Wijziging Omgevingsverordening Flevoland Windplan Groen 

Gedeputeerde Staten van Flevoland maken overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht en het bepaalde in artikel 4.1 van de Wet ruimtelijke ordening bekend dat Gedeputeerde Staten het volgende besluit hebben genomen:

 

Gedeputeerde Staten van Flevoland,

 

Overwegende dat zij gelet op de Omgevingsverordening Flevoland plaatsingszones kunnen aanwijzen en aanpassen op basis van een projectplan voor opschalen en saneren van windmolens,

 

Dat uit het projectplan voor het Windplan Groen is gebleken dat er gelet op de evenwichtige balans tussen omgevingskwaliteit, het maatschappelijk draagvlak en het economisch perspectief, behoefte is aan optimalisatie van de plaatsingszones bij de Pijlstaartweg, Harderringweg, Hoge Vaart en Kokkeltocht en het aanwijzen van drie extra plaatsingszones aan Ansjovistocht, Zeebiestocht en Verlengde Hondtocht Noord,

 

Dat het in verband hiermee noodzakelijk is de Omgevingsverordening Flevoland te wijzigen,

 

Gelezen het voorstel met kenmerk 2441057,

 

Gelet op artikel 2.11 van de Omgevingsverordening Flevoland,

 

Besluiten:

 

Vast te stellen de volgende wijziging van de Omgevingsverordening Flevoland:

 

Wijziging van de Omgevingsverordening Flevoland door Gedeputeerde Staten inzake plaatsingszones wind (Wijziging Omgevingsverordening Flevoland Windplan Groen)

 

Artikel I Wijziging verordening

De Omgevingsverordening Flevoland wordt gewijzigd door de kaart Plaatsingszones en projectgebieden wind in overeenstemming te brengen met de beoogde plaatsingszones voor Windplan Groen, zoals aangegeven op de kaart Projectgebieden en plaatsingszones groen.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 3 oktober 2019.

Artikel III Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Wijziging Omgevingsverordening Flevoland Windplan Groen”.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van de Provincie Flevoland d.d. 17 september 2019

 

de secretaris, de voorzitter,

Bijlage 1 Kaart Projectgebieden en plaatsingszones groen

Toelichting Wijziging Omgevingsverordening Flevoland Windplan Groen

door Gedeputeerde Staten

Aanleiding

Projectplannen voor opschalen en saneren van windmolens behoeven goedkeuring van Gedeputeerde Staten. Op basis van een (goedgekeurd) projectplan kunnen Gedeputeerde Staten plaatsingszones aanwijzen en aanpassen.

Voor het Windplan Groen is een projectplan ingediend. Uit het projectplan is gebleken dat, gelet op de evenwichtige balans tussen omgevingskwaliteit, het maatschappelijk draagvlak en het economisch perspectief, er behoefte is aan optimalisatie van de plaatsingszones bij de Pijlstaartweg, Harderringweg, Hoge Vaart en Kokkeltocht en het aanwijzen van drie extra plaatsingszones aan Ansjovistocht, Zeebiestocht en Verlengde Hondtocht Noord.

Voor deze optimalisatie en aanwijzing van extra plaatsingszones is een ontwerp Wijziging Omgevingsverordening Flevoland Windplan Groen opgesteld.

 

Procedure

Het ontwerp van de Wijziging Omgevingsverordening Flevoland Windplan Groen heeft vanaf 26 april 2019 tot en met 6 juni 2019 ter inzage gelegen.

Gedurende die termijn zijn acht zienswijzen ontvangen op het ontwerp van de wijziging van de Omgevingsverordening. Daarnaast heeft een aantal zienswijzen die in het kader van het Rijksinpassingsplan voor Windplan Groen zijn ingediend, mede betrekking hebben op de wijziging van de Omgevingsverordening.

Deze zienswijzen zijn van antwoord zijn voorzien. Deze antwoordnota is bijgevoegd.

De zienswijzen geven aanleiding om de toelichting op de wijziging van de Omgevingsverordening – ten opzichte van het ontwerp - aan te vullen met een passage over de noodzaak en ruimtelijke aanvaardbaarheid van de aanpassingen van de plaatsingszones.

Daarnaast is gebleken dat er nog drie molens net buiten de plaatsingszone Hoge Vaart zijn gelegen (max. 40 meter). Daarmee liggen deze drie molens in lijn met de andere molens langs de Hoge vaart. Er wordt voldaan aan overige wettelijke vereisten. Naar aanleiding hiervan wordt – ten opzicht van het ontwerp van deze wijziging van de Omgevingsverordening – de plaatsingszone Hoge Vaart tevens aangepast even ten zuiden van de Hanzeweg en de dichtstbijzijnde positie bij Biddinghuizen.

 

Redenen voor Wijziging Omgevingsverordening Flevoland Windplan Groen

Uitgangspunt van het provinciale beleid (Regioplan Windenergie) is dat er binnen de projectgebieden voldoende economisch perspectief aanwezig moet zijn om tot uitvoering te komen. Dit houdt in dat er in bepaalde situaties beleidsruimte moet worden toegevoegd om het totaalproject van opschalen en saneren te kunnen realiseren. Om voldoende economisch perspectief in het projectgebied voor windplan Groen te creëren, was het nodig extra windmolens te plaatsen. Dit blijkt uit de sanity checks die zijn uitgevoerd door een onafhankelijk deskundige in opdracht van de provincie en gemeenten. Deze sanity checks zijn als bijlage gevoegd bij deze toelichting op de wijziging van de Omgevingsverordening Flevoland.

Voor het Regioplan wind is destijds een MER opgesteld. Voor realisatie van het Windplan Groen is de rijkscoördinatieregeling van toepassing. In het kader van het Rijksinpassingsplan en de andere gecoördineerde besluiten is een MER opgesteld. In de MER is aan de hand van een alternatieven-afweging en effect-beoordeling onderbouwd dat met de uiteindelijke plaatsingszones voor Windplan Groen er sprake is van een ruimtelijk aanvaardbare situatie en dat het (met beperkte mitigaties) mogelijk moet zijn om de nieuwe windmolens in de extra of geoptimaliseerde plaatsingszones te realiseren waarbij kan worden voldaan aan de geldende wet- en regelgeving.

De overwegingen voor optimalisatie van de plaatsingszones Pijlstaartweg, Harderringweg, Hoge Vaart en Kokkeltocht zijn de volgende:

  • Pijlstaartweg: Als gevolg van de hoogtebeperkingen die voortvloeien uit de Visual Flight Rules (VFR)-routes voor de luchtvaart is de plaatsingszone aan de Pijlstaartweg niet volledig en alleen met een lagere ashoogte te benutten. Om toch voldoende ontwikkelingsruimte voor windenergie beschikbaar te houden, is de plaatsingszone aan de westzijde verlengd, zodat er ruimte is voor een extra turbinepositie.

  • Harderringweg: Vanwege de beschermingszone voor de hoogspanningsleiding die moet worden gerespecteerd, is de plaatsingszone Harderringweg met een aantal meter verbreed in zuidwestelijke richting.

  • Hoge Vaart: Als gevolg van de ontwikkeling van alternatieven in overleg met het kwaliteitsteam is voor een deel van de lijn een andere hoek gekozen waardoor vijf turbines buiten de oorspronkelijke plaatsingszone vallen. Door de plaatsingszone te verbreden, kan de lijn turbines aan één kant van de Hoge Vaart gesitueerd worden en kan de lijn van de Hoge Vaart beter worden gevolgd. Dit is vanuit het oogpunt van landschappelijke kwaliteit een optimalisatie, waarbij rekening is gehouden met overige aspecten als ondergrondse- en bovengrondse belemmeringen.

  • Kokkeltocht: Voor de Kokkeltocht komt uit het beeldkwaliteitsplan naar voren dat het wenselijk is om de Kokkeltocht te volgen in plaats van de ‘knik’ die is opgenomen in de oorspronkelijke plaatsingszone. Met name voor het westelijke deel van de lijn geldt dat hiermee ook een grotere afstand tot woningen wordt gerealiseerd. Voor de meest oostelijke turbine in deze lijn geldt dat de ondergrondse gasleiding tussen turbine 2 en 3, in combinatie met de vereisten uit het beeldkwaliteitsplan ten aanzien van tussenafstanden en de maximale afwijking daarvan, deze turbine buiten de oorspronkelijke plaatsingszone valt. De gekozen positie ligt niet dichter bij Biddinghuizen dan de ruimte die de oorspronkelijke plaatsingszone biedt.

In het Regioplan is (met een amendement van Provinciale Staten) de flexibiliteit meegegeven om af te wijken van de plaatsingszones als lokale omstandigheden daarom vragen. Geconstateerd wordt dat de beoogde optimalisaties voortvloeien uit dergelijke lokale omstandigheden.

 

De overwegingen voor het toevoegen van de extra plaatsingszones Ansjovistocht, Zeebiestocht en Verlengde Hondtocht Noord de volgende zijn:

Voor de Ansjovistocht en Zeebiestocht zijn voor de vaststelling van het Regioplan vervangingsvergunningen verleend door de gemeente Dronten. Het staat de vergunninghouders vrij om de bestaande windmolens te vervangen zonder dat er aan de voorwaarden van het Regioplanbeleid wordt voldaan. Om te bewerkstelligen dat deze lijnen alsnog aan de eisen van het Regioplan voldoen – waaronder participatie - én omdat de toevoeging van deze lijnen bijdraagt aan de robuustheid van de businesscase zijn deze zones alsnog toegevoegd aan het Windplan Groen. Voor twee extra windmolens aan de Hondtocht Noord geldt dat deze bijdragen aan het robuuster maken van de businesscase. Zonder deze extra plaatsingsruimte zal het doelrendement onder de benchmark blijven. Gelet op de bijzondere achtergrond van deze afwijkingen van het Regioplan zijn deze aan Provinciale Staten voorgelegd. Provinciale Staten hebben met de afwijking van de plaatsingszones Ansjovistocht, Zeebiestocht en Verlengde Hondtocht Noord ingestemd op 19 september 2018.

Gedeputeerde Staten hebben op 17 september 2019 het (aangepaste) projectplan zoals dat 9 juli 2019 luidde, goedgekeurd. Het projectplan en de goedkeuring zijn bijgevoegd.

 

Naar boven