Provinciaal blad van Zeeland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeeland | Provinciaal blad 2019, 7429 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeeland | Provinciaal blad 2019, 7429 | Verordeningen |
Besluit van gedeputeerde staten van Zeeland houdende wijziging van het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2013
Hoofdstuk 21 Bijzondere bepalingen voor verstrekking van subsidie voor het uitvoeren van duurzaamheidsscans voor bedrijven en bedrijventerreinen
Het onderzoek, bedoeld in artikel 21.2, dient in ieder geval inzicht te geven in de volgende onderwerpen:
In aanvulling op artikel 1.2.1, tweede lid, aanhef en onderdeel a en b, wordt subsidie niet verstrekt indien:
de activiteit plaatsvindt op een bedrijventerrein bestemd voor grondstoffenwinning, olie- en gaswinning, waterwinning, afvalstort, nutsvoorzieningen, horeca- en recreatiebedrijven, agrarische bedrijven, de vestiging van nieuwe economische dragers, de mogelijkheden voor niet-agrarische activiteiten in het landelijk gebied en energieopwekking als bedoeld in bijlage A van de Omgevingsverordening Zeeland 2018 alsmede overige krachtens de Omgevingsverordening Zeeland 2018 toegelaten bedrijvigheid, overige functioneel aan het buitengebied gebonden bedrijvigheid en solitaire bedrijvigheid binnen bestaand stedelijk gebied.
Toelichting op hoofdstuk 21 Bijzondere bepalingen voor verstrekking van subsidie voor het uitvoeren van duurzaamheidsscans voor bedrijven en bedrijventerreinen
In Zeeland bestaat een aanzienlijk areaal aan bedrijventerrein. Een deel van deze terreinen is verouderd en op veel terreinen wordt slechts incidenteel of op individuele basis aandacht aan duurzaamheid gegeven. Er is een integrale aanpak nodig die de bestaande bedrijventerreinen in Zeeland aantrekkelijk en duurzaam houdt. Dit voorkomt dat nieuwe bedrijventerreinen gebouwd worden, terwijl andere bestaande terreinen in onbruik raken. Zo blijft de huidige voorraad bedrijventerreinen in gebruik én in de toekomst aantrekkelijk als vestigingsplaats. Lang niet alle bedrijvigheid vindt op bedrijventerreinen plaats. Ook buiten de bedrijventerreinen zijn er bedrijven die een hoog energieverbruik hebben. Ook hier kan aanzienlijke duurzaamheidswinst geboekt worden.
De subsidie richt zich op het uitvoeren van duurzaamheidsscans op bedrijventerreinen of bij groepen van bedrijven die veel energie verbruiken. Deze scans of onderzoeken zijn er op gericht om inzage te krijgen in de mogelijkheid om bedrijventerreinen te verduurzamen qua energiegebruik en/of het met de bestaande gebruikers mogelijk is om de gebouwen op het terrein energieneutraal te maken, kansen voor circulair bouwen te benutten en om het terrein klimaatbestendig te maken. In de scan kan onder meer het volgende in kaart gebracht worden:
De duurzaamheidsscans zijn er op gericht om inzage te krijgen in de mogelijkheden om bedrijventerreinen te verduurzamen, maar hebben tevens tot doel om een keuze te maken voor de locatie van een demonstratieproject voor verduurzaming van bedrijventerreinen in het kader van de Regiodeal Zeeland, onderdeel Verduurzaming en herstructurering bedrijventerreinen.
In dit artikel zijn de definities opgenomen die worden gebruikt in dit hoofdstuk.
De subsidie is gericht op bedrijven die gevestigd zijn op een bedrijventerrein, maar tevens op een groep of categorie van bedrijven die niet, of niet alleen op bedrijventerreinen gevestigd zijn. Een dergelijke categorie bedrijven kan een hoog energieverbruik hebben, waarbij in potentie een aanzienlijke reductie van CO2 mogelijk is. Hierbij wordt verwezen naar het activiteitenbesluit milieubeheer (afdeling 2.16 Energiebesparing, artikelen 2.14c-2.15), waar voor bedrijven met een elektriciteitsverbruik groter dan 50.000 kWh en/of gasverbruik groter dan 25.000 m3 een energiebesparingsplicht geldt. Per 1 juli 2019 bestaat daarnaast de informatieplicht, de verplichting om over de uitgevoerde energiebesparende maatregelen te rapporteren. Door een duurzaamheidscan kunnen ook daar kansen op aanzienlijke verduurzaming in beeld worden gebracht.
Bij het onderzoek naar kansen voor verduurzaming van een bedrijventerrein en de daarop gevestigde bedrijven dienen naast energietransitie aan tenminste twee van de drie onder artikel 21.2 b t/m e genoemde verduurzamingsaspecten aandacht te worden besteed.
In geval van een onderzoek naar kansen voor verduurzaming van een groep of categorie bedrijven die niet gevestigd zijn op een bedrijventerrein dient deze groep ten minste 20 bedrijven te omvatten die dienen te voldoen aan de energiebesparingsplicht op basis van het Activiteitenbesluit milieubeheer. Met dit aantal wordt een voldoende omvang van de te realiseren besparingen mogelijk gemaakt. Dit onderzoek kan zich alleen richten op het aspect energietransitie, waarbij naast besparing van energie ook aandacht dient te zijn voor de omschakeling naar hernieuwbare energiebronnen.
Artikel 21.3 stelt nadere eisen aan de onderwerpen die in de rapportage van de duurzaamheidsscan tenminste aan de orde dienen te komen.
Onder het eerste lid wordt aangegeven dat de subsidieaanvrager een gemeente moet zijn die gelegen is binnen de provincie Zeeland.
In het tweede lid zijn een aantal weigeringsgronden geformuleerd. De overweging bij deze weigeringsgronden is als volgt:
De activiteit moet binnen één jaar na beëindiging van de openstellingsperiode volledig gerealiseerd zijn. Deze termijn is bepalend om het de geïdentificeerde verduurzamingsmaatregelen in beschouwing te kunnen nemen als demonstratieproject. Het is wel mogelijk om projecten op te delen in opeenvolgende fases, maar dan moet iedere fase afzonderlijk worden aangevraagd en beoordeeld. Na het sluiten van de openstellingsperiode, moet het mogelijk zijn binnen drie maanden fysiek aan te vangen met het project.
Het derde lid bepaalt dat gedeputeerde staten op het verzoek van de aanvrager de termijn van één jaar voor uitvoering van het project kunnen verlengen. Dit kan nodig zijn als een project door onvoorziene omstandigheden vertraging heeft opgelopen. De aanvrager moet dan wel schriftelijk motiveren aan gedeputeerde staten waarom uitstel van deze termijn noodzakelijk is.
De subsidie bedraagt maximaal € 40.000,-. Op deze manier is het mogelijk om meerdere onderzoeken in de provincie te ondersteunen. Hierdoor heeft de regeling een breder bereik met een grotere zichtbaarheid van de provincie tot gevolg.
Verduurzaming is een gezamenlijke opgave van overheden en marktpartijen. Daarom geldt dat tenminste 50% van het totaal van de subsidiabele kosten van de activiteit moet worden gefinancierd door andere partijen dan de provincie Zeeland. Dit kan een gemeente zijn, maar bijvoorbeeld ook een bedrijf of bedrijven die voordeel hebben bij de verduurzaming.
Kosten die op grond van het eerste lid niet in aanmerking komen voor subsidie:
In dit artikel worden aanvullende eisen aan de subsidieaanvraag gegeven. Lid a en b vraagt om een plan van aanpak en de offerte van het bedrijf dat de gemeente de duurzaamheidsscan laat uitvoeren. Lid c geeft aanwijzingen met betrekking tot het doel van de subsidie, namelijk het betrekken van de verschillende aspecten van verduurzaming energietransitie, circulaire economie, klimaatadaptatie en vergroting van de biodiversiteit bij het onderzoek en de verwachting t.a.v. de reductie van de CO2-uitstoot. Het reduceren van CO2-uitstoot is een belangrijke doelstelling uit het Klimaatakkoord.
Lid d en e vraagt een nadere aanduiding van de deelname van bedrijven, respectievelijk voor bedrijven gevestigd op een bedrijventerrein of voor een groep of categorie bedrijven niet gevestigd op een bedrijventerrein.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-7429.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.