Verkeersbesluit, N324 Fase 1, Knooppunt Paalgraven-aansluiting N277, Provincie Noord-Brabant

Overwegingen ten aanzien van het besluit

De provincie Noord-Brabant heeft het voornemen de provinciale weg N324 (knooppunt Paalgraven - provinciegrens Gelderland) her in te richten conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig. De reconstructie is opgesplitst in drie fases. De eerste fase, waar dit besluit voor wordt genomen, betreft het gedeelte tussen knooppunt Paalgraven en de aansluiting met de provinciale weg N277. De aanleiding van reconstructie is de toestand van de verharding, die is dermate slecht dat een volledige reconstructie noodzakelijk is. Daarnaast hebben de afgelopen jaren diverse ongevallen plaatsgevonden. Het aantal ongevallen is licht gedaald, echter het aantal slachtofferongevallen is gestegen. Ook is de intensiteit van de hoeveelheid verkeer de afgelopen jaren toegenomen. De hoeveelheid verkeer zal ook in de toekomst verder toenemen. Vanuit de integrale benadering van de openbare ruimte is naast de verkeerskundige problematiek ook gekeken naar de ruimtelijke inpassing (natuur en landschap). Knelpunten zijn geïnventariseerd door intensieve communicatie met bewoners en belanghebbenden door middel van bijeenkomsten met klankbordgroepen. Op basis van deze inventarisatie zijn varianten opgesteld voor het oplossen van de diverse problemen op wegvak- en kruispuntniveau. Bij deze varianten zijn de strijdigheden tussen de uitgangspunten van Duurzaam Veilig, wensen van belanghebbenden, landschap en verkeersveiligheid op parallelstructuren afgewogen en zijn hiervoor maatregelen voorgesteld. Dit is uitgewerkt in een principeplan. Hierbij is tevens als uitgangspunt gehanteerd dat agrarisch verkeer gebruik mag maken van de hoofdrijbaan en dat slechts op het meest westelijke wegvak een verbod voor agrarisch verkeer wordt ingesteld. Conform de eisen van de provincie Noord-Brabant zijn de kruispunten die gehandhaafd blijven vormgegeven als een rotonde of een turborotonde. In de kern Grave worden enkele kruispunten met verkeerslichten gehandhaafd vanwege het specifieke gebruik door doelgroepen. De snelheid wordt ter hoogte van de kern Grave gereduceerd naar 50km/u, wat betekent dat de provinciale weg N324 in Grave binnen de bebouwde kom wordt gecategoriseerd. Alle overige kruispunten, aansluitende wegen en erfaansluitingen buiten de bebouwde kom worden gesaneerd en door middel parallelstructuren aangesloten op de resterende rotondes.

De volgende maatregelen worden getroffen:

 

Fase 1:

Kruispunt N324-Rijksweg

Aan de westzijde van het plangebied sluit in de huidige situatie de Rijksweg aan de zuidzijde aan op de N324. Aan de noordzijde sluit een parallelstructuur aan, maar deze heeft door de aanleg van het ecoduct nauwelijks nog een functie. De aansluiting wordt in beperkte mate gebruikt door gemotoriseerd verkeer. De aansluiting van deze parallelweg wordt gesaneerd, de landbouwpercelen zijn bereikbaar via de achterliggende Muntstraat en één eigenaar krijgt ontheffing om over een gedeelte van het fietspad te rijden om zijn perceel te bereiken.

 

Wegvak Rijksweg-Palmstraat

Aan de zuidzijde van de N324 wordt het bestaande fietspad opgewaardeerd tot parallelstructuur. Deze parallelstructuur dient ter ontsluiting van verkeer met herkomst en/of bestemming Rijksweg, het verkeer kan ter plaatse van de Palmstraat uitwisselen met de hoofdrijbaan. Aan de noordzijde van de N324 wordt het bestaande fietspad tussen de aansluiting Bernestraat en de Palmstraat opgewaardeerd tot een fietspad dat in twee richtingen bereden kan worden. Hiermee wordt het recreatief fietsverkeer tussen de natuurgebieden Maashorst en Herperduin gefaciliteerd met een directe verbinding.

 

Kruispunt N324-Palmstraat

Het aantal verkeersbewegingen op de Palmstraat zal in de toekomst toenemen. De Palmstraat wordt gezien als belangrijke recreatieve poort richting natuurgebied de Maashorst. Voorts zal ook de sanering van de aansluiting Rijksweg voor een toename in verkeerbewegingen zorgen. Om het verkeer hier op een vlotte en verkeersveilige wijze te kunnen afwikkelen wordt hier voorzien in de aanleg van een partiële ei-rotonde. Een enkelstrooksrotonde heeft immers onvoldoende capaciteit om het verkeer tijdens spitsperiodes te kunnen afwikkelen.

 

Wegvak Palmstraat-Tolstraat

Op het wegvak tussen de Palmstraat en de Tolstraat wordt de koude oversteek ter hoogte van de Busstraat gesaneerd. De oversteek is verkeersonveilig. Bewoners van de Busstraat kunnen via de gemeentelijke weg, de Hoogheistraat, omrijden. Bewoners van de Reinoldstraat kunnen via de parallelweg naar de Tolstraat. De afsluiting en omrijroutes zijn gecommuniceerd op informatieavonden en door middel van de ter inzagelegging van het bestemmingsplan.

 

Kruispunt N324-Tolstraat

De aansluiting N324-Tolstraat is ruim vormgegeven voor de mate van het huidige gebruik. Om sluipverkeer uit de kern Schaijk te voorkomen wordt de noordelijke aansluiting op de N324 gesaneerd. In de huidige situatie is de Gagelstraat feitelijk al afgesloten (door middel van schrikhekken en betonnen palen). De aanwonenden op het eerste deel van de Gagelstraat blijven bereikbaar. Als gevolg van het saneren van de noordelijke aansluiting vervalt de huidige linksaf strook op de hoofrijbaan vanuit westelijke richting. Vanwege het ontstaan van ruimte aan de noordzijde van de N324 wordt op de locatie van de huidige aansluiting een passeerstrook voor agrarisch verkeer gerealiseerd.

 

Wegvak Tolstraat-Schutsboomstraat

Ten behoeve van het doorgaand agrarisch verkeer wordt een passeerstrook voor agrarisch verkeer gerealiseerd ten oosten van de aansluiting N324-Tolstraat.

 

Kruispunt N324-Schutsboomstraat

Voor deze kruispuntvorm is als voorkeur het behouden van de bestaande situatie gekozen, met enkel optimalisering van de huidige verkeerslichtenregeling.

 

Wegvak Schutsboomstraat-Scheisestraat

Aan de noordzijde van de N324 wordt een passeerstrook voor agrarisch verkeer gerealiseerd, direct westelijk van de aansluiting N324-Scheisestraat.

 

Kruispunt N324-Scheisestraat

Het kruispunt N324-Scheisestraat betreft momenteel een ongeregeld kruispunt. Om de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid op deze locatie te verbeteren wordt het kruispunt omgebouwd tot een kruispunt met verkeerslichten. Door het plaatsen van verkeerslichten verbetert de situatie met name voor verkeer van en naar de Scheisestraat. Deze kruispuntvorm vormt zodoende een betere verbinding richting het bedrijventerrein aan de Louwstraat, waardoor de huidige route via de Schutsboomstraat enigszins kan worden ontlast van (vracht)verkeer.

 

Wegvak Scheisestraat-N277

Op het wegvak tussen de Scheisestraat en de N277 wordt aan de noordzijde van de N324 de aansluiting Kleefsestraat gesaneerd. Hier geldt in de huidige situatie reeds een inrijverbod voor gemotoriseerd verkeer. Belanghebbenden kunnen via de Kleingaalseweg/Scheisestraat omrijden, deze route is acceptabel.

Aan de zuidzijde van de N324 wordt een passeerstrook voor langzaam verkeer gerealiseerd, tussen de Scheisestraat en de Kleefsestraat. Voor de bereikbaarheid van woningen wordt eveneens een gedeelte van het zuidelijke fietspad opgewaardeerd tot parallelstructuur.

 

Kruispunt N324-N277

In de toekomstige situatie heeft de bestaande enkelstrooksrotonde N324-N277

onvoldoende capaciteit om het verkeer goed te kunnen afwikkelen. Zodoende wordt de enkelstrooksrotonde gereconstrueerd tot een turborotonde. Incidenteel kunnen korte wachtrijen ontstaan, maar deze zorgen niet voor structurele knelpunten. Ten behoeve van overstekende fietsers worden de bestaande gelijkvloerse oversteeklocaties gehandhaafd. De middengeleiders tussen de rijrichtingen worden voorzien van een bajonetaansluiting, Hiermee wordt de snelheid van het fietsverkeer beperkt en ontstaat meer opstelruimte voor fietsers waardoor de verkeersveiligheid verbeterd.

 

Wegvak N277-Rustvenseweg

Op het wegvak tussen de N277 en de aansluiting Rustvenseweg wordt aan de zuidzijde van de hoofdrijbaan een uitvoegstrook aangelegd ten behoeve van afslaand verkeer naar het benzinestation. Om te voorkomen dat verkeer uit de richting Grave vanaf de noordelijke rijbaan afslaat naar het tankstation, wordt de middengeleider fysiek doorgetrokken. Het verkeer met de bestemming benzinestation dient via de turborotonde om te rijden.

 

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden

voorzover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Motivering van het besluit

Uit het oogpunt van

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg

  • het beschermen van de weggebruikers en passagiers

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

is het gewenst om overeenkomstig de tekeningen met nummer CEP.01131-O-02-TEK-0052-001, CEP.01131-O-02-TEK-0052-002, CEP.01131-O-02-TEK-0052-003, CEP.01131-O-02-TEK-0052-004, CEP.01131-O-02-TEK-0052-005, CEP.01131-O-02-TEK-0052-006 en CEP.01131-O-02-TEK-0052-007 gevoegd bij dit besluit, de maatregelen zoals omschreven uit te voeren.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de korpschef van het regionaal politiekorps Brabant-Noord. Overeenkomstig artikel 25 van het BABW is voorts overleg gepleegd met de gemeente Landerd.

 

Besluit

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;

Tot het plaatsen van de borden:

  • A1Maximumsnelheid (60 km/u met het onderbord Zone)

  • A2 Einde maximale snelheid (einde zone 60 km/u)

  • B01 Voorrangsweg

  • B02 Einde voorrangsweg

  • B06 Verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg

  • C02 Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee

  • C06 Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen

  • C08 Gesloten voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h

  • C09 Gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen

  • C15 Gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen

  • D01 Rotonde; verplichte rijrichting

  • D02 Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft

  • D04 Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is weergegeven

  • F11 Verplicht gebruik passeerstrook (rijstrook om ingehaald te kunnen worden), uitsluitend bestemd voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h

  • F12 Einde verplicht gebruik passeerstrook voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h

  • G12a Fiets/bromfietspad

  • G12b Einde fiets/bromfietspad

 

Overeenkomstig de bij dit besluit gevoegde tekeningen met nummers: CEP.01131-O-02-TEK-0052-001, CEP.01131-O-02-TEK-0052-002, CEP.01131-O-02-TEK-0052-003, CEP.01131-O-02-TEK-0052-004, CEP.01131-O-02-TEK-0052-005, CEP.01131-O-02-TEK-0052-006,

CEP.01131-O-02-TEK-0052-007.

 

Tot het opheffen van de volgende aansluitingen:

  • Het opheffen van de aansluiting van de N324 met de parallelweg ter hoogte van kilometer 23.7 (nabij Paalgraven), door het treffen van fysieke maatregelen

  • Het opheffen van de koude oversteek ter hoogte van de Busstraat te Schaijk door het treffen van fysieke maatregelen

  • Het opheffen van de noordelijke aansluiting op de N324 (Kruispunt N324-Tolstraat) te Schaijk

  • Het opheffen van de aansluiting Kleefsestraat te Schaijk door het treffen van fysieke maatregelen

Overeenkomstig de bij dit besluit gevoegde tekeningen met nummers: CEP.01131-O-02-TEK-0052-001, CEP.01131-O-02-TEK-0052-002, CEP.01131-O-02-TEK-0052-003, CEP.01131-O-02-TEK-0052-004, CEP.01131-O-02-TEK-0052-005, CEP.01131-O-02-TEK-0052-006,

CEP.01131-O-02-TEK-0052-007.

 

Bezwaar

Bezwaren tegen dit besluit kunnen binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit worden ingediend bij:

 

Het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant

Secretariaat van de hoor- en adviescommissie

Postbus 90151

5200 MC te ‘s Hertogenbosch

 

Wij verzoeken u om op de linkerbovenhoek van de envelop het woord "bezwaarschrift" te vermelden.

 

Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een handtekening, de naam en adres van de indiener, de dagtekening en ons kenmerk van het besluit, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is en de gronden van het bezwaar.

Daarnaast vragen wij u vriendelijk om uw telefoonnummer te vermelden. Zo kan de provincie, indien aan de orde, u bellen om samen de beste aanpak van behandeling van uw bezwaarschrift te bespreken.

 

Voor meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften verwijzen wij u naar www.brabant.nl/bezwaar.

 

Het secretariaat van de Hoor- en adviescommissie is bereikbaar op telefoonnummer (073) 680 83 04, faxnummer (073) 680 76 16 en e mailadres bezwaar@brabant.nl.

 

 

Voorlopige voorziening

Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Het is daarom mogelijk om gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift een zogenaamde “voorlopige voorziening” te vragen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 70584, 5201 CZ 's Hertogenbosch.

 

Een voorlopige voorziening is in feite het nemen van een tijdelijke maatregel, bijvoorbeeld het schorsen van het besluit gedurende de tijd die nodig is om de bezwaren te behandelen en daarop een besluit te nemen. Voorwaarde om zo’n voorlopige voorziening te vragen is, dat er sprake is van spoedeisend belang.

 

Voor het vragen van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

 

Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd.

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,

namens deze,

J.H.M. Goossens,

programmaleider Beheer en Onderhoud

Naar boven