Provinciaal blad van Noord-Brabant
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Provinciaal blad 2019, 8419 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Provinciaal blad 2019, 8419 | Overige besluiten van algemene strekking |
Aanwijzing DAEB activiteiten Stichting BRBNT, provincie Noord-Brabant
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Artikel 14 en artikel 106 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (hierna: VwEU);
Het besluit van de Commissie, nr. 2012/21/EU van 20 december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen, kennisgegeven onder nummer C(2011) 9380 (hierna: Vrijstellingsbesluit)
Artikel 158, eerste lid, aanhef en onder a, van de Provinciewet;
Dat Diensten van Algemeen Economisch Belang (hierna: DAEB) hun bestaansrecht ontlenen aan de artikelen 14 en 106, tweede lid, van het VwEU. Om gebruik te kunnen maken van de bijzondere positie die een DAEB inneemt binnen de Europese mededingingsregelgeving, moet daarvoor een onderneming specifiek met het beheer van een bepaalde DAEB worden belast;
Dat onze provincie een groot aanbod heeft voor vrijetijdbesteding met natuurgebieden, cultuur, musea, streekproducten, aantrekkelijke steden;
Dat vrijetijdsbeleid benut kan worden als middel voor welzijn en welvaart: werkgelegenheid, aantrekken en behoud van talent, kwaliteit leefomgeving, natuur- en cultuurontwikkeling, behoud erfgoed en het stimuleren van trots en sociale cohesie;
Dat het vrijetijdsbeleid de internationale positie van Brabant versterkt (leef- en vestigingsklimaat voor (inter)nationale bedrijven, kenniswerkers en talenten) en zich daardoor terugverdient met regionale werkgelegenheid.;
Dat de provincie vanuit haar vrijetijds-beleid inzet op duurzame groei van de vrijetijdseconomie door versterking van de kwaliteit van het aanbod in de gehele provincie en daardoor het vergroten en verbreden van het publieksbereik en het spreiden van deze bezoekers in tijd en ruimte;
Dat de provincie met de versterking van het vrijetijdsaanbod diverse maatschappelijke effecten wil bereiken;
Dat het voor het bereiken van deze maatschappelijke effecten gewenst is de algemene marketing van Brabant als bestemming, alsook de distributie van toeristische informatie strategisch in te zetten vanuit 1 integrale visie, met behoud van de lokale en authentieke verhalen;
Dat deze integrale visie bestaat uit het presenteren en verbinden van vrijetijdsaanbod binnen grotere thema-lijnen of campagnes en daardoor op vergroting van het bereik en de markt;
Dat VisitBrabant de afgelopen 10 jaar deze visie heeft opgezet en doorontwikkeld, door partijen bij elkaar te brengen die in de reguliere markt niet samen zouden optrekken;
Dat zij inmiddels beschikt over een groot netwerk en het vertrouwen heeft van alle betrokken stakeholders, zoals steden/citymarketing, ondernemers, onderwijsinstellingen, brancheorganisaties en organisaties op het terrein van cultuur en natuur;
Dat realisering van de maatschappelijke effecten door versterking van het vrijetijdsaanbod door inzet van algemene marketing van Brabant volgens 1 visie niet kan zonder dat medewerking van de betrokken stakeholders;
Dat ons verhaal krachtiger wordt als deze stakeholders, groot en klein, onze visie als 1 boodschap uitdragen en met hun activiteiten aansluiten bij de strategie;
Dat aan de keuze voor de locatie de keuze voor de bestemming vooraf gaat, zijnde het niveau waarop onze visie strategisch het beste ingezet kan worden;
Dat de inzet van individuele stakeholders niet is gericht op het niveau van de bestemming;
Dat de toegevoegde waarde van VisitBrabant zit in het positioneren van de destinatie Brabant;
Dat de inzet van VisitBrabant daarbij niet is gericht op het adverteren van commerciële producten of diensten;
Dat de individuele ondernemers/instellingen de sales voor hun bedrijf daarna verzorgen op hun eigen niveau, zijnde het niveau van de locatie;
Dat het vrijetijdsaanbod in onze provincie daarom voor het brede publiek wordt ingezet vanuit belevenisthema’s waarbij aan de activiteiten op het gebied van cultuur bedrijven worden gekoppeld die het thema kunnen versterken, zonder dat de betrokken ondernemer invloed heeft op de wijze waarop de boodschap wordt geformuleerd;
Dat VisitBrabant daarnaast voor versterking van de boodschap inzet op ondersteuning van betrokken ondernemers in het netwerk met gastvrijheidstrainingen in brede zin;
Dat door deze combinatie van werkzaamheden de bezoekers van onze provincie goed gestructureerd hun weg vinden;
Dat deze combinatie van werkzaamheden door markt niet onder vergelijkbare condities wordt aangeboden.
Dat dit aanwijzingsbesluit DAEB de bestaande situatie van reeds
toegekende rechten en plichten van betrokken ondernemingen bevestigt en niet
verder uitbreidt, waardoor geen (nieuwe) specifieke voorbereidingsprocedure is gevolgd.
Dat een voorafgaande consultatie van andere marktdeelnemers om deze reden ook niet zinvol is geacht.
aan te wijzen als Dienst van Algemeen Economisch Belang, de volgende diensten:
Kennis en informatie. Ten behoeve van beleidskeuzes en productontwikkeling beschikbaar hebben/stellen van relevante basisdata en informatie op het vlak van cultuur, toerisme en recreatie voor de provincie, andere (samenwerkingsverbanden van) overheden, culturele en toeristische instanties en aanbieders van vrijetijdsvoorzieningen.
Basistaken: vergoeding van een uurtarief waarbij via een kostenverdeelstaat de directe en indirecte kosten worden toegerekend. De kostenverdeelstaat bij subsidieaanvraag en subsidieverlening kent dezelfde opbouw/indeling. Bij verlening vooraf op basis begrote kosten, bij vaststelling achteraf op basis van werkelijke kosten.
In de subsidiebeschikking welke onderdeel uitmaakt van deze aanwijzing, worden voorwaarden gesteld voor eindcontrole op de compensatie. Bij deze controle zal erop worden toegezien of de werkelijke kosten voor de activiteiten in lijn zijn met de daarvoor begrote kosten. Indien blijkt dat overcompensatie heeft plaatsgevonden, zal dit:
’s-Hertogenbosch, 17 december 2019
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
de voorzitter,
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris,
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u schriftelijk een bezwaarschrift indienen. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer mogen behandelen. Vermeld in uw bezwaarschrift in ieder geval uw naam en adres, de datum van uw bezwaarschrift, het besluit waartegen het bezwaar is gericht, de redenen van het bezwaar en voorzie het bezwaarschrift van een handtekening. U richt uw bezwaarschrift aan:
Het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant
Secretariaat van de hoor- en adviescommissie
Wij verzoeken u om op de linkerbovenhoek van de envelop het woord ‘bezwaarschrift’ te vermelden.
Voor meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften verwijzen wij u naar www.brabant.nl/bezwaar. Het secretariaat van de hoor- en adviescommissie is bereikbaar op telefoonnummer (073) 680 83 04, faxnummer (073) 680 76 16 en e-mailadres bezwaar@brabant.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-8419.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.