing van het Natuurnetwerk Brabant hebben wij in eerste instantie de intekening volgens de TOP10 NL aangehouden om aan landelijk afgesproken IMNA intekenregels te voldoen. Als er duidelijk sprake was van een nieuwe grens hebben wij gebruik gemaakt van de door Staatsbosbeheer voorgestelde wijziging/intekening.

  • -

    Verzoeken tot wijziging naar type N00.01 Nog om te vormen landbouwgrond naar natuur (inrichting) binnen de bestaande natuur wordt niet toekend. Het is niet mogelijk deze percelen open te stellen voor een inrichtingssubsidie via het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB). Een aanvraag voor ecologische kwaliteitsverbetering is mogelijk via de subsidieregeling Leefgebieden.

  • -

    Verzoeken tot wijziging naar type N00.01 Nog om te vormen landbouwgrond naar natuur (inrichting) binnen de gerealiseerde nieuwe natuur. In enkele gevallen betreft het percelen waarvoor in het verleden inrichtingssubsidies zijn uitgekeerd en die als gerealiseerd zijn opgegeven in provinciale en landelijke rapportages. Het is niet mogelijk deze percelen open te stellen voor een inrichtingssubsidie via het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB). Een aanvraag voor ecologische kwaliteitsverbetering is mogelijk via de subsidieregeling Leefgebieden.

  • -

    Bij het Spruitenstroompje worden meerdere aanpassingen van N03.01 Beek en bron naar N10.02 Vochtig hooiland aangevraagd. Omdat dit in enkele gevallen niet overeenkomt met de situatie in het veld wordt hier geen wijziging doorgevoerd en blijft de huidige beekloop begrensd als N03.01 Beek en bron.

  • -

    Het is onduidelijk waarom een wijziging voor de ambitiekaart wordt gevraagd in de Binnenpolder van Terheijden van het natuurbeheertype 10.01 Nat schraalland naar een aanzienlijk minder zwaar type als N15.02 Dennen-, eiken en beukenbos waar nu geen sprake van is. Het betreft een aantal graslandpercelen. In principe is dit niet wenselijk in deze situatie omdat er sprake is van rijks NNB binnen een natte natuurparel. Tevens grenst het perceel aan hoogwaardig gerealiseerd nat schraalland.

Ad b. Dit deel van het verzoek werd reeds behandeld in ons besluit Natuurbeheerplan 2020, vastgesteld GS 24 september 2019

Ad c. Dit deel van het verzoek werd reeds behandeld in ons besluit Natuurbeheerplan 2020, vastgesteld GS 24 september 2019

Ad d. Dit deel van het verzoek werd reeds behandeld in ons besluit Natuurbeheerplan 2020, vastgesteld GS 24 september 2019

 

Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja toegekend.

 

1.2 (nr. 2) Algemeen. Wijzigen in de beheertypenkaart. Natuurmonumenten.

 

Natuurmonumenten verzoekt om een aantal aanpassingen van de beheertypenkaart. Deze aanpassingen zijn nog nodig als basis voor de subsidieaanvraag voor 2020.

 

Reactie GS: In november en december 2019 is een wijzigingsverzoek ingediend. Beide verzoeken hebben achteraf een discrepantie vertoond, waardoor het verzoek voor de provinciale beoordeling niet eenduidig bleek te zijn. Daarnaast is een deel van het ingediende verzoek abusievelijk niet doorgevoerd. Wij hebben in overleg met Natuurmonumenten de laatste set wijzigingen behandeld en doorgevoerd, waarmee de juiste basis aanwezig is voor een subsidieverzoek voor beheervergoeding. De wijzigingen zijn onder te verdelen in twee categorieën:

  • a.

    Toegekende wijzigingen van natuurbeheertypen in het Natuurbeheerplan aanpassen binnen de bestaande en nieuwe natuur conform het verzoek uit november 2018.

  • b.

    Aanvullende wijzigingen in de Noordpolder van Ossendrecht van enkele percelen met natuurtypen N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland naar N10.02 Vochtig hooiland conform het verzoek uit december 2018.

 

Reactie GS:

Ad a. Wij stemmen in met deze wijzigingsverzoeken en passen deze alsnog aan in het Natuurbeheerplan. Door de aanvrager is in detail gekeken naar de haalbaarheid van de natuurbeheertypen waarbij onderbouwd zowel een wijziging naar lichtere of naar zwaardere natuurbeheertypen wordt voorgesteld. Hierdoor is er geen sprake van een significante toename of afname van beheerkosten.

Ad b. Wij stemmen in met dit wijzigingsverzoek en passen dit aan in het Natuurbeheerplan.

 

Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja toegekend.

 

1.3 (nr. 3) Algemeen. Waterschap de Dommel. Doorgeleverde percelen subsidiabel stellen.

 

Waterschap de Dommel verzoekt om door hen verworven en ingerichte percelen die zijn doorgeleverd aan een eindbeheerder op subsidiabel te zetten voor beheer. Het gaat om de percelen met de volgende kadastrale aanduiding: BEK00 H441 (Bergeijk); ESL00 K1366 (Eersel); BKL06 E500 (Achterste brug/Borkel) en MCG00 E4612;

 

Reactie GS: Het betreft gronden die onderdeel vormen van afspraken tussen provincie en waterschap inzake de trekkersrol van het Waterschap voor het verwerven en inrichten van NNB gronden. Afspraak is dat deze na inrichting door het Waterschap doorgeleverd kunnen worden aan de eindbeheerder. Na doorlevering worden deze gronden voor beheersubsidie op subsidiabel gesteld. Voor het perceel ESL00 K1366 geldt dat het een natuurcompensatie perceel betreft. Dergelijke percelen staan pas open voor beheersubsidie na de periode van het ontwikkelbeheer. Na het beeindigen van deze periode dient de provincie gemotiveerd om aanpassing te worden verzocht.

 

Wij hebben de beheertypenkaart voor betreffende percelen, met uitzondering van ESL00 K1366, aangepast en het label subsidiabel voor SNL toegekend.

 

1.4 (nr. 4) Gemeente Boxtel. Liempde. Aanbrengen landschapselementen. Natuur Collectief Brabant.

 

Namens het Natuurcollectief Brabant (NCB) verzoekt het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) om enkele aangelegde landschapselementen op een perceel in Liempde te willen opnemen in het Natuurbeheerplan.

Het perceel werd eerder al als N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland opgenomen. De inrichting is inmiddels afgerond.

 

Reactie GS: het betreft de aanleg van nieuwe natuur, waarbij de aanleg van landschapselementen voor extra biodiversiteit zorgt. Wij nemen de landschapselementen op beide kaarten op, behalve de solitaire boom. Wij stellen ze open voor beheervergoeding.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja toegekend.

 

1.5 (nr. 5) Gemeente Cranendonck. Budel-Dorplein. Aanpassen ambities in de Hoort.

 

Natuurmonumenten verzoekt om een deel van de ambities voor niet ingerichte gedeeltes van de Hoort te willen wijzigen. De wijzigingen zijn in overleg met de provincie Limburg tot stand gekomen, zodat natuurrealisatie zo goed mogelijk provinciegrens overschrijdend tot stand komt en gradienten worden benut.

 

Reactie GS: in het westelijke deel van Natura 2000 gebied Ringselven is landgoed de Hoort gesitueerd. Hier liggen enkele percelen die nog niet zijn ingericht. In overleg tussen Natuurmonumenten en de particuliere eigenaar wordt gezocht naar een optimale invulling. Dit leidt tot aanpassing van enkele ambities, waarbij de gemiddelde ambitie wordt verhoogd. Daarnaast liggen op de grens met de provincie Limburg enkele niet ingericht percelen die een abiotische eenheid vormen met de percelen in Limburg en daarom in afstemming ingericht zullen worden.

Ecologisch is de aanpassing van de ambitie een goede aanpassing en leidt tot kwaliteitsverhoging. Het Natura 2000 gebied zal hiermee worden versterkt.

 

Wij hebben de ambitiekaart gewijzigd.

 

1.6 (nr. 6) Gemeente Haaren. Zwijnsbergen. Omzetten rabattenbos.

 

Natuurcollectief Brabant verzoekt om een fout in het besluit Natuurbeheerplan 2020 voor landgoed Zwijnsbergen te willen herstellen. Een perceel bestaat uit een rabattenbos, maar is als niet ingerichte natuur aangegeven.

 

Reactie GS: wij wijzigen dit en passen zowel de ambitiekaart als de beheertypenkaart aan het type van het naastliggende bosperceel aan.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja toegekend.

 

1.7 (nr. 7) Gemeenten Haaren en Vught. Natuur Collectief Brabant. Lanen in landgoed Maurick en landgoed Zwijnsbergen.

 

Natuurcollectief Brabant verzoekt om lanen op de landgoederen Maurick en Zwijnsbergen aan het natuurbeheerplan toe te voegen en open te stellen voor beheersubsidie.

 

Reactie GS: Met het besluit Natuurbeheerplan 2020 (24 sept. 2019) is de beheertypekaart al gewijzigd en is het lijnvormige landschapsbeheertype L01.07 Laan toegevoegd ten kostte van een vlakvormige natuurbeheertype. Het landschapsbeheertype is daarbij op niet subsidiabel gezet. In genoemd besluit is reeds aangegeven dat het niet mogelijk is om beheersubsidie te verstrekken voor nieuw ingetekende lijnvormige landschapselementen in bestaande natuur. Deze beleidslijn, destijds gemotiveerd vanuit het beschikbare beheerbudget, is niet veranderd en blijft onverminderd van kracht.

 

1.8 (nr. 8) Gemeente Oisterwijk. Rosepdal. Natuurmonumenten. Aanpassen ambities.

 

Natuurmonumenten verzoekt om de ambitie van een aantal percelen in het Rosepdal bij Moergestel te willen aanpassen. Natuurmonumenten heeft hiervoor overleg gevoerd met het waterschap de Dommel en de provincie. Het NNB langs de Rosep verbindt de weidevogelgraslanden van de Hilver in het zuiden met de bossen en heide van de Oisterwijkse bossen en vennen en de Kampina in het noorden. De beekbegeleidende natuur zal een verbinding moeten vormen in het Netwerk. De gekozen ambities vormen een schakering van graslanden en akkers met houtsingels. Het gebied kent van oudsher een halfopen karakter. Voor nieuw bos is hier beperkt ruimte.

 

Reactie GS: wij stemmen in met de wijzigingen. Voor een deel wordt voor percelen een bepaald type gekozen, maar voor het andere deel blijft een zoekgebied in stand (zoekgebied 2), waardoor een latere keuze voor een ambitie mogelijk blijft. In het noorden, tegen vochtige bossen van de Oisterwijkse vennen is gekozen voor een gedeelte N10.02 Vochtig hooiland op een laaggelegen perceel. Dit type is eveneens gekozen op een laaggelegen zuidoostelijk perceel.

We merken op dat er enkele grenswijzigingen in het voorstel opgenomen zijn. Deze kunnen nu niet beoordeeld worden en zullen in april 2020 aan GS voorgelegd worden in de procedure Natuurbeheerplan met behandeling van grenswijziging.

 

Wij hebben de ambitiekaart gewijzigd.

 

1.9 (nr. 9) Gemeente Tilburg. Udenhout. Landgoed Strijdhoef.

 

Bosgroep Zuid Nederland heeft aangegeven dat van een eerder toegekend wijzigingsverzoek (Besluit 25 september 2018, 6.1 (nr. 74) Algemeen, Bosgroep Zuid-Nederland) een vijftal deelpercelen/stroken feitelijk niet op subsidiabel ja zijn gezet zoals in de tekst van het besluit werd toegekend. In vier gevallen gaat het om het type N16.04 Vochtig bos met productie en in één geval om het type L01.09 Hoogstamboomgaard.

 

Reactie GS: op 27 april 2018 is een groot wijzigingsverzoek ingediend door de Bosgroep Zuid-Nederland. Wij hebben dit verzoek in gedeeltes behandeld vanwege de grote omvang van het verzoek. Daarbij is een klein deel van het verzoek abusievelijk niet doorgevoerd. De vier gevallen N16.04 Vochtig bos met productie zijn op subsidiabel ja gezet (1,4 ha). Het type L01.09 blijft op subsidiabel nee staan omdat dit type landschapselement in het Natuurnetwerk Brabant niet wordt gesubsidieerd.

 

Wij hebben het label subsidiabel ja toegekend.

 

Artikel II Wijziging van het natuurbeheertype op verzoek van het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB).

 

besluiten:

het Natuurbeheerplan 2020 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.

 

2.1 (nr 10) Gemeente Bergen op Zoom. Halsters Laag, Schansstraat.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt voor twee percelen de aanduiding te wijzigen naar ingericht en daarmee beheervergoeding mogelijk te maken.

 

Reactie GS: Voor de betreffende percelen, kadastraal bekend onder Bergen op Zoom, BGN01 L77 en BGN01 L614 is inmiddels GOB subsidie verleend. Daarmee is het perceel in ingerichte staat beschikbaar. Het gaat hier om percelen uit het project Schansstraat. Wij wijzigen de beheertypenkaart voor de genoemde percelen naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland.

 

Wij hebben de beheerkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja toegekend.

 

2.2 (nr. 11) Gemeente Boxmeer. Vierlingsbeek. Perceel omzetten naar nieuwe natuur.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt om de kadastrale percelen VLB00 L459 en VLB00 L456 om te zetten van bestaande natuur naar nieuwe natuur voor het deel van het perceel waar dit aan de orde is. De percelen VLB00 L459 en VLB00 L456 zo blijkt zijn ten onrechte als bestaande natuur bestempeld.

 

Reactie GS: Er bestaat een verkoopovereenkomst tussen Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) en Staatsbosbeheer voor deze percelen voor landbouwkundige waarde. Door de onvolkomenheid in het Natuurbeheerplan, is een verkoop van landbouwkundige waarde niet mogelijk in verband met de aanduiding bestaande natuur. In praktijk zijn deze gronden niet ingericht als natuur en nog landbouwkundig in gebruik. Wij zullen om deze reden de aanduiding bestaande natuur omzetten naar de aanduiding nieuwe natuur, zodat de bestaande verkoopovereenkomst kan worden bekrachtigd en de percelen door Staatsbosbeheer kunnen worden verworven en ingericht.

Met de omzetting neemt de oppervlakte nieuwe natuur met ongeveer 1 ha toe.

 

Wij hebben het label bestaande natuur gewijzigd in nieuwe natuur.

 

2.3 (nr. 12) Gemeenten Cuijk en Mill en Sint Hubert. Project de Verborgen Raamvallei. Ingerichte percelen.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt de Beheertypekaart te wijzigen, in verband met de definitief afgegeven beschikking na inrichting voor de kadastrale percelen CUI00 N476, MIL00 N964, MIL00 N965 en MIL00 N285.

 

Reactie GS: De betreffende percelen zijn in eigendom van gemeente Mill en Sint Hubert, met uitzondering van perceel MIL00 N285. Dit perceel is in eigendom van het Brabants Landschap. De betreffende percelen zijn reeds goed verwerkt op de beheertypenkaart, met uitzondering van het perceel van Brabants Landschap. Voor perceel MIL00N285 wordt de beheertypekaart gewijzigd van N00.01 naar N12.02 Kruiden en Faunarijk grasland. Verder wordt dit perceel voor beheer op subsidiabel Ja gezet. De percelen van de gemeente Mill en Sint Hubert komen niet in aanmerking voor beheersubsidie.

 

Wij hebben de beheertypekaart gewijzigd

 

2.4 (nr. 13) Gemeente Heeze-Leende. Landgoed Langakkers. Ingericht perceel en ambtshalve wijziging.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt voor een perceel de aanduiding te wijzigen naar ingericht en daarmee beheervergoeding mogelijk te maken.

 

Reactie GS: Voor het betreffende perceel is inmiddels GOB subsidie verleend. Daarmee is het perceel in ingerichte staat beschikbaar. Wij wijzigen de beheertypenkaart naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Daarbij merken wij ambtshalve op dat de begrenzing van dit perceel nog niet overeenkomt met de begrenzing in het NNB, daarmee is het voor het deel buiten de huidige begrenzing nog niet mogelijk om beheervergoeding te kunnen verlenen. In de grenswijzigingsprocedure in 2020 zullen wij een deel van het perceel aan het NNB toevoegen en een deel verwijderen, zodat de begrenzing daarna overeenkomt met de gewenste NNB-structuur.

 

Ambtshalve wijziging:

Verder merken wij op dat enkele afspraken die enige tijd geleden tussen de eigenaar en de provincie gemaakt zijn, nog onvoldoende doorwerking hebben gehad in het Natuurbeheerplan. In voorliggend besluit wijzigen wij ambtshalve een 6 tal landschapselementen van subsidiabel ja naar nee. Vier van deze landschapselementen liggen in de directe invloedssfeer van de woning en behoren daarmee tot de tuin en niet tot het NNB. Een tweetal houtsingels voldoen niet aan de vereisten van opname in het NNB vanwege de solitaire ligging.

In de grenswijzigingsprocedure in 2020 zullen wij deze 6 elementen vervolgens uit het NNB verwijderen.

 

In het zuiden van het landgoed verwijderen wij één van de twee op kaart aangegeven knip en scheerheggen, omdat deze niet bestaat en vervangen deze door N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland.

In een perceel N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland liggen 2 smalle stroken die nog niet als ingericht op de beheertypenkaart staan aangegeven. Wij wijzigen deze stroken naar ingericht met N12.02 en voegen het label subsidiabel ja toe.

 

Wij hebben de beheertypenkaart gewijzigd en voor een aantal percelen het label subsidiabel gewijzigd.

 

2.5 (nr. 14) Gemeente Loon op Zand. Project Huis ter Heide. Perceel ingericht.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt voor een perceel de aanduiding te wijzigen naar ingericht en daarmee beheervergoeding mogelijk te maken.

 

Reactie GS: Voor het betreffende perceel, kadastraal bekend onder Loon op Zand, LOO00 I2704 is inmiddels GOB subsidie verleend. Daarmee is het perceel in ingerichte staat beschikbaar. Het gaat hier om een perceel uit het project Huis ter Heide. Wij wijzigen de beheertypenkaart voor het genoemde perceel van N00.01 naar N01.04 Kalk- en Zandlandschap.

 

Wij hebben de beheerkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja toegekend.

 

2.6 (nr. 15) Gemeente Oirschot-de Beerzen. Project landgoed De Baest. Deels NNB realisatie, deels realisatie Ondernemend Natuurnetwerk (ONNB).

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt beheertypekaart te wijzigen. Dit naar aanleiding van een afgegeven definitieve beschikking na inrichting. Het betreft:

  • MDB03 B1633: N10.02 Vochtig Hooiland, rijksdeel NNB, beheersubsidie ja

  • MDB03 B1729 en MDB03 B1728: N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland, rijksdeel NNB, beheersubsidie ja

  • MDB03 B1641: N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland, provinciaal deel NNB, beheersubsidie ja

  • De overige percelen allen ONNB: dit geldt voor de percelen met kadastrale nummers: MDB03 B1725, MDB03 B1737, MDB03 B1739, MDB03 B1738, MDB03 B1630, MDB03 B1735: N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland, provinciaal deel, beheersubsidie nee

 

Reactie GS: de wijzigingen van de natuurbeheertypen zijn al correct verwerkt op de beheertypekaart. Dit geldt ook voor het subsidiabel stellen van de beheerkosten, voor zover van toepassing.

 

Ambtshalve wijziging:

Voor perceel MDB03 B1633 geldt dat het perceel het natuurbeheertype N10.02 Vochtig hooiland heeft, terwijl een deel van het perceel uit bos bestaat. Dit is een fout op de beide kaarten, dat nu ambtshalve wordt gecorrigeerd. Het deel van het perceel dat bos is krijgt op de beheertypenkaart de aanduiding N16.04 Vochtig bos met productie en op de ambitiekaart N14.01 Rivier- en beekbegeleidend bos.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja toegekend voor zover van toepassing.

 

2.7 (nr. 16) Gemeente Oirschot-de Beerzen. Project Baest. Kattenberg.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt voor een perceel de aanduiding te wijzigen naar ingericht en daarmee beheervergoeding mogelijk te maken.

 

Reactie GS: Voor het betreffende perceel, kadastraal bekend onder Oirschot, OST00 K81 is inmiddels GOB subsidie verleend. Daarmee is het perceel in ingerichte staat beschikbaar. Het gaat hier om een perceel uit het project Baest-Kattenberg. Wij wijzigen de beheertypenkaart voor de genoemde percelen van N00.01 naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland. Daarnaast wordt de ambitiekaart op aanvraag van het GOB aangepast van het type N12.02 Vochtig Hooiland naar N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en het label subsidiabel ja toegekend.

 

2.8 (nr. 17) Gemeente Oss. Diedense Uiterdijk. Ambitiewijziging.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verzoekt voor een aantal percelen aan de Diedensche Uiterdijk de aanduiding op de beheer- en ambitiekaart te wijzigen vooruitlopend op de realisatie van het Meermaasproject.

 

Reactie GS: Tussen het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) en de Provincie is overeengekomen de aanduiding van de percelen gelegen in Ravenstein, RVS 00C865/867/971/972 (gedeeltelijk) en 973 op de ambitiekaart aan te passen. Hetzelfde geldt ook voor de percelen RVS00 C652/974/976//977 (gedeeltelijk) /C979 en C963. In alle gevallen wordt de ambitiekaart aangepast naar het ambitietype N01.03 Rivier- en moeraslandschap. Gevolg van deze ambitiewijziging is dat, conform afspraak, geen inrichtingsvergoeding beschikbaar is.

Daarbij geldt dat voor de percelen Ravenstein C652/976/977 (gedeeltelijk) en C963 de beheertypenkaart wordt aangepast van het huidige type N12.04 Zilt- en overstromingsgrasland naar N00.01 Nog om te vormen landbouwgrond naar natuur.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

Artikel III Ambtshalve wijzigingen

 

besluiten:

het Natuurbeheerplan 2020 overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.

 

3.1 (nr. 18) Algemeen. Bosnota.

 

De concept nota Bos in Noord-Brabant is in vooroverleg met Manifestpartners besproken. Helder is dat de doelstelling om de hoeveelheid bos in Brabant te laten stijgen breed gedragen wordt. Na vaststellen van de nota Bos zullen wijzigingen die de hoeveelheid bos bevorderen in het Natuurbeheerplan worden opgenomen. Te denken valt aan verwisselen van het natuurbeheertype van bestaande natuur in bepaalde omstandigheden en het omzetten van de ambities voor percelen in de richting van natuurbeheertypen in de categorie bos of zelfs binnen de beide categorieen procesnatuur.

Om de aanleg van bos als onderdeel van de realisatie van nieuwe natuur in het NNB alvast te faciliteren is onderstaande wijziging van het Natuurbeheerplan aan de orde. Deze wijziging is te beschouwen als no regret maatregel.

 

De ambitiekaart geeft in een aantal gevallen een zoekgebied aan. In de aangegeven zoekgebieden op de ambitiekaart is steeds de keuze mogelijk tussen enkele aangegeven ambitietypes. Soms is daar een bostype in opgenomen. In zoekgebied 10 is de keuze geheel aan de aanvrager voor natuurrealisatie. We stellen voor de keuze uit ambitietypes of de gewenste percentages te veranderen.

Per zoekgebied geven we de wijziging hieronder aan. Sommige zoekgebieden gelden Brabantbreed, sommige zijn bedoeld voor specifieke gebieden.

 

Zoekgebied 1 Algemeen, voor heel Brabant van toepassing, geen Cultuurhistorische waarden vastgesteld (CHW),

Zoekgebied 2 Algemeen, voor heel Brabant van toepassing, Hoge Cultuurhistorische waarden vastgesteld

Zoekgebied 3 Algemeen, voor heel Brabant van toepassing, Zeer hoge Cultuurhistorische waarden vastgesteld.

Zoekgebied 4 Beekbegeleidende natuur, voor heel Brabant van toepassing.

Zoekgebied 5 gebied Boven Dommel

Zoekgebied 6 gebieden Mortelen, Scheeken, Annabos.

Zoekgebied 7 gebieden Helvoirts Broek en Pompveld

Zoekgebied 8 gebied de Brand

Zoekgebied 9 gebied Westelijke Langstraat

Zoekgebied 10 Algemeen, voor heel Brabant van toepassing, geen voorschrift voor keuze ambitietype.

 

Voor de leesbaarheid zijn in onderstaande tabel de volgende natuurbeheertypen met code aangegeven:

N05.01 Moeras

N10.01/N10.02 Nat schraalland/Vochtig hooiland

N12.02 Kruiden- en faunarijk grasland

N12.06 Ruigteveld

N14.01 Rivier- en beekbegeleidend bos (of een ander nat natuurbostype)

N15.02 Dennen-, eiken en beukenbos (of een ander droger

natuurbostype)

 

Zoek gebied

Huidige ambitiekaart

Voorstel aangepaste ambitiekaart

ZG 1

70% N14.01

15% N12.02

15% N12.06

 

Ongewijzigd

ZG 2

25% N14.01

40% N12.02

35% N12.06

 

50% N15.02/ N14.01

25% N12.02

25% N12.06

 

ZG 3

100% N12.02

 

 

 

Ongewijzigd

ZG 4

30% N14.01

30% N12.02

40% N12.06

 

50% N14.01

25% N12.02

25% N12.06

 

ZG 5*

25% N10.01

60% N12.02

15% N12.06

 

25% N05.01

30% N12.02

30% N14.01

15% N14.01

ZG 6

50% N10.01

40% N12.02

10% N12.06

 

50% N10.01

20% N12.02

10% N12.06

20% N14.01

ZG 7

50% N10.01

35% N12.02

15% N12.06

 

Ongewijzigd

ZG 8

50% N10.01

50% N12.02

 

 

Ongewijzigd

ZG 9

50% N10.01

25% N12.02

15% N05.01

10% N14.01

Ongewijzigd

ZG 10

 

 

 

 

Ongewijzigd

 

Toelichting op de voorgestelde wijzigingen:

  • Zoekgebied 2: De aanwezige hoge cultuurhistorische waarde zal moeten leiden tot een halfopen gebied, waarbij de hoeveelheid bos niet te veel mag domineren.

  • Zoekgebied 4: in beekdalen is meer bos wenselijk.

  • Zoekgebied 5: in beekdalen is meer bos wenselijk. Daarnaast is in Zoekgebied 5 sprake van vervuiling in het Dommeldal tussen Belgische grens en Eindhoven met de wens om een verplichting tot afgraven als inrichtingsmaatregel van natuurbeheertypes te vermijden. Een nader voorstel voor de aanpak van de inrichting van dit Zoekgebied volgt later.

  • Zoekgebied 6: cultuurhistorisch belangrijke gebieden, waar een beperkt deel bos tot de mogelijkheden kan behoren.

  • De verdeling van natuurbeheertypes in de overige Zoekgebieden blijft ongewijzigd. Met name in Zoekgebied 10 is de invulling geheel aan de initiatiefnemer, dus is 100% bos mogelijk.

 

Wij wijzigen de zoekgebieden op de ambitiekaart volgens bovenstaande tabel.

 

3.2 (nr. 19) Gemeente Bergeijk. Fortgensloop. Perceel omzetten naar bestaande natuur.

 

Ambtshalve wordt kadastraal perceel LGT00 E510 omgezet van nieuwe natuur naar bestaande natuur. Het betreft een stuk grond dat al sinds 2013 als natuur is ingericht. Daarmee mag dit perceel niet meer openstaan voor subsidie functiewijziging en inrichting. Bovendien is het betreffende perceel ook als natuur bestemd in het vigerend bestemmingsplan. Het betreffende perceel staat daarmee ten onrechte nog als volledig subsidiabel op de GOB subsidiekaart. Door deze gronden als bestaande natuur op te nemen, worden ze automatisch verwerkt als niet subsidiabel op de GOB subsidiekaart.

Met deze aanpassing neemt de oppervlakte nieuwe natuur met 3 ha af.

 

Wij hebben het betreffende perceel in het Natuurbeheerplan gelabeld als bestaande natuur.

 

3.3 (nr. 20) Gemeente Drimmelen. Gat van de Ham. Besluit op bezwaarschrift van de heer Romme.

 

In ons besluit Natuurbeheerplan 2020, vastgesteld GS 24 september 2019, hebben wij het besluit op de ingediende zienswijze door de ZLTO, namens de heer Romme, aangehouden. (zie deelbesluit 62)

Inmiddels hebben wij ons intern beraden en overleg gevoerd met waterschap Brabantse Delta.

De betreffende kreek waarlangs de gronden van de heer Romme liggen, heeft de functie waternatuur vanuit vastgesteld waterbeleid. Daarnaast is de kreek aan weerszijden begrensd met (niet gerealiseerd) NNB. Aansluitend in zuidoostelijke richting ligt een deel gerealiseerde EVZ en is een gedeelte als EVZ aangegeven, maar nog niet gerealiseerd. Hiermee is duidelijk dat de kreek vanuit waterbeleid en natuurbeleid onderdeel uitmaakt van een (nader te realiseren) structuur. Wij vinden het niet juist om dit beleid te wijzigen, waardoor een onderbreking zou ontstaan in de diverse functies van de kreek en oevers in het NNB.

De aanvrager heeft om bedrijfsmatige reden in verband met een mogelijke verhoging van de waterstand na realisatie van het NNB, verzocht de NNB begrenzing op het eigendom te verwijderen. Deze reden is onvoldoende om de begrenzing te verwijderen.

Daarmee wijzen wij de ingediende zienswijze af.

Artikel IV periodieke aanpassing natuurbeheerplan aan grenswijzigingen in het ruimtelijke spoor.

 

besluiten:

het Natuurbeheerplan 2020, volgend op de wijziging van de Verordening ruimte 2014, overeenkomstig de bijbehorende stukken opgenomen als tekstbijlage en kaartbijlage gewijzigd vast te stellen.

 

4.1 (nr. 21) Gemeenten Breda en Alphen-Chaam. Aanpassen begrenzing Markdal en toekennen ambities.

 

De vereniging Markdal Duurzaam en Vitaal heeft in overleg met overheden en lokale partijen een voorstel ontwikkeld om de begrenzing van het NNB aan te passen. Tevens is een inrichtingsvoorstel tot stand gekomen, neergelegd in bijlage 11 behorende bij de toelichting bestemmingsplan Buitengebied Zuid 2013 van de gemeente Breda en bijlage 12 behorende bij de toelichting bestemmingsplan Markdal van de gemeente Alphen-Chaam.

 

Op 24 september hebben wij ingestemd met het herbegrenzingsvoorstel in de ontwerp bestemmingsplannen gemeente Alphen Chaam (Bestemmingsplan Markdal) en gemeente Breda (Bestemmingsplan Buitengebied zuid 2013). Het herbegrenzingsvoorstel betreft het verwijderen van in totaal 27,0 ha uit het NNB, voor het merendeel gronden van één particuliere eigenaar, en het toevoegen van 51,8 ha aan het NNB, waarvan voor ongeveer 30 ha toevoeging in landgoed Luchtenburg. Bij dit herbegrenzingsvoorstel is in een bijlage bij de toelichting op de beide bestemmingsplannen een voorstel opgenomen voor op te nemen natuurambitie in het natuurbeheerplan. Alle gedeeltes die aan het NNB zijn toegevoegd zijn op de beheertypenkaart opgenomen als N00.01 Nog om te vormen landbouwgrond naar natuur. Deze gronden staan echter niet open voor subsidie voor afwaardering, inrichting en beheer omdat de financiële middelen hiertoe reeds aan vereniging Markdal zijn toegekend in de subsidiebeschikking van 29 oktober 2013 behorende bij het uitvoeringsprogramma bidbook Markdal. De toegevoegde NNB in het Markdal verkrijgt het label rijks NNB, aangezien het een uitbreiding aansluitend aan de natte natuurparel betreft en direct grenst aan rijks NNB. De toevoeging in landgoed Luchtenburg is een toevoeging aan provinciale NNB en verkrijgt daarmee voorlopig het label provinciaal NNB. Het is echter mogelijk dat op een deel van de toe te voegen gronden een zwaarder natuurbeheertype zoals Vochtig hooiland bereikbaar is. Indien dit laatste het geval is dan zullen wij na indienen van een verzoek het label rijks NNB toekennen.

 

De verwijdering uit het NNB in de natte natuurparel bij één eigenaar is het resultaat van een langdurig overlegtraject. De provincie geeft de voorkeur aan een herbegrenzing van het NNB waarbij nu realisatie kan worden bereikt boven een begrenzing die slechts op papier leidt tot een kwalitatief en kwantitatief maximaal ingericht NNB, maar dat later of misschien nooit kan worden gerealiseerd. Er is een privaatrechtelijke overeenkomst gesloten met de eigenaar met kettingbeding, waarbij realisatie in de toekomst is gewaarborgd.

Het voorstel voor verwijdering en toevoeging van NNB heeft draagvlak in de streek, waardoor realisatie mogelijk wordt.

 

Wij merken ambtshalve op dat bij de verwijdering van NNB bij bovengenoemde particuliere eigenaar helaas een fout is gemaakt in het bestemmingsplan Markdal van de gemeente Alphen-Chaam. De te verwijderen percelen CHA00 H847 (ged.) en H875 conform de notariële afspraken werden niet in het bestemmingsplan opgenomen. Na overleg met de gemeente wordt deze omissie gecorrigeerd in dit besluit opgenomen. Het betreft 1,6 ha.

Met het doorvoeren van de wijzigingen in beide bestemmingsplannen neemt het NNB met ongeveer 29 ha af ( 27 ha plus 1,6 ha) en met ongeveer 52 ha toe.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd en de betreffende labels toegevoegd.

 

4.2 (nr. 22) Gemeente Grave. Rotondes.

 

Op basis van vaststelling bestemmingsplan herinrichting N324 – rotondes Tolschestraat en Industriestraat, wordt 2065m2 van het NNB verwijderd. De aantasting wordt financieel gecompenseerd. Volgend op de aanpassing van verordening volgt nu de aanpassing van de NNB begrenzing in het Natuurbeheerplan.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

 

4.3 (nr. 23) Gemeente Woensdrecht. Bieduinen.

 

Stichting Titurel, gehuisvest op landgoed Bieduinen, heeft een wijziging aangevraagd van de beheertypenkaart en ambitiekaart van het provinciaal Natuurbeheerplan. Met een goedgekeurde bestemmingsplanwijziging is de bouwvlakbegrenzing van Landgoed Bieduinen gewijzigd.

Hierdoor kan de gewenste nieuwbouw plaats vinden binnen wat voor de bestemmingsplanwijziging als NNB is aangemerkt. De natuurcompensatie vindt op kwalitatieve wijze in het omliggende NNB plaats.

 

Wij hebben de ambitiekaart en de beheertypenkaart gewijzigd.

Artikel V Inwerkingtreding.

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

 

Artikel VI Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: 1e partiële wijziging natuurbeheerplan 2020.

’s-Hertogenbosch, 10 december 2019

Gedeputeerde Staten van Noord Brabant,

de voorzitter

prof. dr. W.B.H.J. van de Donk

de secretaris

drs. M.J.A. van Bijnen MBA

Bezwaar

Bezwaren tegen dit besluit kunnen binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit worden ingediend bij:

Het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant

Secretariaat van de hoor- en adviescommissie

Postbus 90151

5200 MC 's-Hertogenbosch

Wij verzoeken u om op de linkerbovenhoek van de envelop het woord "bezwaarschrift" te vermelden.

Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een handtekening, de naam en adres van de indiener, de dagtekening en ons kenmerk van het besluit, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is en de gronden van het bezwaar.

Daarnaast vragen wij u vriendelijk om uw telefoonnummer te vermelden. Zo kan de provincie, indien aan de orde, u bellen om samen de beste aanpak van behandeling van uw bezwaarschrift te bespreken.

Voor meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften verwijzen wij u naar www.brabant.nl/rechtsmiddelen.

Het secretariaat van de Hoor- en adviescommissie is bereikbaar op telefoonnummer (073) 680 83 04, faxnummer (073) 680 76 16 en e mailadres bezwaar@brabant.nl. Wij wijzen u erop, dat het op dit moment nog niet mogelijk is om bezwaarschriften per e mail in te dienen, omdat dan de wettelijk voorgeschreven handtekening op het bezwaarschrift ontbreekt.

Voorlopige voorziening

Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Het is daarom mogelijk om gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift een zogenaamde “voorlopige voorziening” te vragen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 70584, 5201 CZ 's Hertogenbosch.

Een voorlopige voorziening is in feite het nemen van een tijdelijke maatregel, bijvoorbeeld het schorsen van het besluit gedurende de tijd die nodig is om de bezwaren te behandelen en daarop een besluit te nemen. Voorwaarde om zo’n voorlopige voorziening te vragen is, dat er sprake is van spoedeisend belang.

Voor het vragen van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

Toelichting algemeen

 

  • 1.

    Beleidskader Natuurbeheerplan.

 

Wij toetsen wijzigingsverzoeken aan de meerwaarde voor de kwaliteit van het Natuur Netwerk Brabant (NNB, voorheen EHS).

Een eventueel nieuw verzoek tot uitbreiding van het NNB zal in principe vergezeld moeten gaan van een evenredig verzoek tot vermindering elders. Daarbij valt het toevoegen van NNB in principe in de categorie provinciale NNB. Uitbreiding van het rijksdeel van het NNB is maar beperkt mogelijk.

Verder toetsen wij wijzigingsverzoeken op de hoogte van de (toekomstige) beheerkosten. Deze zullen realistisch dienen te zijn. De beschikbare middelen voor beheer dienen efficiënt door ons ingezet te worden.

 

Het Natuurbeheerplan omschrijft de actuele waarde en het kwaliteitsstreefbeeld voor de bestaande en nog te ontwikkelen natuurgebieden binnen de provincie

Noord-Brabant. Dit plan vormt de basis voor verwerving en inrichting van het NNB en het gesubsidieerde Natuurbeheer in de provincie.

Ook geeft het Natuurbeheerplan inzicht in de mogelijkheden voor het gesubsidieerde agrarisch natuur- en landschapsbeheer in onze provincie.

Door middel van regelmatige wijzigingen, zoals via dit besluit, passen wij met name de bijbehorende kaarten van het Natuurbeheerplan aan.

 

Het provinciale beleid voor subsidies voor behoud en ontwikkeling van natuurgebieden en landschappen is te vinden in de “Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Noord-Brabant 2016” (SNL 2016 van 11 november 2017).

Het algemene beleid voor het natuurbeheer en het agrarische natuurbeheer is te vinden in “Natuurbeheerplan Noord-Brabant 2016”.

Onderdelen van dit “Natuurbeheerplan Noord-Brabant 2016” zijn de volgende:

De beheertypenkaart bevat de actueel voorkomende natuur in Brabant en vormt de grondslag voor de beheersubsidie in het kader van de subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL). Aangezien veranderingen optreden door beheer en ontwikkeling moet de beheertypenkaart periodiek worden geactualiseerd. Het verkrijgen van beheervergoeding is mogelijk via collectieven of een individuele aanvraag van minimaal 200 ha.

De ambitiekaart geeft het gewenste eindbeeld (ambitie) van het NNB in Brabant

weer. Ook in deze kaart kunnen wijzigingen optreden.

Zoekgebieden zijn een onderdeel van de ambitiekaart. In dergelijke zoekgebieden bestaat de keuze uit (meestal) 3 mogelijke ambitietypen.

Voor agrarisch natuurbeheer bestaan 2 kaartlagen die aangeven welke subsidiemogelijkheden in welk gebied beschikbaar kunnen zijn. Deze mogelijkheden verlopen alle via een Agrarisch natuurcollectief.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant (GOB) verleent functieveranderings- en inrichtingssubsidie ten behoeve van de realisatie van het NNB. Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft de bevoegdheid binnen een vastgesteld kader (zie de site van het GOB) functieveranderings- en inrichtingssubsidie te mogen verlenen voor een perceel met gewijzigde ambitie ten opzicht van het geldende Natuurbeheerplan. Tevens is het Groen Ontwikkelfonds Brabant bevoegd dergelijke subsidie te verlenen voor percelen tot 5 ha. aansluitend aan het rijksdeel van het NNB en voor percelen tot 25 ha. aansluitend aan het provinciale deel van het NNB.

Wij voeren de wijzigingen volgend op de subsidieverlening door het Groen Ontwikkelfonds Brabant door in het Natuurbeheerplan (en in de Verordening ruimte), zie hiervoor artikel 2.

 

  • 2.

    Indienen wijzigingsverzoek en subsidie voor beheer.

 

De kaarten van het Natuurbeheerplan worden 3 keer per jaar aangepast. Het is voor eenieder mogelijk wijzigingsverzoeken in te dienen. De wijzigingsverzoeken zullen een ecologische of hydrologische onderbouwing moeten hebben.

De perioden van indienen zijn als volgt:

  • Indienen tot 1 januari van grenswijzigingen. Ontwerp besluit GS in april en definitief besluit GS in september. Beide besluiten zijn in samenhang met de Verordening ruimte.

  • Indienen tot 1 januari van wijziging natuurbeheertypen op de ambitiekaart en/of de beheertypenkaart. Besluit GS in april.

  • Indienen tot 1 mei van wijziging natuurbeheertypen op de ambitiekaart en/of de beheertypenkaart. Besluit GS in september.

  • Indienen tot 1 september van wijziging natuurbeheertypen op de ambitiekaart en/of de beheertypenkaart. Besluit GS in december.

 

Het GS besluit van september van ieder jaar is de basis voor het verlenen van beheersubsidie voor natuurbeheer in het daaropvolgende kalenderjaar. Het is mogelijk door GS nog een latere wijziging te laten vaststellen in december (met gevolg voor de te verlenen subsidie), maar de samenloop met de aanvraagperiode voor beheersubsidie van ½ november tot eind december maakt het in dit geval nodig in vooroverleg met de provincie te treden.

Het verlenen van subsidie is afhankelijk van o.a. cumulatie van beheervergoeding, continuatie van beheervergoeding en het op subsidiabel staan van het perceel in het Natuurbeheerplan ( een zogenaamd label ). De regelgeving voor continuatie en cumulatie is te vinden in het genoemde SNL 2016 van de provincie.

 

  • 3.

    Samenhang met de procedure Verordening ruimte.

 

Artikel 4.5 van de Verordening ruimte biedt ons de mogelijkheid de begrenzing

van het NNB aan te passen ten einde de ecologische samenhang te verbeteren,

("wijziging op basis van ecologische gronden"). De ecologische beoordeling van verzoeken van derden die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op een wijziging (lees: uitbreiding of verkleining) van de begrenzing van het NNB vindt plaats in het Natuurbeheerplan. Daar waar aanleiding bestaat aan de verzoeken tegemoet te komen, wordt gelijktijdig besloten tot aanpassing van de grenzen van de NNB begrenzing in de Verordening ruimte. Deze grenzen zijn te vinden op de themakaart “natuur en landschap” in deze Verordening en in de viewer van het Natuurbeheerplan in de map Overige kaarten en daarbinnen de kaartlaag Natuur Netwerk Brabant. Omdat aan het besluit tot wijziging van de Verordening ruimte vanuit wetgeving andere eisen worden gesteld is dit een apart besluit met een eigen procedure. De besluiten zijn inhoudelijk geheel op elkaar afgestemd. De wijzigingen in de NNB-begrenzing in de Verordening ruimte zijn dan ook direct overgenomen c.q. gehanteerd in het Natuurbeheerplan 2020.

Voor alle duidelijkheid is in dit besluit ook steeds vermeld of er sprake is van

een wijziging in de Verordening ruimte. Dit biedt meer duidelijkheid aan belanghebbenden doordat er een op elkaar afgestemd standpunt in het kader van beide besluiten is. Het besluit tot wijziging van de NNB grens heeft daardoor zowel ruimtelijke betekenis als een bindende werking voor subsidie aanvragen. Het besluit leidt tot een grenswijziging op de themakaart “natuur en landschap”, behorende bij de Verordening ruimte en op de ambitiekaart in het Natuurbeheerplan.

 

  • 4.

    Ondernemend Natuur Netwerk Brabant (ONNB).

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant heeft de bevoegdheid om voor percelen functieveranderingssubsidie en inrichtingssubsidie te verlenen binnen het door de provincie vastgestelde kader voor Ondernemend Natuur Netwerk Brabant (ONNB). Een belangrijk onderdeel van dit kader is dat de functie van de grond in het NNB agrarisch blijft, met de toevoeging “natuur en landschapswaarden” en dus niet wordt omgezet naar de functie natuur. Een ander belangrijk aspect is dat de ONNB status bij het kadaster in een Kwalitatieve Verplichting op het perceel wordt vastgelegd. Na het inrichten van het perceel bestaat geen mogelijkheid voor beheersubsidie. Doel van het ONNB dat er voor 50% natuurwaarden ontstaan en voor 50% landbouwkundige of andere economische productie plaatsvindt. De natuurwaarden geven wij aan in het passende natuurbeheertype op de ambitiekaart en de beheertypenkaart. Op de beheertypenkaart wordt een B-nummer opgenomen in plaats van een N-nummer. Door een B-nummer te gebruiken blijft recht bestaan relevante agrarische subsidies.

De overeenkomsten die het Groen Ontwikkelfonds Brabant onder de aanduiding ONNB voor percelen afsluit registreren wij in een aparte aanduiding in het Natuurbeheerplan, zie hiervoor de legenda. Daarmee zijn de percelen ingericht voor het NNB en is realisatie een feit.

 

In dit besluit is geen wijziging in de oppervlakte voor het Ondernemend Natuurnetwerk (ONNB) opgenomen. Hiermee is de oppervlakte gerealiseerd ONNB in Brabant in totaal 112 ha.

Vrijwel alle toekenningen van Ondernemend Natuurnetwerk werden gerealiseerd buiten de bestaande NNB begrenzing.

 

  • 5.

    Oppervlakte nieuwe natuur.

 

Dit besluit heeft voor de oppervlakte “nieuwe natuur” netto tot gevolg dat er een toename van het NNB “nieuwe natuur” plaatsvindt.

Toename 51 ha Markdal (deelbesluit 21).

Afname 29 ha Markdal

Afname 3 ha Bergeijk, Fortgensloop (deelbesluit 19).

Toename 1 ha Boxmeer, Vierlingsbeek (deelbesluit 11).

 

Totale wijziging netto: toename van 20 ha.

Daarmee neemt de oppervlakte nieuwe natuur in Brabant toe van 468 ha tot 488 ha.

 

Het Groen Ontwikkelfonds Brabant verzoekt alleen om uitbreiding van het NNB. Het bereiken van krimp in het NNB is een provinciale opgave.

 

Naar boven