Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2019, 6961 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2019, 6961 | Verordeningen |
Besluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland van [15 oktober 2019], [PZH-2019-704675629], tot wijziging van de Subsidieregeling lokale initiatieven energietransitie Zuid-Holland 2017
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland;
Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;
Overwegende dat de Provincie in het kader van de "Watt anders, Energieagenda 2016-2020-2050" de Subsidieregeling lokale initiatieven energietransitie Zuid-Holland 2017 heeft vastgesteld;
Overwegende dat Provinciale Staten bij voorjaarsnota 2019 € 2.000.000 extra ter beschikking hebben voor deze regeling;
Overwegende dat de regeling is gericht op burgerinitiatieven die zich bezig houden met de energietransitie van onderop;
Overwegende dat gedurende de uitvoering duidelijk is geworden dat weliswaar een grote groep inwoners ermee bezig is;
Overwegende dat deze voorlopers nodig zijn voor het op gang brengen van de transitie;
Overwegende dat ook een bredere groep mee wil doen die daar door financiële beperkingen niet of minder toe in staat is en dat het wenselijk is ook deze groep te ondersteunen;
De Subsidieregeling lokale initiatieven energietransitie Zuid-Holland 2017 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
Onder verlettering van onderdeel h. naar j. en onderdeel i. naar n. worden na onderdeel g. de volgende onderdelen ingevoegd:
artikel 18, eerste en derde lid,
artikel 19 eerste en derde lid en
wordt 'woningbouwcoöperatie' vervangen door: woningbouwcorporatie.
Aan artikel 8 wordt toegevoegd onder sub d:
Artikel 20 wordt gewijzigd en komt te luiden:
Subsidie als bedoeld in deze paragraaf wordt slechts verstrekt aan:
Onder vernummering van artikel 21 en 22 naar artikel 22 en 23 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 19 in aanmerking te komen wordt, in aanvulling op artikel 8, onderdelen b en c, voldaan aan het vereiste dat de appartementen in het project waarvoor subsidie wordt aangevraagd een gemiddelde actuele WOZ-waarde hebben van ten hoogste € 200.000.
Onder vernummering van paragraaf 4 tot paragraaf 5 en vernummering van de artikelen 23 tot en met 25 tot 33 tot en met 35 wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:
Paragraaf 4 Energiebesparende maatregelen voor huishoudens
Artikel 24 Subsidiabele activiteiten en prestatie
Subsidie als bedoeld in artikel 24 wordt uitsluitend verstrekt aan natuurlijke personen.
In aanvulling op artikel 11 en 12 van de Asv wordt subsidie geweigerd:
voor zover voor dezelfde activiteit subsidie is of wordt verstrekt door de provincie of een ander bestuursorgaan, tenzij voor de betreffende activiteit reeds subsidie is verstrekt op grond van deze regeling en met de nieuwe aanvraag de subsidiehoogte, bedoeld in artikel 30, eerste lid, niet wordt overschreden;
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 24 in aanmerking te komen wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 29 Subsidiabele kosten
Voor subsidie komen de volgende kosten in aanmerking, voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie:
Artikel 30 Niet subsidiabele kosten
Kosten die in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking komen zijn:
Artikel 32 Plafond en rangschikking
Het bedrag dat beschikbaar is voor de te verstrekken subsidies, wordt over de aanvragers verdeeld overeenkomstig artikel 13.
Toelichting op het Besluit tot wijziging van de Subsidieregeling lokale initiatieven energietransitie Zuid-Holland 2017
Pilot energiebesparende maatregelen woningen in goedkopere segment
De opgave verminderen CO2-uitstoot en de transitie naar een circulaire economie raakt heel Nederland en al haar inwoners. Om dit te realiseren zijn grote investeringen nodig, van overheid maar ook van haar burgers.
Uit de tot nu toe opgedane ervaringen met de subsidieregeling lokale energie-initiatieven 2017 blijkt dat de regeling aanslaat. Opvallend is echter dat een groot deel van de doelgroep tot heden niet wordt bereikt: bewoners van woningen in het goedkopere segment. Juist in dit segment zijn veel woningen met hoog energieverbruik en bijhorende hoge lasten. Hier valt nog veel te winnen.
Voor deze pilot is een subsidieregeling geschreven met lage drempels:
De veronderstelling is dat de huidige energieregeling door het aandeel eigen bijdrage en de relatief hoge organisatiegraad die nodig is om in aanmerking te komen voor subsidie voor deze doelgroep een te hoge drempel vormen. Terwijl met relatief goedkope maatregelen al veel kan worden bereikt.
Om die redenen wordt ingezet op het maximaliseren van de kans dat subsidieaanvragers een maatwerkadvies laten opstellen. Daarmee kan achteraf inzicht worden verkregen in het effect / de energiebesparing van de getroffen maatregelen. Zo wordt het effect van de investeringen tastbaar. Dit kan stimuleren tot het treffen van verdere maatregelen.
Na afloop van de pilot zal de regeling worden geëvalueerd op effectiviteit.
Hier is geregeld dat de maatregel eerst wordt uitgevoerd en dat daarna de subsidie kan worden aangevraagd. Daarmee kan bij de aanvraag meteen aangetoond worden dat de kosten zijn gemaakt. Kosten die zijn gemaakt voordat de subsidieregeling is gepubliceerd zijn niet subsidiabel om te voorkomen dat maatregelen worden gesubsidieerd die ook zonder subsidie zouden zijn uitgevoerd. Bij de evaluatie van deze pilot wordt dit punt meegenomen.
a. Om te bepalen wat de beste maatregelen zijn om in een woning uit te voeren kan een adviseur worden ingeschakeld. Een bedrijf dat aan de eisen voldoet kan worden gevonden via: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/persoonlijk-energieadvies/maatwerkadvies-energiebesparing/
b. Alleen de kosten van de energiebesparende maatregelen die rechtstreeks aan de energiebesparing bijdragen komen voor subsidie in aanmerking. Kosten van reparatie of een verbetering in de woning die met het toepassen van de energiemaatregel worden gecombineerd zijn niet subsidiabel als zij niet direct bijdragen tot de energiebesparing. Als voorbeeld: als dubbel glas wordt geplaatst en daarom de raamkozijnen moeten worden geschilderd zijn de kosten van dubbel glas wel subsidiabel maar de kosten van het schilderen of vervangen van een rot kozijndeel niet.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2019-6961.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.